Lyssnar på, just nu:

Alla andra saker.

Moderators: Jönas, Rolfen, Hellbender

Raimo

Re: Lyssnar på, just nu:

Post by Raimo » Thu Dec 12, 2019 23:08

Dire Straits - Brothers in arms LP:

Image

Såg filmen Local Hero förra veckan och där är det ju bra musik av Mark Knopfler. Blev inspirerad och plockade fram den enda skiva jag har med musik av karlen. Jag tycker den här är riktigt bra, men inte alla låtar. "Brothers in arms" blir det väl för det mesta.

Dire Straits lockar även fram fina minnen hos mig av Pungen på Augustibuller 2006. Vi väntade på att Discharge skulle börja spela och Pungen går runt i området framför den stora scenen och säger till folk att "Dire Straits börjar spela på stora scenen snart" :happyxmas: :D :thumbup: :mrgreen:

Raimo

Post by Raimo » Thu Dec 12, 2019 23:26

Förutom Dire Straits har jag idag lyssnat på cd som jag köpte i Malmö igår, var i Skåne så jag passade på att åka och hänga runt med Grimjaur i Malmö. I Malmö finns det bra skivaffärer så det blev några cd, och det hade gärna fått bli många fler. Men det går ju inte alltid:

Image

Jag har bland annat hunnit lyssna på Fear - The record. Den tycker jag är jättebra! Jag älskar de här tidiga hardcore/punkbanden från USA som har sångare som sjunger lite mer än vad de skriker. Fear är ett sådant band. Bad Religion och Misfits är två andra. Det var inget snack om att köpa den här skivan.

Tragedy - S/T trodde jag tilapia (som var på Skivesset) skulle köpa först, och det kunde han ju såklart ha gjort för jag har den sedan många år som lp. Men Tragedy är inget man hittar på cd särskilt ofta och favoritskivor har jag gärna i flera format. Den här är precis lika bra som första gången jag hörde den, om än att basisten Billy Davis sång är väldigt ful på sina ställen. Annars är det bästa metalliska hardcorepunken från sin tid, eller neocrust/neokäng som det kallades då. Egentligen ett helt onödigt begrepp då ingen gjort detta bättre än Tragedy, eller ens varit i närheten. I Tragedys musikmix finns såväl Discharge-känsla som Bolt Thrower och Amebix-känsla. Men det är min åsikt.

Unity-cd:n har jag hunnit lyssna på. Unity, som vad jag förstår är en snarlik fortsättning på några av mina straight edge-favoriter Uniform Choice, lät utmärkt, lika bra som det jag hört innan.

MG15 är ett hardcore punk-band (och mer än det) från Malaga, Spanien och Clonycore på bilden är en diskografi/samlings-cd, tror jag! Jag förstår inte spanska (som det står på i bookleten) särskilt bra alls. Jag köpte den för att få höra de tidiga utmärkta Discharge-inspirerade inspelningarna men jag tror det här är nyinspelningar. I vilket fall så börjar den baklänges för cd:n börjar inte med någon Discharge-hardcore utan med lite tioende klassens Pantera-metal tycker jag det låter som. Det låter oftast helt förjävligt och det är skönt när det blir Discharge-hardcore, om än nyinspelat. Inget ont om Pantera, men Pantera gjorde de grejerna bäst själva!

Raimo

Post by Raimo » Fri Dec 13, 2019 11:32

Urban Waste - Mob Style CD:

Image

Ännu en hardcore-cd från Malmö, tyvärr inofficiell, från klassiska blåsar/bootlegbolaget Lost And Found. Ska se om man kan hitta en officiell återutgåva (ja det finns ju) för det här är bra hc från New York. Riktigt rakapparatdist på gitarren är det också. Döljer väl de värsta spelfelen.

Raimo

Post by Raimo » Fri Dec 13, 2019 12:33

Blight - Detroit : The Dream Is Dead - The Collected Works Of A Midwest Hardcore Noise Band 1982 CD

Image

Mycket bra noise/oljud/hardcore/punk från Detroit, ett band som fanns 1982. Helt klart njutbart på alla sätt, mycket glad att jag hittade den här cd:n.

Post Reply