Partisankrigsfilm

Kartläggning av äldre svenska VHS-släpp

Moderators: Jönas, Rolfen, Hellbender, Tommy O, raggarn84

Post Reply
Grimjaur

Partisankrigsfilm

Post by Grimjaur » Wed Jun 05, 2019 16:45

Finns det fler Partisanskrigsfilmer på svensk hyr än dessa? Finns Hjältenästet på Videce med blått instick? Kommer uppdatera med originaltitlar, regissör och årtal vad tiden lider. Merparten av släppen som finns på Videorama gavs ut i Jugoslavien med bra mycket längre speltid och vad jag förstått visades några av de långa versionerna som miniserier på TV.

Kriterierna för att filmerna ska platsa på den här listan är att det ska röra sig om Partisaner i Europa under Andra Världskriget.

67 Days (Videorama)
Bron (Videorama)
Corbari (Trix)
Den femte offensiven (Videorama)
Dödsflottiljen (Videorama)
Hjältarnas bro (VTC)
Hjältenästet (Videce)
Klockan klämtar (NMP)
Partisanerna (Videce, fotoinstick)
Partisanerna (Videce, blått instick)
Partizan!(Videorama)
Slaget vid Neretva (Videorama)

django the bastard

Re: Partisankrigsfilm

Post by django the bastard » Fri Jun 07, 2019 14:25

Occupation! (videorama). Kommer inte ihåg om det var så mycket action i den men den brukar väl nämnas i Partizan sammanhang

war at the adriatic (hemvideo). Minns inte svenska titeln. Börjar som havskrigsfilm Minns inte heller här om det var så mycket action kanske att dem mest var på flykt i nån bil?

Battle of Crete (Richniel) - Både reguljära och med Fernando Sancho som partisanledare

Videce insticken kom väl i tre omgångar. Den enda titel jag på rak arm minns ha sett alla 3 är Djävulens natt

Femte offensiven har jag haft på blå och svarta Mariann/Videorama varianten

rättelse Warflames heter filmen på hemvideo och är grekisk till skillnad från den jugoslaviska. Kommer inte ihåg om den har partisaner dock
Last edited by django the bastard on Wed Jun 12, 2019 11:39, edited 1 time in total.

django the bastard

Re: Partisankrigsfilm

Post by django the bastard » Fri Jun 07, 2019 14:45

Kom på en till ovanlig rulle jag har
Dödens ravin (Nord Artel) Snygga Nicoletta Machiavelli som partisankrypskytt

Post Reply