Sett på sistone

Diskussioner om film, TV och videoutgåvor.

Moderators: Jönas, Rolfen, Hellbender

ketcham
Fd Kill'em

Re: Sett på sistone

Post by ketcham » Wed Jun 12, 2019 9:36

kowalski wrote:
Tue Jun 11, 2019 21:10
Det finns helt klart skitfilmer som inte ens är värda att uggla på
Alla slashervänner bör undvika Last Slumber Party (1987). Till varje pris. Image
kowalski wrote:
Tue Jun 11, 2019 21:10
men det finns oxå en hel del good shit filmer! :lol: :thumbup: 8)
Vi har ju 555 (1986 el. 1988).

Den är ju i alla fall mycket bättre än Last Slumber Party. Image

Här får du en till:

Amsterdamned (1988)

Det är en bra film typ slasher. Från Holland. Bra aktion med motorbåtsscen, inte minst.

Bloody Murder 2 aka Halloween Camp från 2000-talet är en skön tribut till gulderans diton.
Detsamma kan man inte säga om Camp Blood-filmerna (dom två första har jag sett) :cry: el.
*gulp!* Camp Slaughter. Image Image
45 years in the
service of horror
Image

kowalski

Post by kowalski » Wed Jun 12, 2019 10:20

Amsterdamned finns att skåda på Le tube.
Får oxå bli en titt på denna filmen. :thumbup:

ketcham
Fd Kill'em

Post by ketcham » Wed Jun 12, 2019 16:01

:thumbup:
45 years in the
service of horror
Image

tilapia

Post by tilapia » Wed Jun 19, 2019 13:55

The Last Slumber Party är ju toppen. Idiot-film när det är som bäst!

kowalski

Post by kowalski » Sun Jul 07, 2019 16:15

Tittade på Stallones Nighthawks på laserdisc.
En riktigt bra snutthriller från 1981.
Filmen utspelar sig i NYC när staden var som allra bäst och skitigast att spela in film på! :thumbup:

Tittade även på God told me to från 1976.
Andra hälften av filmen var en riktig stinkbomb då den ballade ur med ont väsen och skit. :trott:

magnus

Post by magnus » Thu Jul 11, 2019 22:34

Mitt nyårslöfte för i år var att bättre hänga med i nya filmer, det har inte alls gått. Så bestämde mig att innan semestern åtminstone beta av 10 stycken filmer från första halvåret 2019. Verkar ha varit en rätt tunt år hittills.
HAPPY DEATH DAY 2U - mer Måndag hela veckan-slasher, i stort sett mer av samma som i den första fast aningen tramsigare och mer tillkrånglat med mulitversumsnack och dimensioner och mindre blodiga mord. Gärna för mig, jag gillade den första och jag gillar den här med! Lättsamt och roligt.
LANCASTER SKIES - engelskt lågbudgetdrama om Bomber command-besättning som får ny, uptight skipper och flyger bombräd över Berlin. Men mest är man på basen och försöker slappna av, skippern lyckas med det till sist han med. Verkligen inget särskilt. Flygscenerna är med futtiga modeller, allt går i grått och är sådär lagom halvtråkigt. Okej en vardagskväll.
HIGH LIFE - några brottslingar skickas ut i rymden i skepp som liknar en container för experiment om energi i närheten av ett svart hål. Ombord finns en doktor som pysslar med befruktningsförsökt och samlar sperma. Det mesta går på tok och bara en karl med liten dotter finns kvar i början, resten berättas i flashback. Väldigt arty. Långsam, märklig och emellanåt smått pervers stämning, knepig film men inte så tokig.
ARCTIC - överlevnadshistoria om en karl som kämpar på genom snö-och istäckt ödemark mot en prick på kartan, han drar en halvdöd kvinna som störtat i helikopter med på släde. De träffar på en isbjörn och han ramlar ner i grotta, idel motgångar. Långsamt och väldigt lite prat, men stabilt och på allvar utan att bli supertungt.
HOLMES & WATSON - det var länge sen jag såg nått med Will Ferrell men här är han Sherlock Holmes. Fullständigt larv på lägsta nivå rakt igenom, bara trams och fånerier. Kul film!
AMUNDSEN - norrbaggarna verkar gilla att göra storfilmer om sina 1900-tals hjältar. Här har vi då den barske och minst sagt besatte polarfararen. Det är sådär typiskt präktigt och småtråkigt som vanligt i såna här historiska porträtt. När det är strapatser mot Sydpolen, expeditioner infrusna i drivisen eller luftskeppsfärd över Nordpolen är det fint som snus, men mellan det ska det tragglas om kärlekshistorier med gifta utländska kvinnor och det är minst sagt påfrestande.
LE CHANT DU LOUP (The Wolf´s Call) - skaplig fransk ubåts-film, en ubåts-film kan ju inte vara direkt dålig. Det handlar än en gång om vansinnet med att när väl en order om kärnvapenavfyrning getts kan den inte tas tillbaka. Fokus ligger på en sån där kille som lyssnar med sonar på ljud utanför ubåten, de brukar ju annars ha en bakgrundsroll så det var välkommet. Kunde vart tätare, men den är okej.
US - lite av en zombiefilm, fast med saxviftande rödklädda dubbelgångare som låter som hesa fiskmåsar istället för odöda. En familj terras i sin sommarstuga och den stolta pappans nyinköpta bättre begagnade båt kommer väl till pass. Första tre fjärdedelarna är lysande, men sen tappar den en del och går liksom förra årets HEREDITARY lite vilse i new age snurr av ett slag jag inte är förtjust i och tvisten var väntad. Men det är en väl fungerande skräckis på det hela taget.
LAST SUNRISE - kinesiskt om att solen en dag slocknar, eller snarare försvinner, och allt blir mörkt och kallt, särskilt som man i så hög grad gått över till solenergi. En enstörig astronom och hans likaså missanpassade, men mer lättsamma, granne far ut på roadtripp med trevande romatik, på jakt efter något sätt att hålla sig vid liv i det här hopplösa läget. Allt är inte en enda röra, utan snarare ödsligt. Himlen är mörk och väldigt stjärnklar. Rätt enkel, men riktigt trevlig film.
MIDSOMMAR - märklig amerikansk skräckis om en knasig sekt i Hälsingland som klädda i vita särkar firar midsommar i nio dagar med en massa galenskaper och riter, de viftar gärna med händerna och gör mysko ljud. Otippad stor del av snacket är på svenska och även om inte alla nio dagars festande är med är det nog med knas och man undrar hur de ska toppa avslutningen här dagen efter. En del over-the-top griserier, men framförallt väldigt långt och riktiningslöst. Ingen spänning eller dramatik, bara den ena "traditionella ritualen" efter den andra och de inbjudna jänkarna går åt relativt stillsamt. Jag tyckte det var rena rama kalkonen, men kan inte förneka att den var speciell... Det mest osannolika med den är givevis att solen skiner hela tiden, typisk svensk midsommar? Inte riktigt va.

kowalski

Post by kowalski » Mon Jul 15, 2019 20:57

Ikväll tittade vi på Ulli Lommels Overkill från 1987.
En film som verkar vara bra på insticket men som i själva verket var en film som gav amatörvibbar från Troma :trott:
Första och enda gången vi tittar på denna rulle, usch :!:

kowalski

Post by kowalski » Thu Jul 18, 2019 20:25

Ikväll såg vi på Cirio H. Santiagos Firecracker från 1981.
Filmen handlar om en karatebrutta på jakt efter sin systers mördare i Filipinerna.
Det här var en riktigt bra film med minnesvärda scener. :thumbup:

En given scen i filmen är när karatebruttan är uppklädd i finklänning och ute och promenerar och då får två sluskar efter sig.
Hon blir jagad in på en arbetsplats där hon blir attackerad, tjejen försvarar sig grymt bra mot dessa två sluskar.
En av skurkarna får chansen att rycka av hennes klänning så att hon bara visar trosor och behå när hon fightas mot gubbarna! :thumbup:
En av sluskarna har en skära i handen och snittar upp hennes behå så att brösten blottas.
Under hela denna scenen spelas det väldigt stämningsfull musik, riktigt coolt!
Det var en minnesvärd halvnaken fightscen 8)

Andra minnesvärda scenen är i slutet när karatebruttan fightas mot skurken som hon tidigare nuppat, skurken skulle visa sig vara den som tog livet av hennes syster.
Karatebruttan tar två fighting sticks och trycker ner dom i ögonhålorna på mördaren så att blodet sprutar ut i en riktigt grym gorescen :thumbup:

Det var en bra film detta.
Undrar vilket svenskt videobolag som hade denna?
Var den klippt på svensk hyrvideo?

Filmen finns att avnjuta i sin helhet på Youtube.

https://www.imdb.com/title/tt0067100/?ref_=rvi_tt

Pungkonturer

Post by Pungkonturer » Thu Jul 18, 2019 23:39

kowalski wrote:
Thu Jul 18, 2019 20:25
[...]
Den gavs ut av Continental Video under titeln Kinasmällaren. Inte superovanlig. Hade den för ett antal år sedan, men jag minns inte om den var klippt eller ej (numera har jag den förvisso på DVD, blev sugen på att den se om den nu, så jag får väl helt enkelt se till att göra det snart! :)).

kowalski

Post by kowalski » Fri Jul 19, 2019 11:44

Pungkonturer wrote:
Thu Jul 18, 2019 23:39
kowalski wrote:
[...]
Den gavs ut av Continental Video under titeln Kinasmällaren. Inte superovanlig. Hade den för ett antal år sedan, men jag minns inte om den var klippt eller ej (numera har jag den förvisso på DVD, blev sugen på att den se om den nu, så jag får väl helt enkelt se till att göra det snart! :)).
Det gör du helt rätt i att se om den. :thumbup:

Jag sökte efter klippinfo på Statens medieråds hemsida, men inget kommer upp :?:

kowalski

Post by kowalski » Fri Jul 19, 2019 18:04

Idag såg vi på ännu en Cirio H. Santiago rulle som heter One man army från 1994.
Kickboxarmästaren Jerry Trimble spelar huvudrollen i denna lågbudgetrulle.
Jerry rimble sparkar röv både högt som lågt och väldigt snabbt men det räddar inte filmens uselhet.
Filmen är inte en av Santiagos starka filmer.

Gillar du B-action med martial arts från 90 talet kan du se filmen i sin helhet på Youtube.

https://www.imdb.com/title/tt0110733/?r ... f_=nv_sr_2

ketcham
Fd Kill'em

Post by ketcham » Fri Jul 19, 2019 18:20

kowalski wrote:
Sun Jul 07, 2019 16:15
Tittade på Stallones Nighthawks på laserdisc.
En riktigt bra snutthriller från 1981.
Filmen utspelar sig i NYC när staden var som allra bäst och skitigast att spela in film på! :thumbup:
Sett denna? Har bara sett en trailer förut,
men har alltid tyckt den verkar intressant:

Fort Apache the Bronx
https://www.imdb.com/title/tt0082402/

Image
45 years in the
service of horror
Image

kowalski

Post by kowalski » Sat Jul 20, 2019 12:33

Ketcham is back in action :thumbup:
Jo jag har sett Fort apache the Bronx, vill minnas att den var hygglig men inte mer

kowalski

Post by kowalski » Sun Jul 21, 2019 19:38

Idag såg vi på Cirio H. Santiagos The devestator även känd som The Destroyers.
Filmen var utigven på Juno Media.
En helt ok commandorulle som gick ut på att slå ner knarkbuset.
Cirio gillade att använda sig av samma skådisar i hans olika filmer.

Vi såg även på unrated versionen av My bloody Valentine från 1981.
Den svenska dvdutgåvan är den softade R-rated versionen vilken är lika tam och slak som en impotent skräckis :trott:
Nu hade vi turen att se unrated versionen och den är betydligt gorigare, fattar inte riktigt varför MPAA ville få denna filmen nedklippt?
R-rated versione är betydligt tamare än dom flesta Fredagen den 13 filmer

Har sett på ebay att blu-ray utgåvan är OOP och betingar stora summor hos säljarna.
Så bra var nu inte filmen även om den var unrated men någon annan kanske gillar den skarpt :?:

AM

Post by AM » Mon Jul 22, 2019 9:49

kowalski wrote:
Fri Jul 19, 2019 11:44
Pungkonturer wrote:
Thu Jul 18, 2019 23:39
kowalski wrote:
[...]
Det gör du helt rätt i att se om den. :thumbup:

Jag sökte efter klippinfo på Statens medieråds hemsida, men inget kommer upp :?:
Kinasmällaren fanns både klippt och oklippt på Continental. Båda utgåvorna ser likadana ut.

Statens medieråd anger bara info om filmer som lämnats in för granskning.

Post Reply