Senast sedda konserten

Alla andra saker.

Moderatorer: Jönas, Rolfen, Hellbender

Re: Senast sedda konserten

Inläggav Hellbender » tor feb 22, 2018 16:43

Still alive :thumbup:
Användarvisningsbild
Hellbender
Moderator

Inläggav magnus » sön apr 22, 2018 21:54

Äntligen vårvärme och dags för nya konsertbesök efter något av en vinterdvala...

förra lördagen eftermiddag -Tellus/midsommarkransen
Bernt Rosengren Quartet - vet inte vilken gång i ordningen det är jag ser dessa fyra herrar lira jazz ihop, men tvåsiffrigt är det. Lika bra och stabilt som alltid, även om Bernt R. satt ner hela tiden (han är ju ändå dryga 80...). You don´t know what love is, Alone together mfl, klassiker. Lite glesare än vanligt i biostolarna, det var ändå första riktiga vårdagen.
kväll - fylkingen
Phil Minton "up umeå" quartet - engelsman som gör märkliga läten med munnen, använder rösten som instrument och det låter väldigt underligt men ändå på något sätt självklart, han spelar även trumpet. Trummisen hade annat för sig men det var även bas, piano och sax, ganska stillsamt och mycket behagligt fascinernade musik. På Fylkingen måste det vara konsertstart innan baren kan öppna, så kvällen inleddes med en kort fanfar, sen var det öl en timme innan det hela drog igång, det skulle visst vara stängningsmusik framåt småtimmarna också.... bara i Sverige...

torsdag Kafé 44
Missade första bandet, men Sista brytet var typ trallpunk, länge sen jag hört nått i det stuket, piggade upp (men det var väl på sin höjd sådär). Twin Pigs har jag sett innan, mer trendpunk med synt och skriksång, inte särskilt bra men de hade energi med får man medge + sångaren är kusligt lik Doktor Alban-Jonny.... Neighbourhood Brats från Amerikat var svinbra, jävligt medryckande rockig punk, schysst som fan - hårt jobbande sångerska, rocker på bas och gitarrist som ser ut som skogshuggare/långtradarchaffis (trummisen såg ut som en trummis).

fredag. Gula villan/Handen
Skön solig kväll med öl/grogg och en massa punkare. Ex inferno var väl inget särskilt, men okej då, hardcore. Screw var helt kanon, ungdomar som rev på som fan, sångerska som halsade smirnof och skaka rumpa, trummis som glömde bort att trumma osv. toppen! Real Tears körde någon mer rockig variant, "powerpunk" sa nån som vet, och visst det var kul. Tarantüla från Chicago krossade allt motsånd, svinbra och ett jävla drag. Härlig sångare med basker och solbrillor som såg ut som han skulle somna. Livade upp en gammal trött kropp, jag köpte en tröja.

lördag eftermiddag. plugged/gamla stan
Agnas bros - fyra unga bröder som bildar komplett jazzkvartett. De brukar dyka upp här och där i komp, men nu alltså alla ihop. Det var trevligt sådär på eftermiddan, men kanske inte så helgjutet.
kväll. Nalen
Current 93 - Ett av mina största favoritband, som jag inte lyssnat på knappat alls de senaste 7-10 åren, körde nästan två timmar mastigt set med både "greatest hits" (ett par mycket otippade låtar) och nyare grejer. Piano, fiol, flöjt/säckpipa (!), märkliga ljud samt gitarrist som även agerade förband med några skottska trubadurlåtar. Har tyckt de senare skivorna vart svala, men på konsert fungerade det mycket bättre. De värmde verkligen upp efter ett tag och var som allra bäst sista halvan då de fick till det här varma fylliga ljudet och rösten satt där den skulle. "Tråkigt" tyckte i stort sett alla jag pratade med efter, ja ingen tjo och tjim, och kanske måste man ha deras grejer inpräntade i hjärnbarken för att verkligen uppskatta en sån här maratonkonsert... Tibet såg härligt kufisk ut med skägg, vit linnekostym, gubbkeps."Sleep has his house" som extranummer, tack för det!
magnus

Inläggav apelsin » mån apr 23, 2018 19:31

Priest för andra gången på två månader. De är ju förbaskat bra. Fick fler låtar den här gången. Dock var ljudet lite svagare. Bonus var att Henric de la Cour var gäst-dj och spisade en massa bra elektronisk musik efteråt.
Användarvisningsbild
apelsin

Inläggav magnus » sön maj 06, 2018 13:29

Lördag. Brooklyn bar/Hornstull
Gratis post-punk med två band från Detroit. Alltid tyckt allt som har med Debaser att göra har vart kasst, jobbigt folk, vakter, krångel, dyr öl, var väl lite av det här men mest smidigt och snabbt avklarad kväll - två band på två timmar, tack och hej.
Tyvek - ganska fartfylld och poppigt typ engelska band som Buzzcocks, men även en del lugnar låtar med lite surfgitarrer.
Protomartyr - mörkare i Killing Joke stil ungefär, med såna typiska gitarrslingor och befallande sång. Även fast de började redan 20.00 var sångaren klart bladig, han hade dessutom en hof i handen och en i var kavajficka och satte utan krus i sig varje droppe innan de var klara.
Ingen av banden kör väl sånt jag är så värst inne på, men jag tyckte bägge var klart bra, kanske tillochmed riktigt bra!

Onsdag. Fylkingen
Pan-Scan Ensemble - norsk/svensk/dansk frijazzsupergrupp med två trummisar + flygel i främsta led och tre saxar + tre trumpeter bakom. Som vanligt med såna här orkestrar är det något av en kakafoni, men det som gör den här (åtmindstone stundtals) så exceptionelt bra är främst Paal Nilssen-Love (trummor) och Sten Sandell (piano), de får det att svänga rejält och har varma liksom böljande tongångar. Kjempeflott alltså!

Torsdag. Instants Chavirés /Montreuil
Väggnoise-spelning i liten källarlokal i förort till Paris. Mycket märklig musik, statiskt oljud med minimala förändringar (möjligen inbillade), högt och hårt, men lite av ett reningsbad - som att få massage eller så... Första gången jag ser det live och det var speciellt. Rien från Kärrtorp (!) inledde med ett trevligt set av knarr, skrap och sprak, i sammanhanget relativt lågmält, Han rörde lite rattar och reglage ibland. Lokala hjälten Vomir stod blickstill på scen, men en svart plastpåse över huvet medan ett massivt muller hördes från hans lilla skivspelare, enda rörelsen var att trycka igång och stänga av efter en trekvart kanske (tidsuppfattningen blev lite konstig). Ett tiotal hardcorefans satt på golvet i närmast lotusställning, också de med påsar över huvet. Fullständigt absurt och skum sektstämning, jag tyckte det var helt fantastiskt roligt och bra. Många såg mer allvarliga ut (alla givevis svartklädda), men huvudpersonen själv verkar vara en glad och lättsam typ. Black Leather Jesus från Texas var huvudakt och körde redig hederlig noise som ständigt förädrades, med mycket skärande toner från en mikrofon som drogs över plåt, ospektakulärt uppträdande på sätt och vis, en halvlåg på scenen och förde oljud, den andre mer aktiv nedaför, drog i sladdar och hade sig. Bra som fan! Enda spelningen på deras Europaturnén, nu skulle de ägna en vecka åt modevisningar i Paris... Suverän kväll, god öl (och givetvis rödtjut) i baren, trevlig stämning, lagom med folk i perfekt lokal.
magnus

Inläggav magnus » mån maj 14, 2018 16:03

söndag. Fylkingen
Watt - fransk klarinett-kvartett som blåste en nästan timslång droneaktig sak, hur de grejade de utan fler andningspauser är ett mysterium, men det var nog tur att ingen var täppt i näsan. De fick till en del helt fantastiska ljud och allt liksom vibrerade, eller dallrade snarare, väldigt häftigt och speciellt. En av de cirka tio i publiken förklarade efteråt för mig att det berodde på klarinetternas övertoner eller något liknande, hur det än var med den saken så var det en riktigt fin konsert.

torsdag. glenn millers
Raf Ferrari Quattro - italiensk pianokvartett med cello, de såg väldigt italienska ut och (inbillar jag mig) lät typiskt italienskt, aningen polerat och avancerat med fina melodier. Trevligt och de spelade väldigt långa set, blev trött och gick efter andra, men då hade de hållt på i nära två timmar.

lördag. Galleri Granen/Sundsvall
Mastig och massiv noisespelning med rejält med variation. Klassakter rakt igenom, svenska bekantingarna i Ochu, Treriksröset, Young Hustlers och Alfarmania gjorde alla riktigt solida set, särskilt Treriks som överträffa sig själv och dessutom spelade betydligt längre än någon trott, guld. Men sist ut var ditresta amerikanen (han sa han bodde i Providence, låter trvevligt, men var visst sisådär) Worth och helvete vad klockrent det var, allt innan bleknade en aning det får man säga. Riktigt, riktigt vass noise, högt och varierat precis som man vill ha det, satt som en smäck. Alltihop i en källare i centrala Sundsvall, väldigt lyckat och en halvtimme efter det var slut gick nattåget hem.

Söndag. Broder Tuck/skanstull
Ännu en svettig källare, men med mer folk än i Sundsvall, här vare punk/hc som gällde.
Axe rash – snabbt och energiskt med en sångerska som gav järnet, inte tokigt.
Hag – sån här typisk mid-tempo motorhead-punk jag tycker är så tråkig. Men det verkar va populärt.
Haram – från New York men med texter och anföranden på arabiska, fattade såklart inte vad han yra om men det var ett jäkla tryck, bra låtar och en extravagant frontman. Finfin avslutning på den veckan,
magnus

Inläggav Argento Rules » tis maj 15, 2018 11:35

magnus: Det va en intervju med en på TV som går på 1 konsert i veckan hela året, alltså 52 konserter på 1 år.

Alltså unika besök, inte gå på Sweden Rock och se 25 band på ett par dagar.

Du måste väl ligga i dessa trakter eller till och med ännu fler konserter!!

Kul hur som helst och läsa om dina konsert besök i alla fall. :D
There can only be one - Argento Rules
Användarvisningsbild
Argento Rules

Inläggav magnus » ons maj 16, 2018 12:30

Det var roligt att höra. Vill bidra med nånting nu när jag inte postar filmrecensioner längre.
Jag tycker det är tråkigt att sitta hemma på kvällarna och det finns massor med bra, ny musik att lyssna på - perfekt! Det är billigt också, ytterst sällan nått är dyrare än en hundring, fast sen ska man kanske ha någon bira, köpa en skiva man inte hinner lyssna på så ofta osv. Men sen lessnar man periodvis så hur många det blir på ett år vet jag inte, man kanske skulle kontrollräkna...
magnus

Inläggav Argento Rules » tor maj 17, 2018 11:28

Ja, kollar man dina 3 senaste poster så har du sett 11 konserter på mindre än 1 månad så nog tror jag du i snitt på ett år också ser 1 konsert i veckan.

Eller kanske till och med mer.

Håller med, några öl vill man absolut ha. :drunk:

Att jag tycker det är så kul att läsa om dina konserter är för att till 90% av gångerna är det för mig nästan helt okända band jag aldrig hört talas om. :thumbup:

Och även om jag vet att du har en förkärlek till synth musik så är du oerhört bred och verkar se/lyssna på näst intill det mesta.
There can only be one - Argento Rules
Användarvisningsbild
Argento Rules

Inläggav Jönas » tor maj 17, 2018 12:22

Magnus avskyr gittarrock. Speciellt AC/DC. :drunk:
Jönas
Moderator

Inläggav SWE-X » fre maj 18, 2018 15:06

Jönas skrev:Magnus avskyr gittarrock. Speciellt AC/DC. :drunk:

Och det mesta inom metal. :drunk: