Lyssnar på, just nu:

Alla andra saker.

Moderators: Jönas, Rolfen, Hellbender

Raimo

Re: Lyssnar på, just nu:

Post by Raimo » Thu May 23, 2019 15:49

Inquistion - Bloodshed across the empyrean altar beyond the celestial zenith:

Image

Raimo

Post by Raimo » Thu May 23, 2019 15:50

Celtic Frost - To mega therion:

Image

Raimo

Post by Raimo » Fri May 24, 2019 17:52

Var in till stan och köpte nya skivor idag, tre blev det, sen jag kom hem har jag lyssnat i den här ordningen.

Ulf Lundell - Tranorna kommer lp:

Image

Behöver fler lyssningar på nya Lundell, men nu är jag ju van vid att höra de här låtarna med bara en akustisk gitarr på "Skisser". Då blir det lite underligt att höra de i inspelningar med band. Men vi får se!

Gorilla Angreb - Bedre tider 12"

Image

Längesedan jag såg någon skiva med Gorilla Angreb, och när jag såg de spela på Cyklopen hade jag inga skivpengar att tala om. Så det gäller att passa på när det går.

Heavy Load - Death or glory CD:

Image

Var inne på Sound Pollution i säkert en timme idag, för det var så längesedan jag var där. Tittade runt och rekade. Kollade priser. Under tiden satte den trevliga killen i kassan igång en bra skiva, som han så ofta gör. Den här var bra, sa jag, vad kunde det vara? Heavy Load! Jag hade ingen aning om att de var så här bra. Nysläpp just idag av detta album från 1982. Jag har aldrig hört Heavy Load innan så jag trodde att det var någon new wave of british heavy metal han spelade, en genre jag har ett stort intresse för. Heavy Load är helt klart att åt det hållet. Den här kommer det med bli många lyssningar på.

magnus

Post by magnus » Sun Jun 02, 2019 22:32

Jag har gått lite i ungdom här i Kristi himmelsfärdsveckan och lyssnat på Morbid Angels "Abominations of Desolation" kassett och Bathorys tre första lps. Det är ju fränt! "Call from the Grave" och "Enter the Eternal Fire", där fick han till det Kurton.
Appropå sånt här så köpte jag idag Mefistos två demos på tradera för 50 kronor styck, tror inte jag hört dem tidigare...

magnus

Post by magnus » Mon Jun 24, 2019 22:25

Departure Chandelier - Antichrist Rise to Power lp
Köpt helt av en slump, tänkte att hårdrock med Napoleon-tema kunde vara kul och det stämde ju. Hittigt och trallvänligt men ändå utan att tramsa till det allt för mycket (förutom den fula affischen som följer med, varför?). Kanonskiva. Klart den fullängdare jag spelat flest gånger i år efter EPAs lp.

magnus

Post by magnus » Sun Sep 08, 2019 9:57

Tragedy - Fury 12" - aldrig brytt mig om det här bandet innan, men det är ju skitbra. Som att blanda Doom och Bad Religion...
Physique - The Evolution of Combat 12" - mitt nya favoritpunkband, vilken trummis!
Jimi Hendrix & Curtis Knight - That Special Sound lp - konstig skiva, utgiven av Åhléns, en del låtar verkar bara vara med till hälften.
Greg Foat - The Mage lp - jag gillar den nya engelska jazzen, även om den har en tendens att dra för mycket åt soul/funk (huga) så man får ha viss urskiljning. Den här skivan håller sig mestadels på rätt sida och har en väldigt mysig och smått mystisk stämning.
Raven - Wiped Out lp - jag har sagt innan att jag avskyr hårdrock, även om det stämmer till stor del så finns det ju sånt man bara inte kan förneka storheten med.
https://www.youtube.com/watch?v=AlwqOOszr-M

Jönas
Moderator

Post by Jönas » Sun Sep 08, 2019 14:47

magnus wrote:
Sun Sep 08, 2019 9:57
Raven - Wiped Out lp - jag har sagt innan att jag avskyr hårdrock, även om det stämmer till stor del så finns det ju sånt man bara inte kan förneka storheten med.
https://www.youtube.com/watch?v=AlwqOOszr-M
Och det är?

Köpte Ravens båda första album, samt bildsingeln när de kör Born to be Wild med Udo, men tyckte inte de va speciellt bra alls. Faster than the Speed of Light var den enda låt jag fastnade för och som jag minns. Den är kanon. Men i övrig?

Sen när The Pack is Back kom så tyckte jag underligt nog den plattan var riktig bra.

Kontentan är väl att man inter riktigt kan lita på dina smakråd. ;) :drunk:

https://youtu.be/TgERFeAjG_M

magnus

Post by magnus » Sun Sep 08, 2019 15:03

Haha, look who´s talking, mr. Italian-progressive rock.
Var länge sen förresten, ska du med på FREDAG DEN 13:DE på fredag den 13:de?

Jönas
Moderator

Post by Jönas » Sun Sep 08, 2019 15:19

Planen är att jag hakar på.

Jag var tvungen att kika efter och visst hade jag Wiped Out på CD. Låg inte de på Neat records? Deras LPs lät ju för kasst. Måste vara en riktigt dålig vinylfabrik de anlitade. Insåg även att jag hade deras tre först album men de va nog bland de första som fick åka då jag började sälja mina vinylplattor. The Pack is Back behöll jag dock längre. Kan tom fortfarande ha den kvar. Givetvis har jag den på CD iaf.

magnus

Post by magnus » Sun Sep 08, 2019 16:16

Jönas wrote:
Sun Sep 08, 2019 14:47
Och det är?
Det är för lite diskussion här på sistone.
Det jag gillar med den här plattan, till skillnad mot så mycket annan hårdrock som är så otroligt förutsägbar och tradig, är att de har ett friskt driv i låtarna, fullt fokus framåt men med oväntade tempobyten som emellanåt känns smått slumpmässiga, udda infall på gitarren med en massa solon och nu och då vilda falsettskrik. Hela grejen är lagom tramsig, låtarna är hittiga och muntra. Allt känns väldigt överdrivet, fast ändå inte forcerat utan hyggligt rakt-på-sak. Inget är riktigt lika bra som den där liveprylen, men det duger gott. Kul att lyssna på nån gång ibland och tyckte det var kutym att skriva om åtminstone en heavy metal skiva...
Kollade på etiketten och det stämmer att det är "Neat records", fast min verkar vara en Italien-press. Låter väl som det ska, varken polerat eller pampigt som tur är? Men vad vet jag som sagt.

Har du hört nå nytt roligt på sista tiden då?

Jönas
Moderator

Post by Jönas » Sun Sep 08, 2019 17:13

Ok. Så kan man ju tycka. :)

Det jag ogillade med Raven var att de helt saknade kraft och finess. En känsla av att vilja mer än att förmå. De saknar ju allt det som gör att tex Accept var så bra. De ville vara NWOBHM men de var som många andra halvtaskiga sånna band. Tygers of Pan Tang, Samson, Witchfynde etc. De lyckades på någon enstaka låt här och där men generellt saknade de något.

Jag har ju ofta förklarat hur jag uppfattade Hellhammer och Bathory när de kom. Mer som ett skämt än något man tog på allvar. Venom wannabes. Igår tog jag mig tid att lyssna igenom Bathorys debut och Hellhammers EP och de är givetvis inte så usla som jag tyckte då. Det finns ju tom låtar jag tycker va riktigt bra. Smak och tolerans förändras med tiden. De låter ju fortfarande som Venom wannabees i mina öron men jag ser dem inte längre som ett skämt utan snarare pionjärer i en hel genre av Venom wannabees.

Annars har jag inte direkt lyssnat på något som fått mig att göra vågen direkt (om vi bortser från den italienska progressiva rocken ett slag). Lyssnade igenom Judas Priest senaste platta Firepower igår och tyckte den va riktigt stark. Köpte Buck Dharmas soloplatta Flat Out för ett tag sedan och den tyckte jag var riktigt trevlig. På vinyl så köpte jag svenska Pig Eyes ep Total Destruction of the Present Moment och singeln Flesh Loop. Båda föll mig i smaken så jag lär inhandla deras LP från 2014 också.

magnus

Post by magnus » Sun Sep 08, 2019 18:28

Jönas wrote:
Sun Sep 08, 2019 17:13
Ibland är du väldigt motsägelsefull. osv ..
Kul att kunna överraska... Vem vill ha strikt konsekvent "smak"?

För den som vill höra lite experimentell, eller nåja i varje fall annorlunda, hardcore-punk kan jag rekommendera den här:
L.O.T.I.O.N. - World wide w.e.b. lp - tönting titel men en höjdarplatta med en massa elektroniska inslag á la Nitzer Ebb och såna saker, samt Terminator. Bästa låten är den lugnare "I.C.B.M." med smått förförisk sång om hur lätt det är att skicka iväg interkontinentala missiler.

Pungkonturer

Post by Pungkonturer » Sun Sep 08, 2019 20:49

Vad hände nu? Försvann det en massa inlägg? Äntligen när det blev lite diskussion i denna kanske inte den mest intressanta av trådar. :)

Själv tycker jag alltid att det är lika intressant att diskutera varandras olika smak, varför man gillar något, men inte något annat, etc.

magnus

Post by magnus » Sun Sep 08, 2019 20:55

Ja det blev väldigt förvirrat... Jag ändrade mitt svar som var lite väl grinigt, men samtidigt svarade Jonas på det och mitt i allt var det en (kanonvass) speedwaymatch. Tycker också det är kul att diskutera och fortsätter gärna nu när matchen är slut!

Pungkonturer

Post by Pungkonturer » Mon Sep 09, 2019 11:08

magnus wrote:
Sun Sep 08, 2019 18:28
Jönas wrote:
Sun Sep 08, 2019 17:13
Ibland är du väldigt motsägelsefull. osv ..
Kul att kunna överraska... Vem vill ha strikt konsekvent "smak"?

För den som vill höra lite experimentell, eller nåja i varje fall annorlunda, hardcore-punk kan jag rekommendera den här:
L.O.T.I.O.N. - World wide w.e.b. lp - tönting titel men en höjdarplatta med en massa elektroniska inslag á la Nitzer Ebb och såna saker, samt Terminator. Bästa låten är den lugnare "I.C.B.M." med smått förförisk sång om hur lätt det är att skicka iväg interkontinentala missiler.
Förresten, "I.C.B.M", är det en cover på Amebix-låten från albumet från -87? (Jag kan ju förvisso kolla upp den saken på egen hand... )

Post Reply