Sett på sistone

Diskussioner om film, TV och videoutgåvor.

Moderators: Jönas, Rolfen, Hellbender

Rolfen
Administratör

Post by Rolfen » Fri Mar 25, 2005 20:19

Vad kan vara bättre än att starta påsken med 2 x svensk finkultur singerad Mats Helge?

Animal Protector är typiskt actionröj ala Mats Helge, många fighter, skottlossningar och explosioner. Ett stort plus är att playboyen Bruno Wintzell har en roll där han blir brutalt avrättad av David Carradines rollfigur. Bruno har en speciell plats i mitt hjärta efter sin insats som skön programledare i supertokiga TV-serien Tutti-frutti. 3/5
http://www.filmsamling.se/temp/KingOfSo ... ector).jpg

Blood Tracks är en slasher av Mats Helge, ett pudelrockband och ett gäng fotomodeller mördas av en familj som ser ut att vara släkt med Leatherface. Tyvärr är ljussättningen under all kritik och många scener är så mörka att det inte går att se vad som händer. En rätt usel slasher men jämfört med andra svenska filmer i genren så står den sig riktigt bra :wink: 2/5
http://www.filmsamling.se/temp/BloodTracks.jpg

metmask

Post by metmask » Sat Mar 26, 2005 17:32

Härligt med Animal Protector, en film jag är väldigt sugen på, om Hellqvist är med så borgar ju det för kvalité, han är fenomenal i Forgotten Wells. :)

Själv har jag sett:

Elsa Fraulein SS
Nazisterna måste höja moralen hos männen och samtidigt leta upp förädare vilket görs med ett bordell-tåg där meningsmotståndare får chansen att hora sig till forltevnad. Detta innebär såklart lite mjuk sleaze, lite tafflig sadism med piskning och skönt monotona actionsekvenser som involverar franska partisaner samt flashbacks med inserts på stock footage. Även läge för en del uniformsfetischism.
Inte hård och smutsig hakkorsporr men skön och färgglad film i största allmänhet med en del höjdpunkter. Min första bekantskap med Eurociné och jag fick faktiskt lite mersmak måste jag säga. 6/10.

Nightmare City
Radioatktivitet bådar aldrig gott i en film och inte här heller då professor hagenbeck och hans kamrater säger ifrån på skarpen.
Fantastiskt av herr Lenzi som visar att han är karl för sin hatt, första gången jag ser den oklippt och på DVD vilket är ett rejält steg upp från min klippta VHS. Har tidigare haft ett ganska underligt förhållande till filmen och jag tror det är först nu som jag mognat tillräckligt för att verkligen uppskatta den. Non-stop action med otrolig intensitet och förvånansvärt mycket tuttar, danssekvensen från helvetet är underbar och Stiglitz totala likgiltighet till precis allt kan bara älskas!
Mer eller mindre fantastisk film som har ett otroligt härligt soundtrack, inte blir det sämre av Lenzis kärlek till filmen. Högkvalitativ underhållning för hela slanten. En stark 8/10.

The Russian Ninja
Massa skumma personer vill åt ett viktigt dokument som kan skada relationerna mellan öst och väst, en kvinnas pojkvän är kidnappad och Sovjet har skickat dit sin bästa man ("and I do mean the best") för att lösa problemet.
Väldigt förvirrad Mats Helge-action på låg budget som tyvärr saknar den otroliga intensitet och de squibs som skulle behövas för att höja den mer, synd att den inte är lika bra som soundtracket av Danny Young som är fenomenalt. En hel del trevligheter ändå och underhållning på ett lite förslöat vis. 5/10.

Achtung! the Desert Tigers
Nazisterna har fångläger i öknen där de tvättar nakna kvinnor och piskar döda judar.
Väldigt förvirrad film av Luigi Batzella under pseudonymen Ivan Kathansky, ihopklipp från två av hans tidigare krigsfilmer samt nyfilmat material med en hel del sleaze för att få ut filmen på marknaden innan hakkorsporrs-trenden skulle vara död. Det mest upphetsande med filmen är väl den exotiska miljön. Det skjuts en hel del och det sprängs dessutom, men eftersom alla soldater ser lika ut är det oftast svårt att veta vilka som vinner förens efter striderna. Sleazandet innebär en hel del buskar och bröst samt pisknings-sekvenser, bland annat med ett tjockt rep som ser allt annat än smärtsamt ut, filmen slutar dessutom otroligt abrupt och tar aldrig riktigt fart, det vandras en hel del i öknen och det finns beduiner som har kameler. På plussidan kan nämnas scenen där kvinnorna ska tvättas och speciellt då tysken som gör det med otrolig frenesi och verkligen ser vild ut där han jobbar med borsten, det och en avskuren penis. Egentligen inte helt nödvändigt av karln bakom Beastia in Calore. 5/10.

Idag ska det grillas och det ser ut att kunna bli actionporr som grädde på moset, mycket spännande. :)

Rolfen
Administratör

Post by Rolfen » Sat Mar 26, 2005 20:17

Blir mycket film när man är långledig!

America 3000 - Efter det tredje världskriget så har kvinnorna makten och använder män som slavar och befruktare. Detta låter kanske hemskt (i alla fall om man är av han kön) men jag tycker det är en skön vinkel och detta är en rätt underhållande post-apocalypse rulle. 3/5
http://www.filmsamling.se/temp/America3000.jpg

Stacey är namnet på en film av Andy Sidaris. Stacey är också namnet på den kvinnliga privatdetektiven i filmen, hon löser en mordgåta och under det jobbet dödar hon ett gäng badguys - härlig moral. Alla som sett en Sidaris rulle vet vad man får - B-action och halvnakna kvinnor. Jag har sett nästan alla Sidaris filmer och jag gillar onekligen hans stil, Stacey är en av hans första filmer och konstigt nog den som är skickligast gjord - den känns lite mindre B. Alla hans senaste filmer finns släppta på fina "Directors Cut" DVD-utgåvor i USA men konstigt nog inte denna. 3/5
http://www.filmsamling.se/temp/Stacey.jpg

The Concrete Jungle är en typisk WIP - oskyldig tjej hamnar i fängelse och där är livet hårt och fyllt med våld och förnedring. Denna film är inte den hårdaste men ändå klart sevärd om man som jag gillar genren. 3/5
http://www.filmsamling.se/temp/ConcreteJungle.jpg

Hellcommandos - Krigsfilm är inte riktigt min bag men när italienare och spanjorer är inblandade kan det bli underhållning. Hellcommandos handlar om ett gäng amerikanska supersoldater som skall på hemligt uppdrag i nazityskland och som därför klär ut sig till SS män. Tyvärr råkar dom på några landsmän som verkligen tror att de är tyskar och dödar dom. Efter att ha dödat supersoldaterna blir dom mindre bra soldaterna tvungna att slutföra deras uppdrag. Denna rulle var nog rätt vågad när den kom 1970 och den känns fortfarande rätt fräsh, här finns rasister, kemiska vapen, lössläppta kvinnor och homosexuella befäl. Detta blandat med en del action och som sagt en rätt udda story gör detta till en film i min smak. 4/5
http://www.filmsamling.se/temp/Hellcommandos.jpg
Last edited by Rolfen on Sat Mar 26, 2005 23:22, edited 1 time in total.

Morgonfiende

Post by Morgonfiende » Sat Mar 26, 2005 22:22

Men Rolfen, angående Blood Tracks så beror det nog mest på utgåvan, det finns faktiskt ljusare printar där ute. Vista släppet är extra mörkt, men har ju dock några scener som saknas i många andra utgåvor vilket gör det värt att äga. Kanonrulle förresten!

From Dusk till Dawn 3 - Hangman's Daughter
Mkt bättre än del 2, nästan lika bra som första filmen. Skön stämning, bra action och fart. (4/5)

Rock 'n' Roll High School
Underbart mysig klassiker med Ramones grabbarna. En film man blir glad av. (4/5)
...having your nuts bit off by a Laplander, that's the way I wanna go.

Rolfen
Administratör

Post by Rolfen » Sat Mar 26, 2005 23:00

Morgonfiende wrote:Men Rolfen, angående Blood Tracks så beror det nog mest på utgåvan, det finns faktiskt ljusare printar där ute. Vista släppet är extra mörkt, men har ju dock några scener som saknas i många andra utgåvor vilket gör det värt att äga. Kanonrulle förresten!
Tack för tipset, då får jag leta upp en annan utgåva och ge den en ny chans.

Jag har även Jagad i underjorden släppt av House of Horror och den lider också av mörka scener bitvis så jag trodde att Helges ljussättare var en klåpare eller att dom inte hade budget till bättre kameror/film. Finns även den med ljusare print?

Morgonfiende

Post by Morgonfiende » Sun Mar 27, 2005 18:16

Det vet jag faktiskt inte, den filmen har jag inte sett, än.

Rolfen
Administratör

Post by Rolfen » Sun Mar 27, 2005 21:39

Battletruck är en post-apocalypse rulle från New Zealand. Filmens innehåller helt väntat en riktig monster lastbil i övrigt är allt som vanligt i denna typ av film - I en dyster framtid när det är ont om bränsle utspelar sig ett krig mellan goda och onda. Med andra ord den "vanliga" post-apocalypse storyn och denna film är varken bättre eller sämre än alla sina likar. Lite coolt dock att den utspelar sig i den avlägsna framtiden 1994 :lol: 3/5
http://www.filmsamling.se/temp/Battletruck.jpg

The Mission är en israelisk film som utspelar sig under andra världskriget. Buskis och krig i en trist blandning är inget för mig. 2/5
http://www.filmsamling.se/temp/Mission.jpg

White Fire handlar om diamanttjuvar och är en actionfilm med en del naket. Fred Williamson har en (i och för sig liten) roll och han är alltid en fröjd att se. Handlingen har en del stora hål i sig men filmen duger väl till att slösa lite tid på. 3/5
http://www.filmsamling.se/temp/WhiteFire.jpg

Intimate Strangers handlar en kvinna som efter tio års fångenskap i Vietnam lyckas rymma och ta sig hem till sin man. Trots den megahårda framsidan så är detta inte en hård film utan ett drama om krigstrauma och kärlek. Det här måste vara ett av dom mest missvisande insticken i den svenska videohistorien. Jag undrar hur många som hyrt denna och hoppas på något stenhårt och jag undrar hur många som velat se ett kärleksdrama och inte ägnat denna film en tanke? 2/5
http://www.filmsamling.se/temp/IntimateStrangers.jpg

Morgonfiende

Post by Morgonfiende » Mon Mar 28, 2005 0:18

Mari-Cookie and the Killer Tarantula
Färgstark Franco. Kanske den ultimata B-sleazefilmen. (3/5)

Helter Skelter
Dimmig & drömlik S&M-fantasi i DeSade anda. Godkänd, men blir för seg i slutet och Analía Ivars får inte tillräckligt med screentime. (2/5)

Broken Dolls
Riktigt uselt. Franco när han är som sämst. Tråkig och ointressant. (1/5)

magnus

Post by magnus » Mon Mar 28, 2005 11:45

Golden temple amazons - väldigt taffligt och fånigt djungeläventyr från Francos glada 80-tal. komplett med larvig infödingsmedicinman, skattsökare, barbröstade amazoner samt givetvis en "skojig" apa. kul med piskscenen som är snodd rakt ur Erotic rites of Frankenstein.
Och tranorna flyga - gammal rysk film om tragisk kärlek i världskrigets skugga. gripande, mycket bra och med skimmrande svartvitt foto.
Shark´s treasure - några skattsökare råkar, förutom lite hajar, ut för det vanliga rövargänget. det blir till att fly i gummibåt i höga vågor. på det hela taget ganska händelserikt. med undervattensscener till sval muzak, trevligt.
Traveller - Kiarostamis första film från 74 och redan då hade han fått till sin helt egna stil och tempo. underbar film om grabb som reser till stan för att gå på fotbollsmatch.

Rolfen
Administratör

Post by Rolfen » Mon Mar 28, 2005 21:30

Car Crash handlar om två killar som vill köra ett bilrace men dom får problem med maffian och en tokig rik engelsman. Det här är egentligen en tunn soppa men eftersom Antonio Margheriti är inblandad så blir det rätt charmigt ändå. Mycket action och en del taffliga effekter med miniatyrer vilket värmer ett B-filmsfreaks hjärta. 3/5
http://www.filmsamling.se/temp/CarCrash.jpg

Raiders of Atlantis är en underbar rulle av Ruggere Deodato. Det händer verkligen mycket i denna film, massor av små sidospår men i grunden handlar det om att Atlantis stiger ur havet och dess arvingar vill ta över världen. Mycket action och tok dessutom känns den rätt påkostad med mängder av tuffa fordon och rätt okay effekter. 4/5
http://www.filmsamling.se/temp/RaidersOfAtlantis.jpg

Death Vengeance är en vigilante rulle. Tom Skerritt spelar John D'Angelo en snubbe som tröttnar på alla krimminella som finns i hans hemkvarter och efter att hans fru och mamma råkat illa ut så bildar han ett medborgargarde. Resultatet blir en hel del fighter men också en del problem med myndigheter. Jag gillar filmer med hämnd tema, det är skönt att se badguys få stryk! Denna är dock inte bäst i genren men klart duglig. 3/5
http://www.filmsamling.se/temp/DeathVengeance.jpg

Morgonfiende

Post by Morgonfiende » Tue Mar 29, 2005 22:26

Blind Target
Politisk thriller är väl egentligen inte Francos grej, men det blir ändå dugligt eftersom han slänger in en hel del snusk och tortyr med heta Rachel Sheppard. Har dock ganska trögt tempo och Tatiana Cohen näckar inte, vilket är ett minus. (2/5)

Serpent & the Rainbow
Wes Craven-rulle om voodoo och zombifiering. Ingen av Cravens bättre, fast den har en del schyssta effekter. Räcker att se en gång. (2/5)

tilapia

Post by tilapia » Fri Apr 01, 2005 16:31

SO YOUNG, SO LOVELY, SO VICIOUS (2+) - Småputtrande erotiskt drama med söta Gloria Guida. Förutom den galna svenska översättningen ("ditt ömkansvärda blötdjur!", "pinne i röven" etc.) och ett par plågsamt stela discoscener händer inte så mycket spännande, men det är ändå på nåt sätt behagligt med mycket ögongodis och tidstypiska 70-talskläder/frisyrer m.m.
BAD SANTA (3+) - Alkoholiserad shopping mall-tomte super, idkar analsex med tjocka brudar, kissar på sig under arbetstid och planerar en kupp tillsammans med en afroamerikansk dvärg. Det är svårt att värja sig mot sådan humor... Minus i kanten för att han lär sig nåt på slutet dock.
DER FAN (4) - Lysande tysk new wave-film om idoldyrkan och kannibalism, dessutom gör de gamla hederliga postpunkarna Rheingold musiken. Långsam, snygg och sexig.
COLLATERAL (3) - Oväntat bra ny thriller (hade inga som helst förhoppningar från början) med iskall stämning och snygga LA-miljöer. Förhållandet mellan nyckelpersonerna kändes dock inte helt utvecklat och mot slutet blir intrigen för överdriven för att kunna tas på allvar. Ändå; förvånande bra och Tom Cruise spelar psycho övertygande (han är ju scientolog).
EMANUELLE AND THE LAST CANNIBALS (3+) - Mycket trevlig eskapism, trots en del hårda inslag behåller den en lättsam ton. En av D'Amatos bästa filmer med Gemser, lite mer betoning på handling för en gångs skull.
GUERNICA (4) - Otäck kortfilm av Resnais som tar utgångspunkt i Picassos tavla Guernica för att få fram sitt antikrigsbudskap. Typisk efterkrigstid, när folk försökte förstå nazisternas förbrytelser.
BLOODSPORT (2) - En film jag tyckte var skithäftig i tolvårsåldern men som verkligen inte hade åldrats med värdighet. Antar att Van Damme och grabbarna inte är nåt för mig helt enkelt.

metmask

Post by metmask » Fri Apr 01, 2005 18:57

Jane Bomb
Agent 00SEX med rätt att knulla måste stoppa ondingen Silverfinger och skurkarna i Crablacstan från att sprida en sex drog som kommer möjliggöra den fullskaliga invasionen av sverige.
Actionporr är en manlig blandning som innebär mycket underhållning, porrscenerna är dock lika trött, konventionella och tråkiga som vanligt så de kan gott spolas förbi (som vi gjorde) men handlingen och speciellt då alla tuffa slagsmål samt dialogen är hysterisk. Tyvärr var inte hela filmen med till min stora besvikelse.. synd att inte all porr är såhär rolig. ?/10

New Barbarians
I den post-nukulära framtiden kämpar människorna för sin överlevnad medans de homo-erotiska "templars" valt att bekämpa mänsklighetens fortlevnad till varje pris, det är en hård värld..
Väldigt trevlig post-apocalypse signerad Enzo G. Castellari vilket såklart borgar för kvalité. Skrotbilar, skottlossning, kroppsexplosioner, italienska grustag, Luigi Montefiori, Fred Williamson och Giovanni Frezza i en väldigt härlig kombination gör filmen till en höjdare! 8/10

Massacre
En filminspelning plågas av att ensemblen styckas upp på löpande band av en eller flera mördare, ska polisen hinna ta fast gärningsmannen eller kommer den märkliga filmen de spelar in aldrig bli färdig?
Filmen börjar skitbra med ett härligt synthspår till ett väldigt våldsamt mord, sen går det ständigt neråt. Andrea Bianchi zoomar inte så mycket som jag skulle önska och de vilda excesserna saknas, morden blir snällare och snällare.. men det finns ändå ett antal vilda höjdpunkter, särskilt den omotiverade nakenheten och den sleaziga sekvensen i en bil. Tidsfördriv och allmänna dumheter från sluter på 80-talet. 5/10

The Manson Family
En teve-kanal ska sända en dokumentär om Charles Manson och Co samtidigt som några hårdknarkande ungdomar är arga i en källare.
Jim van Bebbers film som framarbetats under många år är något av en dramadokumentär med riktigt arkivmaterial blandat med dramatiseringar och en fiktiv historia som löper parallelt. Klippningen och filmningen gick hem hos mig och det hela känns faktiskt ganska korrekt (har läst Charles Mansons självbiografi och den ger samma bild av det mesta) men paralellhandlingen med ungdomarna känns bara onödig och drar ned på det hela, särskilt mot slutet då det nästan känns lite Troma..
Väldigt våldsamt bitvis och givetvis exploitativt på det där lite sjuttiotalistiska viset, psykedelisk klippning och musik värvat med orgier, knark, slaka penisar och annat bra. Synd bara på det där med slutet.. men ändå en bra film. 7/10

ikväll ser det ut att bli hakkorsporr och giallo, återkommer med det. :)

tilapia

Post by tilapia » Sat Apr 02, 2005 18:20

ENCOUNTERS IN THE DEEP (3+) - Härligt förvirrad Bermudatriangel-spekulation. Komplett med hitta-på-ig:a konspirationsteorier, UFO:s och psykadeliska ljuseffekter. Brescia-takt i berättandet. En perfekt film att röka hasch till.
UTAN ÅTERVÄNDO (2) - Rätt seg djungelfilm med bra rollista (Whitman, Stroode, Gemser). Rätt lik Cardonas Treasure of the Amazon (också med Whitman), men det här var mycket tröttare.
A BOY AND HIS DOG (3) - Intressant postapokalyps där Don Johnson och hans sarkastiska telepatiska hund vandrar genom en ödelagd värld på jakt efter mat och sex. Skev och märklig stämning. Underskattad film, kanske för att den inte är italiensk?
FARLIGT UPPDRAG (3) - Stenhård vigilante-action där Laura Gemser skall hämnas på en bunt samvetslösa kommondasoldater som våldtog och mördade hennes syster. Laura använder såklart sin sexualitet för att föra männen emot varandra. Det bästa med filmen var den sjukt hårda dialogen, mer svordomar-per-minut än någon annan film jag kan komma på.

Rolfen
Administratör

Post by Rolfen » Sat Apr 02, 2005 20:09

Aaaargh jag är mycket avund på dig tilapia, Farligt Uppdrag (The Dirty Seven) ligger otroligt högt på min vill se/äga lista.

Själv har jag sett:

The Intruder är en makalös B-film från Indonesien som är producerad av tre bröder som heter Punjabi i efternamn. Den handlar om en arbetslös hårding som heter Rambu och hans fight med den lokala maffian. Han är extremt hård och tuff bla. kan han kasta en boll i ansiktet på folk och han lyckas alltid fånga bollen igen dessutom tål han väldigt mycket stryk, i en scen får han ett tjugotal slag med järnrör och han blir bara lite groggy. Filmen är makalöst actionfylld, det är max fem minuter mellan slagsmålen/skottlossningarna. Tro nu inte att detta är en seriöst bra film, nä detta är en B-film av den underbara typen som i alla fall får mig att skratta och tappa hakan över allt tok. 4/5
http://www.filmsamling.se/temp/Intruder(Rambu).jpg

Curdled handlar om en tjej som är väldigt intresserad av mord och som får jobb på en firma som städar upp brottsplatser. För många årsedan såg jag slutet på denna film på TV och tyckte det var intressant och nu har jag äntligen fått köpt den på DVD så att jag kunde se hela filmen. Quentin Tarantino är inblandad i denna film och det märks, den har lite av hans supercoola stil dock inte hans vanligvis lysande dialog. Angela Jones som har huvudrollen gör ett riktigt bra jobb som naiv gorehound och även den vanligtvis trista William Balwin lyckas med sin roll. 4/5

Post Reply