VHS, Vipcos Strong Uncut Version

Diskussioner om film, TV och videoutgåvor.

Moderators: Jönas, Rolfen, Hellbender

Post Reply
Skrock

VHS, Vipcos Strong Uncut Version

Post by Skrock » Mon Feb 15, 2010 16:26

Fick nyligen tag i The Burning, Vipcos Strong Uncut Version. Efter att ha granskat baksidan så ser jag att filmen inte alls är oklippt, det står att det saknas 19 sekunder! Ve och fasa, är det inte lite dålig stil att skriva att den är just "strong uncut" när den ändå är klippt?
Har även Death Trap (Tobe Hoopers), och även den ska vara "Strong Uncut", men på baksidan kan man läsa att den ändå är klippt, dock inte hur mycket. Någon som vet varför står det att det är Strong Uncut när det inte är det? Har vipco kanske hittat på uttrycket själva, för isf kan ju Strong betyda vad som helst...
Kan man lita på att de andra filmerna som det inte står något om klippning på, att de verkligen är oklippta? Äger både Toolbox Murders och Driller Killer, vilka det inte står något om klippning på. Har endast sett denna utgåva av Toolbox (samt d. wrackings, men den lär väl vara fetingklippt?) , så jag kan tyvärr inte jämföra den med någon annan.
Är det någon som har koll på dessa filmer, vilka som är helt oklippta o vilka som inte är det, tänkte att man kanske kunde lista filmerna, vet dock inte riktigt hur många släpp det finns... Hursomhelst:

The Burning - klippt
Death Trap - klippt
The Toolbox Murders - ?
Driller Killer - ?

/Filip

SWE-X

Re: VHS, Vipcos Strong Uncut Version

Post by SWE-X » Mon Feb 15, 2010 19:24

Jag har för mig att Vipco återanvände omslagen till de gamla klippta släppen till de här "Strong Uncut" versionerna. De klipp som eventuellt står nämnda på baksidan gällde således de äldre släppen.
One bastard goes in, and another one comes out

Skrock

Post by Skrock » Mon Feb 15, 2010 21:35

SWE-X wrote:Jag har för mig att Vipco återanvände omslagen till de gamla klippta släppen till de här "Strong Uncut" versionerna. De klipp som eventuellt står nämnda på baksidan gällde således de äldre släppen.
Aha, så de är trots allt helt oklippta ändå?

ropo1

Post by ropo1 » Tue Feb 16, 2010 0:51

SWE-X wrote:Jag har för mig att Vipco återanvände omslagen till de gamla klippta släppen till de här "Strong Uncut" versionerna. De klipp som eventuellt står nämnda på baksidan gällde således de äldre släppen.
Har Vipcos The Burning som inte är strong uncut (klippt 19 sec), så lär stämma bra att dom använder samma cover bara

på beyond strong uncut står det without cuts, antar det är en senare eller att den inte släpptes vanligt kanske

Gory-Glory

Post by Gory-Glory » Tue Feb 16, 2010 11:42

Japp så låg det till Vipco tog sina gamla omslag som dom hade till sina klippta brittiska VHS och sen när dom släppte filmerna som oklippta så satte dom på strong uncut version klistermärken på dom gamla omslagen. För att komma undan den brittiska filmcensuren så släppte dom filmerna i Danmark som oklippta exportversioner som inte fick säljas i Storbritannien.

De filmer som det stod även adults only 18 släpptes aldrig i UK, dom hade strong uncut redan tryckt på omslaget, dvs inget klistermärke, det var tex Cannibal Holocaust och New York Ripper som inte fanns i Storbritannien.

Ja har de flesta av deras strong uncut släpp.
Helt klart coolaste köpVHS :)
Only God Can Judge Me

Mannaja

Post by Mannaja » Wed Mar 10, 2010 21:13

Fan det visste jag inte. Så då är alla med strong uncut etiketten på oklippta alltså. :thumbup:

Gory-Glory

Post by Gory-Glory » Thu Mar 11, 2010 15:36

Det var någon som påstod att även om fast det fanns uncutklistermärken på omslagen så ska det ändå har funnits någon film som ändå var klippt, ingen aning om det stämmer eller ej. !?
Only God Can Judge Me

ketcham
Fd Kill'em

Post by ketcham » Tue Jul 27, 2010 22:47

Alltid en sann fröjd för o ögat o se ett Vipco-släpp med "Strong Uncut"-märket. :thumbup:

Vad jag vet så har filmen alltid var't oklippt, när det där märket satt på.
45 years in the
service of horror
Image

Pungkonturer

Post by Pungkonturer » Wed Jul 28, 2010 22:17

ketcham wrote:Alltid en sann fröjd för o ögat o se ett Vipco-släpp med "Strong Uncut"-märket. :thumbup:
Själv tycker jag de är rätt fula.

ketcham
Fd Kill'em

Post by ketcham » Wed Jul 28, 2010 23:38

Dom höjer min kroppstemp, helt enkelt. :thumbup:

"Strong Uncut Version"-serien skulle jag enbart rikta in mig på,
om jag började samla på Vipco-filmer. Men, inte så lätt när man
snöat in sig på DVD..dock är "SUV"-släppen trevliga o titta på. :happyxmas:
45 years in the
service of horror
Image

Velvet_Lion

Post by Velvet_Lion » Fri Sep 03, 2010 9:13

Yes, det stämmer.
Jag vill minnas den första katalogen från Melody Line (95-96?) jag beställde, hade en sektion med just oklippta import VHS, där just dessa Strong Uncut omslagen hade en speciell lockelse för mitt unga tonåriga sinne. VILL HA ALLT! ungefär.

Men hursomhelst, jag vill minnas att Melody Line skrev i en seperat inforuta att vissa av dessa filmerna leveras med omslag där den censurerade speltiden är tryckt, men att en klisteretikett märkt med.... ja ni vet själv, visar att det är originalversionen man fått.

Själv är jag stolt ägare till Vipcos widescreenutgåva av Zombie Flesh Eaters som jag fick för 40:- hos Videodrome 8)

Post Reply