Lyssnar på, just nu:

Alla andra saker.

Moderators: Jönas, Rolfen, Hellbender

magnus

Re: Lyssnar på, just nu:

Post by magnus » Mon Sep 09, 2019 12:42

Nix amebix, men varje band med självaktning borde ju ha en låt som heter så... (Inter Continental Ballistic Missile - eller i den här låten också It Could Be Me)

Raimo

Post by Raimo » Tue Sep 17, 2019 12:37

Jönas wrote:
Sun Sep 08, 2019 15:19
Planen är att jag hakar på.

Jag var tvungen att kika efter och visst hade jag Wiped Out på CD. Låg inte de på Neat records? Deras LPs lät ju för kasst. Måste vara en riktigt dålig vinylfabrik de anlitade. Insåg även att jag hade deras tre först album men de va nog bland de första som fick åka då jag började sälja mina vinylplattor. The Pack is Back behöll jag dock längre. Kan tom fortfarande ha den kvar. Givetvis har jag den på CD iaf.
De låg på Neat. Bok jag måste läsa: Boken om Neat Records.

Raimo

Post by Raimo » Tue Sep 17, 2019 12:48

Body Count - Body Count cd

Image

Hittade några femkronors-cd idag och en var det första albumet med Body Count. Jag har aldrig förstått grejen med de innan, eller varför det kallas rapmetal. "Enda rapmetal som är bra", det har man ju hört både en och två och tre gånger. Det kanske beror på att det inte direkt är någon rapmetal? Ice T:s hårdrock/metal-band räcker väl bra som beskrivning. Jag tycker det påminner mer om skämtband som S.O.D. och M.O.D. musikaliskt än något enda rapmetal-band. Det märks även att Ice-T är ett gigantiskt Black Sabbath-fan. Men jag kan inte påstå att de förvaltar Sabbath-arvet vidare bra.

Är det bra då, sin helhet? Jag vet inte vad jag tycker. Inte på det musikaliska planet, som jag kände nu efter första genomlyssningen. Min tidigare erfarenhet av bandet är en live-dvd och att Uppsala/Stockholmsbandet Undergång körde "Cop killer" som cover vid ett eller flera tillfällen på scen, för ett tiotal år sedan.

Det blev fler femkronors, kanske skriver om de senare. Eller så skriver jag om något annat.

Raimo

Post by Raimo » Tue Sep 17, 2019 12:54

magnus wrote:
Sun Sep 08, 2019 9:57
Tragedy - Fury 12" - aldrig brytt mig om det här bandet innan, men det är ju skitbra. Som att blanda Doom och Bad Religion...
Physique - The Evolution of Combat 12" - mitt nya favoritpunkband, vilken trummis!
Jimi Hendrix & Curtis Knight - That Special Sound lp - konstig skiva, utgiven av Åhléns, en del låtar verkar bara vara med till hälften.
Greg Foat - The Mage lp - jag gillar den nya engelska jazzen, även om den har en tendens att dra för mycket åt soul/funk (huga) så man får ha viss urskiljning. Den här skivan håller sig mestadels på rätt sida och har en väldigt mysig och smått mystisk stämning.
Raven - Wiped Out lp - jag har sagt innan att jag avskyr hårdrock, även om det stämmer till stor del så finns det ju sånt man bara inte kan förneka storheten med.
https://www.youtube.com/watch?v=AlwqOOszr-M
Fury 12"! Vad kul att du upptäckt Tragedy. Även skönt för dig att du missade tiden då alla band skulle låta som Tragedy, som faktiskt är de enda som gjort det där riktigt bra. Finns fyra bra lp:s och några till bra ep att lyssna på också. Ingen större skillnad på skivorna, men de är bra! Lp:n Darker days ahead är lite mer långsam dödsmetall blandat med deras egna sound, till min stora glädje då, haha. Efter 2004 dök det upp så mycket band som skulle göra den där Tragedy-grejen, halvmesyrer som What If Gods Lie, Worst Case Scenario, Ambulance, Idiot Ikon, och många fler. Jag förstår inte ens att jag kommer ihåg alla dessa härmapor. Jo förresten jag vet, jag har varit på lite för många spelningar med idéfattiga hardcore punk-band. Jag gillar också att du kommer med en ny uppfattning om hur de låter! Doom blandat med Bad Religion. De flesta säger att Tragedy låter som Discharge möter Asta Kask. Har de hört Asta Kask, månntro?

magnus

Post by magnus » Tue Sep 17, 2019 16:07

Idiot Ikon, det var de vi skippade när vi gick och käka på Cyklopen-festivalen tror jag. Pratade med bassisten efter och sa att vi tyvärr missat deras spelning, "ni missade inget" svarade han, haha. Kanske sant då. Har i vanlig manisk stil när jag hittat nått jag gillar beställt 3 till Tragedy lps, de var billiga, men inte fått hem dem än.
och Body Count, det var inte igår... minns när de kom och man såg det som ett skämt, fast ett rätt kul skämt. Första gången jag hörde Ice-T var när han drog "Lethal Weapon" i tv-programmet "Svepet" med Jon Chrispinson, jag var kanske 12 år och det gjorde stort intryck. Kort efter hittade jag hans "Power" på kassett på Överskottsbolaget av alla ställen, den gick varm. Märkligt att jag då var så såld på hip hop och nu tycker det är den kanske värsta musik som finns... ja den som görs nu alltså (dvs de senaste 25-30 åren...).

Raimo

Post by Raimo » Tue Sep 17, 2019 19:43

The Beatles - Rubber soul CD

Image

Det tog mig c:a trettiotvå år att bli Beatles-intresserad. Jag blev intresserad genom att se Beatles-filmerna. Jag blev ett fan genom ett lyssna på skivorna. Rubber Soul lånade jag idag på Nacka Bibliotek.

Raimo

Post by Raimo » Tue Sep 17, 2019 19:48

magnus wrote:
Tue Sep 17, 2019 16:07
Idiot Ikon, det var de vi skippade när vi gick och käka på Cyklopen-festivalen tror jag. Pratade med bassisten efter och sa att vi tyvärr missat deras spelning, "ni missade inget" svarade han, haha. Kanske sant då. Har i vanlig manisk stil när jag hittat nått jag gillar beställt 3 till Tragedy lps, de var billiga, men inte fått hem dem än.
och Body Count, det var inte igår... minns när de kom och man såg det som ett skämt, fast ett rätt kul skämt. Första gången jag hörde Ice-T var när han drog "Lethal Weapon" i tv-programmet "Svepet" med Jon Chrispinson, jag var kanske 12 år och det gjorde stort intryck. Kort efter hittade jag hans "Power" på kassett på Överskottsbolaget av alla ställen, den gick varm. Märkligt att jag då var så såld på hip hop och nu tycker det är den kanske värsta musik som finns... ja den som görs nu alltså (dvs de senaste 25-30 åren...).
Vad kul att du beställde lp:s! :) De är riktigt bra ska jag säga. En intressant Ice-T historia också. Jag gillar Ice-T på samma sätt, som jag gillar de flesta av de där gamla rapparna, och jag har åtminstone haft skivan The Iceberg, ja jag har faktiskt haft den flera gånger, men jag tycker sällan att musiken de rappade över på den tiden låter superb idag. Det finns som alltid undantag. Eric B & Rakim, det låter bra. Ultramagnetic Mc:s, de låter också mycket bra. Pungen har säkert en massa hiphoppers från den tiden att framhäva. Själv är jag komplett torsk på 1988-Nutid.

Raimo

Post by Raimo » Tue Sep 17, 2019 19:54

Greg Graffin - Cold as the clay CD

Image

Den här kostade inte fem kronor men en gång har jag faktiskt hittat den för en tia. Den här köpte jag många år efter den kom ut, det är alltså Bad Religion-sångaren Greg Graffins andra soloskiva om man räknar med den så kallade American Lesion-skivan som kom på nittiotalet. Jag gillar Cold as the clay och folkmusiken/countryn/countryrocken på den mer och mer, men den har tagit ett tag. Först tyckte jag mest titelspåret var bra. Som gammalt Bad Religion-fan som hade varit glad för om de hade vågat variera sig mer, så är jag glad för att Greg Graffin gör de här soloskivorna, som passar utmärkt tills hans i mitt tycke, faktiskt vackra sångröst. Det finns säkert jättemånga men jag är väldigt förtjust i om man får kalla det "skolade sångare" som sjunger punk/hardcore, som Greg Graffin och Glenn Danzig, och det är toppen när de använder sin sångbegåvning till helt annan musik. Greg Graffin vill dock ständigt hävda att musiken på hans soloskivor egentligen inte är särskilt långt ifrån den på Bad Religion-skivorna. Ja, jag vet inte det.

Raimo

Post by Raimo » Thu Sep 19, 2019 16:53

Annihilator - Alice in hell CD

Image

Även det här en cd jag köpte för en spottstyver som kommit att bli en favorit. Jag gillar sådan här mer teknisk/meckig thrash metal/speed metal mer och mer. Jag har börjat gilla Metallicas "...And justice for all" mer, jag har börjat gilla Megadeth, och så vidare. Förrut gillade jag mest thrash metal som bara var hård.

Förra året såg jag även Annihilator som förband till Testament och jag tyckte nästan det var bättre än Testament.

Det är roligt att det är Randy Rampage som även var med i hardcore punk-bandet D.O.A. sjunger på den här första Annihilator-skivan.

Raimo

Post by Raimo » Mon Sep 23, 2019 21:16

Idag har jag lyssnat på:

John Lennon - The best of 2-CD:

Image

Det tog som sagt många, många år för mig att bli intresserad av Beatles och dess medlemmars solokarriärer. Den här samlingsskivan minns jag att jag lånade hem när jag jobbade/praktiserade på Megastore på NK 2005-2006, förutom det jag jobbar med nu, så är Megastore det roligaste jobb jag haft, eller det enda roliga jobb jag haft. Ja, vi fick låna hem grejer, och det var ett jävla lånande, särskilt hos den här killen. Eller äh, alla lånade! Den här lånade jag åt mor, som spelade av på kassett. Sedan fick hon den av mig i julklapp, vi fick ju köpa skivor/dvd/spel billigt. Företaget har sedan många år gått i konkurs så det är lugnt att berätta att vi fick köpa för inköpspris plus moms. Efter många år har jag nu fått den här skivan av henne, eftersom jag har en Beatlar-period. Jag gillar fortfarande "Oh Yoko!" bäst av alla låtarna men jag börjar gilla många fler. Det får nog även bli ett köp av John Lennons första lp.

Slaughter - Strappado CD

Image

Bra återutgåva på cd av en bra lp från kanadensiska extrem metal-bandet Slaughter. Det här är riktigt bra tung extrem metal som inte går att placera i någon subgenre. Det är extrem metal helt enkelt, det räcker bra. Oftast räcker den benämningen bra. Svänget och gunget påminner om Celtic Frost och Hellhammer men jag tror jag har läst att de var allra mest inne på Metallica. Inget konstigt med det.

50 Cent - Get rich or die tryin MP3

Image

Jag lyssnar även på superkommersiell hiphop. De Dr Dre-producerade låtarna på Fyra Spänns genombrotts-fullängdare är riktigt bra. Kanske inte 50 Cent som rappare, han är ju rätt slö, men produktionen är grym.

Suffocation - Effigy of the forgotten CD

Image

Hade länge velat ha en skiva med Suffocation och i somras hittade jag Suffocations debutskiva i Göteborg på cd för ett nästan rimligt pris. Det är bra zombie death metal eller vad det brukar kallas. Som många andra dödsmetallskivor från den här tiden (1991) så är den inspelad hos Scott Burns i Morrisound och hans produktioner är inte särskilt spännande kanske. Min kompis Magnus (Inte Filmsamlar-Magnus) brukar likna Scott Burns produktioner vid att spela in i en plastpåse. Ja något åt det hållet. Men det funkar ju.

Incubus - Beyond the unknown/Serpent temptation CD

Image

Det här nog en av de bästa skivor jag har köpt i år, och den bästa dödsmetallskiva jag köpt på flera år. Det här bandet är så underskattat. De får tyvärr inte heta Incubus längre på grund av att nu metal-bandet Incubus (vilka pengakåta idioter!) ensamma verkar ha fått rättigheterna till namnet. Vem fan lyssnar på dom, liksom. Aja, det här otroligt brutal döds och jag förstår inte hur det kunde ta mig så lång tid att upptäcka det. Jag skulle vilja beskriva det som att det låter ungefär som Death kunde ha låtit om de där Repulsion-killarna stannat kvar i Death mer än några reptillfällen. Gitarrspelet är strimlande och sången är så rätt. Trummorna smattrar på i Carl Lewis-tempo. Tack Magnus för påminnelsen om Carl Lewis. Senast jag drog en Carl Lewis-liknelse förstod inte personen vad jag menade. Men det brukade hon inte göra, ändå.

Cannibal Corpse - Tomb of the mutilated CD

Image

Mer zombie death metal och den här skivan kanske är aningens bättre än Suffocation-skivan, sången är bättre och roligare. Produktionen är också aningen bättre men likt Suffocation har även Cannibal Corpse hälsat på Scott Burns i Morrisound och han har rattat så som han brukar göra när han drar i reglagen.

Crude S.S - The system you hate... CD

Image

Inofficell samlingscd med hardcore punk/käng-legenderna Crude S.S. Helt klart egen prägel och det märks väl att de förutom Discharge även kunde sin metal. Trots det har jag alltid tyckt att det varit någonting som fattats, men det är inte mycket. Jag vet inte vad det är som fattas. Atmosfär? Kanske snackar jag bara dumheter.

Sötlimpa - 1981-84 CD

Image

Riktigt bra samlings-cd med det gamla melodiösa hardcore punk-bandet från Mölndal. Som ett råare och yngre Asta Kask, och kanske till och med lite bättre, om ni tillåter. Nu räcker det med kontroverser för idag, trevlig kväll och godnatt alla music lovers.

Raimo

Post by Raimo » Tue Oct 01, 2019 10:43

Morbid Angel - Domination CD

Image

Morbid Angel är ett band som jag bara gillar mer och mer ju mer åren går. Det är som att jag begriper bättre och bättre vad de håller på med.

Fick den här cd:n av Grimjaur en gång. Tack!

Raimo

Post by Raimo » Tue Oct 01, 2019 17:38

Napalm Death - Harmony corruption CD

Image

Det var värst vad mycket det blir från Morrisound-studion...

Raimo

Post by Raimo » Tue Oct 01, 2019 18:06

Nails - Unsilent death (Youtube)

Image

I sista numret av Close-Up Magazine som kom ut nu är det en fin jättelång artikel om den bästa skivan: Napalm Death - From enslavement to obliteration lp

I slutet av artikeln, som delvis är en intervju med basisten och långvariga medlemmen Shane Embury, så får han frågan om vilka nyare band han tycker förvaltar arvet efter F.E.T.O. bäst. Den här karln verkar alltid ha varit intresserad av ny musik så han gav några svar, ja han slutade egentligen aldrig, kanske håller han på än? Ett var bandet Nails från Kalifornien. Jag har hört flera svimma över detta bands påstådda brutalitet så det är klart jag blev nyfiken. Nu lyssnar jag på första albumet i min lilla datorhögtalare, och det är bra, tät metal/hardcore. Men jag vet inte om jag tycker att de likt det Shane Embury sade, ligger mot halspulsådern hela tiden. Men musik ska inte upplevas i en liten datorhögtalare där det är något bättre ljud än i en klockradio.

Raimo

Post by Raimo » Tue Oct 01, 2019 18:10

Trap Them - Sleepwell Deconstructor (Youtube)

Image

Jo det öser ju på men varför måste alla nyare band ha sådan här sång och det här ljudet? Aja, det kanske är exakt samma sak som att alla death metal-band skulle lira in i Morrisound i början av nittiotalet.

Raimo

Post by Raimo » Tue Oct 01, 2019 18:21

Wormrot - Abuse (Youtube)

Image

Grindcore från Singapore. De är bra.

Post Reply