När blev köp-vhs ett fenomen?

Kartläggning av äldre svenska VHS-släpp

Moderators: Jönas, Rolfen, Hellbender, Tommy O, raggarn84

Post Reply
Ninja5-0

När blev köp-vhs ett fenomen?

Post by Ninja5-0 » Sat Dec 10, 2016 16:24

Jag minns inte att man köpte vhsfilmer på 80talet. Inga utav mina barndomskamrater hade massa köpvhser hemma. Utan det var enbart inspelade filmer och någon hyrvhs som hamnat på omvägar. Utan som jag minns det var det först typ 93 som köpvhs blev vanligt förekommande i min omgivning.

Hur uppfattar ni det?

rumble

Re: När blev köp-vhs ett fenomen?

Post by rumble » Sat Dec 10, 2016 16:47

På mitten av 80-talet började man med billigare köpfilm i England, vilket inte verkade finnas i Sverige då. Melody Line, senare Movie Line i Göteborg var tidigt ute med att importera från England. Först vågade de bara sälja musikvideor men sedan fick de rätt i någon domstol och började sälja film på köp-VHS också. Jag minns att det lossnade på allvar när Reservoir Dogs kom i svensk köputgåva för 99:- vilket kändes ofattbart billigt! Movie Line finns fortfarande och säljer nu svensk och importerad film på DVD och Blu-Ray.
- Lars Erik

Terror in the midnight sun - filmaffischer med mera
http://lunchroommanners.blogspot.com

Limpz

Post by Limpz » Thu Dec 15, 2016 0:06

Det lossnade några år innan Reservoir Dogs. 1988 började Warner Bros släppa ett, för tiden, generöst utbud med svensktextade blockbuster-titlar och filmserier som James Bond på köpfilm. Filmerna kostade 199 kr då vilket motsvarar ca 360 kr i dagens penningvärde och fanns att tillgå i de flesta videobutiker runt om i landet. Fler bolag hakade på köpfilmstrenden kort därefter.

McQuade

Post by McQuade » Mon Jan 23, 2017 15:47

Den första filmen jag köpte på VHS var Tim Burton's BATMAN ca 1990-91.
Bland dom tidigaste köp kassetterna jag kommer ihåg är Warners hand fängsel serie (Cobra, Dödligt Vapen, mfl).

http://osc.boavideo.com/images/lars@boa ... resize.jpg

kennet10

Post by kennet10 » Tue Jan 24, 2017 10:29

Melody Line skickade till Finland, vet jag. Jag beställde Fredagen den 13:e köpkassett runt 1989-90 samt American Ninja 4. Båda sönderklippta men exklusiva då det inte gick att hitta dem på finska utgåvor köp.

Sedan fanns nåt engelskt ställe som hade en grym katalog men jag minns fan inte namnet. Tror det var nåt med C i namnet... :drunk:

Post Reply