Hajfilmer

Diskussioner om film, TV och videoutgåvor.

Moderators: Jönas, Rolfen, Hellbender

Post Reply
Rolfen
Administratör

Hajfilmer

Post by Rolfen » Sun Aug 28, 2005 13:58

Jag älskar filmer med onda/muterade djur och just hajar tycker jag är extra kul.
Det görs fortfarande hajfilmer och även om dom har svårt till att nå upp till dom gamla klassikerna så kan jag inte låta bli att köpa dom :wink: Här är två exempel som släpps på DVD under hösten:

Hammerhead (släpps 11:e Oktober)

Creative
Cast: William Forsythe, Hunter Tylo, Jeffrey Combs, Elise Muller, Arthur Roberts
Directed by: Michael Oblowitz
Genre(s): Horror, Thriller
Run Time: 92 min.
Rating: N/A

Synopsis
When a brilliant but misguided scientist is banished to a remote island his stem cell research and DNA manipulation give birth to horrifying results. By combining the most vicious killer of the oceans with the intelligence of man, he hopes to create a super killer whose domain is land and sea. Now only a small group of scientists can stop his evil plans as one of his Hammerhead/Man creations hunts them down one by one with seemingly no place to hide.

Image

Blue Demon (släpps 20:e September)

Creative
Cast: Dedee Pfeiffer, Randall Batinkoff, Danny Woodburn, Jeff Fahey, Josn Hammond
Directed by: Daniel Grodnik
Genre(s): Action/Adventure, Thriller
Run Time: 91 min.
Rating: PG-13 (MPAA)

Synopsis
Drs. Nathan and Marla Collins are shark experts working on a top-secret government project: to protect our shorelines by creating controlled shark patrols. When their project is sabotaged, the mutant great white sharks are released into American waterways. Out among the general population the smartest of the sharks, Red Dog, carries a neutron bomb on a mission to blow up the Golden Gate Bridge.

Image

Emil Smedh

Post by Emil Smedh » Sun Aug 28, 2005 16:08

Hajfilm är mycket intressant och kul. Ska bli spännande att se dessa nya filmer också.

metmask

Post by metmask » Sun Aug 28, 2005 23:40

Cyclone kommer ju också den snart.
Ingen som kan pusha lite för Tintorera?

Shark Attack filmerna finns väl tillgängliga, har hört trean hyllas lite här och var, ettan är bland det värsta jag sett.

Hur är Tonino Ricci's Shark's Cave?

Om nu bara någon kunde släppa Great White och Cruel Jaws på DVD.. 8)
"För dom var livet stenkul.
Alltid fest med massor av sexiga brudar som ständigt var villiga. Massor av sprit.
Se filmen där allt är en ständig fest."

tilapia

Post by tilapia » Mon Aug 29, 2005 0:28

metmask wrote: Hur är Tonino Ricci's Shark's Cave?
Hajen snedtrippar på svamp i Bermudatriangeln. Ljuvligt. Uppföljaren Encounters in the Deep är ungefär samma röra en gång till, minus hajarna.

Borkabrygga

Post by Borkabrygga » Mon Aug 29, 2005 7:21

Jag tycker att alla filmer som innehåller haj eller hajliknande prylar är mycket rogivande.
Min topp 5 är
1.Jättehajen
2.Hajen
3.Tintorera
4.Mako
5.Sharks Treasure
(fan vilken trist lista det blev)

Rolfen
Administratör

Post by Rolfen » Mon Aug 29, 2005 8:48

metmask wrote: Shark Attack filmerna finns väl tillgängliga, har hört trean hyllas lite här och var, ettan är bland det värsta jag sett.
Alla tre finns på billiga DVD-utgåvor från england och är även släppta i USA. I alla fall ettan och tvåan finns släppta på VHS här i sverige och är inte ovanliga på loppisar för en tia eller två.

Rolfen
Administratör

Post by Rolfen » Mon Aug 29, 2005 8:55

I tyskland finns en vettig DVD-utgåva av filmen Shark Zone släppt med anamorfisk bild i formatet 1.85:1 medans R1 är i 4:3 dessutom har den riktigt bra ljud i DD 5.1 medans R1 bara är i stereo.

Så här skrev jag efter att ha sett den:

Det är en typisk haj film med den vanliga storyn om borgmästaren som inte vill lyssna på varningarna om hajar för han tänker bara på pengar. Det som skiljer denna rulle från andra är att dom även lagt till lite ond rysk maffia.
Den här filmen känns dock lite mera påkostad än många andra och haj scenerna ser okay ut (mest riktiga hajar) även om själva attackerna är lite för MTV-iga (toksnabba klipp med en blandning av hajtänder, rött vatten och kroppsdelar) för mig. När det gäller effekterna så känns det som man sett det förut. Jag hittade denna förklaring på nätet (hos amazon.ca) och det kan mycket väl stämma att endel är snott:

1. Scenes lifted from Shark Attack 2 (2000)
2. A very brief video-game quality CGI shot
3. Plastic fins
4. Scenes lifted from Shark Attack 3: Megalodon (2002)
5. Brief shots of a rubbery mouth.
6. A brief shot of an explosion from either Octopus (1999) or Jaws 3 (1982). It's hard to tell.

Skådespelarna är överlag rätt dåliga men det hör ju liksom till genren. Jag tycker dock att denna rulle är skaplig och det finns många betydligt sämre haj filmer men även många som är mera underhållande då denna inte riktigt är så dålig att den blir kul.

Image

Borkabrygga

Post by Borkabrygga » Mon Aug 29, 2005 9:59

Om nån har ett ex av Shark Zone som dom vill bli av med så köper jag gärna den.

Dag

Post by Dag » Mon Aug 29, 2005 14:17

Cöl är en turkisk hajfilm med Cüneyt Arkin i skeppsnöd
och åtminstone en sensationell hajattack. Spännande...

Image

Peter Neal

Post by Peter Neal » Wed Aug 31, 2005 19:52

min favorit är utan tvekan castellaris the last shark (ja, jag håller den högre än hajen).

måste även slå ett slag för shark attack 3, helt lysande film som är betydligt bättre än dom två överlag mediokra föregångarna. over the top cgi mangel i en och en halv timme.

Bond26

Post by Bond26 » Wed Aug 31, 2005 20:09

Jag ser mest fram emot
" Deep Blue Sea II - new jaws "

Sedan har ryktet åter om denna " JAWS D5 " efter de att de är 30års jubileum för den första hajen......
Stor filmsamlare som vill prata film med andra och vill skaffa mer film!

Vän av ordning

Post by Vän av ordning » Thu Sep 01, 2005 6:03

Nästa års fetingfilm blir MEG annars. :)
http://www.imdb.com/title/tt0450459/combined
Vän av ordning!

Borkabrygga

Post by Borkabrygga » Thu Sep 01, 2005 7:06

Satan vad mycket på g, jag blir både glad och orolig.
Fick hem Hajen boxen i går, den var snygg..men lite till hade dom kunnat pressa i.

lizzardking

Post by lizzardking » Thu Sep 08, 2005 17:04

ingen som har sett Megalodon ?
en Amerikansk film som består av 99 % cgi effekter, till och med snön i filmen är data gjort :shock:

fast slutscenen är en klippa 8)
Some folks got a strange idea about entertainment....!

metmask

Post by metmask » Fri Sep 09, 2005 3:50

lizzardking wrote:ingen som har sett Megalodon ?
en Amerikansk film som består av 99 % cgi effekter, till och med snön i filmen är data gjort :shock:

fast slutscenen är en klippa 8)
Megaloden är väl Shark Attack 3 om jag inte fattat fel?
Den bör ju skära i ögonen på oss CGI känsliga.. 8)

Kan vi vänta oss något om Cöl i turkzinet Dag? Det där låter ju onekligen intressant, tufft instick dessutom.

tilapia lyckades övertyga mig iaf, Shark's Cave måste upplevas. :D
"För dom var livet stenkul.
Alltid fest med massor av sexiga brudar som ständigt var villiga. Massor av sprit.
Se filmen där allt är en ständig fest."

Post Reply