Sett på sistone

Diskussioner om film, TV och videoutgåvor.

Moderators: Jönas, Rolfen, Hellbender

Post Reply
Rolfen
Administratör

Post by Rolfen » Thu Apr 07, 2005 22:24

Snuten (Un Flic) är en cool fransk crime historia. Michael Mann är onekligen sett denna rulle innan han gjorde filmen Heat, bägge handlar om en slags kamp mellan en cool gangster och en supercool snut. Innehåller en del riktigt snygga scener men är också en smula långsam. 3/5
http://www.filmsamling.se/temp/Snuten.jpg

Return of Godzilla - Jag är väldigt svag för Godzilla som utan tvekan är det monster som det gjorts mest filmer om, Jason och Freddy har inte en chans. Denna rulle är exakt som det skall vara när det gäller Godzilla, full med extremt dåliga effekter och miniatyrer dessutom underbart överspelande japaner. Jag har sett den svenska DVD-gåvan som har japanskt ljud och bilden är i widescreen (tyvärr ej anamorfisk), det är Ozon Media som släppt denna och dom har även släppt ett gäng andra Godzilla rullar och alla säljs till lågpris. 3/5

gokudo

Post by gokudo » Fri Apr 08, 2005 15:00

Tokyo Psycho (2004)

En bedrövlig triller. Undvik!

2/10

Zero Woman - Red Handcuffs (1974)

Top Notch terror/exploitation film från japan!

8/10

magnus

Post by magnus » Fri Apr 08, 2005 19:53

Duellen - iranskt krigsspektakel, varken bättre eller sämre än ett västerländskt, men aningen roligare att se. (går på Sf-bion i Kistan om nån, mot all förmodan, är sugen...)
Livets hjul - fick för mig att ge Kim Ki-Duk en ny chans efter kassa The Isle och den här, som lustigt nog också handlar om några som bor på flotte i en liten sjö, tyckte jag jättemycket om. vacker och med behagligt tempo.
3 supermen in the jungle - oj så dumt. fullt med tramsiga upptåg och fånerier. supermannen som pratar som ett djur är snudd på för mycket. rolig och bra film.
Deserter USA - spelfilmspropaganda om och med amerikanska vietnamkrigsdesertörer i Sverige. faktiskt riktigt intressant, trots en del väl långa och tradiga politiska utläggningar. förövrigt gjord av bland andra Olle Sjögren, kan det va samme en som dryga 20 år senare skrev "Inte riktigt lagom"?
Ingen återvändo - typisk knallhård och frän privatsnokrulle av och med Fred Williamson, fina grejer.

Loreia

Post by Loreia » Fri Apr 08, 2005 22:03

Deliverance Riktigt bra film med dito soundtrack. Nu vill jag verkligen inte ut i USAs ödemarker... Iofs ville jag nog inte det innan heller, men ändå. :roll:

Rolfen
Administratör

Post by Rolfen » Fri Apr 08, 2005 23:01

Loreia wrote:Deliverance Riktigt bra film med dito soundtrack. Nu vill jag verkligen inte ut i USAs ödemarker... Iofs ville jag nog inte det innan heller, men ändå. :roll:
Deliverance är genuint otäckt! Inavel slutar sällan väl och skogar kan innehålla mer en bara söta små djur. Ett tips är att kolla in Just Before Dawn som är en slasher med lite samma känsla som Deliverance.

Rolfen
Administratör

Post by Rolfen » Fri Apr 08, 2005 23:04

Clash of the Warlords är en B-film av stora mått. Det är en post-apocalypse film som utspelar sig efter fjärde världskriget (vilket är rätt udda) och den handlar om ett gäng ondingar som bor i en grusgrop och som mest ägnar sig åt gladiatorfajter. Deras ledare är skogstokig och måste kedjas fast när det är fullmåne. Det finns också ett snällt gäng som bor i skogen och dom har en vetenskapsman som uppfinner ett botemedel mot radioaktivstrålning dessutom har han en dotter som ser ut att vara lika gammal som han själv. Det två gängen börjar naturligtvis slåss. Filmen verkar inte vara en 0-budget rulle då den innehåller mycket folk i tuffa kläder och en del hemsnickrade vapen bla lasersvärd men slagsmålen och dialogen är genomusel. Jag har ingen aning var filmen är inspelad (finns ej med på imdb.com) den är dubbad och den innehåller folk som ser ut som asiater, negrer, nord och syd europér, det finns heller inget namn med på någon regisör i eftertexterna. Jag har den på en engelsk utgåva som verkar klippt men BBFC har inte gjort det. Jag hadde kul när jag såg denna film men den passar nog inte många. 3/5
http://www.filmsamling.se/temp/ClashOfTheWarlords.jpg

Svarta Maffian (Death of a Snowman) - Ett gäng hallickar och andra kriminella mördas, en vit snut och en svart reporter undersöker dödsfallen som verkar vara gjorda av en vigilante. En del hård action och en skön 70-tals atmosfär plus att filmen är inspelad i Syd Afrika gör att jag trivs. 4/5
http://www.filmsamling.se/temp/SvartaMa ... owman).jpg

tilapia

Post by tilapia » Sat Apr 09, 2005 12:42

THE ANONYMOUS VENETIAN (3+) - Fint kärleksdrama med Florinda Bolkan och Tony Musante. Engagerande, med vackra Venedig-miljöer och ett supersoundtrack.
WITCH'S CRADLE (4-) - Estetisk och drömlik ofullbordad film av experimentfilmens grand lady Maya Deren, om en häxa spinner nät.
A DIRTY SHAME (4) - John Waters nya handlar om perversa Vs. enucker i Baltimores förorter och är givetvis hysterisk, snuskig och skitrolig. Waters bästa sen Hairspray.
SNEDSEGLARNA (3+) - Bud och Terrence på sitt mest loja och tillbakalutade humör, dom riktigt glider sig igenom filmen som bjuder på skattjakt, tokiga infödingar, slapstick, reaggeasoundtrack och ett läderhomo-piratgäng. Helskön film som får en på bra humör.
DOM KALLAR OSS MODS (4) - Första gången jag såg den, precis som väntat var det fina grejer.
Last edited by tilapia on Sat Apr 09, 2005 13:14, edited 1 time in total.

Hellbender
Moderator

Post by Hellbender » Sat Apr 09, 2005 12:54

Är precis upp i tittandet av The Fighting Fist Of Shanghai Joe. En underbar tillställning där en asiat vill bli cowboy i västern men som hela tiden hamnar i olika oönskade situationer där hans färdigheter inom kampsporterna kommer till nytta. Sådana här typer av mixer är ganska underhållande att skåda. Mest minnesvärt är ändå när en bakbunden Shanghai Joe genom en välriktad karatespark sänker en ilsken tjur.

Rolfen
Administratör

Post by Rolfen » Sun Apr 10, 2005 18:08

Terror Express handlar om tre lågpannor som tar över en järnvägsvagn och våldtar och förnedrar passagerarna. Inte riktigt lika brutal som filmen Night Train Murders utan mera inriktad på sex. Trots att dom flesta på järnvägsvagnen beter sig irriterande så gillar jag denna rulle för dess skönt obahagliga stämning. 4/5
http://www.filmsamling.se/temp/TerrorExpress.jpg

Daredevil Commando är en indonesisk krigsfilm. Jag hadde väntat mig en B-film av stora mått men istället var det en skapligt genomförd film med stentuffa rebeller. Filmen känns lite som en propagandafilm, hältarna är modiga och tokhårda (bla biter en fångad hjälte av sig tungan när han skall bli förhörd) fienden är genomond och torterar och förnedrar. Det som är lite udda är att filmen handlar om det indonesiska frihetskriget och dom som är onda är holländare.
En kul detalj är att när dom tuffa rebellerna skall göra en räd så smetar dom svart klet i ansiktet och efter det sätter en av dom på sig en ljusröd bandana vilket inte riktigt känns som ett smart kamoflage. Jag har en engelsk utgåva som lider av pan & scan, den finns även släppt Sverige under namnet Commando i Helvetet men jag vet inte om den är bättre. 2/5
http://www.filmsamling.se/temp/DaredevilCommando.jpg

Super Spy är en spion-spoof med lite action, lite naket och mycket orolig humor. Det som jag uppskattar är att dom anväder sig av en minibomb som gömms i kvinnor och briserar vid samlag en ide dom helt klart snott från filmen Ilsa, Harem Keeper of the Oil Sheiks och sämre filmer kan man ju sno från. 2/5
http://www.filmsamling.se/temp/SuperSpy.jpg

Rome 2033: The Fighter Centurions är Lucio Fulcis bidrag till post-apocalypse genren. En film som är lik Joe D'Amatos Engame fast på Fulcis vis lite brutalare. Utspelar sig efter tredje världskriget och handlar om en en TV-show där gladiatorer kämpar för sitt liv. Riktigt sköna miljöer plus Fred Williamson lyfter denna rulle. 4/5
http://www.filmsamling.se/temp/Rome2033 ... urions.jpg

Morgonfiende

Post by Morgonfiende » Sun Apr 10, 2005 22:40

Versus
Några kul scener i en annars standard jappe-action med lite extra våld.
Inte riktigt min stil. Går att se, men lite väl lång. (2/5)

Ghoulies
Rätt seg 80-talsskräckis om små skabbiga monster som åkallas.
Monstren är kul att titta på, men annars minns jag inte speciellt mkt (iofs så var jag inte helt nykter). Synd att den klipptes ner till PG13, vilket förstörde en del. (2/5)

Cruel Horizon
Obskyr belgisk rulle om en snubbe som drar till sydöstasien för att få ut en brud han är tänd på. Han får problem med pirater, hallickar och annat skumt. Ganska våldsam, har en scen liknande den i Special SS Women där en kille som bankar på en brud får kuken sönderskuren av diverse vassa saker placerade i kvinnans kön. Annars rätt trög mellan några få höjdpunkter. Kul att ha sett en gång, inte så mkt mer dock. Jag har blivit kräsen och snål om betygen på sistone tror jag. Inte lika lättroad längre. (2/5)
...having your nuts bit off by a Laplander, that's the way I wanna go.

Rolfen
Administratör

Post by Rolfen » Mon Apr 11, 2005 17:26

The Degradation of Emanuelle är en Black Emanuelle rulle av Joe D'Amato med Laura Gemser i huvudrollen. Det finns ett gäng sådana här filmer och detta är en av dom lite mindre kända. Som vanligt spelar Gemser fotograf och hon åker omkring i världen och har sex samtidigt som hon undersöker vit slavhandel. Denna film är inte lika hård som den betydligt mer kända Emanuelle in America men man får se George Eastman som skön guru för en sexsekt och det förekommer både våldtäkter och "off screen" tidelag. Jag har sett den ryska DVD-ugåvan som är riktig fin, oklippt och widescreen. 4/5

Falcone

Post by Falcone » Mon Apr 11, 2005 19:38

Såg om några gialli i helgen:

Macchie Solari
Snygg, men storyn är tunn och det är alldeles för lätt att lista ut mördaren, man ska inte vara säker på vem det är 15-20 minuter in i filmen.
3 av 5

Il Gatto Dagli Occhi Di Giada
Storyn är ganska ointrigerande och filmen känns aningen långsam. Ett av giallovärldens snyggaste mord (Badkar + Dies Irae) höjer betyget.
3 av 5

Il Tuo Vizio È Una Stanza Chiusa E Solo Io Ne Ho La Chiave
Oortodox giallo. Bli inte avskräckt av den mycket flummiga inledningen på filmen. Bra musik (Bruno Nicolai) och ganska oförutsägbar film.
4 av 5

metmask

Post by metmask » Mon Apr 11, 2005 21:10

The Beast in Heat
En av de sista hakkorsporrisarna och Luigi Batzellas andra försök, krigssekvenserna från hans tidigare filmer blir tröttsamma efter en stund och handlingsmässigt händer inte mycket men sekvenserna med Salvatore Baccaro och all tortyr gör detta lite till required viewing tycker jag. 7/10

8mm
En dekadent borgare avlider och en snuff-film hittas i hans kassaskåp, Nicholas Cage är privatdetektiven som ska reda upp det hela och fastslå om filmen är äkta eller inte. Såg den mest för att ha sett den innan jag avnjuter Brunos plagiat men den var ändå bättre än jag väntat mig, för att vara hollywood var det riktigt bra och ett stort plus för den slaka penisen som dök upp, tyvärr börjar filmen tappa väldigt mycket den sista halvtimmen. 6/10

Barbed Wire Dolls
WIP-film signerad Franco med mycket zommande och en del hårda tortyrsekvenser samt en hel del håriga kön. Mycket mer kan knappast begäras, detta återställde helt mitt förtroende för karln och gav mig mer smak. Den hårdaste och näst-bästa WIP film jag sett såhär långt. 8/10
"För dom var livet stenkul.
Alltid fest med massor av sexiga brudar som ständigt var villiga. Massor av sprit.
Se filmen där allt är en ständig fest."

Morgonfiende

Post by Morgonfiende » Wed Apr 13, 2005 21:18

Riget II
Nej det här är nästan för otäckt för mig. Andra delen är t o m bättre än den första. Det är högre tempo, knasigare, sjukare och blodigare. Det otäckaste ändå är att det antagligen aldrig kommer en avslutande del, det är en riktig mardröm för alla fans av serien. Heder åt "Dr. Helmer" och "Fru Drusse".
Sataniskt bra. (5/5)

eXistenZ
Cronenberg flummar vidare, minst sagt. Utpräglade knäppheter som man förväntar sig från karln med mkt udda idéer och verklighetsterorier. Med dagens fart på utvecklingen inom TV-spel så är det kanske ingen omöjlig framtid. Underhållande för stunden, men han har gjort bättre. Jennifer Jason Leigh adderar till upplevelsen. (3/5)
...having your nuts bit off by a Laplander, that's the way I wanna go.

Loreia

Post by Loreia » Wed Apr 13, 2005 22:52

Scarface - 3/5. Jag är inget fan av maffiafilmer så detta får väl räknas som ett bra betyg. :wink:

Post Reply