Vad har ni för långsiktig plan för ert filmsamlande?

Diskussioner om film, TV och videoutgåvor.

Moderators: Jönas, Rolfen, Hellbender

Pungkonturer

Vad har ni för långsiktig plan för ert filmsamlande?

Post by Pungkonturer » Wed Sep 11, 2019 21:45

Det finns ju, som vi alla filmsamlare känner till, alldeles för mycket film... vilket förstås ska ses som något positivt och inget annat! Men det är väl tyvärr bara att konstatera; man kommer aldrig hinna se allt man vill se här i livet.

Själv har jag fastnat för så många filmstilar, subgenrer, regissörer, decennier, skådisar, etc. att jag gett upp tanken på att hinna med att se allt. För att inte tala om vad det kostar! Och ofta kostar jag hellre på mig en lite dyrare utgåva än en sjaskig budgetutgåva som lämnar en del att önska (dock beror detta ganska mycket på vilken typ av film, samt vilket film, det handlar om).

När man väl byggt upp en redig filmsamling genom åren så är det ju inget annat än vansinne om man inte ser om filmerna då och då med jämna mellanrum, alltså samma film flera gånger, annars vore det ju väldigt slösaktigt - tänker i alla fall jag - med både pengar och utrymme (såvida man inte kan sälja/byta dem utan att göra en alltför stor förlust). Men samtidigt är det så mycket man vill se bara för att kunna bocka av en specifik film.

Så, allt detta har fått mig att mer och mer fundera hur jag egentligen ska lägga upp mitt filmtittande, och framförallt samlande, på lång sikt. Det är trots allt en stor mängd pengar, utrymme och tid man spenderar på detta.

Hur tänker ni, har ni någon långsiktig plan för ert filmsamlande och -tittande eller är det mer impulsivt?

Bodegan

Re: Vad har ni för långsiktig plan för ert filmsamlande?

Post by Bodegan » Thu Sep 12, 2019 9:26

Jag sparar allt som jag tycker om och det enda jag har plats för nu är Steelbooks, porrfilmer en och annan box samt VHS filmer så det börjar tryta lite, när man måste gå ner med filmer i en låda i källaren då är det inte lika kul längre och jag köper inte film på samma sätt som jag brukade göra utan inriktar mig mer på annat som jag har intresse och plats för, klar kommer jag aldrig bli och jag kommer aldrig sluta köpa filmer men det blir mer nischat nu för tiden

Pungkonturer

Post by Pungkonturer » Thu Sep 12, 2019 19:49

"när man måste gå ner med filmer i en låda i källaren då är det inte lika kul längre"

Nej, det håller jag helt klart med om. Man vi ha tillgång till filmerna hela tiden, så att man kan se just den filmen man är sugen på för stunden. Sen vill man ju såklart kunna överblicka större delen av samlingen. Själv har jag problemet att det inte är någon direkt ordning i min samling. Har försökt sortera lite efter bolag, men eftersom jag samlar ganska spretigt vad gäller bolag så blir det ändå hyfsat rörigt. Men jag har ändå rätt bra koll på var jag har allt.

Får man fråga vad du har nischat in dig mer på nu för tiden?

Jönas
Moderator

Post by Jönas » Thu Sep 12, 2019 20:50

Pungen, du är ju ung. Klart du kan se det mesta du vill se om du fokuserar lite.

Om du släpper det med att se den senaste och ängsligt försöka hänga med för att inte verka mossig (vilket alla vi som är över 30 ändå är hur gärna vi inte vill vara det) och koncentrerar dig på det du vill se så kommer du nog ha sett det mesta när det är dags att dra ner rullgardinen.

Vad jag minns av att inte ha fokus är att så många kvällar försvann för att tiden att bestämma vilken film man skulle se tog längre tid än om man bara tagit en film och sett den. Många kvällar blev det ingen film alls.

Som de flesta vet hade jag tänkt se all skräck och sci-fi som gjorts fram tom 1985. Dessutom äga dem bara för att.

Sen finns massa annat man vill se. Alla film noir. Skådisar och regisörer.Tex. Tar dem kronologiskt.

Jag är på året 1958 nu. Det går sakta men säkert framåt och jag står aldrig mer än 5-10 minuter och väljer vad jag ska se på kvällen. Projektet hade först en 10 års plan. Nu är planen reviderad så det säkert runt en 20 års plan då 5 år redan gått, men det är egentligen inte att nå målet som är huvudsaken. Det är själva resan.

SWE-X

Post by SWE-X » Thu Sep 12, 2019 21:56

Pungkonturer wrote:
Wed Sep 11, 2019 21:45
Hur tänker ni, har ni någon långsiktig plan för ert filmsamlande och -tittande eller är det mer impulsivt?
Tänker!? Hade jag använt hjärnan, så hade jag samlat frimärke istället! :lol:

Nä men, det som mitt VHS-samlande för nuvarande kretsar kring är att få vissa videobolag och speciella genrer kompletta.
Jag har inga som helst planer på att sälja min samling inom en överskådlig framtid. Men jag tänker ibland på om filmerna kommer bibehålla sitt nuvarande värde någorlunda vid en eventuell framtida försäljning,eller om samlingen kommer vara fullständigt värdelös rent ekonomiskt.
Eller ännu värre, att jag plötsligt dör och mina barn blir stående med hela skiten och inte vet vad de ska göra med det.

När det gäller DVD/Bluray så samlar jag inte överhuvudtaget, utan köper bara filmer jag verkligen vill se. Med tanke på att många loppisar i stort sett skänker bort DVD nuförtiden, så har plockat upp (alldeles för) mycket på det viset. Att köpa nya Bluray för 300-400 spänn är inget som tilltalar mig, när jag istället kan få en svart VTC eller en Trixare för samma pris.
I grund och botten handlar nog mitt samlande till stor del om nostalgi, att själv få äga filmerna man såg i butikerna när man växte upp.
One bastard goes in, and another one comes out

Bodegan

Post by Bodegan » Fri Sep 13, 2019 9:35

Pungkonturer wrote:
Thu Sep 12, 2019 19:49
"när man måste gå ner med filmer i en låda i källaren då är det inte lika kul längre"

Nej, det håller jag helt klart med om. Man vi ha tillgång till filmerna hela tiden, så att man kan se just den filmen man är sugen på för stunden. Sen vill man ju såklart kunna överblicka större delen av samlingen. Själv har jag problemet att det inte är någon direkt ordning i min samling. Har försökt sortera lite efter bolag, men eftersom jag samlar ganska spretigt vad gäller bolag så blir det ändå hyfsat rörigt. Men jag har ändå rätt bra koll på var jag har allt.

Får man fråga vad du har nischat in dig mer på nu för tiden?
Ja om jag säger så här: Förr kunde jag köpa en film för att en kille stod med solbrillor och slogs med en kaktus på omslaget bara för att det såg coolt ut men idag är jag mer selektiv och när det gäller VHS så har jag en lista över vilka filmer det är jag söker och det bästa är att det är inga titlar som är speciellt dyra heller. När det gäller steelbooks så är det ypperligt med samlingar där det inte tar så mycket plats såg till exempel Men in black filmerna på Blu-ray steelbook på Tradera men för tusen spänn var de4t lite väl häftigt men du fattar galoppen......

sweettangerine

Post by sweettangerine » Fri Sep 13, 2019 19:16

Är väl inte mer vansinne än att man inte läser om böckerna man har i bokhyllan. :thumbup: Duger bra att bara pussla å dona med samlingen estetiskt, å dra ut å känna/titta på baksidan av fodralen ibland (så att man inte glömmer bort vad dom handlade om). Ser aldrig någonsin om en film om det inte är absolut nödvändigt (exempelvis när man har vuxit med sina analytiska ögon eller nått sånt),undantaget kanske julfilmer/komedier i sällskaps syften. Livet är alldeles för kort, ens "ungdom" desto mer så

Pungkonturer

Post by Pungkonturer » Sun Sep 15, 2019 11:21

Jönas wrote:
Thu Sep 12, 2019 20:50
Pungen, du är ju ung. Klart du kan se det mesta du vill se om du fokuserar lite.

Om du släpper det med att se den senaste och ängsligt försöka hänga med för att inte verka mossig (vilket alla vi som är över 30 ändå är hur gärna vi inte vill vara det) och koncentrerar dig på det du vill se så kommer du nog ha sett det mesta när det är dags att dra ner rullgardinen.
[...]
Jag är på året 1958 nu. Det går sakta men säkert framåt och jag står aldrig mer än 5-10 minuter och väljer vad jag ska se på kvällen. Projektet hade först en 10 års plan. Nu är planen reviderad så det säkert runt en 20 års plan då 5 år redan gått, men det är egentligen inte att nå målet som är huvudsaken. Det är själva resan.
Jo, fokus är viktigt. Det är precis det jag menar. Varför se en massa skit som man egentligen inte bryr sig om? Däremot är det inte alls helt fel att med jämna mellanrum se lite halvdassiga massproducerade mainstreamfilmer, bara för att få lite nyanser och på fullo uppskatta det man egentligen gillar. Har aldrig förstått de som enbart går in för att se t ex skräckfilm (på samma sätt som jag inte förstår de som enbart går in för att se senaste storfilmerna från Staterna). Men fokus är såklart viktigt.

Att försöka hänga med i de senaste trenderna för att inte verka mossig har jag väldigt svårt att relatera till... :wink:

Pungkonturer

Post by Pungkonturer » Sun Sep 15, 2019 11:28

SWE-X wrote:
Thu Sep 12, 2019 21:56
I grund och botten handlar nog mitt samlande till stor del om nostalgi, att själv få äga filmerna man såg i butikerna när man växte upp.
Ett väldigt dyrt och utrymmeskrävande intresse, om den största behållningen är att få återuppleva sin barndom. Eller? Men jag är rätt säker på att det någonstans i ditt (och de flesta andra "nostalgi"-samlares) samlande finns ett intresse för film också. Får man hoppas. :)

SWE-X

Post by SWE-X » Sun Sep 15, 2019 15:20

Pungkonturer wrote:
Sun Sep 15, 2019 11:28
SWE-X wrote:
Thu Sep 12, 2019 21:56
Ett väldigt dyrt och utrymmeskrävande intresse, om den största behållningen är att få återuppleva sin barndom. Eller? Men jag är rätt säker på att det någonstans i ditt (och de flesta andra "nostalgi"-samlares) samlande finns ett intresse för film också. Får man hoppas. :)
Helt rätt, det är både dyrt och utrymmeskrävande. Jag har dock 165 kvm. boyta, så på den punkten är det inga problem. Och jo, jag har ett genuint intresse av att se film också. Vilken genre jag föredrar varierar dock från dag till dag.

Du nämnde i första inlägget:
ofta kostar jag hellre på mig en lite dyrare utgåva än en sjaskig budgetutgåva
. Vad är det med de utgåvorna du föredrar, snygga boxar, extramaterial, bra bildkvalitet eller något annat? Det ena jag kräver av en DVD/BD är en sjysst bild och att filmen är oklippt. Allt det där med intervjuer, kommentarsspår, bildgalleri etc. är grejer jag aldrig pallar att kolla på ändå.
One bastard goes in, and another one comes out

Pungkonturer

Post by Pungkonturer » Mon Sep 16, 2019 21:01

SWE-X wrote:
Sun Sep 15, 2019 15:20
Du nämnde i första inlägget:
ofta kostar jag hellre på mig en lite dyrare utgåva än en sjaskig budgetutgåva
. Vad är det med de utgåvorna du föredrar, snygga boxar, extramaterial, bra bildkvalitet eller något annat? Det ena jag kräver av en DVD/BD är en sjysst bild och att filmen är oklippt. Allt det där med intervjuer, kommentarsspår, bildgalleri etc. är grejer jag aldrig pallar att kolla på ändå.
Egentligen är det nog helheten; snygga boxar (avskyr dock stålboxar och tyska s.k. "hartbox", de är mest fula och otympliga), extramaterial, bra bildkvalitet etc., men framförallt bildkvaliteten, samt att det är "rätt" version av själva filmen. Extramaterial är inte alltid så viktigt, men om det finns en version med relevant och intressant extramaterial, i form av sjysta intervjuer, gamla TV-reportage de lyckats gräva fram, olika versioner av filmen, o.s.v., så betalar jag gärna mer för sådant.

Däremot ska det väl tilläggas att det beror ganska mycket på vad det är för film. Vissa filmer vill jag bara kunna se på en någorlunda OK utgåva, så att man får det överstökat.

ropo1

Post by ropo1 » Wed Sep 18, 2019 17:52

Har ju blivit tvungen att tänka om ett antal gånger, av både praktiska skäl såväl som ekonomiska.

Tumregeln har blivit att försöka samla på sig det mesta av mina imdb betyg 8 och uppåt,
med undantag som favoritregissörer osv. Sånt som jag inte vill se igen försöker jag göra mig av med.

Har det mesta så det är skönt att inte "behöva" köpa så mkt nu heller, med en trist marknad jämfört med
ett par år tillbaka (allt är ofta så dyrt nu av olika, ofta dåliga, anledningar).

Reprisvärdet är nyckeln, är ju dumt att saker samlar damm (även om det är oundvikligt :thumbup: )

rumble

Post by rumble » Fri Sep 20, 2019 23:39

Jag slängde alla plastomslag och stoppade mina DVD och Blu Ray i tunna japanska plastfickor. Plötsligt tar samlingen ingen plats alls och jag kan köpa hur mycket jag vill! Men jag köper enbart kvalitet och udda kultfilmer numera, Hollywood-filmer kan man strömma.

Skrymmande VHS och laserdiscar har jag gjort mig av med för länge sen.
- Lars Erik

Terror in the midnight sun - filmaffischer med mera
http://lunchroommanners.blogspot.com

Pungkonturer

Post by Pungkonturer » Sun Sep 22, 2019 13:20

ropo1 wrote:
Wed Sep 18, 2019 17:52
Har ju blivit tvungen att tänka om ett antal gånger, av både praktiska skäl såväl som ekonomiska.

Tumregeln har blivit att försöka samla på sig det mesta av mina imdb betyg 8 och uppåt,
med undantag som favoritregissörer osv. Sånt som jag inte vill se igen försöker jag göra mig av med.

Har det mesta så det är skönt att inte "behöva" köpa så mkt nu heller, med en trist marknad jämfört med
ett par år tillbaka (allt är ofta så dyrt nu av olika, ofta dåliga, anledningar).

Reprisvärdet är nyckeln, är ju dumt att saker samlar damm (även om det är oundvikligt :thumbup: )
Håller helt klart med om att det enda som egentligen är värt att spara, åtminstone om man som jag har begränsat med utrymme, är sådant man vill se om. Jag skulle nog säga att jag är ganska beroende av att se och upptäcka bra film (något som för mig är helt och hållet subjektivt), men det känns som filmtittandet/-samlandet är en ständig balansgång med att hela tiden hitta nya guldkorn (eller som i de flesta fall, ganska trista besvikelser), samt se om redan funna pärlor... och denna balansgång störs hela tiden av lockelser på vägen, såsom filmer man vet kommer vara ganska kassa men som man likväl måste se eftersom en halv-favorit till skådis medverkar och dylikt. Men, det gäller ju - som Jönas skrev - att ha fokus!

Letar du aldrig upp nya saker och, om du gör det, håller du dig inom vissa ramar?

Pungkonturer

Post by Pungkonturer » Sun Sep 22, 2019 13:23

rumble wrote:
Fri Sep 20, 2019 23:39
Jag slängde alla plastomslag och stoppade mina DVD och Blu Ray i tunna japanska plastfickor. Plötsligt tar samlingen ingen plats alls och jag kan köpa hur mycket jag vill! Men jag köper enbart kvalitet och udda kultfilmer numera, Hollywood-filmer kan man strömma.
Det är ett bra tips! Har själv gjort samma sak med ett antal DVD:er. Har fyra pärmar fyllda med enbart omslag och skivor, fast man skulle såklart behöva betydligt många fler pärmar än så...

Post Reply