Den bästa science fiction-filmen som gjorts?

Diskussioner om film, TV och videoutgåvor.

Moderators: Jönas, Rolfen, Hellbender

Mr Lee

Den bästa science fiction-filmen som gjorts?

Post by Mr Lee » Sun Nov 25, 2018 23:24

Är Aliens (1986) den bästa science fiction-film som gjorts?

Image

Image

magnus

Re: Den bästa science fiction-filmen som gjorts?

Post by magnus » Mon Nov 26, 2018 16:42

Jag skulle nog lägga min röst på INTERSTELLAR. Kanske lite väl snurrig mot slutet, men innan dess är den väldigt häftig, särskilt besöket på vattenplanetet!

Jönas
Moderator

Post by Jönas » Mon Nov 26, 2018 18:46

magnus wrote:Jag skulle nog lägga min röst på INTERSTELLAR. Kanske lite väl snurrig mot slutet, men innan dess är den väldigt häftig, särskilt besöket på vattenplanetet!
Nu blir jag orolig. Är du ironisk?

Interstellar var väl mest halvtråkig och irriterande. :?

Barbarella kan va den bästa Sci-Fi rullen som gjorts. En av dem iaf.

magnus

Post by magnus » Mon Nov 26, 2018 19:25

Nja, kanske är den lite så, men om jag tänker på "bästa science fiction" då är det just den sekvensen när de åker ner till den där vattentäckta planeten och när de kommer tillbaka har det på några minuter därnere gått fyrtio år i rymdskeppet som kretsar ovanför. Tycker det är häftigt. Men jag gillar att läsa såna där ytterst svårgreppade böcker om svarta hål och sånt också. Blir helt förvirrad....

Jönas
Moderator

Post by Jönas » Mon Nov 26, 2018 21:00

magnus wrote:Men jag gillar att läsa såna där ytterst svårgreppade böcker om svarta hål och sånt också. Blir helt förvirrad....
Uppenbarligen. Det som irriterar mig är när filmer försöker vara "autentiska" men som får hela fysiken om bakfoten. Som interstellar. Om du läst Hawkings A Brief History of Time borde du ju ha koll på det. :roll:

Sunshine är ett annat exempel. Trevlig Sci-Fi men konceptet att då solen håller på att slockna (alla vet väl att solen då kommer växa och med största sannolikhet sluka jorden?) så skickar vi ett rymdskepp för att skjuta in en atombomb in i solen så den kommer leva ett tag till!!?! (face-palm-gubbe)

The Martian funkar bättre för mig i den Sci-Fi genren. Den va väl ok men jag skulle inte kalla den världens bästa Sci-Fi, inte på långa vägar.

Sci-Fi filmer som hittar på egna lösningar som om de utspelade sig i parallella universum eller är så långt in i framtiden att vad som helst kan ha hänt (och helst inte försöker förklara hur tex beeming funkar) rör mig inte i ryggen. Flash Gordon och Barbarella är utmärkta exempel på bra sådan slags Sci-Fi.

Sen finns ju Sci-Fi som inte handlar om rymden, men jag antar vi pratar om rymd-sci-fi-filmer just nu.

magnus

Post by magnus » Mon Nov 26, 2018 21:07

Jönas wrote:
magnus wrote:Men jag gillar att läsa såna där ytterst svårgreppade böcker om svarta hål och sånt också. Blir helt förvirrad....
Uppenbarligen. Det som irriterar mig är när filmer försöker vara "autentiska" men som får hela fysiken om bakfoten. Som interstellar. Om du läst Hawkings A Brief History of Time borde du ju ha koll på det. :roll:
INTERSTELLAR bygger i stort sätt helt på Kip Thornes (nobelpris i fysik 2017) forskning, han var även med och granskade manuset så att allt stämde.

Jönas
Moderator

Post by Jönas » Mon Nov 26, 2018 22:07

magnus wrote:
Jönas wrote:
INTERSTELLAR bygger i stort sätt helt på Kip Thornes (nobelpris i fysik 2017) forskning, han var även med och granskade manuset så att allt stämde.

:shock:

Du skojar!

Han nämns inte med ett ord på IMDB bland creditsen iaf.

Är det han som flyger runt bland lådorna och kikar på sin dotter (eller hur det nu va)?

Enligt wiki:

"In 2014, Thorne published The Science of Interstellar in which he explains the science behind Christopher Nolan's film Interstellar; Nolan wrote the foreword to the book."

Gissar att det handlar om wormholes och att filmen inte motsäger fysikens lagar i det hänseendet. Utan ha läst den så kan jag ju naturligtvis inte veta det men jag är aningen skeptisk.

Kanske ska man se Star Trek lite som en dramadokumentär också? Jag menar det finns ju denna bok tex:

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Physics_of_Star_Trek

:happyxmas:

magnus

Post by magnus » Mon Nov 26, 2018 22:14

Nej jag skojar inte, men om jag missuppfattat något så må det va hänt (men det tror jag faktiskt inte den här gången). Hurvida hans teorier stämmer med verkligheten kan jag däremot inte avgöra. Att han inte vart med och skrivit historien är väl en annan sak? Sån här teoretisk fysik gör ju gärna såna där hopp som gör att man fullständigt tappar fattningen, typ slutet i filmen (som jag också tycker är helt absurt, som sagt).
Personligen tycker jag både Star Trek & Barbarella är totalt ointressanta/urtråkiga, men att vi tycker olika är väl inte helt oväntat.
Nu har vi fått tre helt olika exempel på favorit sci-fi filmer, nästan som tre genrer inom genren, vore kul om några fler kunde komma med favoriter!

Jönas
Moderator

Post by Jönas » Mon Nov 26, 2018 23:18

På Kips wikisida står även:

"In June 2009 he resigned his Feynman Professorship (he is now the Feynman Professor of Theoretical Physics, Emeritus) to pursue a career of writing and movie making.[citation needed] His first film project was Interstellar, on which he worked with Christopher Nolan and Jonathan Nolan.[3]"

Tycker det är konstigt att han inte får credit som sagt, eller så har jag missat det. Jag är mest förvånad och jag vet att jag reagerade och irriterade mig på fimen när jag såg den (på planet till Tokyo). Jag är inte främmande för att det är jag som missuppfattat något. Kanske var det känslan av pretantion som retade mig. Pretto och kvasi känns alltid fel för mig.

Zulawski's On the Silver Globe är ju annars intensiv. Pretantiös men på ett bra sätt tycker jag.

Blade Runner är ju en favorit.

Star Treck såklart men det är ju orginalserien som är favoriten och inte någon av filmerna.

Finns många bra rymd sci-fi. :drunk:

Mr Lee

Post by Mr Lee » Mon Nov 26, 2018 23:56

Månbas Alpha är ju bra också. :thumbup:

Image

Rufus

Post by Rufus » Tue Nov 27, 2018 7:26

Bästa science fiction-filmen:

Star Wars 1. Originalversionen från 1970-talet och alltså inte den senare omgjorda versionen.

SWE-X

Post by SWE-X » Tue Nov 27, 2018 13:25

magnus wrote:Jag skulle nog lägga min röst på INTERSTELLAR. Kanske lite väl snurrig mot slutet, men innan dess är den väldigt häftig, särskilt besöket på vattenplanetet!
Interstellar får nog min röst också. Jag älskar allt från den dystopiska och sorgliga början hela vägen till slutet, som även sluter cirkeln på ett bra (om än migränframkallande) sätt. Sen om inte alla detaljerna stämmer överens med gängse rådande fysiska teorier kan jag lätt bortse från då det faktiskt är science fiction det handlar om.
Jönas; du kanske skulle ge den en andra chans med bättre förutsättningar än i en flygplansstol? :happyxmas:
One bastard goes in, and another one comes out

Argento Rules

Post by Argento Rules » Tue Nov 27, 2018 15:18

Om jag är ute efter tunggung så är det Solaris som gäller.
8,1 på IMDB 8)

Är jag ute efter lättare grejer är det Galaxina som gäller.
3,5 på IMDB :mrgreen:
There can only be one - Argento Rules

magnus

Post by magnus » Tue Nov 27, 2018 21:03

Jönas wrote:Sunshine är ett annat exempel. Trevlig Sci-Fi men konceptet att då solen håller på att slockna (alla vet väl att solen då kommer växa och med största sannolikhet sluka jorden?) så skickar vi ett rymdskepp för att skjuta in en atombomb in i solen så den kommer leva ett tag till!!?! (face-palm-gubbe)
Jag kikade lite i en bok jag nyligen tragglat mig igenom om kosmos/atomer och såna saker. Om jag fatta det hela rätt (och det är långtifrån säkert) så pågår det ständiga termonukelära fusioner i solens kärna, energin kommer från solens starka gravitation och så länge det är jämnvikt mellan gravitation och fusionsenergin är allt frid och fröjd. Men när gravitationen såsmåningom får övervikt, eftersom det vid varje fusion försvinner en liten del massa och energin far ut i form av ljus, kommer solen krympa samman tills en ny, utåtriktad, kärnfusion utlöses som i sin tur gör att solen växer och exploderar. Nu minns jag inte hur det var i SUNSHINE, precis som du tyckte jag uppdraget var sekundärt och fokuserade på de fina bilderna, men om de skulle sätta in en ny energikälla via en atombomb när jämnvikten var på väg att rubbas kanske den kunde vägas upp och förloppet förskjutas?

Post Reply