F.d. videobutiker i Stockholm, Södertälje m.m.?

Kartläggning av äldre svenska VHS-släpp

Moderatorer: Jönas, Rolfen, Hellbender, Tommy O, raggarn84

F.d. videobutiker i Stockholm, Södertälje m.m.?

Inläggav krs000a » sön apr 22, 2018 12:26

Hej,

På 80-talet och 90-talet hyrde jag mycket film i diverse butiker. Jag försöker nu minnas namnet på de olika videobutikerna och vart de låg. Jag minns de flesta, som Casablanca, Video Nord, m.fl, men är lite osäker på några andra. Kan någon komplettera med uppgifter om följande:

1. I t-banestationen Mariatorget fanns en videobutik som hette något i stil med 4-Star Video, Fyrklövern eller liknande? Vad hette den exakt?

2. I Stockholms södra station fanns även en butik som hyrde ut film. Det var inte en renodlad videobutik utan mer något som påminde om 7-eleven eller Pressbyrån. Vad hette butiken?

3. Jag hyrde mycket i en butik som jag tyvärr inte minns exakt adress på. Satt och kollade en lista på diverse f.d. videobutiker och denna stod med i listan: Vasa Jourvideo, Norrtullsgatan 67. Butiken jag hyrde i hade två plan (entréplan + källare). Vet någon om Vasa Jourvideo var så? Jag minns att butiken jag tänker på hade utförsäljning många år senare, kan ha varit sent 90-tal eller runt 2000.

4. Jag hyrde även film på flera andra orter, bl.a. Södertälje. Vad hette videobutiken på Jovisgatan 12 (som numera ägs av filmbutiken Filmkedjan)?

5. Detta kanske är ett long shot, men om någon vet namnet på videobutiken som fanns i Järna (på pendeltågslinjen från Södertälje mot Gnesta) får ni även säga namnet på den? Kan ha varit "Videospåret"??
krs000a

Re: F.d. videobutiker i Stockholm, Södertälje m.m.?

Inläggav Jönas » ons apr 25, 2018 17:55

3. Butiken hette Jourvideo och hade öppet dygnet runt. De hade två plan. I källaren var det mest porr. Där köpte jag bla loss Wet Lips. De hade även Syster Emanuelle och Naket Offer på hyllorna länge.

1. och 2. Kommer jag inte ihåg namnen på men på någon av dem så hyrde jag Video Invest titlar så sent som 1987 då jag gjorde lumpen (som jag gjorde i Kungsängen). Blev alldeles skakis när jag såg att de fortfarande hade dem till uthyrning så jag åkte dit en fredag och hyrde Zombie, Staden med Levande Döda och Nightmare City. Mer hade jag inte råd med då de tog en deposition av förstagångshyrare. Jag åkte sen hem till Lyftinge utanför Köping och kopierade dem. Dagen efter satte jag mig på tåget och åkte tillbaka med dem sedan hem igen. Man fick ju gratis tågbiljetter varje vecka när man gjorde lumpen och jag hade några över.

Enligt källor så är Mariatorgsbutiken nedpackad. Filmerna ska finnas kvar. Eller de fanns det för 10 år sedan enligt min källa. Sen om det va sant och att det fortfarande gäller kan man ju undra.
Jönas
Moderator

Re: F.d. videobutiker i Stockholm, Södertälje m.m.?

Inläggav krs000a » sön apr 29, 2018 16:00

Tack för svaret!

Det låter som Jourvideo var den jag brukade hyra på.
Jag har även fått reda på namnen på vissa av de andra... Den i Södra station, det var No. 1 Video Södra. De hade ju även en butik på Götgatan.
Videobutiken i Södertälje på Jovisgatan 12 hette Video In. Den i Järna var Videospåret.

Nu återstår bara namnet på den i Mariatorgets tunnelbana... Ja jag minns att de hade massa Video Invest titlar och även VTC. 4-Star Video eller Fyrklöver Video, något i den stilen hette butiken tror jag!
krs000a

Återgå till VHS i Sverige