Bok om den svenska videovågen?

Alla andra saker.

Moderators: Jönas, Rolfen, Hellbender

Post Reply
nin

Bok om den svenska videovågen?

Post by nin » Tue May 02, 2017 13:07

Borde det inte vara dax för en riktigt fin, stor bok, om den tidiga videovågen i Sverige? Med intervjuer med personerna från olika bolag, bilder, kommentarer etc etc. Innan det är för sent och de flesta är döda.

Dellamorte

Re: Bok om den svenska videovågen?

Post by Dellamorte » Wed May 03, 2017 5:21

Jag har ju funderat på detta, men kommit fram till att det är ett hopplöst projekt. Personerna är svåra att ha att göra med, och det finns knappast en stor kundkrets för den färdiga produkten. Jag har en kul intervju med en av de två bakom Video Invest, men den kommer publiceras i ett annat sammanhang i framtiden. Att göra böcker är svinjobbigt, och äter upp extremt mycket tid & pengar ...tro mig.

kennet10

Post by kennet10 » Wed May 03, 2017 8:21

Och där kommer svaret av Dellamorte varför JAG inte gör nåt program om INVEST. Jag har bara pratat med Aperia och den infon jag fick räcker inte till nåt program. Jag har haft alla filmer plus en del porrisar men inte heller det räcker eller motiverar nåt program. Jag har inte aktivt sökt någon av dem bakom.

Ser VERKLIGEN fram emot att ta del av ditt snack med honom, Dellamorte. Som sagt, det finns bättre lämpade herrar för Invest än jag.

Däremot om jag gör fler avsnitt med rentals så kommer nog flera Invest att avhandlas. Det är väldigt många som faktiskt hört av sig om det. Plus mycket trevlig feedback. När det kommer från likadana Rental-knarkare är det förstås extra välkommet.

Jag tycker iden om bok är bra och vi skulle alla läsa den. Men FEROX var gedigen även om det ju är historien runt bolaget som menas med topic. Dock, många vill inte medverka och det har gått 40 år snart.

magnus

Post by magnus » Fri May 05, 2017 18:11

Jag tror att det stora problemet med såna här projekt är att de är för ambitiösa i utgångsläget, vilket till sist leder till att orken tryter för att genomföra dem. Det är en karl på pre cert forumet som hållt på med en liknande bok, fast om England då, under ett antal år, samlat en massa fakta, klipp/reklam och gjort intervjuer i mängd, men nu tror väl ingen på att det kommer mynna ut i något till sist. Samma med den hyperambitiösa Polselli-biografin som en annan tjomme stretat med i åratal. Synd.

Om jag fattat det rätt sitter ni tre som skrivit i tråden på två intervjuer och en samling tidningsklipp om Invest, varför inte bara samköra det? Knåpa ihop nått kort om bolagets historik/betydelse, nått om filmerna/utgåvorna, lite om Video Productions "nyversioner" och VTC släppen, sätt ihop hela rasket och tryck upp i 100-200 ex - voila! I´d buy that for a dollar. inte mycket jobb. Väcker det mersmak är det väl bara att köra vidare med fler bolag...

nin

Post by nin » Mon May 08, 2017 22:58

Ja, jag kan förstå det blir svårt att få ihop det. Ett alternativ man skulle kunna göra är att ha ett youtube konto och lägga upp intervjuer med olika personer inom videobranschen. Att få en snyggt filmad intervju är inte speciellt svårt idag.
Fördelen är att kostnaden blir väldigt låg (resor mest), man kan snabbt "leverera" till publiken, man kan lätt fixa en valbar engelsk översättning och man kan publicera när man har något nytt och behöver inte samla allt i en och samma "paket".

Tankar kring detta förslaget?

Dellamorte

Post by Dellamorte » Tue May 09, 2017 3:11

Shoot!

Då jag just nu håller på med en intervjubaserad bok (med personer som är mer lättillgängliga än gamla videoutgivare) vill jag dock varna för att det där med att få till intervjuer inte är tillnärmelsevis lika lätt som man tror....

Pungkonturer

Post by Pungkonturer » Tue May 09, 2017 7:38

Frågan är hur lång och intressant en sådan bok skulle bli. Visst skulle det vara kul att veta kopplingarna mellan de olika bolagen, hur alla startade upp och hur det gick för dem rent affärsmässigt, om hur de påverkades av videovåldsdebatten (och möten med ordningsmakten), etc. Men skulle det verkligen gå att fylla en hel bok utan att det mesta skulle kännas som ren utfyllnad?

Sedan kräver ju nästan en sådan här bok en stor mängd bilder, tänker jag, på personerna bakom bolagen, videoomslag, reklam, annonser, tidningsurklipp, gamla foton etc. Utan att ha någon aning så känns det som att det skulle kunna göra det dyrt.

Dellamorte

Post by Dellamorte » Tue May 09, 2017 9:47

Har ju även haft planer på en ren omslagsbok, men där blev kostnaden det som gjorde att jag släppte idén...

nin

Post by nin » Mon May 15, 2017 1:24

Dellamorte wrote:Har ju även haft planer på en ren omslagsbok, men där blev kostnaden det som gjorde att jag släppte idén...
Hade kanske varit värt att testa kickstarter och se om folk var sugna att betala?

Mr. Piggy

Post by Mr. Piggy » Mon May 15, 2017 6:34

Jag hade också en bok med omslag och baksidestexter på gång för ca 7 år sedan. Hade även kontakt med ett förlag som ville ge ut den. Men de drog sig ur i sista sekund p.g.a. att de inte var hundra på att den skulle gå med tillräckligt mycket vinst. Jävligt trist, det var nära att det blev av.

Dellamorte

Post by Dellamorte » Mon May 15, 2017 6:39

Om någon kan göra jobbet med att scanna & göra layout kan jag ge ut den.

SWE-X

Post by SWE-X » Mon May 15, 2017 11:38

Jag förbokar ett ex! :wink:
En bok med bara bilder på omslag hade varit snyggt, men ännu bättre om varje bolag fick en ordentlig presentation med relevanta fakta.
One bastard goes in, and another one comes out

Bodegan

Post by Bodegan » Mon May 15, 2017 13:40

SWE-X wrote:Jag förbokar ett ex! :wink:
En bok med bara bilder på omslag hade varit snyggt, men ännu bättre om varje bolag fick en ordentlig presentation med relevanta fakta.
Finns en bra amerikansk bok med omslag som heter "VHS cover art" som rekommenderas

Mr Lee

Post by Mr Lee » Wed May 17, 2017 21:46

Finns ju Svensk Videodatabas också. :thumbup:

Det är bara att sätta igång och ladda upp bilder och info, kostar inte en krona heller.

Image

http://svensk-videodatabas.wikidot.com/

rites of uranus

Post by rites of uranus » Tue May 30, 2017 19:26

Om någon skulle råkat missa denna gylfsprängare till blogg kan jag ju då passa på att både rekomendera bloggen & denna intervju (angående ämne). https://herrtidning.wordpress.com/2017/ ... vist-1981/
Mor åt gröt far åt helvete!

Post Reply