Senast sedda konserten

Alla andra saker.

Moderatorer: Jönas, Rolfen, Hellbender

Re: Senast sedda konserten

Inläggav Dellamorte » ons nov 15, 2017 9:05

Nick Cave, Wien.

Bästa konserten jag sett på många, många år. 15000 pers & ett magiskt tryck. Bäst var Tupelo, med helt otroliga filmsekvenser i bakgrunden.

Elvis lever.
Dellamorte

Inläggav Jönas » lör nov 18, 2017 0:10

Jag, Goatlord, outerlimits och frippens äntrade Close-Up båten 21 för ett tag sedan. Det bjöds på Black Metal resa och även om jag kanske inte är någon större fan av genren så är jag alltid för att umgås med vänner och spånken så jag tvekade inte att haka på detta glada gäng.

Bild

Det var vår tredje resa med sgs samma folk i hytten. Jag lyckades se fyra band denna gång.

Först var Myrkur, och det kunde inte ha startat sämre. Det var Totalt jävla Myrkur helt enkelt. Värdelöst. Mina farhågotr om Black Metal tycktes besannas. Förstod mig inte alls på dem. Tycktes mest va poserande.

Bild

Efter det så var jag milt sagt skeptisk och var mer än avvaktande då jag såg nästa band. Hade ingen aning om vad de hette men efter en trevande inledning så började jag så sakta smälta. Det svängde riktigt bra och ett brett leende spred sig efter ett tag på mina läppar och mitt huvud började gunga med. Det visade sig att det var Enslaved jag såg och nu har jag även lyssnat lite mer på dem och gillar deras senare alster riktigt mycket. De räknas visst numera till progressiv metal a la Opeth, även om jag tycker Enslaved är intressantare än Opeth.

Bild
Bild
Bild
Bild

Sist ut på torsdagen var headlinern Marduk. Kan inte påstå att jag varken gillar eller ogillar dem. Ganska färglöst musikalikt men det var väl ändå ganska mysigt att stå där framme och halvdigga.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

På hemresan på fredagen var det som vanligt aningen avslaget. Precis som Discharge på förra resan så spelade Rotting Christ mitt på blanka eftermiddan när man är sådär lagom mosigt bakis. Tyckte trots det att de va riktigt hyggliga. Väldigt varierade där de i nån låt lät hardcore och i en annan låt lät mer old school metal och i den tredje nästan '77 punkiga. Efter Enslaved så var det nog det band jag gillade bäst av de jag såg.

Bild

.....

I lördags vart jag iväg och såg The Nomads och Strindbegs på Nalen.

The Nomads är ju ett favoritband sedan länge men i lördas kändes de aningen trötta. Kanske inte så konstigt då även de börjar bli till åren.

Hade iaf en såndär sjuk upplevelse då jag hade låten "I'm Out of it" från plattan Powerstrip snurrande i huvet innan konserten och första låten de spelade var just den låten. Annars var väl behållningen Where The Wolf Bane Blooms och Don't Pull My Strings.

Bild

Efter det var det dags för Strindbergs som återförenats för några spelningar. Det är ett band som ligger mig mycket varmt om hjärtat. Kanske tom varmare är Johan Johanssons tidigare band KSMB. De var ju aktiva under tiden då post-punk och svart rock härjade vilt och deras musik är ju väldigt fylld av teen angst som passade ypperligt i tidens anda. Jag gillade dem stenhårt då och gör det fortfarande så det blev en ganska emotionell upplevelse där mina ögon blev blanka av nostalgi och melankoli mer än en gång. Låtar som Jag Säger, Du säger, som är på min topp tre av "pick me up" låtar som kan spelas då deppen hänger över huvudet, Muppar, När sista stormen drar förbi, Kvasibarn och givetvis Halloween och Din Gyllene regel gjorde att jag njöt för fulla drag.

Bild

....

Igår så var jag och outerlimits på Katalin i Uppsala och såg ett annat par av mina gamla hjältar, nämligen Stiff Little Fingers.

Lustigt nog så agerade Johan Johansson solo med en aukustisk gitarr förband. Han bjöd på lite låtar från hela hans karriaär där Blått och Guld kanske stod ut mest för mig.

Bild

SLF börjar ju, som en annan, bli lite till åren och Jake har blivit aningen rund men jag tycker nog trots det att det var riktigt bra. Stiff har ju även de en speciell plats i mitt hjärta. De kan givetvis inte mäta sig med då de var i sina glans dagar men jag vill nog ändå ge dem mer än godkänt. Höjdpunkten för mig var nog trots allt Suspect Device.

Bild
Jönas
Moderator

Inläggav SWE-X » lör nov 18, 2017 9:39

Snyggt reportage!
One bastard goes in, and another one comes out
Användarvisningsbild
SWE-X

Inläggav Argento Rules » lör nov 18, 2017 11:46

Instämmer med föregående talare!!

Jättekul och se bilder och läsa om resan/spelningarna. :D

Kul att det är fler än jag som orkar/känner för att lägga ner lite tid och berätta och sina resor/festivaler/annat. :thumbup:
There can only be one - Argento Rules
Användarvisningsbild
Argento Rules

Inläggav Raimo » ons jan 10, 2018 14:51

Jönas: Snygga bild/textreportaget :) Toppenkul att se och läsa.

Även om jag inte är någon black metal-tok så kan jag iallafall lugna dig med att Myrkur inte är någon riktig black metal.

Ska se om man själv kan göra en storstilad comeback i den här tråden snart.
Raimo

Inläggav magnus » tis jan 16, 2018 16:33

Efter ett par motiga månader har jag börjat släpa mig ut igen, det senaste:
Torsdag. Patons Malmgård/söder
Tristan Honsinger mfl. - Tysk cellolegendar, komplett med basker och smått besynnerligt uppträdande, med dansk trummis (och han såg verkligen dansk ut) samt svenska förmågor på bas, gitarr/banjo och klarinett. Musik i ständig förändring, ibland närmast kabareaktig, ibland plink-plonk, ibland nå annat, bitvis fantastiskt fin, bitvis bara konstig – men hela tiden rolig att lyssna på. Som balsam för själen. Udda lokal också, i vardagsrummet på litet hus, antar att det används till konferenser annars, precis vid Viking Line terminalen. Proppfullt med folk, men det var ju också rätt litet.

Måndag. Fylkingen.
"Ny experimentell musik från Kairo, Beirut, Stockholm and beyond"
Nadah El Shazly - arabisk sång av piffig kvinna som även spelade synt, backad av nå sorts fri musik. Inte alls särskilt bra, enformigt.
Doglife - såg jag senaste för bara någon månad sen, samma sak nu, hårdrockarfrijazz, stelt, odynamiskt, de gör det bra men jag är inte förtjust i stuket. Ett kort parti oväsen á la Borbetomagus piggade upp.
Karkhana - här var det mer i min smak, sjumanna band med orientlaiska tongångar blandat med elektroniskt noise, elgitarrer och akustiska instrument, gungade på mycket bra emellanåt. Lite som Träd, gräs och stenar ifrån Libanon....
- fullt med folk på fylkingen, med dragning åt "hipster"-hållet tror jag. Kan inte begripa vad som gör en del konserter så välbesökta medan andra, i mitt tycke, likvärdiga drar 30 pers... Det är ju kul att det kommer publik, att jag sen är gammal & grining och inte begriper mig på folk i 25-års åldern är väl mitt problem...
magnus

Inläggav magnus » tor jan 25, 2018 18:11

Torsdag. Fylkingen
- Fri improvisation med två internationella trios. -
Chantler, Noble & Wright - Elektroniska rattar, trummor och saxofon. Typiskt engelsk stil, upphackat och märkligt, missljudande och skevt. Vetitusan om jag tyckte det var särskilt bra, men det är alltid en fröjd att se Steve Noble, en riktigt grym trummis, han satt inte riktigt lika stel i ryggen som han brukar.
Santos Silva, Stackenäs & Zerang - Trumpet, gitarr och trummor/slagverk. Det här var däremot fina fisken, lungt och flytande, väldigt behagligt.

lördag. Glenn Millers.
Küchen, Berthling & Noble - Efter en dag på isracing i Hallstavik var det perfekt att komma tillbaks till stan och tre set suveränt driven frijazz, inget krångel utan bara så jävla bra rakt igenom. Har lyssnat mycket på den här trions två plattor den senaste året, riktigt vassa. Martin Küchen har tidigare alltid påmint mig om Papphammar, men nu har han snarare anammat Einstein-looken. En av Sveriges främsta när det gäller att blåsa rejält i saxofon!
magnus

Inläggav Raimo » mån jan 29, 2018 18:41

magnus skrev:Efter ett par motiga månader har jag börjat släpa mig ut igen, det senaste:
Torsdag. Patons Malmgård/söder
Tristan Honsinger mfl. - Tysk cellolegendar, komplett med basker och smått besynnerligt uppträdande, med dansk trummis (och han såg verkligen dansk ut) samt svenska förmågor på bas, gitarr/banjo och klarinett. Musik i ständig förändring, ibland närmast kabareaktig, ibland plink-plonk, ibland nå annat, bitvis fantastiskt fin, bitvis bara konstig – men hela tiden rolig att lyssna på. Som balsam för själen. Udda lokal också, i vardagsrummet på litet hus, antar att det används till konferenser annars, precis vid Viking Line terminalen. Proppfullt med folk, men det var ju också rätt litet.

Måndag. Fylkingen.
"Ny experimentell musik från Kairo, Beirut, Stockholm and beyond"
Nadah El Shazly - arabisk sång av piffig kvinna som även spelade synt, backad av nå sorts fri musik. Inte alls särskilt bra, enformigt.
Doglife - såg jag senaste för bara någon månad sen, samma sak nu, hårdrockarfrijazz, stelt, odynamiskt, de gör det bra men jag är inte förtjust i stuket. Ett kort parti oväsen á la Borbetomagus piggade upp.
Karkhana - här var det mer i min smak, sjumanna band med orientlaiska tongångar blandat med elektroniskt noise, elgitarrer och akustiska instrument, gungade på mycket bra emellanåt. Lite som Träd, gräs och stenar ifrån Libanon....
- fullt med folk på fylkingen, med dragning åt "hipster"-hållet tror jag. Kan inte begripa vad som gör en del konserter så välbesökta medan andra, i mitt tycke, likvärdiga drar 30 pers... Det är ju kul att det kommer publik, att jag sen är gammal & grining och inte begriper mig på folk i 25-års åldern är väl mitt problem...

Jag har alltid undrat vad som görs i det där gamla huset (som blivit kvar :thumbup: ) vid Viking Line Terminalen.
Raimo

Inläggav magnus » sön feb 11, 2018 19:03

lördag. Södra teatern - "arts birthday"
BAD - fyra pers skapade skapliga drones med gitarrer, dragspel, elektronik och några stora gonggongar, helt okej men utan det där lilla extra som hade lyft det. "Typiskt svenskt" konstaterade vi efteråt, kompetent men småtråkigt. Annars var det så mycket folk på den här tillställningen i år att det inte gick att vara kvar, bättre att gå och ta en bira på götgatan istället...

fredag, Fylkingen - "third edition festival"
Sean McCann New Music for Public Ensemble - Jag missade början eftersom det var Bava på filmhuset innan, men det var ett gäng som läste texter om vartannat och spelade stillsamt på strängisntrument. det bästa var att det var kort. (Men BAY OF BLOOD på 35 mm satt som en smäck, det är en sån härlig film, ren trash i lyxförpackning!)
Leila Bordreuil & Zach Rowden - duo med förstärkt bas och cello, de spelade klart udda, gned med stråkarna så det ibland var rena oväsenexplosionerna, ibland dovt mullrande. Underbar konsert!
Nicole Mitchell Black Earth Ensemble - Något av medborgarrätts-souljazz, lång svit där halva var med sång/agitation. Maffig ensemble med bitvis riktigt bra tryck och medryckande rymtmer, men det här är inte riktigt min sorts musik. De dammade av ett lite mer löst extranummer, det gillade jag bäst.

Söndag Dieselverkstaden, Sickla
Marginal Consort – ”legendarisk” japansk grupp (som jag aldrig hört talas om innan) med fyra herrar vid varsitt bord överlastade med prylar, det var sågblad, klossar, spiraler, linor, vasstrån, bubblande vatten men även elfioler, elektronik och trummor. Publiken satt i mitten, eller gick runt, av någon anledning var folk väldigt rastlösa i början (kanske för att det uttryckligen var tillåtet?). För mycket konst och för lite musik för mig, de höll på i tre timmar och oftast kändes det som de körde var och en för sig, men under ett rätt långt sjok med hetsiga rytmer lossnade det och flödade på sådär som man hoppats, annars spretigt. Inte så att det var tråkigt eller kasst, men jag blev inte särskilt överväldigad.
magnus

Inläggav apelsin » sön feb 18, 2018 12:59

Where's the music dagarna två förra helgen. Som vanligt fattar jag mig kort.

Priest - Första konserten som spisades visade sig vara den bästa dessutom. Är ju svag för elektronisk musik och detta var ju så jäkla bra. Ghostmedlemmar vad jag förstår.

OX - Lät som smurfarna.

Nicky William - Maskulin röst.

Televote - Lite fint kanske men inte särskilt spännande.

Ruby Empress - Intetsägande.

Lizette Lizette - Såg fram emot det här. Tyvärr var det en flopp ljudmässigt. De försökte, men det blev inte särskilt roligt. Videocollaget var snyggt dock.

I.B. Sundström - Kunde inte hålla en ton rätt när han sjöng. Duktiga musiker hade han med sig och att de spelade i en kyrka gjorde det ju inte sämre. Hästarna är ju en fantastisk låt. Lysande var det kort och gott.

Cat Princess - Lite stökigt och kul.

Wy - Såg inget, hörde något. Drack öl.

Namasenda - Vad gjorde jag där?

Eric Saade - Försökte fly fältet men ville inte gå hem ensam. Så jag inväntade Michele snällt och lydigt medans hon fick sin dos Saade.

Simon Superti - Usch så uselt. Och ljudet var katatrof. Det mesta som hördes var glasen i baren som skallrade.

Chelou - Okej med viss tvekan.

The Holy - Finnar som gav järnet. Riktigt roligt och bra. Lät som en blandning av The Cult och Bruce Springsteen. Lördagens bästa konsert.

Lemar Jaily - Så pinsamt och genant. Han försökte men det var bara så dåligt. Att vi bara var ett 20-tal som såg honom gjorde ju inte saken bättre. Var tvungen att skaka hand med honom efteråt av ren sympati.

GRANT - Ett rungande jaså!

Memoria - Kunde ha varit hur bra som helst. Tyvärr hade de en urusel trummis och det var det som tog överhanden. Det bästa var att Henric de la Cour var gästsångare på en låt.

Hey Charlie - Gick dit för att se lite snygga tjejer. Såg ingenting och tappade då intresset för att lyssna.

Marlene - Inget jag kommer ihåg men jag hade tydligen lite av konserten inspelad i telefonen, så jag var ju där i alla fall.

Magna Carta Cartel - Mitt sällskap tyckte det var uruselt men jag tyckte mig kunna urskilja lite musik i alla fall.

Kan även ha sett lite på Patrik Wennberg men jag är lite osäker. Ibland så tar ju ölen skruv. :D
Användarvisningsbild
apelsin

Inläggav Grimjaur » sön feb 18, 2018 14:55

magnus skrev:
Söndag Dieselverkstaden, Sickla
Marginal Consort – ”legendarisk” japansk grupp (som jag aldrig hört talas om innan) med fyra herrar vid varsitt bord överlastade med prylar, det var sågblad, klossar, spiraler, linor, vasstrån, bubblande vatten men även elfioler, elektronik och trummor. Publiken satt i mitten, eller gick runt, av någon anledning var folk väldigt rastlösa i början (kanske för att det uttryckligen var tillåtet?). För mycket konst och för lite musik för mig, de höll på i tre timmar och oftast kändes det som de körde var och en för sig, men under ett rätt långt sjok med hetsiga rytmer lossnade det och flödade på sådär som man hoppats, annars spretigt. Inte så att det var tråkigt eller kasst, men jag blev inte särskilt överväldigad.

Tre timmar konstmusik, starkt jobbat att du hängde kvar under hela spelningen! Drone/noise/konstmusik-spelning som drar över halvtimmesstrecket ger mig nästan alltid myror i byxorna.

apelsin skrev:Where's the music dagarna två förra helgen.
Ibland så tar ju ölen skruv. :D

Ölen verkar över lag ha varit godare än vad banden var bra, eller? :wink:
Användarvisningsbild
Grimjaur

Inläggav apelsin » sön feb 18, 2018 15:44

Tyvärr var det bara två av ställena som serverade schysst öl. TT var typ festivalölen.
Användarvisningsbild
apelsin

Inläggav magnus » tis feb 20, 2018 16:55

Grimjaur skrev: Tre timmar konstmusik, starkt jobbat att du hängde kvar under hela spelningen! Drone/noise/konstmusik-spelning som drar över halvtimmesstrecket ger mig nästan alltid myror i byxorna.:

jo det var mastigt, det var det... men det hände olika saker hela tiden så det kändes inte så förskräckligt långrandigt ändå. Men inte heller särskilt minnesvärt. De gör visst en tretimmars konsert per år och låter det vara bra med det.
Verkar bli en period av konsertstiltje ett tag nu, så drar av den senaste med en gång:
torsdag. Fylkingen - Frim/improvisation
Kim Myhr - djupt koncentrerad norbagge med tolvsträngad elgura, men inte det plinkade jag befarat utan mer malande och avslappnat. Tyckte klart otippat om det.
Eve Rissner, som jag verkligen hade velat se, ställde in och ersattes av fiol-duo - Katt Hernandez & Anna Lindal - de lät på något sätt spöklikt, kanske var det stämningen från Bava-filmen jag sett tidigare på kvällen som satt i, men en drömlik ström framåt var det. Har väl aldrig tänkt på fiol som nå vidare instrument, men det är bara att ändra sig, otroligt bra konsert, riktigt golvade mig!
Anna Lund & Jörgen Adolfsson - ganska typisk trummor/sax-frijazz duo, och det är ju jävligt trevligt det.
magnus

Inläggav Hellbender » tis feb 20, 2018 19:44

Knogjärn avnjöts för ett par helger sedan
Användarvisningsbild
Hellbender
Moderator

Föregående

Återgå till Off-topic