Blir det straffavgift ifall man köper från USA eller Japan?

Alla andra saker.

Moderatorer: Jönas, Rolfen, Hellbender

Re: Blir det straffavgift ifall man köper från USA eller Jap

Inläggav Nissling » fre jun 08, 2018 18:03

Idag damp åtta brev från Postnord ner i brevlådan. Samtliga är gällande leveranser från utlandet och de ber mig betala moms och hantering innan jag får mina sändningar. Inget konstigt, förrän det står klart att alla dessa försändelser är skickade från Storbritannien (av Zavvi) och då de fortfarande är med i EU är dessa avgifter inte applicerbara för fem öre. Man börjar ju undra vilka det är som står bakom spakarna, men jag ger dem en chans att rätta till detta innan jag kokar till ordentligt.
Nissling

Inläggav rumble » fre jun 08, 2018 18:14

Helt galet.
- Lars Erik

Terror in the midnight sun - filmaffischer med mera
http://lunchroommanners.blogspot.com
rumble

Inläggav Argento Rules » lör jun 09, 2018 13:11

Hur länge är det OK att handla från England innan de också är Fucked Up??

Det dröjer väl nått år innan de är helt ute eller??

När England är Fucked så är det fan bara Tyskland kvar som har vettiga grejer kvar utan massa Piss avgifter.
There can only be one - Argento Rules
Användarvisningsbild
Argento Rules

Inläggav Nissling » sön jun 10, 2018 12:34

I mars ska de gå ur officiellt. Det är oklart huruvida det blir specifika avtal för import därifrån dock.

Rent egoistiskt vore det ju väldigt skönt om man slapp betala importavgifter när man köper därifrån även när de går ur EU, men om vi släpper våra hobbies så vore det ett jäkla hyckleri av dem att gå ur unionen och inte behöva betala medlemsavgift men fortfarande kan dra nytta av förmånerna. Det blir lite som att alla utom dem betalar för kalaset fastän de själva får vara med. Nåväl, nog om politik.
Nissling

Inläggav rumble » sön jun 10, 2018 13:56

UK lämnar EU mars 2019, men kommer att vara med i tullunionen i två år till. Efter det vet ingen vad som händer.
- Lars Erik

rumble

Inläggav Jönas » mån jun 11, 2018 20:48

Argento Rules skrev:Hur länge är det OK att handla från England innan de också är Fucked Up??

Det dröjer väl nått år innan de är helt ute eller??

När England är Fucked så är det fan bara Tyskland kvar som har vettiga grejer kvar utan massa Piss avgifter.

Spanien, Frankrike och Italien har ju massor av trevligt man kan beställa.

Sen kan man ju grattulera inhemska alternativ så som Videodome som ju importerar film. De får förhoppningsvis ett uppsving i komersen. :thumbup:
Jönas
Moderator

Inläggav Argento Rules » tis jun 12, 2018 11:14

rumble skrev:UK lämnar EU mars 2019, men kommer att vara med i tullunionen i två år till. Efter det vet ingen vad som händer.

Ahh, vad skönt och höra att det är fritt fram till 2021 från England. :D

TACK för info. :thumbup:
Användarvisningsbild
Argento Rules

Inläggav Argento Rules » tis jun 12, 2018 11:18

Jönas skrev:Spanien, Frankrike och Italien har ju massor av trevligt man kan beställa.

Sen kan man ju grattulera inhemska alternativ så som Videodome som ju importerar film. De får förhoppningsvis ett uppsving i komersen. :thumbup:

JO, de 3 länderna funkar väl OK också, även om de inte har Tysklands GIGANT utbud. :D

JA, Videodrome är helt grymma i sammanhanget. De fixar det mesta åt en. :thumbup:
Användarvisningsbild
Argento Rules

Inläggav Jönas » tis jun 12, 2018 17:10

Sent om sider har mina CD-skivor från CDJapan dykt upp.

Importmoms: 0.21 kr
Deklarationsavgift: 75 kr (inkl. moms 15 kr)
Att betala: 75.21 kr

Jag kan inte riktigt förstå hur de tänker. Är värdet på försändelsen 1 kr enligt dem?

Att det inte anses oskäligt att ta 7500% i avgift är ett mysterium :roll:
Jönas
Moderator

Inläggav Nissling » ons jun 13, 2018 21:24

Bara för att Storbritannien är kvar i Tullunionen innebär det väl inte att vi slipper moms? EU:s momssystem är ju en egen spalt gentemot tullsystemet.
Nissling

Inläggav rumble » ons jun 13, 2018 22:46

Du betalar moms i ursprungslandet om du beställer från annat EU-land, men slipper tullar och expeditionsavgifter som uppstår när momsen tas ut av mottagarlandet. Många EU-länder har dessutom lägre moms än Sverige (England har tex 0% bokmoms). Det blir alltså nästan alltid billigare och smidigare att beställa inom EU.

Att posten verkar helt vansinniga och tar ut moms och avgifter på EU-paket är en annan femma...
- Lars Erik

rumble

Inläggav Nissling » tor jun 14, 2018 6:37

Jag tror att du missförstod mig. Det är klart att jag förstår att man ska betala moms i ursprungslandet, men om vi tar Kanalöarna så ingår de i EU:s tullsystem. Däremot inte momsditon (då det är ett skatteparadis) och således ska importmoms betalas när man får något skickat därifrån.

Mao, om Storbritannien är med i tullsystemet men inte momssystemet när de har lämnat EU så tillkommer ju importmoms i mottagarlandet när man handlar därifrån om man ska utgå ifrån de mer grundläggande stadgarna. Såvida jag inte har missuppfattat något.
Nissling

Inläggav rumble » tor jun 14, 2018 8:22

Ingen vet väl om England kommer att ingå i någon union alls? Budet från EU är ju i praktiken ”allt eller inget”.
- Lars Erik

rumble

Inläggav Nissling » sön jun 17, 2018 22:23

Du skrev ju att Storbritannien skulle vara med i tullunionen i två år efter utträdet ur EU, varpå jag ställer mig väldigt fundersam till om ett medlemsskap i tullunionen verkligen hindrar importvaror därifrån att bli momsbelagda när de passerar gränsen? Tull och moms är ju två helt olika saker.

I vilket fall grävde jag vidare i mitt fall med Zavvi och fick fram att filmerna var skickade från Kanalöarna, vilka inte är med i EU eller deras momssystem. Alltså har PostNord faktiskt gjort rätt i den saken och jag fick helt enkelt bita i det sura äpplet. Om jag får mina filmer tar jag det hela som en dyr liten läxa (kan glädjas åt att portot var gratis och filmerna köptes på rea), men då det gäller om hela fyra* försändelser kan man ju verkligen fråga sig vad som finns att göra om inte en enda kommer fram...? Även om man lätt underskattar andelen gånger som PostNord lyckas uppfylla sitt uppdrag blir man ju rentav mörkrädd när man läser folks historier på sociala medier och forum.

Spännande iaf att PostNord i så många år har haft svårt att dela ut post och få paket att komma fram som de ska, men ändå var väldigt snabba med att komma fram med helt nya system och arbetsmetoder så fort det handlade om att dra in mer pengar från mottagarna. Att det sedan inte tycks fungera särskilt väl spelar tydligen mindre roll men jag låter bli att skälla ut dem (den här gången, har ett riktigt skräckexempel sedan tidigare) förrän jag kan göra en egen bedömning.

*De hade skickat dubblett av varje inbetalningsbrev, alltså 4*2...
Nissling

Föregående

Återgå till Off-topic