Sett på sistone

Diskussioner om film, TV och videoutgåvor.

Moderators: Jönas, Rolfen, Hellbender

Gory-Glory

Re: Sett på sistone

Post by Gory-Glory » Wed Jul 11, 2018 10:22

Rudnert var och hälsade på så vi såg på

Eliminators

Image

https://www.imdb.com/title/tt0091003/

Engelskt tal och ingen text
Widescreen 1.85:1

Eliminators är en amerikansk-spansk sciencefictionfilm från år 1986 som är regisserad av Peter Manoogian och producerad av Charles Band som handlar om en pilot som har störtat och dött och nu har han blivit ombyggd till en Mandroid och påminner om Robocop.

Nu ger han sig ut tillsammans med några människor och dom ska bekämpa hans skapare och några skurkar. Filmen var riktigt underhållande och bjöd på en kul historia med 80-tal, påmålade laserstrålar och elstrålar och annat som gör en bra B-film.

7/10

Beyond the Door III (Amok Train)

Image

https://www.imdb.com/title/tt0096920/

Widescreen 2.35:1

Beyond the Door III är en italiensk-jugoslavisk-amerikansk skräckfilm från år 1989 som är regisserad av Jeff Kwitny som handlar om en grupp amerikanska skolelever som åker ner med deras läare till Serbien för närvara vid en religiös ritual. de träffar på en serbisk man som spelas av Bo Svenson som verkar skum.

Dom får åka på ett tåg som djävulen själv tar över ochd et blir ett spöktåg som måste stoppas till varje pris. Dom träffar på en den skumma ortsbefolkningen som ser ut och påminner om dom i Borats hemby.

Filmen var riktigt underhållande och jag gillar italienska filmer från det sena 1980-talet som vill vara amerikanska.

7/10

Igår så jag på

Night School

Image

https://www.imdb.com/title/tt0082812/

Night School är en amerikansk slasher från år 1980 som är regisserad av Ken Hughes som handlar om ett universitet i Boston där några tjejer studerar på kvällarna. Vad dom inte vet är att där smyger runt en maskerad mördare i MC-kläder och dom kör motorcykel som är ute efter.

Dom blir halshuggna alla och deras gemenskap är att dom ahr samma lärare som är Vincent Millett, vad är det mördaren är ute efter, är det någon som vill rensa dom ut vägen och varför. Nu är dte upp till polisen att försöka att lösa fallet med mördaren.

Filmen var helt okej och bjöd på spänning, en bra historia och lite gore.

6/10

Hurricane Smith

Image

https://www.imdb.com/title/tt0099814/

Hurricane Smith är en australisk ozploitation/blaxploitation från år 1990 som är regisserad av Colin Budds som handlar om Billy Hurricane Smith som spelas av Carl Weathers som jobbar på ett oljefält i Texas i USA.

Han letar efter hans försvunna syster, så han åker ner till Australien för att försöka att leta eter henne, han besöker migrationsverket och dom berättar att hon vistas illegalt i landet. Han får tips och någon som känner honne och han försöker att få hjälp av dom och snart så hamnar han i klorna på ett gäng droghandlare som med skurken Charlie Dowd i spetsen som spelas av hårdingen Jürgen Prochnow.

Nu måste Hurricane Smith försöka att hitta hans syster och försök att bekämpa skurkarna. Vart kan hans syster finnas och hur förgör han skurkarna på bästa sätt.

Filmen var riktigt bra och bjöd på en bra handling, spänning och Carl Weathers i toppform.

7/10
Only God Can Judge Me

ropo1

Post by ropo1 » Fri Jul 13, 2018 20:05

Godzilla vs. The Sea Monster (1966)
Image

https://furyinthetropics.wordpress.com/ ... ster-1966/
Google translatead och lite korrigerad (på engelska med bilder osv i länken ovan)

aka: Godzilla, Ebirah, Mothra: Big Duel in the South Seas
Gojira, Ebirâ, Mosura: Nankai no Daiketto
ゴジラ・エビラ・モスラ 南海の大決闘
Regi: Jun Fukuda
Betyg: 7.0/10

En tonåring vill gå med i en tävling för att vinna en yacht (hans motiv är dolt vid denna tidpunkt). Tja .. han kommer inte till den dansande delen .. men lyckligtvis för honom två lata contestants, även med en fascination för båtar!, fegar ur tävlingen och som det bara händer kan de ta honom till en plats med båtar aplenty. Besättningen somnar slutligen i en båt och befinner sig, efter att ha tillbringat natten, seglandes med en tjuv-på-rymmen. När natten kommer, kommer konstiga moln och storm - även en jätte hummer (Ebirah!) som förliser skeppet. De slutar strandsatta på en ö (om det ringer en klocka, vilket det borde om du har följt serien..) där en primitiv lokalbefolkningen lever, men dessa cavepeople är slavar för några onda militärer. Heroes of the Past: Mothra! sover .. kan lokalbefolkningen liva upp Mothra, och vad har godzilla att göra med detta .. helvete även Rodan är gäst på denna fest .. Jag antar att du måste titta på den för att ta reda på vad som kommer att hända.

Precis som i Bruno Matteis mästerliga Born to Fight (1989) är nya händelser det viktigaste fordonet för storylinen. Du kan argumentera för att det här är dåligt skrivande men jag skulle vara oense, för mig känns det konstigt som det låter, uppfriskande - eftersom det håller saker spännande när filmen själv är lekfull. När det gäller Ebirah är det ett slags ett varför-inte-monster (precis som spindlarna i Son of Godzilla (1967)) är allt bredvid Godzilla, Mothra eller Gamera (och King Kong om man går dit) sideshow material.

Action plentyful, färgglatt, och om du är init för monstershowen, så levererar den här löftet. Det rekommenderas att följa serien från början men detta är den # 7: e posten i den ursprungliga Toho-serien.

Gory-Glory

Post by Gory-Glory » Sun Sep 09, 2018 15:06

Min kompis Rudnert var och hälsade på så vi såg på två amerikanska lågbudgetfilmer från 1990-talet som är

Bad Channels (1992)
Format: DVD

Image

https://www.imdb.com/title/tt0103757/

Fullscreen 1.33:1/4:3

Bad Channels är en amerikansk skräckfilm från år 1992 som är regisserad av Ted Nicolaou och producerad av Charles Band och Full Moon Entertainment som handlar om en TV-kanal som blir invaderad av rymdmonster och nu måste dom stoppas.

Filmen var underhållande och bjöd på fula rymdmonster, gammaldags specialeffekter som påmålade elstrålar och annat som gör en bra B-film.

7/10

Shrunken Heads (1994)

Image

https://www.imdb.com/title/tt0111175/

Fullscreen 1.33:1/4:3

Shrunken Heads är en amerikansk skräckfilm från år 1994 som är regisserad av Richard Elfman och och producerad av Charles Band och Full Moon Entertainment som handlar om handlar om en tre killar som blir ihjälskjutna av skurkar och nu så smyger en voodoogubbe som annars driver en tidningskiosk och sågar av deras huvuden och kokor och krymper deras huvuden och väcker huvuden till liv och nu befaller han huvudena att flyga iväg och hämnas på skurkarna.

Filmen var underhållande och bjöd på flygande huvuden, gore, gammaldags specialeffekter och annat som gör en bra B-film.

7/10
Only God Can Judge Me

Rufus

Post by Rufus » Sun Sep 23, 2018 21:04

Jag har nyligen sett "Bud Abbott & Lou Costello Meet Frankenstein". Mycket gammal film (1948), men faktiskt riktigt bra. Rolig film. Det var den första Abbot & Costello-film som jag har sett, och nu är jag sugen på att se fler.

magnus

Post by magnus » Tue Oct 23, 2018 21:28

EVIL DEAD på Heron City bio. (tror bara den gick idag, en tisdag 19.45)
Satt som en smäck, länge sen jag såg den sist och har vart sugen på omtitt ett tag. Förutom oss två var det två till där, i salong med 370 platser... extra plus för inramningen då en karl kräktes högljutt och länge på toaletten innan. Fem solar av fem!

Argento Rules

Post by Argento Rules » Wed Oct 24, 2018 12:09

magnus wrote:EVIL DEAD på Heron City bio. (tror bara den gick idag, en tisdag 19.45)
Satt som en smäck, länge sen jag såg den sist och har vart sugen på omtitt ett tag. Förutom oss två var det två till där, i salong med 370 platser... extra plus för inramningen då en karl kräktes högljutt och länge på toaletten innan. Fem solar av fem!
Inte ens halvfullt hade varit godkänt. :cry:

En sådan här grym film borde fan vara fullsatt. :D

Såg den på Kåren i GBG på 80-talet då den kom och då fanns det inte en plats kvar.

Kommer inte ihåg om det va på Göteborgs Film Festival eller om det va på en skräckfilms festival, men jävligt mäktigt så att få se den på Bio. :thumbup:
There can only be one - Argento Rules

Gory-Glory

Post by Gory-Glory » Thu Nov 08, 2018 12:35

Rudnert var och hälsade på i fredags som började med pizza och sedan så begav vi oss hem till mig för filmkväll med lite godis.

Vi såg på två 80-talsfilmer som är

La Revanche des Mortes Vivantes / The Revenge of the Living Dead Girls

Image

https://www.imdb.com/title/tt0091847/

Franskt eller engelskt tal och ingen text
Widescreen 1.66:1

La Revanche des Mortes Vivantes är en fransk zombiefilm från år 1986 som är regisserad av Pierre B. Reinhard som handlar om en liten stad någonstans i Frankrike där ett företag dumpar gifttunnor på en kyrkogård så att domdöda blir levande döda som är zombies och kryper upp ur sina gravar.

Dom tre zombietjejerna terroriserar en grupp människor och nu är det upp för dom levande att få ett stopp på zombierna.

Filmen var helt klart underhållande och vi såg den med engelsk dubbning som var i sann grindhousestil för att vi förstår inte franska och det var ingen text på filmen.

Filmen bjöd på gore, naket, zombies och annat. Italienarna var alltid vassast på zombiefilmer, så det var kul att för en gångs skull se en fransk zombiefilm, den kändes billigt gjord och zombietjejerna var maskerade med dåliga maskor och sådant är alltid charmigt.

7/10

Fortress

Image

https://www.imdb.com/title/tt0091069/

Fortress är en australiensisk ozploitationfilm/survivorfilm från år 1985 som är regisserad av Arch Nicholson som handlar om en skollärare som har lektion med hennes skolelever i en liten skola i en småstad i Australien som blir kidnappade av fyra galningar som är maskerade med lustiga masker som en tomtemask och djurmasker.

Nu tas det skolklassen med deras lärare med och kidnappas av galningarna i en gammal skåpbil och dom tvingas ner i en grotta där dom hålls fångade.

Nu är det upp till skolklassen och läraren att ta sig ut ur grottan och fly iväg och bekämpa galningarna som håller dom i sitt våld.

Filmen var riktigt bra och som den ozploitation som den är så bjöds det som vanligt på biljakter och annat som tillhör filmgenren.

7/10
Only God Can Judge Me

magnus

Post by magnus » Sat Nov 10, 2018 0:18

LORDS OF CHAOS /bio rio
Jag blev rejält besviken på filmen om Mayhem, hade förberett mig på en urfåning kalkon, men det visade sig vara en väl fungerande film. Riktigt bra till och med. När den var rolig, och det var den, var det medvetet och inte i något försök att vara tuff eller så. Det var väl en del tveksamma inslag, som ett par drömscener, men ärligt talat inte mycket. och jävlar vilka bränder de satte igång....
Regissör Åkerlund gjorde, för att spä på det ytterligare, ett riktigt sympatiskt intryck i den korta frågestunden efteråt.
Ärsch, det är bara att titta på den, för det är ju en bra historia och den är vettigt berättad. Som någon påpekade hade det ju vart bättre om den vart på hurtig norska, men jag köper den prioriteringen...

magnus

Post by magnus » Thu Nov 15, 2018 21:34

Jag fick ett medlemskort till Stockholms Filmfestival (tack Björn!), blev bara att klämma två filmer (förutom Mayhem), hade gärna sett fler men ska bort över helgen så det sprack + ett par var slutsålda. De jag såg var väl bägge rätt typiska festivalfilmer, snyggt gjorda men rätt lättglömda.
PROSPECT - sci-fi som i stilen påminner lite om östeueopeiska 80-tals rymdrullar när de är som bäst, schysst regnskogsplanet med ångande fuktighet och alla tekniska prylar ser gamla och kantstötta ut. Så långt allt väl, men själva historien är väl lättviktig. En ung tjej och en skurk är strandade och försöker bluffa sig ut till rymdstation genom någon form av diamatutvinning, men tillsist blir det våld som löser det. Lättsedd och bra miljö, men tja, inte mycket mer.
LOS SILENCIOS - brasilianskt om flyktingar från FARC-striderna i Colombia som fastnar på smått mystisk gränsö. Stllastående, men även här skapligt intressant miljö, samt att jag gillar brasiliansk portugisiska. Jag är så korkad så fattade inte förens långt senare på kvällen, efter att ha läst om filmen i festivaltidningen, att två i familjen det handlade om var spöken, trodde det var ett tecken på korruption när mamman av någon utredare efter betalning fick lådor med deras kvarlevor... Osäker på om den insikten gjorde den direkt bättre eller sämre, men lite mer innebörd fick historien allt.

Octagon

Post by Octagon » Sun Nov 18, 2018 13:04

Såg Evil dead (1981) på bio, Filmstadens Klassikerserie (de skulle väl visa Die hard nu snart också eller om den redan gått). Prima bildkvalle och ljud men blev inte direkt överväldigad. Kändes ungefär som att se den hemma men kameraåkningarna i skogen gjorde sig bra. Kanske var jag lite off men fick inte heller några nostalgiska känslor eller minnen från första gången jag såg den. Husets interiörer är så minimalistiska att det inte fanns mycket i bakgrunden att spana in. Handlingen är så välbekant att det inte blev särskilt engagerande. "Trädvåldtäkten" var dock intensiv och kuslig.

Trevlig biostund men inte en stor upplevelse.

Då var det roligare att se nya Halloween (2018) men bäst ändå var ju Leave no trace (2018), oerhört gripande och fint skogsfoto. Smått postapokalyptisk känsla och jävla bra skådespelare.

maraudervideo

Post by maraudervideo » Sun Nov 25, 2018 18:58

Såg både Suspiria (1977) och remaken från 2018 igår på Bio Roy i Göteborg. Har givetvis sett originalet flertalet gånger innan, men det har var första gången på en stor duk. Mäktigt. 5/5

Remaken var rätt intetsägande. Musiken var inte ens nära Goblins soundtrack i originalet, tonen och atmosfären av filmen var skev (kändes som någon form utav kärleksdrama när förtexterna rullade och bara en stund efter detta så bryts alla ben i någon dansares kropp) och den var alldeles för lång. Skolans ''hemlighet'' avslöjas på tok för tidigt och det var mycket sub-plot om andra världskriget samt Baader-Meinhof som jag tycker kunde ha klippts bort helt. 2+/5

magnus

Post by magnus » Sun Nov 25, 2018 19:25

Jag fick för mig att se om några George A. Romero rullar.
----
DAWN OF THE DEAD - Ingår i en hård kvartett filmer som fick mig (och säkert de flesta andra) att riktigt gå igång på skräckfilm som tonåring, både att se den men lika mycket att innan ha hört så mycket om den (de andra är såklart EVIL DEAD, SUSPIRIA och CANNIBAL HOLOCAUST). Var minst 15 år sen jag såg den sist och har väl samma invändningar som då, det är väldigt mycket samma sak som händer, skjuta folk/zombies med gevär. Men, 2,5 timme bara flyger förbi, ett rejält driv i den här filmen och det är ju så snyggt filmat och allt är på max. Effekten kanske har mattats lite, men den är fortfarande uppe i toppen.
THERE´S ALWAYS VANILLA - Den här hade jag inte sett innan, hans kärleksdrama från 71. Om typiskt uppblåst hippiekille som lallar genom livet, gräsrökning, massa snack och hela den här tidstypiska prylen som jag personligen tycker är enormt uttjatad, men man får ge den här filmen det att den har en viss charm. Killen träffar en tjej som jobbar med reklam och det blir romans, men han larvar sig mest. Romero var en jävel på att både filma och klippa och även om historien här är rätt intetsägande, så får han ihop det skapligt tillsist och jag gillar sensmoralen som, något kryptiskt kanske, finns i titeln.
THE DARK HALF - Mindes den här Stephen King filmatiseringen som fånig, men det är en klart stabil skräckis. Väldigt Kingsk om man säger så. Stilen är betydligt mer statisk än i de tidiga filmerna. Det finns väl ingen som klassar boken som en av Kings bättre, han tittar väl mycket i sin egen navel här, men tar man det inte alltför allvarligt går det an.
KNIGHTRIDERS - Om man tyckte DARK HALF var fåning var det ju ingenting mot de turnerande motorcykeltornerarna, men fan om inte den också har vuxit med åren. Väldigt lång, men rolig och medryckande, samt en del häftig hojåkning så klart. Men visst är den fortfarande fånig.

Gory-Glory

Post by Gory-Glory » Mon Nov 26, 2018 10:00

Jag såg på

Tårtgeneralen
Bolag: AB Svensk Filmindustri - Sverige
Format: WEB-DL 1080p

Image

http://www.sfstudios.se
https://viaplay.se/store/tartgeneralen-2018
https://www.imdb.com/title/tt6889032/

Svenskt tal och ingen text
Widescreen 2.39:1

Tårtgeneralen är en svensk komedi från år 2018 som är regisserad av Filip Hammar och Fredrik Wikingsson som handlar om att år 1985 i TV-programmet Rekordmagasinet så utser Jan Guillou Köping till Sveriges tråkigaste stad och det är den enda staden som IKEA har lagt ner i.

Hela folket skrattar, men Köping blir besvikna, då kommer den nyinflyttade smått alkaliserade Hasse P som spelas av Mikael Persbrandt på den briljanta idén att Köping ska bli omtalat och positivt igen, så han ska sätt Köping på kartan igen genom att låta baka världens längsta smörgåstårta och hamna i Guinness Rekordbok.

Sagt och gjort han låter det lokala bageriet stå för tillverkningen och han ska sälja 10000 biljetter till dom som ska äta smörgåstårtan som ska mäta 500 meter och han kontaktar pressen som verkar smått intresserade och tror inte på idén.

Hasse P blir mest motarbetad, men ger inte upp, han ska ha sin smörgåstårta och Köping ska med i Guinness Rekordbok.

Filmen är gjord efter Filip Hammars barndom i Köping och skådespelare spelar han och hans familj och man får följa dom i filmen.

Jag tycker att filmen var riktigt bra och är en feelgood film och man känner riktigt för Hasse P och dom andra i filmen. efter filmen så finns det med filmat material när Filip Hammar och hans pappa Lars Hammar träffar den riktige Hasse P år 2009.

8/10
Last edited by Gory-Glory on Mon Nov 26, 2018 11:33, edited 1 time in total.
Only God Can Judge Me

Gory-Glory

Post by Gory-Glory » Mon Nov 26, 2018 10:15

Det blev även en omtitt på

Henry - Portrait of a Serial Killer
Bolag: On air Video - Dankark
Format: DVD PAL Region 2

Image

https://www.imdb.com/title/tt0099763/

Engelskt tal och dansk, norsk, svensk, finsk text
Fullscreen 1.33:1

Henry - Portrait of a Serial Killer är en amerikansk film från år 1986 som är regisserad av John McNaughton som handlar om seriemördaren Henry som bor hans bästa vän Otis och hans syster i lägenhet i Chicago. Henry och Otis tycker om att se på film förutom deras andra stora intresse som är mörda folk på stadens gator.

Filmen var riktigt bra och det är flera år sedan jag såg på den sist.

7/10
Only God Can Judge Me

magnus

Post by magnus » Tue Dec 04, 2018 22:08

---andra halvan av Romero-racet----
ETT EXPERIMENT I SKRÄCK / MONKEY SHINES - minns den här aprullen som rena tramset, men undrar om jag inte bara såg sista halvtimmen eller så då det begav sig. Hursomhelst, nu tyckte jag den var riktigt bra. Gillar att den förlamade huvudpersonen har en hel del osympatiska sidor och apan är verkligen en stjärna (forskaren är lite för mycket 80-tals fåneri för mig, men det kan passera). Romeros filmstil blev betydligt mer konventionell när han började göra högbudgetfilmer, men till den här udda storyn passar det perfekt.
CRAZIES - Har alltid varit svag för den här. Det biologiska vapnet Trixie hamnar i vattnet i en liten stad och alla blir sakta men säkert galna. Mycket militärer i skyddsdräkt och gasmasker. Den är både fascinerande och skrämmande, men kanske inte riktigt lika bra som jag hade för mig. Tempot är lite lurigt, stillastående partier varvas med våldsutbrott, inte lika fängslande som de flesta av hans andra filmer. Jag gillar den, men kanske inte riktigt lika mycket som förr. Sedd som en sorts prolog till DAWN OF THE DEAD blir den lite tuffare.
DAY OF THE DEAD - Har alltid tyckt att den här bunkerskräckisen var lite halvdan och såg billig ut, men jag måste ha sett i kors förr i tiden för satan vad bra den är. Klart bland Romeros allra bästa. Något av en övergång mellan hans independent-stil och de senare mer "städade". Extra kul att zombierna är så vrickade, en clown, en fiskare, en ballerina med mera. Tät och händelserik (och slafsig).
BRUISER - Hade inte sett den här innan och var säker på att den skulle vara usel, men den är rätt kul. En kostymsnubbe vaknar en morgon utan ansikte och börjar hämnas på alla som utnyttjat honom eftersom han var en "nobody". Tyvärr är andra halvan rejält svajig, svag tajming, Peter Stormare spelar som vanligt över å det grövsta och värst av allt är ett uppträdande med nå ny sell-out version av Misfits, patetiskt. Men som sagt, det var långt ifrån en plågsam titt annars.
--- om någon är intresserad av vad jag tycker om Romeros övriga filmer:
NIGHT OF THE LIVING DEAD - såg på bio häromåret, tillochmed bättre än jag mindes - högsta betyg.
MARTIN - Suveränt bra.
SEASON OF THE WITCH - borde kanske ha sett om den också, men har ingen lust, minns den som tråkig.
CREEPSHOW - håller inte alls längre...
TWO EVIL EYES - Romeros del är väl okej, men Argentos är rent bedrövlig.
DIARY OF THE DEAD - tyckte väldigt mycket om den, en höjdare!
LAND OF THE DEAD - tyvärr helt kass.
SURVIVAL OF THE DEAD - ännu sämre.
Har jag glömt nån? Ser fram emot att någongång få se den där nyupptäckta 70-tals filmen som sponsrades av en kyrka. Verkar vass!

Post Reply