Sett på sistone

Diskussioner om film, TV och videoutgåvor.

Moderators: Jönas, Rolfen, Hellbender

kowalski

Re: Sett på sistone

Post by kowalski » Sat Aug 31, 2019 22:43

Idag såg vi på Enzo Castellari's Day of the cobra från 1980 med Franco Nero och Sybil Danning.
Filmen var en riktigt bra thriller.
Jag inser att jag har missat många sköna italienska euro crime filmer.

I morgon hoppas vi se på Stelvio Massi's Highway racer från 1977.
Verkar var en bra snutrulle :?:

maraudervideo

Post by maraudervideo » Tue Sep 03, 2019 3:24

Såg Maciste In Hell, även känd som Maciste all'inferno från 1962, men titeln på versionen jag såg var rubricerad som THE WITCH'S CURSE. Regisserad av Riccardo Freda.

Maciste rider in i Skottland av alla ställen, lyfter ett träd och hoppar ner i helvetet för att förvisa en häxas förbannelse. Därefter blir det galenskaper såsom djävular och syndare som torteras, brottningsmatch med ett lejon och någon form av styrkekamp mot ilskna tjurar/kossor, bland annat.

Helt okej skräckig peplum. Bilden var skitkass, står inte ens vilket bolag det är som gett ut den på DVD-insticket. Men den får väl en stark 3/5.
Passar utmärkt på en regnig eftermiddag eller händelsefattig kväll.

magnus

Post by magnus » Sun Sep 08, 2019 10:00

Har sett väldigt få filmer den senaste månaden...

CRAWL - simpel skräckis om några som fastnat i ett hus i orkan med översvävning och krokodiler. Allt är egentligen som det ska, men den saknar lite bett och är inte så pass engagerande som den borde, men kul att se sånt här på bio! -2019-
OVERLORD - krigsuppdrag med onda nazister och tuffa jänkare, gjord på modernt vis med rakt berättande utan krusiduller men ändå i klassisk (eller i varje fall 80-tals action) anda. Jag gillar den! Men, och det är inte lätt att erkänna, den hade nog vunnit på att skippa experimenten... -2018-
THE SHOP AROUND THE CORNER - underbar film om kärlek i butik med James Stewart. Lubitsch är en av mina favoritregissörer, han använder små medel men är verkligen rolig och får en på väldigt gott humör. -1940-
THE EMPEROR WALTZ - Billy Wilder var också ett geni när det kom till komedier. Den här där Bing Crosby joddlar och kärar ner sig i österikisk grevinna och hans hund i hennes pudel, är en bra bit från hans bästa, men ändå kul och trivsam så det räcker. -1948-

Har också kommit iväg på ett par av Cinematekets John Ford visningar. Har sett filmerna innan, men trevligt ändå.
STRAIGHT SHOOTING - fin västern, men i ärlighetens namn en av Fords mer lättglömda. Väldigt basic. -1917-
STEAMBOAT ROUND THE BEND - Film när den är som allra bäst! - 1935-

kowalski

Post by kowalski » Sun Sep 08, 2019 21:04

Ikväll såg vi på en riktigt trevlig martial arts rulle.
Bruce lee fights back from the grave från 1976.

Jun Chong från LA Streetfighters och Street soldiers spelar en Bruce Lee kopia i denna filmen.
Fick även se en tidig Sho Kosugi.
Det här var troligtvis Kosugis första skurkroll på vita duken?
Jävligt bra var han.
Filmen rekommenderar jag starkt.
Du kan se den på Youtube i sin helhet.
En skön rulle med kassa ljudeffekter men bra fighter :thumbup: :thumbup:

I lördags såg vi på dessa två filmer.
A Sunday in the country med Ernest Borgnine.
Har inte sett denna filmen på år och dar, tyvärr kom jag inte ihåg något av den fast jag minns insticket på hyrvideo när Ernest står med hagelgeväret i högsta hugg.

Vi såg även Dolph Lundgrens The shooter aka Hidden assassin från 1995
Detta var en hyffsat bra thriller om lönnmord.
Fanns lite sparkaröv med Dolph :thumbup:

I förra veckan såg vi på Stelvio Massis Highway racer om en motorpatrullerande snut som jagar skurkar i en Ferrari.
Riktigt bra 70 talsfilm var det

kowalski

Post by kowalski » Sat Sep 28, 2019 21:37

Idag såg jag Walter Hills ultravåldsepos Extreme Prejudice från 1987.
Michael Ironside, Nick Nolte, Powers Boothe, William Forsythe, Clancy Brown med mera, massor av tunga skådisar spelar i denna tunga actionrulle. :thumbup: :thumbup:
En wilda western film i modern tappning.
Mycket shoot 'em up och blodigt våld, en film som moralpanikkärringen Gunnel Arrbäck älskade att hata när hon och hennes kollegor ägnade sig åt filmslakt på statens filmbyrå! :roll: :roll:
Gillar du 80 tals action är EP en schysst rulle att lägga ner 105 minuter avnjutning med chips och öl. :thumbup:

Argento Rules

Post by Argento Rules » Tue Oct 01, 2019 11:16

Glömmer ALDRIG när jag såg Extreme Prejudice på BIO på Cosmorama, en av Göteborgs's finaste och största biografer (800 platser) på den tiden.

Detta va när filmen hade premiär och jag va helt extatisk då jag hade hört att den skulle vara dundergrym. :D

Men snacka om besvikelse, detta är solklart mitt sämsta biobesök någonsin.

Filmen va TOTAL massakerad till den milda grad att man inte förstod vad som hade hänt. :(

Så jag och 100 besvikna besökare till gick till kassan och krävde pengarna tillbaka och det va upprorisk stämning bland besökarna.

Vissa va as förbannade och skrek och levde jävel.

Att dom klippte hej vilt i filmer på den tiden är ingen nyhet, men detta är mig veterligen första gången en film blev helt förstörd så att man inte förstod ett smack.

Det slutade i alla fall efter 15-20 minuters debatterande fram och tillbaka att vi fick pengarna tillbaka. :D

Några månader senare så stängde denna finfina biograf ner, om det va för filmen Extreme Prejudice skull ska vara osagt.
There can only be one - Argento Rules

kowalski

Post by kowalski » Tue Oct 01, 2019 15:18

Argento Rules wrote:
Tue Oct 01, 2019 11:16
Glömmer ALDRIG när jag såg Extreme Prejudice på BIO på Cosmorama, en av Göteborgs's finaste och största biografer (800 platser) på den tiden.

Detta va när filmen hade premiär och jag va helt extatisk då jag hade hört att den skulle vara dundergrym. :D

Men snacka om besvikelse, detta är solklart mitt sämsta biobesök någonsin.

Filmen va TOTAL massakerad till den milda grad att man inte förstod vad som hade hänt. :(

Så jag och 100 besvikna besökare till gick till kassan och krävde pengarna tillbaka och det va upprorisk stämning bland besökarna.

Vissa va as förbannade och skrek och levde jävel.

Att dom klippte hej vilt i filmer på den tiden är ingen nyhet, men detta är mig veterligen första gången en film blev helt förstörd så att man inte förstod ett smack.

Det slutade i alla fall efter 15-20 minuters debatterande fram och tillbaka att vi fick pengarna tillbaka. :D

Några månader senare så stängde denna finfina biograf ner, om det va för filmen Extreme Prejudice skull ska vara osagt.
Vilken sorglig historia du delade med dig av! :(
Fy faen vilka as dom var på filmcensuren, man undrar varför Holländarna kunde vara mer liberala i alltifrån att röka på och bli stoned till att folk kunde kolla på våldsfilm i oklippt skick när Sverige bara var känt för porr i resten av världen men moralpanik hade man för vanlig spelfilm innehållandes våldsamheter.
Helt sjukt! :evil:

När du satt på bion och kolled på EP, i scenen där dom åkte till en bar ute i öknen och det blev en skottväxling mellan skurkar och sherifferna.
Nick Nolte lägger sig ner intill en bil och skjuter av foten på en av skurkarna :idea:
Minns du om denna scenen visades intakt?
Jag gissar på att den scenen var slaktad?

Tur att du fick tillbaka din stålar för det besvikna biobesöket. :thumbup:

Argento Rules

Post by Argento Rules » Thu Oct 03, 2019 11:35

kowalski wrote:
Tue Oct 01, 2019 15:18

När du satt på bion och kolled på EP, i scenen där dom åkte till en bar ute i öknen och det blev en skottväxling mellan skurkar och sherifferna.
Nick Nolte lägger sig ner intill en bil och skjuter av foten på en av skurkarna :idea:
Minns du om denna scenen visades intakt?
Jag gissar på att den scenen var slaktad?

Tur att du fick tillbaka din stålar för det besvikna biobesöket. :thumbup:
Nä, kommer inte ihåg exakt eftersom det är över 30 år sedan.

Men det va väl ungefär att de kom till öknen och sedan ett MEGA klipp och så låg det massa döda människor överallt och man tänkte.

Aha, va hände här då!!!!

Man fick inte se ett smack knappt.

Ang. den där scenen du beskrev så är chansen 1 på 100 att den va med.

Om de klipper bort när en höna lägger ägg (Kalle Anka) då fanns nog INTE en bortskjutning av fot med i E.P.

Visst har man sett mängder av total slaktade filmer när det begav sig men att klippta ner en film så fullständigt att man inte hänger med i handlingen är ju under all kritik. Då är det ju bättre att TOTAL förbjuda filmen så slipper folk reta sig på att de förstört en film.

JO, de insåg väl när folk förklarade att de inte fattade vad som hänt och att handlingen i filmen blir lidande att de va bara att betala tillbaka pengarna.
Filmen drogs sedan ner eftersom det va folk som fortsatte klaga på denna IDIOT klippning/massakering!!!
There can only be one - Argento Rules

kowalski

Post by kowalski » Thu Oct 03, 2019 13:39

Argento Rules wrote:
Thu Oct 03, 2019 11:35

Nä, kommer inte ihåg exakt eftersom det är över 30 år sedan.

Men det va väl ungefär att de kom till öknen och sedan ett MEGA klipp och så låg det massa döda människor överallt och man tänkte.

Aha, va hände här då!!!!

Man fick inte se ett smack knappt.

Ang. den där scenen du beskrev så är chansen 1 på 100 att den va med.

Om de klipper bort när en höna lägger ägg (Kalle Anka) då fanns nog INTE en bortskjutning av fot med i E.P.

Visst har man sett mängder av total slaktade filmer när det begav sig men att klippta ner en film så fullständigt att man inte hänger med i handlingen är ju under all kritik. Då är det ju bättre att TOTAL förbjuda filmen så slipper folk reta sig på att de förstört en film.

JO, de insåg väl när folk förklarade att de inte fattade vad som hänt och att handlingen i filmen blir lidande att de va bara att betala tillbaka pengarna.
Filmen drogs sedan ner eftersom det va folk som fortsatte klaga på denna IDIOT klippning/massakering!!!
30+ år var ett bra tag sedan, det har hunnit passera revy en hel del film genom åren :thumbup:
Censuren kunde vara rejält brutala i censurklippen, en våldsam scen kunde hux flux försvinna utan att man fattade vad som hade hänt :?: :idea:
Helt sinnessjuk hantering av spelfilm måste jag säga.
Filmer som den vidriga Salo eller brutal gangsterfilm som Scarface släpptes igenom för att dessa troligtvis räknades som konstverk :?:
Film är ju konstverk, Martin Scorssese måste ju ha blivit tvärgalen på den dumma svenska filmcensuren efter att dom hade snittat i Cape fear om jag nu inte minns fel?
Cape fear blev väl trimmad?
Tur att svensken nu anses vara någotsånär myndig av Storebror och att vi nu får titta på film i sin helhet nu när det inte längre snittas i filmer. :happyxmas:
En bättre julklapp finns inte.

Nu är det bara Systembolagets tur att läggas ner och myndigheterna kan klassa oss medborgare som fullvuxna att vi själva får välja när vi vill dricka och hur mycket vi vill dricka utan deras inblandning :?:
Censuren var långlivad innan den lades ner.
Hur lång tid tar det för Systemet att läggas ner så man kan gå in på ICA och handla sprit?
Pekfinger och förbud fungerar inte i det långa loppet, folk blir förbannade!

kowalski

Post by kowalski » Sat Oct 05, 2019 19:38

Idag såg vi på Cutting Class från 1989.
En ung Brad Pitt och Jill Schoelen i rollerna.
Detta är en ungdomsfilm i high school miljö.
1989 var Brad Pitt 26 bast men såg ut som en 16 åring i filmen.
Jill Schoelen är alltid söt att titta på, det är något väldigt speciellt med hennes leende. :thumbup:
Den var lite tam i våldet och goreeffekterna som en mycket softare version av Savage streets, men helt ok att titta på.

Vi såg även Freeway Killer från 2010 om en serimördare och hans sidekick, dessa galningar åker runt i en van och plockar upp liftare som de sedan mördar. :shock:
Seriemördarfilmer brukar vara kul att titta på men denna var svag i både manus och att skåda i 90 minuter :trott:

kowalski

Post by kowalski » Sun Oct 06, 2019 16:08

Idag såg vi på The naked face från 1984.
Med Roger Moore, Elliot Gould, Anne Archer och Rod Steiger i rollerna.
Filmen är en grymt bra thriller från Cannon Films. :thumbup:
Full pott hade filmen fått om Charles Bronson hade spelat i filmen.
Rekommenderas starkt om du inte sett denna. :thumbup: :thumbup:

kowalski

Post by kowalski » Sun Oct 06, 2019 20:13

Vi såg på Lady Ice från 1973.
Donald Sutherland spelar en undercover utredare på ett försäkringsbolag som utreder juvelstölder.
Filmen utspelar sig i bla i Miami och Nassau med vackra miljöer.
Riktigt trevlig 70 tals rulle, filmer från den tiden brukar vara både välspelade och påkostade big budget produktioner.
Rekommenderas starkt. :thumbup: :thumbup:

Post Reply