Filmer ni fick se i grundskolan/gymnasiet

Diskussioner om film, TV och videoutgåvor.

Moderators: Jönas, Rolfen, Hellbender

Raimo

Re: Filmer ni fick se i grundskolan/gymnasiet

Post by Raimo » Tue Dec 13, 2016 10:17

God Afton Herr Wallenberg, typisk skolfilm. Men den är bra.

filmtjejen

Post by filmtjejen » Wed Mar 01, 2017 10:26

Minns att vi såg Perfekta Stormen, på SO lektion. Alla andra filmer, var mest tråkiga undervisnings filmer. (Hur det var i Stockholm förr osv).

P

Post by P » Mon Mar 06, 2017 20:48

Minns också att vi vid ett tillfälle i lågstadiet fick se Göta kanal på 16mm i matsalen.
I högstadiet var det i okänd ordning, En kärlekshistoria, bitar ur The warriors parallellt med en svart/vit rulle om en amerikansk militär som spöar upp 4 ligister på en tunnelbanevagn.... AntivåldsTema i Jakan :wink: året efter (i och med att jag är -72:a) var det dags för Stockholmsnatt, hela skolan begav sig i omgångar till Falken i Jakobsbergs centrum och matades med svenska rundsparkar på Bioduk och sedan i uppvisningsform av Paolo :D Sen började alla på Tae-Kwon-Do hos Antonio på Söderhöjden :lol: Sämsta antivåldspropagandan någonsin :drunk:
Sen fick vi se Alien på Biologin vid något tillfälle :happyxmas:
Some of these guys are taller than me...a whole - head - taller!

magnus

Post by magnus » Mon Mar 06, 2017 20:57

Är du också från Jakan Pontus?!
De enda filmer jag minns från skoltiden är hemska Suzanne Osten dramor, Amadeus i Nibbleskolans aula (ingen höjdare) och faktiskt en hel massa utslitna 8mm från AV-centralen (hette det så?) på projektor som lärarna trots många års övande inte kunde köra ordentligt. Tror det var ett antal filmer om Förintelsen också, kanske Schindlers List i Jakobsbergskolan. Måste vart några roligare också, men minnet är kasst.

P

Post by P » Mon Mar 06, 2017 21:34

Japp, born and raised... Eller ja... Viksjö, men gick i Kvarnskolan och sedan Jakobsbergskolan.

Minns att vi såg ångestladdade "Family life" på Psykologin med Esbjörn von Zweigberk, härligt mellanengagerad lärare :lol:
Last edited by P on Mon Mar 06, 2017 23:28, edited 1 time in total.
Some of these guys are taller than me...a whole - head - taller!

magnus

Post by magnus » Mon Mar 06, 2017 21:41

Där ser man, fem år äldre än mig så vi gick väl inte samtidigt då, jag är från andra sidan järnvägspåret (vattmyra). Men den där lärarn låter banne mig bekant! Och visst såg vi också Family Life, det är klart, typisk skolfilm.
Falken i centrum finns förresten fortfarande kvar, farsan brukar gå dit och se nya svenska filmer. Han säger att det oftast är runt fem-tio pers där. Ett tag hade de även ett par salonger på andra sidan gångvägen, men det är viss gym numera.

Raimo

Post by Raimo » Sun Mar 19, 2017 16:42

filmtjejen wrote:Minns att vi såg Perfekta Stormen, på SO lektion. Alla andra filmer, var mest tråkiga undervisnings filmer. (Hur det var i Stockholm förr osv).
Hur det var i Stockholm förr är väldigt viktigt ;) Inte om man inte bor i Stockholm dock kanske...

Raimo

Post by Raimo » Sun Mar 19, 2017 16:44

magnus wrote:Där ser man, fem år äldre än mig så vi gick väl inte samtidigt då, jag är från andra sidan järnvägspåret (vattmyra). Men den där lärarn låter banne mig bekant! Och visst såg vi också Family Life, det är klart, typisk skolfilm.
Falken i centrum finns förresten fortfarande kvar, farsan brukar gå dit och se nya svenska filmer. Han säger att det oftast är runt fem-tio pers där. Ett tag hade de även ett par salonger på andra sidan gångvägen, men det är viss gym numera.
Har Falken alltid haft det här läckra filmkollaget på väggen utåt centrum? Har stannat och tittat och även fotat där när jag varit och hälsat på Pungis.

Raimo

Post by Raimo » Sun Mar 19, 2017 16:45

P wrote:Minns också att vi vid ett tillfälle i lågstadiet fick se Göta kanal på 16mm i matsalen.
I högstadiet var det i okänd ordning, En kärlekshistoria, bitar ur The warriors parallellt med en svart/vit rulle om en amerikansk militär som spöar upp 4 ligister på en tunnelbanevagn.... AntivåldsTema i Jakan :wink: året efter (i och med att jag är -72:a) var det dags för Stockholmsnatt, hela skolan begav sig i omgångar till Falken i Jakobsbergs centrum och matades med svenska rundsparkar på Bioduk och sedan i uppvisningsform av Paolo :D Sen började alla på Tae-Kwon-Do hos Antonio på Söderhöjden :lol: Sämsta antivåldspropagandan någonsin :drunk:
Sen fick vi se Alien på Biologin vid något tillfälle :happyxmas:
OJ OJ! :D Så ni fick alltså den här beryktade uppvisningen? :thumbup: :mrgreen: :D

Gory-Glory

Post by Gory-Glory » Sat May 06, 2017 22:27

Vi såg också på filmer i skolan

Tuffast var nog när vi på högstadiet satt i aulan och såg på Stockholmsnatt på 16mm :thumbup:

Annars så var vi på bio och såg på den Lilla Sjöjungfrun, Asterix och annat.

Självklart så rullades TV-vagnen med 28 tum Tjock-TV med VHS in då och då i klassrummet och vi såg på lite av varje som Army of Darkness, King of Kickboxers och annan tuff film på VHS, det var ibland som vi elever fick ta med egna filmer och visa i klassrummet. :drunk:
Only God Can Judge Me

Profondogiallo

Post by Profondogiallo » Tue Oct 17, 2017 14:47

Minns endast ett fåtal..så länge sen nu..
Vi gick och såg "Korset och Stiletten" med Pat Boone..
Gandhi..efter två timmar började några kasta apelsinskal...
Barnens ö..på gymnasiet..
Utbildningstv..såg vi rätt ofta.."Switch-on" osv.
Varje gång Ingmar Stenmark skulle åka..fick vi gå ner i källaren och se andra åket..
mm..beautiful Scotch

Post Reply