Tittar du fortfarande på dina gamla köpfilmer/ex-rentals?

Alla andra saker.

Moderators: Jönas, Rolfen, Hellbender

Post Reply
kowalski

Tittar du fortfarande på dina gamla köpfilmer/ex-rentals?

Post by kowalski » Sun May 28, 2017 19:33

Satte igång min gamla stereovideo och kollade på en köpvideofilm av Thelma & Louise.
Helvetes vad njutbart det var att kolla på en gammel analog vhs-kassett med stereoljud istället för komprimerad digital bild och ljud som finns på dvd.
Dynamiken i stereoljudet på en vhs-kassett är ju bara underbart bra!

Laserdisc samt VHS är än idag mycket roligare att titta på än dvd och BD tycker iallafall jag.

Vad tycker ni när ni avnjuter gamla format som en original köp/hyrfilm på vhs eller LD?
Vart det inte bättre eller roligare förr i tiden?

nin

Re: Tittar du fortfarande på dina gamla köpfilmer/ex-rentals

Post by nin » Mon May 29, 2017 2:31

Alla tapes jag köper är till för att användas. Att köpa bara för att ha i hyllan är inget för mig.

Ullis666
Fd ZombieQueen

Post by Ullis666 » Mon May 29, 2017 10:20

Själv har jag dessvärre inte just rental vhs men gamla LD är alltid roligt att damma av och se :)

/Ullis
~And you will face the sea of darkness, and all therein that may be explored..~

ropo1

Post by ropo1 » Fri Jun 02, 2017 11:26

Ser vhs'ar när tillfället ges, har ingen fungerande spelare idag och "orkar" inte för tillfället investera i en.
Den senaste tuggade en kassett och jag antar om man inte orkar skruva och dona att detta är ett tecken på att inte använda spelaren igen.
Föräldrarna har en fungerande spelare så brukar ta med mig något dit vid besök, mer än så blir det inte idag.

Det jag saknar i allmänhet är trailers, visst kan man se dem via sök och de finns ibland på digitala formatet,
men det är inte samma grejj. Man vill i sin lathet bli serverad dessa, iaf jag - ibland dyker det upp någon intressant film som man kanske inte kände till eller inte hade kollat upp annars.

Allt jag köper är för att se oavsett format, försöker också "trimma ner" samlingen till sånt jag vill se igen.. så det går hand i hand..

Snylen

Post by Snylen » Mon Dec 11, 2017 9:50

Är det ngn av er som har kvar en gammal laserspelare? Jag har en disk vars ljudspår jag behöver få över till digital form.
SNy.

Studio S | Njuta Films | stefan@nylen.se |
https://twitter.com/StefanNylen

Rufus

Post by Rufus » Mon Dec 11, 2017 22:43

VHS har högt nostalgivärde. Jag tittar mest på sånt som jag har spelat in från tv när det gäller VHS, men jag har även en del köp-VHSer som blir kollade emellanåt.

Ullis666
Fd ZombieQueen

Post by Ullis666 » Tue Dec 12, 2017 12:33

Jag har bara 2 ex rentals (tjohej) men har inte tittat på dom ännu, nostalgivärde som Rufus säger men kommer givetvis att titta på dom här framöver :)

/Ullis
~And you will face the sea of darkness, and all therein that may be explored..~

Daniel

Post by Daniel » Fri Dec 15, 2017 9:35

var nog 8+ år sen. använder t. ex cinemageddon istället där allt ändå finns. har ingen direkt kärleksrelation till formatet, filmen är det viktiga.

Post Reply