Sett på sistone

Diskussioner om film, TV och videoutgåvor.

Moderators: Jönas, Rolfen, Hellbender

tilapia

Post by tilapia » Wed Mar 16, 2005 11:58

Sett på sistone:

Maciste vs. the vampire (4)
Banana Joe (3-)
Breakin' (2+)
Texas Chainsaw Massacre (2003) (1)
Cop in blue jeans (3+)
En rachachant (4)
Land of doom (2+)
Blue angel café (1)
Eye like a strange balloon toward infinity (4)
Multiple maniacs (4)
Brown bunny (3-)
Bara prata lite (2)
Den vilda planeten (4)
The snow queen (3)
KISS meets the phantom of the park (2+)
A trip to the orphanage (3)
Honeymoon killers (4+)

Cimitero

Post by Cimitero » Thu Mar 17, 2005 0:19

Count Dracula (Jess Franco)
Solid eurotrash.
6+ / 10
"SWEDEN... Where The Facts Of Life Are Stranger Than Fiction"

Falcone

Post by Falcone » Fri Mar 18, 2005 12:47

Killer Fish (DVD)
För få mördarfiskar och för många scener med en hopplöst ocool Lee Majors. Margheriti spenderade alldeles för mycket pengar på alla explosioner i filmen. Överlag är nog det mest skrämmande i den här filmen alla androgyna kvinnor.
2 av 5

metmask

Post by metmask » Fri Mar 18, 2005 14:16

Rolfen: jag kanske är ensam om det men jag tycker gott och väl den här tråden kan vara klistrad och alltid ligga tryggt där uppe och liksom vaka över de andra trådarna, tycker den hoppas så mycket upp och ned annars. :)

Rolfen
Administratör

Post by Rolfen » Fri Mar 18, 2005 15:55

metmask wrote:Rolfen: jag kanske är ensam om det men jag tycker gott och väl den här tråden kan vara klistrad och alltid ligga tryggt där uppe och liksom vaka över de andra trådarna, tycker den hoppas så mycket upp och ned annars. :)
Ditt ord är min lag metmask :wink: Jag håller med, den är nu klistrad.

magnus

Post by magnus » Fri Mar 18, 2005 22:37

La Gamella Erotica - märkligt och obegripligt av Cavallone, bleka färger och ganska händelselöst, men inte hindrade det mig från att tycka den var bra. nått med sättet den är filmad, stämmningen och fuzz-gitarr musiken som tilltalar mig. men visst står den sig slätt mot samme mans monumentalt galna Spell!

tilapia

Post by tilapia » Sat Mar 19, 2005 4:34

MYSTERIOUS ISLAND OF CAPTAIN NEMO (4) - Underbart viktorianskt äventyr med alla rätta ingredienser, plus en fullkomligt lysande Omar Sharif som den plågade kapten Nemo. Spanjorerna visar än en gång att vart skåpet ska stå!
BREAKIN' 2: ELECTRIC BOOGALOO (3-) - Mer breakdance-upptåg när glada och käcka 80-talsungdomar dansande försöker rädda sin ungdomsgård från onda kapitalister. Att den är bättre än sin föregångare hör man nästan på titeln.
MUMIEN 2 (3) - Helt okej äventyrsfilm. Lite för lång och lite för mycket Brendan Fraser måhända, men annars funkar den rätt fint. Snäppet bättre än 1:an om du frågar mig.
THE LONG SWIFT SWORD OF SIEGFRIED (2) - Extremt dum blandning av tyrolen-gladporr och tattig medeltidsaction. Kul i små doser.
ROBINSON CRUSOE (4) - Stor humor uppstår när Buñuel driver både med Defoes historia och sin publik, utan att knappt ändra nånting i Defoes roman! Uselt skådespel används för maximal effekt.
TEAM AMERICA: WORLD POLICE (3-) - Förutsägbar och enkelspårig politisk satir med en del roliga skämt och en del tråkiga. Allt som allt en film som inte riktigt klarar att leva upp till hypen.

Rolfen
Administratör

Post by Rolfen » Sat Mar 19, 2005 16:18

Warrior of the Lost World är en skönt flummig post-apocalypse rulle från 1983. Hjälten åker omkring på en motorcyckel som talar och polisen kör mattsvart Ford Tanus med vassa pålar i fronten och tokstor spoiler på bakluckan - vad mer kan man begära av en film? Mycket B men samtidigt skoj. 3/5
http://www.filmsamling.se/temp/WarriorO ... tWorld.jpg

På DVD har jag sett:

War Dog (tack för tipset Goatlord) är en svensk lågbudget actionrulle. Gillar man Mats Helges filmer så är detta ett säkert kort (även om Mats inte är inblandad) med massor av skottlossningar och explosioner. Jag tycker det är härligt att se hur dom försöker få filmen att se ut att vara inspelad i USA genom att ösa på med amerikanska varor i var och varannan scen. Dock hjälper detta föga, en villaförort på västkusten i Sverige ser inte amerikansk ut hur mycket man än vill det. 3/5

Deathlands är en modern (2003) post-apocalypse rulle gjord för TV. Inget märkvärdigt men skapligt underhållande och rätt blodig. Ett stort plus för att runkobjektet Traci Lords är med, hon spelar ond vilket passar henne bra, tyvärr är hennes roll lite för liten. Någon borde låta henne vara sadistisk fängelsedirektör i en WIP film. Deathlands är väldigt mycket bättre än den andra PA filmen jag har med Traci - Circuitry Man 2 - vilket i och för sig inte säger mycket. 3/5

Rolfen
Administratör

Post by Rolfen » Sun Mar 20, 2005 21:10

Ator the Invincible (det här är egentligen Ator l'invincibile 2 mest känd som Ator, the Blade Master men på det engelska pre-cert släppet heter den alltså Ator the Invincible) en barbar/fantazy rulle gjord av Joe D'Amato med hunken Miles O'Keeffe i huvudrollen. Detta är verkligen dåligt på många sett, varken effekter, fighter eller skådespelarinsatser är något att ha. Den når inte ens upp till ett av dom sämre avsnitten av TV-serien Xena krigarprinsessan. 1/5
http://www.filmsamling.se/temp/AtorTheInvincible.jpg

Barbarian Queen är också en barbar/fantazy film men den är betydligt mer underhållande än Ator rullen. Denna film är lite hårdare vilket jag uppskattar här finns lite blod och ett gäng nakna tuttar vilken kan lyfta den tristaste film. Lana Clarkson (känd för att blivit skjuten av Phil Spector) har huvudrollen och även om hon inte är lysande så gör hon ett bättre jobb än Miles O'Keeffe. Dessutom har filmen en riktig cool slogan: No man can touch her naked steel. 3/5
http://www.filmsamling.se/temp/BarbarianQueen.jpg

Wheels of Fire är en post-apocalypse rulle som verkar lite mera påkostad än dom flesta andra, många tuffa fordon och mycket folk. Cirio H. Santiago ligger bakom denna Mad Max inspirerade film (hjälten är till och med lik en ung Mel Gibson) och han kan detta med B-action. Hjälten föröker rädda sin syster (spelad av Lyndia Wiesmeier = storbystad blondin) från det onda gänget och det blir massor av härligt B raffel. Jag har den på svensk VHS men den verkar vara lite klippt, är det någon som har någon varsion som kan tänkas vara intakt att sälja så hör av er. 4/5
http://www.filmsamling.se/temp/WheelsOfFire.jpg

På DVD har jag sett:

Deathsport är en film liknande Engame - gladiatorspel i en förstörd framtida värld. David Carradine har huvudrollen i denna flummiga soppa som är fylld med dialog som verkar skriven av någon religös sektledare. Höjdpunkten i denna film är en scen där en naken tjej torteras av något som ser ut som julgransljus - en scen som skulle kunna vara gjort av Jess Franco i en av hans mer bizzara ögonblick. 2/5

Linup

Post by Linup » Wed Mar 23, 2005 15:41

Rökte lite hasch och tittade på UNA LUCERTOLA CON LA PELLE DI DONNA med hundscenen, sen drack jag varm choklad och såg vietnamversionen av DELIRIO CALDO. God underhållning. Glad påsk.

Morgonfiende

Post by Morgonfiende » Wed Mar 23, 2005 21:16

Buck Rogers in the 25th Century, säsong 1
Töntig 80-tals serie fylld av nostalgi och lättsam underhållning plus slimmade och färgglada trikåer på alla brudar (och killar). (4/5)
...having your nuts bit off by a Laplander, that's the way I wanna go.

gokudo

Post by gokudo » Thu Mar 24, 2005 11:25

The Cynic, the Rat & the Fist (1974)

En annan av Umberto Lenzis underbara polisfilmer, (det är ju en genre han är bäst på), med ett intensivt tempo och våld. Med Maurizio Merli, Tomas Milian och John Saxon.

8/10

magnus

Post by magnus » Thu Mar 24, 2005 13:07

Sholay - vad kan passa bättre en seg dag hemma med feberskakningar än en lååång indisk melodram med klara spagettivästern influenser? som sig bör spänner den över hela spektrat; buskishumor, tragedi, farfylld action, sadism och givetvis sång och dansnummer. satt som en smäck, tack för lånet Björn!

tilapia

Post by tilapia » Fri Mar 25, 2005 4:23

ROBIN HOODS HÄMND (3+) - Klart trevligt äventyr med den schyssta trion Gemma, Adorf och Damon. Enkelt, charmigt och muntert humör, en perfekt film att komma hem lite på sniskan till.
GIALLO A VENEZIA (1) - Andra försöket gillt att ta sig igenom den här plågan, denna gång med text vilket underlättade en aning. Kan verkligen inte förstå hypen kring den här fula och sövande trista filmen, det enda som var bra var äggätande snuten och Bert Pisanos musik (som jag tyckte mig känna igen från nån annan film?).
GARDEN STATE (2) - Jippi, ännu en amerikansk halvmesyr till "seriös" film... Garden state kommer att få fyra getingar i expressen fredag, uppskattas av folk som ser en film i veckan och vara bortglömd om fem år.
FRANKENSTEIN'S CASTLE OF FREAKS (3) - Riktigt dum trash som fick mig på gott humör. En film som teamar upp en galen professor med en sexuellt depraverad dvärg, en neandertalare (spelad av Bela Lugosis son) och en cromagon-människa samt spär på med lagom mängder naket, dumheter och gamla slitna skräck-klischéer.
HIP HIP HORA (2+) - Okej hantverk och bra med en film som lär småtjejerna att tuffa till sig lite, men jag är nog inte direkt den här filmens målgrupp...
NOCTURNE (4) - Imponerande debut av Von Trier. Fattade inte riktigt handlingen (danska kvinnor som viskar knappt hörbart om nån flygbiljett till Buenos Aires m.m) men bild- och stämningsmässigt sög den tag.
SUICIDE CLUB (3+) - Märklig japansk film om en självmordsvåg bland kidsen. Skjuter åt tusen olika håll och är ibland smått obegriplig, men likt förbannat är den rätt fascinerande.

metmask

Post by metmask » Fri Mar 25, 2005 19:46

OldBoy
Vackert, spännande och bitvis actionladdat sydkoreanskt drama med en hel del tankeväckande sekvenser och trevliga twists.
Tycker dock att den tappade en del strax efter mitten, kunde inte sätt fingret på det.. men den tog igen mot slutet. Några fula CGIs drog också ned men absolut en fin film. 8/10

Gestapo's Last Orgy
Hakkorsporr som höjer ribban lite, exploitationdrama av god kaliber och faktiskt riktigt stämningsfull bitvis.
Lite slaka kön, uniformsfetischism, hård sadism, smutsig misär, foster, hatkärlek och sadomasochism i en salig blandning.
Höjer ribban en bit och visar klart att filmerna inte bara gjordes av inkompetenta filmskapare som vissa kanske tror (men det ska man såklart inte göra, Mattei gjorde två filmer och det säger allt), trevlig musik dessutom. 8/10.

Annars så är det ledighet och filmkvällar med Hologenic som gäller, kanske även bastu idag, återkommer därför med omdömen på gårdagens och dagens filmer efter att vi betat av dem. Livet är gott.

Gokudo: kul att se dig här föresten. :)

Post Reply