Kända ex av Stjärnornas Krig (Polar-Bonnier)

Kartläggning av äldre svenska VHS-släpp

Moderators: Jönas, Rolfen, Hellbender, Tommy O, raggarn84

SvartSkägg

Kända ex av Stjärnornas Krig (Polar-Bonnier)

Post by SvartSkägg » Wed Feb 01, 2017 23:46

Tänkte vi kunde se hur många kända ex av Stjärnornas Krig (Polar-Bonnier existerar!
Länge leve gamla hyrfilmer!

Limpz

Re: Kända ex av Stjärnornas Krig (Polar-Bonnier)

Post by Limpz » Thu Feb 02, 2017 0:10

Jag har ett exemplar.

Image

SvartSkägg

Post by SvartSkägg » Thu Feb 02, 2017 17:01

:thumbup:
Länge leve gamla hyrfilmer!

Jönas
Moderator

Post by Jönas » Thu Feb 02, 2017 19:29

Det är ju en film som inte så många som hänger här skulle hålla så högt. En dussinrulle på ett tråkigt släpp skulle nog många ha sagt för 10-15 år sedan. En del säger nog det fortfarande, inklusive undertecknad. Inget man speciellt letade efter eller betalade bra pengar för. Den tilltalar ju mer Star Wars muppar och sånna som är sci-fi nördar (utan någon vidare smak) och följdaktligen så finns nog merparten av de som finns i omlopp i andra kretsar än de som brukar hänga här skulle jag tro.

Det är garanterat fler än 5 i omlopp.

Att det nu betalas bra för den är väl ett tidens tecken. Disney har ju köpt rättigheterna och Yoda blir säkeligen lika exploaterad som Musse med tiden. :trott:

Limpz

Post by Limpz » Thu Feb 02, 2017 20:48

Jönas wrote:Den tilltalar ju mer Star Wars muppar och sånna som är sci-fi nördar (utan någon vidare smak) och följdaktligen så finns nog merparten av de som finns i omlopp i andra kretsar än de som brukar hänga här skulle jag tro.
Det tror jag med. Jag som både är Star Wars-mupp (utan någon vidare smak) samt VHS-nörd såg släppet diskuteras flitigt på Star Wars-forum redan för 10 - 15 år sedan. Däremot var priserna som utlovades för ett exemplar då, bra mycket högre än slutbudet för Stjärnornas Krig-filmen som såldes på Tradera i veckan.

raggarn84
Moderator

Post by raggarn84 » Sat Feb 04, 2017 14:16

Smaken är ju som sagt som baken. Jag samlar ju egentligen inget som är mainstream, men när det gäller stjärnornas krig så gjorde jag ett undantag. Helt klart för mycket pengar i min värld, men då jag sökt den en tid brydde jag mig inte så mycket om slutsumman. Jag har dock redan blivit erbjuden mer pengar än jag själv betalat

Dellamorte

Post by Dellamorte » Wed Feb 15, 2017 9:31

Det där är väl en typisk sån där film som ingen slänger, så det finns nog många många i omlopp.

Krabbsaltarn

Post by Krabbsaltarn » Mon Mar 06, 2017 8:32

Hej tänkte hör om någon med ett Stjärnornas krig (men även Imperiet slår tillbaka och Jedins återkomst )fodral har möjlighet att scanna in ett till mig..

Tack för svar

perkan

Post by perkan » Wed Mar 08, 2017 11:15

Morpis

Post by Morpis » Sun Jan 14, 2018 15:12

Den här sidan har fått en märklig och icke adekvat behandling.
Priset ska inte blandas ihop med någon hype, utan är efter tillgång och efterfrågan. Då tillgången är extremt låg i jämförelse med den stora efterfrågan hos många samlare,blir priset därefter. Är egentligen förvånad över att den inte är dyrare, samma sak med många andra mycket svåra gamla svenska original. En del är det mycket möjligt att man aldrig eller som mest stöter på en gång under sitt samlande, men man är inte beredd att betala för det?

Man ska nog vara nyanserad med att sammanblanda eftersökningar och köp av de gamla Star Wars-filmerna med Disney-exploatering.

Nå, hur många kan det finnas kvar? Att det skulle finnas många ute i omlopp är jag nog försiktigt tveksam till. Det är trots allt en gammal exrental, som inte den vanlige mannen kunde gå och köpa på Domus, inte ens Star Wars-fantasten. Min hypotes är nog att denne köpte de första köpkassetterna då i mitten av 90-talet. Jag skulle tro att det inte var så många av de gamla ursprungliga hyrfilmerna av den första, eller inte heller av de andra 2, som inte blev utbytta av uthyrarna då och hamnade till sist till den vanliga allmänheten i säljeskorgarna hos desamma.
Jag rotade alltid i alla säljes hos uthyrare och i second hands samt loppisar landet runt sedan 1990, köpt samlingar med en hel del obskyra exrentals, men aldrig stött på den på sådant sätt. Så, vad jag tror är det inte någon vanlig mainstreamkassett, utan en mycket eftersökt pryl i samlarkretsar, med mycket låg tillgång.

Så, SvartSkägg, din undersökning är helt på sin plats.
Jag har ett exemplar. mvh Morpis

Jönas
Moderator

Post by Jönas » Sun Jan 14, 2018 20:34

Visst handlar allt om tillgång och efterfrågan. Hypas något så blir efterfrågan större och priset där med högre. En hype går över och då den är över så sjunker efterfrågan och där med priset.

Stjärnonas krig är inte speciellt eftertraktad bland videosamlarna, dvs de som samlar på videofilmer. Att den är eftertraktad hos Stjärnonas krig samlare är en annan sak. Det gör ju inte att ett forum som är tillägnat just filmsamlande tycker att det är speciellt viktigt att kartlägga just den kassetten. Här är Wet Lips långt mer intressant att kartlägga.

Man ser även samma fenomen med en rad andra filmer numera. Tex Halloween och Fredagen den 13:e. Man samlar på prylar från en film / filmserie. Man är inte speciellt intressera av något annat. Speciellt inte någon annan videofilm.

Lustigt att du försöker distansiera Stjärnornas krig från Disney. Det är ju just Disney som äger Stjärnonas krig. Är man på Disney store så står Stjärnonas krig prylarna brevid Musse, Kalle, Mulan och allt vad de heter. Exploatering till döds.

:twisted:

Morpis

Post by Morpis » Sun Jan 14, 2018 21:26

Disney hade inte så mycket att göra med 1:a Stjärnornas krig-trilogin när den gjordes. Därav bör man inte sammanblanda samlande av dessa med det senare.

I övrigt låter jag mitt tidigare inlägg ligga.

mvh Morpis

perkan

Post by perkan » Sun Jan 14, 2018 22:32

Flera ville fortsätta på Star Wars vågen efter den auktionen och hoppades få bra betalt. Nu kan man ju inte se tradera auktionen som jag länkade till. Men auktionen var på ett Polar-Bonnier instick på Stjärnornas krig som gick för 400-500kr. Kände inte igen köparen!

Sen la väl nån ut ett Star Wars kopierat instick i samma veva!
Tror nog det är en dussin rulle!

För övrigt håller jag med Jönas

Jönas
Moderator

Post by Jönas » Mon Jan 15, 2018 19:23

Morpis wrote:Disney hade inte så mycket att göra med 1:a Stjärnornas krig-trilogin när den gjordes. Därav bör man inte sammanblanda samlande av dessa med det senare.

I övrigt låter jag mitt tidigare inlägg ligga.

mvh Morpis

Vad menar du att Disney och Stjärnonas krig inte ska sammanblandas?

Det är ingen som påstår att Disney-samlarna nu kommer gå man ur huse för att köpa Stjärnornas krig.

Det finns heller ingen som påstår att det var Disney som skapade de första filmerna.

Att de däremot numera sitter ihop är ett faktum. Disney äger Stjärnonas krig. :roll:

Limpz

Post by Limpz » Tue Jan 16, 2018 9:06

Jag har fått ett tiotal köperbjudanden sedan jag visat upp mitt exemplar av Polar Bonnier-utgåvan på Star Wars- samt videosamlarforum på Facebook.

De flesta erbjudanden har legat på 3000 till 5000 kr från spekulanter på båda typerna av forum.

Om prisbilden beror på en hajp eller inte vill jag inte uttala mig om. Men inga andra, för mig kända, Star Wars-utgåvor kommer över tusenlappen på de forum som jag följer.

Att Polar Bonnier-utgåvan av Stjärnornas Krig skulle vara en "dussinrulle" är rent nonsens. I sådana fall skulle fler samlare, från båda kategorierna, dammat av högarna de hamstrat av denna dussinutgåva och lagt ut till försäljning. Efterfrågan och pris är ju väl exponerat på samlarforumen och det verkar inte komma fram några exemplar trots detta. Har sett två instick med display-stämpel mjölkas fram det senaste halvåret.

Post Reply