Senast sedda konserten

Alla andra saker.

Moderatorer: Jönas, Rolfen, Hellbender

Re: Senast sedda konserten

Inläggav apelsin » ons jul 26, 2017 19:58

Kapten Röd förra helgen. Är inte mycket för den musiken men att dricka sprit och umgås med vänner en varm sommarkväll funkar ju.
Användarvisningsbild
apelsin

Inläggav magnus » mån jul 31, 2017 10:06

söndag Gröna Lund
Megadeth - Trodde de hette "Mega death" men det var visst fel, i vilket fall ett av ytterst få hårdrocksband jag stått ut med, mest på grund av den gnälligt rabblande sången och trassliga gitarrsolon. Så en gratiskonsert en dag när jag av en slump var hemma, bara att ta färjan dit! De gick ut stenhårt med det ena knepiga solot efter det andra, men sen mattades det av. Antar att de under cirka en timme i mitten vevade nya (dvs från senaste 25 åren) låtar, de gick alla i nån sorts mellanlunktempo och lät likadant. Nu kom sångarn ut och meddelade glatt att de turnerat i ett och ett halvt år och idag skulle de drämma till med längsta konserten hittills, ojdå, samtidigt kom första regndropparna. Men efter det vände det hela och de körde vassare låtar. Allt till missiler som avfyrades och svampmoln som reste sig på filmduken bakom, synd att klaga då! Trodde sångaren var något av en grinolle, men han var glad som en lärka och gjorde dessutom ett klart sympatiskt intryck.
magnus

Inläggav magnus » tor aug 17, 2017 17:19

fredag + lördag
Cafe Oto, Dalston, London
Han Bennink - Grymt kul att äntligen få se den här minst sagt legendariske trummisen live och den första kvällen bjöd han verkligen på allt! Två otroliga konserter, först i duo med piano (han körde hela rutinen, trumma på golvet, foten på virveln, såg ut som indian osv.), och den riktiga höjdpunkten i duo med trummisen Steve Noble som har helt annan stil och framtoning, men är minst lika bra. Sen förstärktes de med fiol och elgitarr från The Ex (de bägge stod även för pauskonsert) och man höll på att trilla omkull - bland det bästa jag sett!
Bara att ta overgrounden ut till Londonförorten dan efter också för mer. Då först duo med Steve Beresford (knas) och nån sorts mer rockig grej, inte riktigt lika i topp som dan innan men det var något nytt, avslutades med orgmaslikt trummsolo så alla var nöjda! Trevligt ställe, vi kom i god tid och fick sitta allra längst fram o mysa - Terry Ex stod nästan i mitt knä och lirade... Tror jag var den första nånsin som beställt kaffe där, de såg helt frågande ut. Första dan lagom med folk andra helt packat. Hoppas på fler besök!

onsdag
Glenn Millers, back in Stockholm o Brunnsgatan
Devin Gray´s Notnyc Trio - Jänkar trummis med ett par mer lokala förmågor. Mycket bra i mestadels rätt lugnt tempo, men med en del knepighet trots att det kändes avslappnat. Jag gillar verkligen Susana Sanots Silvas trumpetspel, sömnigt på något vis, väldigt behagligt och samtidigt besynnerligt. Fast det var aningen ensligt på Glenn millers till andra set, max 12 pers i publiken (varav 3 stammisar + minst 2 vänner till musikerna).
magnus

Inläggav Cactus » tor aug 17, 2017 20:14

Blev just tvungen att följa sambon och se Barbados i Kumla. Första konserten jag är på sen jag vet inte när, och det är fucking Barbados.
Cactus

Inläggav Argento Rules » fre aug 18, 2017 12:04

Cactus skrev:Blev just tvungen att följa sambon och se Barbados i Kumla. Första konserten jag är på sen jag vet inte när, och det är fucking Barbados.

Dom har i alla fall EN låt med film och tv anknytning - Kom Hem (det börjar om igen). :mrgreen:
There can only be one - Argento Rules
Användarvisningsbild
Argento Rules

Inläggav magnus » lör aug 26, 2017 8:21

-en skapligt intensiv konsertvecka, det är kul med musik-
lördag.
Parkteatern, Vita bergsparken / Human Audio, Solberga
Något av kontrasternas afton. Började med två storband på solig utomhusscen och följdes av punk i minimal källare i rivningskåk i industriområde. Malin Wättring kvartett och Bohusläns Big Band körde en rad sviter som bitvis var riktigt fina, men kanske lite väl soft och oförargligt. Fire orchestra var bantat med säkert 10 pers sen jag såg de sist, nu 19 stycken. Har inte vart så förtjust i deras gungande progrock med frijazzinslag tidigare, men den här gången klickade det - kanske är det typisk utomhus i solen musik? Kanske för att de var förstärkta med både Lotte Anker och Mette Rasmusen på sax? Satt som en smäck. - Sen till Telefonplan då - Spary paint var en amerikansk trio med trummor, två gitarrer och otydlig sång, larmigt och skräningt och inte tokigt alls. The Rebel avslutade kvällen, en ensam karl i kostym och keps, enligt uppgift legendarisk frontfigur i nå band jag aldrig hört. Körde varannan låt med blipp-blopp trumaskinskomp och varannan bara elgura/sång, då mer åt trubadur/protestsångsstilen. Tog ett tag att komma in i, men det var fanimig jäkligt bra. Särskilt en låt om att jobba i mörkret i gruvan gillade jag. Kanske skulle kolla upp hans gamla band...

måndag
Gröna Lund
Patti Smith - Givetvis kanon med en massa hits (men underligt nog inte min gamla favorit "Frederick") och mellansnack med lite bett i. Kanske mest självklarheter, men det piggar upp mot det man är van vid samt att hon pratade en del om hur lustigt det var att spela på ett nöjesfält med folk som for upp och ner och skrek samtidigt... Bäst var en riktigt vass och mörk "Beneath the Southern Cross". Som extranummer fick vi "Can´t help falling in love", mycket fint!

onsdag
Fasching
Kirk Lightsey European Quartet - 80-åring pianist som hållt igång sen 50-talet, hur pigg som helt och med en smittande sorglös framtoning. Han garvade mest hela tiden, hälsade på alla och utbrast "oh boy, oh boy", lira jazz kunde han också. De yngre förmågor han hade med sig var inte sämre och i extranummret kom det till en udda samling gäster, en ung grabb på trombon, äldre herre som sjöng grymt svängigt och en liten dam som drog långa och tuffa flöjtsolon. Rak jazz grymt vasst framfört, underbart!
De har gjort om lite på Fasching, för en gångs skull förändring till det bättre och jag trivdes mer än kanske på något tidigare besök, får kika nogrannare i programmet framöver.

fredag.
Fylkingen.
Skiv & kassettbolaget Xkatederal körde något av en festival för rätt stor publik till 90% klädd i svart. 1) Herre med stort 16-strängigt åbäke plinkade monotont, det spelades in och upp på rullband med fördröjning så det blev som han plinka ihop med sig själv. 2) Länge sen jag såg en rökmaskin! Inne i dimman stod ett par med laptop och matade fram massiva sjok med drones så marken skakade. 3) Lirare som hämtad ur tidiga Psychic TV vred på rattar och det lät högt, kantigt och rytmiskt. 4) Mer skruvande på old school utrustning, här yngre duo och något i stil med tidiga Tangerine Dream, men aningen mer varierat.
De bägge duona hette Dufwa och Kali Malone & Dan Vicente (första svenskar andra amerikaner, tror jag).
Samtliga höll på i minst 45 minuter, så en ganska lång kväll. Även om inget var direkt omtumlande så var det mysigt med lite elektroniskt.
magnus

Inläggav Raimo » ons sep 13, 2017 21:15

magnus: Spray Paint var verkligen jättebra. Synd att de inte hade nyaste lp:n med sig. Men den jag fick med mig plus live-singeln var toppen de med.

The Rebel ja, det var bra att du gillade honom. Det var dock tyvärr precis sådant spektakel jag inte orkar med. Ja du får väl låna öronen till Country Teasers, där han varit legendarisk frontman tydligen. :)

"Spray Paint på turné med legendariske frontmannen från Country Teasers! Plus Lion's Den!" :thumbup: Berodde det tio kronor lägre inträdet på att Lion's Den inte spelade tro? Undrar hur många band det finns som heter Lion's Den.
Raimo

Inläggav magnus » tor sep 14, 2017 12:15

Du skulle gett Rebellen en chans, var en sån konsert som växte medan den höll på. Tyckte jag i alla fall. Men hans legendariska band får vi väl se hur det blir med, glömde bort det rätt snabbt...
Senaste veckorna har det inte vart läge för spelningar, slutspel i Speedway i Sverige, England, Polen = inte många lediga kvällar till annat. Igår i Eskilstuna var det en jädra spännande match, extra spänning om jag skulle lyckas hinna med sista tåget hem... det gick med fem minuter till godo, lugnt.
magnus

Inläggav magnus » sön okt 01, 2017 19:40

fredag
Glenn millers
Najponk scandinavian trio med Bernt Rosengren - En tjeckisk pianist med tre svenska medmusikanter av hög kaliber körde tre set med jazzstandards som Softly as in a morning sunrise, Blue Monk, Billy´s Bossa, Straight no chaser osv. En hel del Monk alltså. Prickfritt framfört och det är alltid lika kul att se Rosengren, en riktig klippa. Allt filmades också och ska i sinom tid visas på en ny jazztv-kanal på internet, jojo. Det bästa var ändå att man nu åter kan köpa strongbira på Glenn Miller vilket gör att folk inte droppar av lika drastiskt som under det senaste året när de väl mumsat i sig sina musslor, utan fler satt kvar och lyssnade även mot slutet. Det andra effekten var att jag blev aningens berusad... men bara aningens.

lördan veckan efter.
Fylkingen.
Kakerlak - Helt underbart med en riktig urladdning noise, det var länge sen sist. Han såg lite lagom blyg och tillbakadragen ut bakom sina rattar och maskiner, men så lät det verkligen inte, rena rama infernot. Toppen! Såg lite av bandet innan där var det en karl i trollkarlshatt som snurrade runt och en annan i lotuställning som fick fram elektorniska ljud... underligt. Första akten missades pga. Klubb Röv besök, alltid lika trevligt i lagom dos. Extra kul med den goda forumuppslutningen!
magnus

Inläggav magnus » sön okt 15, 2017 9:28

Rapport från Stockholm Jazzfestival 2017
Årets program var betydligt blekare än ifjol, flera av de spännande var lagda samtidigt och många av de halvintressanta konserterna var på tok för dyra, så blev inte så mycket för mig i år. Men efter att som vanligt silat bort allt med skällsord som funk, hiphop, pop ur programmet kikade jag ändå på de här:
fredag - fasching
Koppel, Colley, Blade Collective - Trio med dansk på pricken lik Henrik Dorsin på sax och amerikaner på bas och trumma, all tre helproffsiga (även om trummisen till allas lycka tappa trumpinnar ett par gånger). Det var tydligt att det var trummisen Brian Blade som var dragplåstret, tror hela musihögskolan var där och kika, och det var inte utan fog. Egentligen är sånt här lite för slickat och mjukt i kanterna för mig, även när de brassa på är det liksom runda hörn. Bitvis var det lysande, bitvis lite väl lugnt och soft. De lirade egna låtar och en fin version av "Black is the coulor of my true loves hair".

måndag - tellus/midsommarkransen
Bernt Rosengren Kvartett - Toppklass som alltid! "The Moon is Yellow" som de lirat det senaste året är verkligen en kanonlåt. Näst intill fullsatt i biostolarna också, trevligt.

torsdag - glenn millers
Peter Getz med Stockhom Jazz Trio - Såg bara ett set efter att ha vart och hört på Timothy Snyder prata om Trump (han var inte nöjd med honom). Jag gillar Stockholm Jazz Trio, även om namnet är fantasilöst, klassisk pianotriostuk nu förstärkta med sång. Som vanligt är jazzsångare något av ett släkte för sig, men han sjöng inte så tokigt. Ett par bossanovor satt fint.

Fredagkväll veks åt EN AMERIKANSK VARULV I LONDON (eller "Varulven i London" som svensk/finska texten tyckte, mycket bättre) och jäger.

Lördag – Bas Bandhagen
Örjan Hultén Trio - Eftermiddagskonsert fem minuter från min ytterdörr, ovanför lokala ICA-affären. Har sett den här trion innan och de är mycket bra, 60-tals stuk utan allt för stora gester. Två set inför en handfull nöjda.
konserthuset, lilla salen
Vijay Iver Sextet – En av de senare årens större stjärnor som jag inte direkt lyssnat på. Han var väldigt proper, men musiken var långt ifrån så polerat som jag halvt fruktat, snarare ytterst explosiv och varierad. Många otroliga solon, särskilt från trummisen, jösses… Lysande konsert med sex riktiga proffs.
americain, hötorget
Mattias Landaeus Trio – Efteråt var det bara att korsa Hötorget till snofsig bar i gamla Pub-huset och andra set med ung och rätt fritt spelande pianotrio. Något dämpat sound och aningen platt efter den tidigare konserten, men hade sina ljuspunkter.
magnus

Inläggav magnus » sön okt 22, 2017 13:12

fredag - fylkingen
Lab for lifelong Sound disfunctions - tre konserter med samma stuk, nå sorts brummande muller och film med streck och prickar som bildade abstrakta mönster. Mäkta sömnigt, men den sista hade några schyssta minuter där associationerna gick till Alien och djupt ner i havet. Enligt uppgift har de fått en duktig slant skattepengar för att ge ut skiva, de kunde används bättre till i princip vad som helst.
MoE - norsk hårdrock (fast de kallar det säkert något annat) typ Big Black/Shellack, smet iväg till närmsta pizzeria och tog en bira istället.
Pain Jerk - utveckling är kanske inte bra. Den här japanska noiseveteranen lät inte som förr, men var inte helt digital. Vissa i sällskapet var rejält upprörda, men jag tyckte ändå det var rätt okej, Det var inte direkt noise längre utan något annat, kanske inte sådär jättebra, men så bedrövligt var det inte heller. Som vanligt på fylkingen var det god öl.

lördag - glenn millers
Anna Högberg Attack - Något av ett ungt elit-frijazzband det här, sex kvinnor starkt och alltid mycket bra. Emellanåt känns det aningen ofukuserat, men när de får allt att klaffa (särskilt när de tre saxarna kör melodier i stämmor) är det helt enkelt briljant, Fullpackat Glenn Milles under första två setten, men de sparde det bästa till sist när det tunnats ut lite. Extra bonus var en rätt stor samling middagsgäster av det äldre slaget som hade helt omöjligt att vara tysta, eller prata lågt, under tystare partier. "Va, va" sa en tant, "jo men maten var god" osv osv. Inte ens bandet kunde hålla sig för skratt. Kanonkonsert - nog för att det kan va bra med elektroniskt, men mot rejäl akustisk jazz på schysst ställe står det sig slätt!
magnus

Inläggav Octagon » sön okt 22, 2017 18:55

Ja Anna Högberg Attack är bra. Där har du mina fem korvören, men ska skriva här när jag sett nåt live, jajamen.
Användarvisningsbild
Octagon

Inläggav apelsin » tor nov 02, 2017 18:54

Nick Cave and the Bad Seeds i Globen för ett par veckor sedan.Var lite skeptisk till en början då jag såg att han skulle spela i Globen. Kändes som en lite stor arena för honom. Men han ska absolut inte skämmas då han drog bortåt 8000. Sen hade väl Annexet eller något liknande varit mer optimal. Var även lite skeptisk till vilka låtar han skulle dra. Hade sett setlisten innan och den bjöd inte på så många överraskningar och många låtar från Skeleton tree som inte är någon partyhöjare direkt. Tänk så fel man kan ha. Det var femte gången jag såg honom och det var lätt den bästa konsert han har levererat för mina ögon. Vilken energi! Tror inte han har presterat på samma sätt sedan Birthday Partys glansdagar. Man får ju inte glömma att gubben är 60 år. Visst, han kör på säkra kort typ Red right hand, The mercy seat och Into my arms men allt där emellan är helt fantastiskt. Ståpäls deluxe under Jesus alone, Jubilee street och den 11 minuter långa Higgs Boson Blues. Extranumren var också något särdeles extra. Undrade vem som skulle axla Blixa Bargelds roll i The weeping song, men det visade sig att Nick sjöng all text själv. Börjar lite trevande men efter att han gett sig ut i publikhavet och hittat en platå att stå på så blev det en eufori i handklapp och sång i nästan 12 minuter. När han sedan letar sig upp på scenen igen så drar han med sig ett 40-tal från publiken som sedan får ett minne för livet i de två avslutade låtarna Stagger Lee och Push the sky away. Konserten hade fått maxbetyg om han inte hade dragit Distant sky som var i det närmaste ett sömnpiller. Tror dock inte att det var någon som lämnade Globen besviken.
Användarvisningsbild
apelsin

Inläggav magnus » lör nov 04, 2017 0:59

Fredag. Kulturhuset/studion.
Mats & Morgan – en av dem var sjuk så det blev soloföreställning med en blind kille på keyboards samt en del märkliga ljud. I Samla mammas manna andan.
Magma – när jag var runt 19 blev jag helt golvad av detta franska proggbands platta ”Udu wudu”. Trodde aldrig jag skulle få se dem live, men helt otippat dök de upp på Kulturhuset av alla ställen. De spelar fortfarande väldigt konstig och avancerad musik, men otroligt mäktig och medryckande. Grymt bra konsert! Det var jag, Korven och uppskattningsvis 300 musikskolelärare där.

torsdag. Kulturhuset/hörsalen
Shabaka Hutchkins & the Ancestors - "Spiritual jazz" som var stort på 70-talet är kanske inget jag lyssnar så mycket på, men av en slump köpte jag det här moderna brittiska bandets platta i våras och den är lätt topp tre i år. Varmt sound, med grymma melodier och svängigt som bara den. Live var de lite kantigare, luftigare och aningens militanta. Bandledaren såg ut på pricken som Eddie Murphy, särskilt när han garvade, och det gjorde han ofta. Det var även ett väl tilltaget bongotrummsolo! Strålande.

fredag södra teatern/mosebacke
Doglife - sist jag var på det här tjusiga stället stog jag på scen och krängde tröjor med Klubb Röv-tryck till brunstiga könsrockare, den här gången var det mer av hipsterstil. Gratis inträde, men då fick man stå ut med en timmes skägg, mustacher, bluesskivor och liknande jävulskap innan bandet började. De är väl något av frijazzens Sunn o, jämntjockt med för mycket elgitarr, men det var okej, bra driv, men lite riktningslöst.
magnus

Inläggav apelsin » tis nov 14, 2017 20:24

Jag och Geten var förra helgen på Cold Meat Industrys 30-årsjubileum. Spisade mer eller mindre bra akter. Det vi hann att se under dessa två dagar var Sanctum, Deutsch Nepal, Brighter death now, Ordo Rosarius Equilibrio, Raison D'etre, In Slaughter Natives, Arcana, Mortiis och Archon Satani. Bäst var In Slaughter Natives och sämst var Sanctum.
Användarvisningsbild
apelsin

FöregåendeNästa

Återgå till Off-topic