Är det dags för nya regler i tråden "senast köpta filmen"

Diskussioner om film, TV och videoutgåvor.

Moderators: Jönas, Rolfen, Hellbender

ketcham
Fd Kill'em

Re: Är det dags för nya regler i tråden "senast köpta filmen

Post by ketcham » Wed Nov 28, 2018 12:28

Grim slår huv'et på spiken.

Man har ju haft tålamod o överseende med en hel del (onödigt)
gnäll genom åren, men ibland måste man reagera o säga ifrån.
Ja, när gnället blir till nå't som liknar en gammal unken fis som
måste vädras ut eller en jobbig insekt som måste mosas med
kraft.

Nu sker det i alla fall nå't på forumet, i o med detta snack. Image

Jag är en snubbe som samlar på titlar, alldeles oavsett format,
även om jag mest har legitima DVD-filmer. Jag tittar på filmer o
inte enbart omslagen. För mig är det ingen vits med o ha en massa dy-
ra släpp om man inte kollar på filmerna eller har en massa film som man
inte kollar på. Jag ser varje jävla film jag köper. Jag samlar för o se film,
kort o gott. Titta på (o läsa om) film är för mig bra mycket viktigare o mer
intressant än o samla på titlar från nå't särskilt bolag, som man t.o.m låter
stå o damma nå'nstans (?).

(Kan det vara entusiast/samlare per se eller kanske rentav par excellence? Image

Image)
45 years in the
service of horror
Image

Mr Lee

Post by Mr Lee » Wed Nov 28, 2018 13:08

Grimjaur wrote:Väldigt tråkigt att två vuxna personer ska gå ihop och klanka ner på en annan filmsamlare för att denne väljer att:
1. Köpa Dvd-r.
2. Inte posta egna foton.

Om det hela varit ett faktiskt problem så vore det väl något som skulle stoppats dag ett, inte efter flera år för att två medlemmar irriterar sig på det hela?
Det är ju för att Jönas inte var moderator tidigare.

Det var ok när bara Rolfen och Hellbender var moderatorer och det strider inte mot nån regel heller för den delen.

Men det blir märkligt när en ny gubbe fått mandat att vara moderator och blandar in personligt tyckande i modereringen. Helt plötsligt gäller nya regler.

Rufus

Post by Rufus » Wed Nov 28, 2018 14:51

Jag håller med Grimjaur, Mr Lee och ketcham i den här diskussionen. Min uppfattning är att om man vill ha ett stort och livaktigt forum med många som skriver, vilket jag tycker att det ska vara, så bör man ha så få regler som möjligt. Givetvis bör det finnas regler. Ingen bör få vara dum mot andra eller skriva en massa off topic-trams, men inte regler som grundar sig i smak, åsikt eller kvalitet. Och gillar man inte en viss tråd eller inlägg från en viss person, så kan man ju hoppa över att läsa dom.

Jönas
Moderator

Post by Jönas » Wed Nov 28, 2018 16:37

Mr Lee wrote:Helt plötsligt gäller nya regler.
Lugna ner dig. Det gäller inga nya regler. Än. Vi diskuterar för och emot för att komma fram till ett beslut.

Jag tolkar ditt inlägg som att du är emot. Motiveringen är dock otydlig. Är det för jag föreslagit regeländringen?

Jönas
Moderator

Post by Jönas » Wed Nov 28, 2018 16:49

Rufus wrote:Jag håller med Grimjaur, Mr Lee och ketcham i den här diskussionen. Min uppfattning är att om man vill ha ett stort och livaktigt forum med många som skriver, vilket jag tycker att det ska vara, så bör man ha så få regler som möjligt. Givetvis bör det finnas regler. Ingen bör få vara dum mot andra eller skriva en massa off topic-trams, men inte regler som grundar sig i smak, åsikt eller kvalitet. Och gillar man inte en viss tråd eller inlägg från en viss person, så kan man ju hoppa över att läsa dom.
Jag förstår din synpunkt. Det som talar emot den är ju att forumet varken är stort eller livaktigt. Kul att några medlemmar vaknat för att uttrycka sina synpunkter så att det trillar in lite inlägg men sanningen är att forumet är halvsovande som de flesta andra forum nu när Facebook tagit över för de flesta.

Att aktivt moderera kan då kanske vara ett sätt att få medlemmarna att engagera sig. Ändå sen Ferox forumet dagar så är dålig stämning en del av forumlivet. Se bara på Sveriges största forum Flashback. Hårt modererat och det är knappast God stämning som är dess signum. Sen kan man inte älskas av alla. Att säga som man tycker gör en sällan populär. Det är också naturligt att det skapas enklaver. Vissa gillar man och umgås gärna med, andra kan man vara utan. Att göra alla till lags är inte mitt mål. Nu vädrar vi detta och ser var det landar.

Mr Lee

Post by Mr Lee » Wed Nov 28, 2018 17:23

Jönas wrote:
Mr Lee wrote:Helt plötsligt gäller nya regler.
Lugna ner dig. Det gäller inga nya regler. Än. Vi diskuterar för och emot för att komma fram till ett beslut.

Jag tolkar ditt inlägg som att du är emot. Motiveringen är dock otydlig. Är det för jag föreslagit regeländringen?
Jag svarade mest på Grimjaurs inlägg.

Om nya regler ska gälla så kan du ju annonsera detta i förväg, att från och med nu gäller egna bilder på officiella utgåvor i denna tråd. Inte gnälla på ketcham i själva tråden.

Sen kan du ju även höra med Rolfen vad han tycker, det är ju trots allt hans forum.

Ninja5-0

Post by Ninja5-0 » Wed Nov 28, 2018 17:58

Jag förstår inte riktigt varför man postar bilder från google search på filmer man inte har köpt i "senast köpta filmen" tråden. Men det är ju bara jag.

Men samtidigt så finns det ju ingen anledning att städa upp i en tråd som knappt någon postar i. Och jag tror inte modering i sig driver trafik.

Jönas
Moderator

Post by Jönas » Wed Nov 28, 2018 18:32

Mr Lee wrote:
Om nya regler ska gälla så kan du ju annonsera detta i förväg, att från och med nu gäller egna bilder på officiella utgåvor i denna tråd. Inte gnälla på ketcham i själva tråden.

Sen kan du ju även höra med Rolfen vad han tycker, det är ju trots allt hans forum.
Åter igen. Vi diskuterar det. Genom diskussion får vi fram ett beslut. Jag är säker på att Rolfen är med på ändringar som flertalet av de aktiva medlemmarna är för. Jag gör som tomtarna i riksdagen. Jag sonderar.

För övrigt så gnällde jag inte på Ketcham i tråden jag svarade på ett inlägg han gjorde och jag har lyft ut denna diskussion till en ny tråd. Denna. Det gäller ju inte bara Ketcham utan ett beteende. Han var utlösaren av denna diskussion och känner sig givetvis träffad.

Mr Lee

Post by Mr Lee » Wed Nov 28, 2018 19:36

Jönas wrote: Åter igen. Vi diskuterar det. Genom diskussion får vi fram ett beslut. Jag är säker på att Rolfen är med på ändringar som flertalet av de aktiva medlemmarna är för. Jag gör som tomtarna i riksdagen. Jag sonderar.

För övrigt så gnällde jag inte på Ketcham i tråden jag svarade på ett inlägg han gjorde och jag har lyft ut denna diskussion till en ny tråd. Denna. Det gäller ju inte bara Ketcham utan ett beteende. Han var utlösaren av denna diskussion och känner sig givetvis träffad.
Ja och jag för fram ett förslag på hur du kan göra, jag beordrar ingenting.

Sen hade väl Pungkonturer synpunkter också i tråden, så nog uttrycktes det gnäll.

Jönas
Moderator

Post by Jönas » Wed Nov 28, 2018 20:05

Grimjaur wrote:Väldigt tråkigt att två vuxna personer ska gå ihop och klanka ner på en annan filmsamlare för att denne väljer att:
1. Köpa Dvd-r.
2. Inte posta egna foton.
Kul att något engagerade dig tillräckligt för att skriva ett inlägg här i forumet. Du är ju annars inte så aktiv så jag misstänker att det snarare handlar om person och vad du tycker är tråkfasoner än sak. Nåväl. Må så vara. Jag ska bemöta det sakliga.

Att du uppfattar det som att vi på något sätt gaddat ihop oss mot en specifik filmsamlare med någon slags agenda mot just honom (Ketcham om vi nu ska nämna filmsamlaren du syftar på) så misstar du dig. Ketcham var osaken till Pungens kommentar som i sin tur var utlösaren av mitt förslag men det handlar inte om Ketcham.

Det handlar om att man skriver;

"Jorå så att idag köpte jag en kopia på Bårhusassistenten".

eller varför inte;

"Hitch-Hike
Mimmi och Reine i fjällen
Götakanal
Die Hard"

Eller varför inte;

Image

Allt detta förekommer "senast köpta film" tråden och jag tycker, precis som pungen, att det bara är så jävla tråkigt. Till skillnad från när Django, tilapia, Raimo eller någon annan som faktiskt bemödar sig att ta en bild på det de köpt. Då blir man glad och suktar efter mer. Att bläddra tillbaka i tråden är en fröjd när man ser bilder på vad folk köpt genom åren. Tyvärr så är bildtjänsterna sådana att de tar bort bilder efter ett tag vilket såklart drar ner det. Däremot är poster, likt de Ketcham gör eller sånna som exemplen ovan, bara jobbigt.

Grimjaur wrote:Om det hela varit ett faktiskt problem så vore det väl något som skulle stoppats dag ett, inte efter flera år för att två medlemmar irriterar sig på det hela? De här attityderna är väl vad som får folk att lämna forumet, inte att folk gottar sig i obskyr film och är "muppiga"?
Fast forumet dör ju sakta men säkert och ingen har föreslagit någon ändring tidigare så logiken säger väl att man inte direkt stannar kvar för att det finns så många härliga muppar här. Du har ju tex mer eller mindre lämnat forumet. Va det för att du inte kände dig hemma och att vi var för smala och elitistiska för din smak och det är det som kommer fram nu?

Grimjaur wrote:Tycker det hela osar surt av översittarattityder och en uppdelning i vi-och-dom, baserat på vilket filmformat man väljer att köpa.
Fast bildkrav på det man köper har inte riktigt med format att göra. Men visst har jag även tänkt tanken att det kanske skulle skapas en tråd för senaste DVD/BR köp i DVD och BR sektionen och en Senaste rental VHS/Beta/V2000 i VHS sektionen. Sen kan ju senaste film tråden ligga kvar och alla som känner behov av att lista sina köp utan bilder fortsätta göra det i Film sektionen.

Sen vi och dom känslan. Man är inte på ett smalt filmforum som till stor del handlar om genrefilm och utdöda format för man vill passa in i massan. Att odla särarten och att ta avstånd från det som inte passar mallen är att hålla på det man värnar. Att allt blandas ut till en intetsägande sörja är inte att rekommendera för smala forum.
Grimjaur wrote:Att införa en regel om krav på egna foton på inköp kommer dessutom drabba några av de mest flitiga postarna.
Drabba? Nu pratar vi i-landsproblem på hög nivå. De som inte orkar använda sin smart phone att ta en bild som man laddar upp kan inte vara speciellt intresserade hur som helst är min åsikt. Att anstränga sig lite för att andra ska uppskatta det man gör är inte något negativ enligt mig.
Grimjaur wrote:Idén att skapa en egen tråd för "icke godkända filminköp" är det absolut bästa för att faktiskt alienera.
Vissa vill man alienera för att värna de man vill ha kvar.
Grimjaur wrote:Vill man ta död på forumet är det här säkerligen rätt väg att gå.
Jag hävdar det motsatta. Jag kan ännu en gång återknyta till dig. Du försvann ju (som engagerad postare) för länge sedan. Tom innan jag blev moderator. Ditt frånfälle är en av anledningarna till att forumet dör.
Grimjaur wrote:Att det är ok med lånad bild i "Sett på sistone" blir ju som att bita sig själv i svansen, då blir den föreslagna regeln om egna foton i "Sena köpta filmen" plötsligt onödig, då dessa två poster ganska ofta sammanfaller med varandra. Det verkar ganska ogenomtänkt om man läser Jönas och Pungens inlägg.
Jag tycker det är fullt logiskt men jag kan förtydliga tankegången för dig. Den senast sedda filmen kan vara en film man såg på bio eller hyrde i videobutiken eller lånade av grannen eller tankade ner från CG. Poängen med den tråden är som jag ser det att ge tips om bra och dåliga filmer. Man ska ju helst göra en kort recension då för annars blir posten där poänglös. Jag antar att det är i den tråden du fått tips på filmer av Ketcham, inte i senast köpta som du hävdar. En bild är öht inte viktig där. Vill man illustrera sin recension med en bild där, som ju Glory gör så ofta, så är väl det fint. Har man sett en film man äger är det givetvis snyggast om man tar en bild på just det exet man sett.

Ser du skillnaden?

I senast köpta filmen så kan man ju tekniskt sett ha köpt en nedtankad film men jag ser inte poängen med att man i en tråd här i forumet ska nämna det och surfa upp en bild och lägga in. Regelförslaget är för att öka njutningen av att "läsa" tråden. Kanske även att få nya medlemmar eller nyfikna gäster att titta och förundras och sugas med. Få den att vilja bli del av detta.
Grimjaur wrote:Antar att de flesta här på forumet, vetandes eller ovetandes, någon gång har köpt bootlegs samt fått, bytt eller gett bort kopior och säkerligen av film som är lättare att hitta i original än som de filmer ketcham väljer att köpa som dvd-r. Väl värt att tänka på i sammanhanget.
Nu blandar du päron och äpplen. Köper du en bootleg så ta en bild och lägg upp den.
Grimjaur wrote:Jag är allt annat än en flitig forummedlem men jag vill inte se att forumet dör ut än mer pga. två personers korståg.
Dessa två personer är aktiva på forumet och har som enda korståg att få mer fart på forumet. Något man inte kan anklaga dig för direkt. ;)

Jönas
Moderator

Post by Jönas » Wed Nov 28, 2018 20:19

Ninja5-0 wrote:Jag förstår inte riktigt varför man postar bilder från google search på filmer man inte har köpt i "senast köpta filmen" tråden. Men det är ju bara jag.

Men samtidigt så finns det ju ingen anledning att städa upp i en tråd som knappt någon postar i. Och jag tror inte modering i sig driver trafik.

Du har bra poänger men tanken är väl att om man stöter på ett forum som ser välskött och modererat ut så kanske man känner att man vill vara med och delta. Motsatt är ju om det verkar dött och det fylls med mer eller mindre spamliknande trams så försvinner lusten snabbt. Att moderera i sig driver såklart inte trafik men tanken jag har är att kvalité kanske kan göra det. Dum tanke kanske.

Rufus

Post by Rufus » Wed Nov 28, 2018 22:27

Jönas wrote:
Rufus wrote:Jag håller med Grimjaur, Mr Lee och ketcham i den här diskussionen. Min uppfattning är att om man vill ha ett stort och livaktigt forum med många som skriver, vilket jag tycker att det ska vara, så bör man ha så få regler som möjligt. Givetvis bör det finnas regler. Ingen bör få vara dum mot andra eller skriva en massa off topic-trams, men inte regler som grundar sig i smak, åsikt eller kvalitet. Och gillar man inte en viss tråd eller inlägg från en viss person, så kan man ju hoppa över att läsa dom.
Jag förstår din synpunkt. Det som talar emot den är ju att forumet varken är stort eller livaktigt. Kul att några medlemmar vaknat för att uttrycka sina synpunkter så att det trillar in lite inlägg men sanningen är att forumet är halvsovande som de flesta andra forum nu när Facebook tagit över för de flesta.

Att aktivt moderera kan då kanske vara ett sätt att få medlemmarna att engagera sig. Ändå sen Ferox forumet dagar så är dålig stämning en del av forumlivet. Se bara på Sveriges största forum Flashback. Hårt modererat och det är knappast God stämning som är dess signum. Sen kan man inte älskas av alla. Att säga som man tycker gör en sällan populär. Det är också naturligt att det skapas enklaver. Vissa gillar man och umgås gärna med, andra kan man vara utan. Att göra alla till lags är inte mitt mål. Nu vädrar vi detta och ser var det landar.
Jag motsätter mig inte ett aktivt modererande. Det som skiljer våra åsikter åt är att du tror på en hårdare linje, medans jag tror att en mjukare linje får flera att skriva och vara här. Och jag håller med om att det är roligare när folk fotograferar sina nyinköpta filmer i den tråden än när det lånas bilder etc. Men att radera inlägg av den anledningen känns som en oroande utveckling. Detta forum behöver fler inlägg, inte färre.

django the bastard

Post by django the bastard » Thu Nov 29, 2018 2:14

Visst är det kul att se bilder på rariteter när det allt för sällan dyker upp. Tråden fungerar ju också bra som tips med titlar som man missat. Men varför bör det modereras i en tråd som det numera kan gå flera veckor innan någon skriver i ? Och varför postar Pungkonturer själv inget annat än kommentarer i tråden?

Jönas
Moderator

Post by Jönas » Thu Nov 29, 2018 9:43

Förslaget är inte att moderera hårdare utan att kräva bild på det man köpt för att höja attraktiviteten av tråden.

Att konkurrera med Facebook och Instagram går givetvis inte så det är väl bara att ressignera och konstatera att det ändå postas så lite så vad spelar det för roll vad som postas. Det är bra som det är. Man får helt enkelt vara glad att det postas öht.

Jag noterar att flertalet som uttalat sig är emot en förändring. Då blir det så. Tack för visat intresse.

Henke

Post by Henke » Thu Nov 29, 2018 11:53

Jönas wrote:Förslaget är inte att moderera hårdare utan att kräva bild på det man köpt för att höja attraktiviteten av tråden.

Att konkurrera med Facebook och Instagram går givetvis inte så det är väl bara att ressignera och konstatera att det ändå postas så lite så vad spelar det för roll vad som postas. Det är bra som det är. Man får helt enkelt vara glad att det postas öht.

Jag noterar att flertalet som uttalat sig är emot en förändring. Då blir det så. Tack för visat intresse.
tack.

/Henke

Post Reply