Senast sedda konserten

Alla andra saker.

Moderatorer: Jönas, Rolfen, Hellbender

Re: Senast sedda konserten

Inläggav magnus » mån jul 02, 2018 21:59

3 x Gröna Lunds stora scen, trevligt när solen skiner, inträdet är gratis och man får en liten båttur dit.
Tisdag.
Prophets of Rage – Public Enemy var mitt absoluta favoritband i 13-14 årsåldern så när jag upptäckte att Chuck D skulle lira med sitt nya band var det ju givet att dra dit och se hur han åldrats. Klädsamt smågubbig med kraften i rösten i behåll var svaret. Det bjöds på första versen av några suveräna klassiker som ”Black Steel in the Hour of Chaos” och ”Welcome to the Terrordome” så jag var nöjd, men det var tydligt att publiken var där för något annat. Resten av bandet var visst Rage against the Machine så det var deras prylar, samt en del nya bitar om fuck Trump och röka gräs, som var mest i fokus. Alltid tyckt det var hemsk musik, men funkade rätt bra såhär ute det får jag medge. Den andre frontmannen var antagligen från Cypress Hill för det var några av deras gamla låtar också, de kompletterade varandra väl det gjorde de.

Torsdag.
The Breeders - Hade inte hört de här på minst 20 år och kom inte ihåg en enda låt, men hade för mig att det var ett av de där banden man gillade bäst från 120 minutes/Bommen då på den tiden. Lätt skakigt, men trevligt och glatt, framträdande. Korta låtar och de drog av en hel drös, vissa lugna och en del med lite fart i + en del skrängitarr á la 90-tal. Alla tre frontdamer fick sjunga, basisten var annars något av stenansikte. Äh, det var inte så dumt, vissa av låtarna skulle man nog kunna tänka sig höra igen och hela grejen var sympatisk.

måndag
Offspring - klart mest publik av de tre och klart blekaste bandet. De har ett par, tre riktigt fruktansvärda låtar men också några skapliga (särskilt en "new one" som lät helt okej) och merparten ligger däremellan, lite sådär rockband. Tja, de körde runt timmen med skaplig variation, inte bara ooah och umpa-umpa trummor, så det får man väl vara tacksam för. Hade de höjt tempot och intensiteten något snäpp hade de vunnit mycket, men de börjar väl bli till åren kanske.
magnus

Inläggav magnus » ons jul 11, 2018 18:16

onsdag. Kapellet/sabbatsberg.
Sandy Evans & Elin Larsson + T. Zetterberg, K. Agnas - två gånger trio samt några gemensamma låtar, först svenskt och jag har alltid varit förtjust i Elin Larssons saxspel, dessutom knåpar hon ihop fina melodier. Förutom egna även "Peace" av Ornette Coleman, pärla. Sen besökaren från Australien, som körde sopran och altsax, strålande, även hon visade sig vara en rackare på att komponera låtar. Trevlig liten källarlokal. Publik på 15 pers. De körde dryga två timmar och förutom gratis inträde delades det även ut australiensiska cds till de som ville ha. Hade de bara haft kaffe också hade det blivit full pott!

tisdag Kafe 44
Planet Trash – om jag fattat rätt ett gammalt svenskt 90-tals band som fortfarande harvade på, skulle tro att de på den tiden lirade skatepunk och nu tuffat till soundet lite. Var väl okej.
M.D.C. (Millions of Dead Cops) –det är verkligen härligt att få se ett gammalt favoritband ibland, när man kan de flesta låtarna och sådär. Första gången jag såg MDC var 1993, på samma ställe, det är ju ett tag sen, det var mer folk och kolla nu och tror fan de var ännu bättre också. Ett av de allra bästa hardcorebanden, och även om det inte är sådär stenhårt vansinniga som i början på 80-talet är det svårslaget och sångaren är fortfarande stirrig. De körde en del låtar från sin nya platta ”Mein Trumpf” och en hel radda klassiker som ”Bussiness on parade”, ”Dick for brains”, ”Corporate deathburger” och såklart trumfkorten ”Born to die” och ”John Wayne was a Nazi”. Trummisen Al Schvitz såg lite sliten ut mot slutet, det var varmt som en bastu, han hade även skrivit sina memoarer så den köpte jag såklart, kan säkert va kul. Okej det var inget direkt nytt, men en kanonspelning!
magnus

Inläggav Argento Rules » tor jul 12, 2018 15:43

magnus skrev:3 x Gröna Lunds stora scen, trevligt när solen skiner, inträdet är gratis och man får en liten båttur dit.

DU som bor i Stockholm och går på mycket konserter.

Min polare som bor i Göteborg och går på mycket konserter sa att det va sjukt mycket bra spelningar på Grönan i år.

Du plöjde ju 3 i rad så jag antar att du också tycker det kommer mycket roligt där i år.

Vi här i trakten kanske får typ 3-5 bra konserter på Liseberg, han sa att Grönan har löjligt mycket bättre artister i år.

Är det många som du vet redan nu att du ska se Grönan??
There can only be one - Argento Rules
Användarvisningsbild
Argento Rules

Inläggav magnus » tor jul 12, 2018 16:23

Ja, Grönan har ett jäkligt schysst program, alla är i typ den här stilen, alltså stora för 20-30 år sen, riktas till 40+ publiken antar jag (de yngre går väl på Grönan ändå kanske?). Det bästa är att det kostar 270:- för en konsert, men då går man gratis på resten, så det lönar sig att kolla in fler band. Tycker det var något vassare program ifjol och har nog sett de flesta jag var sugen på nu, men det blir även Thåström, Union Carbide, Hellacopters, Billy Idol mfl. så passar det o solen skiner så kan det nog bli fler besök. Var mest sugen på Lag Wagon men tror inte jag är hemma när de lirar...

Kollade in Lisseberg nu också och det verkar ju mest vara dansband, klart blekt. Men den 15/8 är det schyssta saker om man gillar skev och märklig jazz/improvisation, Sven-Åke Johansson och Mette Rasmusen (samt en del utfyllnad) - nästan så jag blir sugen på att åka dit själv!
magnus

Inläggav Argento Rules » fre jul 13, 2018 15:59

Ja, det är samma system på Liseberg att man köper årskort för 280 kr så får man se på så mycket man vill/orkar.

En del bra artister har redan varit här, men av de som är kvar är väl bara Union Carbide GIVET, Ebbot Lundberg är ju KUNG här i Göteborg så han vill man inte missa.

15/8 har jag semester så jag får försöka och ta mig till Liseberg för att lyssna på ditt tips där, med ord som skev och märklig blir man nyfiken. :thumbup:
There can only be one - Argento Rules
Användarvisningsbild
Argento Rules

Inläggav magnus » fre sep 07, 2018 20:40

Måndag. Kraken
Jag är medveten om att jag för inte så länge sedan sagt att allt som har med heavy metal att göra är värdelöst, men har ändrat mig en aning nu på sistone. Konsert en knapp cykeltur från jobbet en måndagskväll, varför inte?
Crucfyre - typiskt svenskt förband, kompetent men ack så platt och menlöst. Några partier, särskilt gitarrsolon och en långsam låt underligt nog, var skapliga, men överlag fritidsgård.
Incantation – totalt dödsmetal, undrar när jag sist var på en spelning med ett sånt band (Dismember på Kolingsborg 92/93??), hur det än är med den saken så var det skitbra! Snabba och varierade låtar med ett klipp och attack som gjorde all skillnad. De hade visst längtat efter att spela i Stockholm i 29 år, synd då att de kom en måndagskväll med ytterst gles publik, men vi som var där klappade i händerna bäst vi kunde. Kanonkonsert!
Det var även försäljning av klassiska plattor, eftersom jag bytte bort all hårdrock jag hade mot rentals för dryga tio år sen och nu ångrat mig, köpte jag på vägen ut på mig vinyler med Bathory, Blasphemy, Rotting Christ och Darkthrone – kanoners!
magnus

Inläggav Raimo » fre sep 14, 2018 14:01

magnus:

Ja det märktes verkligen att merparten av publiken på Prophets of Rage var där för att RATM-låtar. Dålig respons på både Public Enemy och Cypress Hill-låtarna tycker jag. Själv var jag glad att få höra nämnda grejer. Men jag är även ett fan av RATM så det var trevligt att de kör mycket av RATM-materialet. Dock förstår jag inte riktigt varför de spelar så lite av sitt eget material. Ja okej, det är väl för att folk vill höra material av deras klassiska band men ändå.

Offspring var bättre för några år sedan än den här gången. Men då stod jag bättre till. Ganska bra låtar men skämskrockkudde rakt i plytet på låtar som Pretty fly, Why don't you get a job, Come out and play och många fler. Många av hitsinglarna.

Häftigt med skivor med Rotting Christ och Blasphemy. Rotting Christ - lite klurigt och egentänk. Blasphemy - bara hårt hårt hårt och ingen atmosfär överhuvudtaget. Det gillar vi.
Raimo

Inläggav Pungkonturer » lör sep 15, 2018 10:25

Raimo skrev:Häftigt med skivor med Rotting Christ och Blasphemy. Rotting Christ - lite klurigt och egentänk. Blasphemy - bara hårt hårt hårt och ingen atmosfär överhuvudtaget. Det gillar vi.

Här har du atmosfär: https://www.youtube.com/watch?v=heg8l0zspSg :wink:
Pungkonturer

Inläggav Raimo » mån sep 17, 2018 21:38

Pungkonturer skrev:
Raimo skrev:Häftigt med skivor med Rotting Christ och Blasphemy. Rotting Christ - lite klurigt och egentänk. Blasphemy - bara hårt hårt hårt och ingen atmosfär överhuvudtaget. Det gillar vi.

Här har du atmosfär: https://www.youtube.com/watch?v=heg8l0zspSg :wink:

Den bästa extrema metallen har alltid gjorts av ungdomar.
Raimo

Föregående

Återgå till Off-topic