Diskussioner om videobandspelare

Alla andra saker.

Moderators: Jönas, Rolfen, Hellbender

Post Reply
kowalski

Diskussioner om videobandspelare

Post by kowalski » Mon Feb 12, 2018 21:36

Grimjaur wrote:
Gastkramad wrote:
kowalski wrote: spolar tillbaka bandet i en rewinder spolmaskin

jag kör aldrig hyrfilmer i mina S-maskiner, enbart nya S-VHS band som jag spelar in från teven.
gamla hyrfilmer kör jag endast i skrotvideon som inte tuggar band men rengörs ofta för bästa prestanda.

om jag ska köpa vhsfilmer, köper jag enbart nya och inplastade kassetter om jag ska ha något.
begagnade kassetter får inte spelas i mina maskiner någon gång då dom lämnar efter sig träck på bandmekanism.
usch!
Det verkar vara allt annat än ett enkelt nöja att titta på VHS hemma hos dig. :roll:
hyrvideo tittar jag på genom skrotvideon.

övriga finband spelas i finvideon
det du!

Gastkramad

Re: Senast köpta filmen

Post by Gastkramad » Mon Feb 12, 2018 21:43

kowalski wrote:

det du!
Vad är "övriga finband"? Finns ju inga finare band än hyrvideo! :shock: :D

kowalski

Post by kowalski » Mon Feb 12, 2018 21:58

Gastkramad wrote:
kowalski wrote:

det du!
nya och inplastade köpfilmer samt tv-inspelningar som gjorts på S-VHS band är mina finband.
för skonsamt slitage på dyrvideon.
man måste va rädd om dyrgriparna, snart finns inga slitdelar alls att köpa ifall det pajjar

gamla hyrisar skitar ned allt i videons mekanik, då körs dessa band i min skräpvideo.

Gastkramad

Post by Gastkramad » Mon Feb 12, 2018 22:16

kowalski wrote:
Gastkramad wrote:
kowalski wrote:

det du!
nya och inplastade köpfilmer samt tv-inspelningar som gjorts på S-VHS band är mina finband.
för skonsamt slitage på dyrvideon.
man måste va rädd om dyrgriparna, snart finns inga slitdelar alls att köpa ifall det pajjar

gamla hyrisar skitar ned allt i videons mekanik, då körs dessa band i min skräpvideo.
Förstår vad du menar, men personligen är jag mer rädd om mina fina band som finns i få ex än en VHS-maskin man kan hitta ganska lätt. Håller med om att man ska ta hand om de fina spelarna, men det tänker jag att man gör med rengöring då och då.

kowalski

Post by kowalski » Tue Feb 13, 2018 15:41

dina dyrgripar som är X-rentals, vågar du spela dessa idag?
har inte spolarna med magnetremsa limmat ihop sig på vissa kassetter?

håller dom gamla kassetternas magnetremsa kvar det inspelade materialet dvs filmen eller har magnetremsan börjat släppa på ytskiktet, den inspelade filmen blivit matt och bleknad med åren när du spelar upp den?

ålderskrämpor på magnetremsan bör väl ha börjat synas på vissa band för länge sedan eller bör nog komma inom en snar framtid?
någon gång på 90 talet hade jag BASF chrome band som var 7-10 år gamla, dessa band visade symptom på ålderskrämpor fast kassetten inte var skadad, det var magnetremsan som hade börjat släppa på materialet och detta påverkade hållbarheten på inspelningen med sämre bild vid playback.

x-rentals som Video Invest har stort värde idag bland samlare, det är synd ifall banden börjar bli self destruct med åren?

Gastkramad

Post by Gastkramad » Tue Feb 13, 2018 18:11

Haha jo, annars hade de inte inte vart mycket till dyrgripar. Det problemet du pratar om kanske jag varit med om 1-2 gånger genom alla år, genom alla hundratals kassetter jag haft. Mycket av det där låter som rykten och spekulationer, i verkligheten har jag väldigt sällan problem med hyrkassetter jag köper.

Octagon

Post by Octagon » Thu Feb 15, 2018 11:48

Har provkört 1000+ "äckliga" loppis-VHSer senaste åren och kan konstatera att de flesta spelar fint, äldre som nyare, exrentals, köpfilm, 80-talare osv. Är ytterst sällan det är något strul. En stabil, godkänd bild är standard.

kowalski

Post by kowalski » Thu Feb 15, 2018 15:12

Octagon wrote:Har provkört 1000+ "äckliga" loppis-VHSer senaste åren och kan konstatera att de flesta spelar fint, äldre som nyare, exrentals, köpfilm, 80-talare osv. Är ytterst sällan det är något strul. En stabil, godkänd bild är standard.
du får vara överlycklig så bandet på köpfilmen inte är tuggat annars har du kastat pengarna i sjön oavsett inköpspris :thumbup:
jag antar att du troligtvis har 2 VHS bandspelare?
en spelare för dom äckliga loppisköpfilmerna samt en spelare för övriga kassetter som är Osmutsiga och i toppskick?
Last edited by kowalski on Thu Feb 15, 2018 18:56, edited 1 time in total.

Raimo

Post by Raimo » Thu Feb 15, 2018 18:39

Bodegan wrote:
Raimo wrote:kowalski: Jag har en dvd/vhs-kombo med inspelningsfunktion mellan båda formaten (jag som alltid längtat efter att spela in dvd på vhs...) som jag haft i nio år snart. Köpte den ny. Aldrig riktigt reflekterat över att det skulle vara några problem med att lira videokassetter. Innan det, när jag bodde hemma, spelade jag video i morsans dvd/video-kombo. Den har hon kvar än och den luffar på.
Vad är det för märke på den spelaren?
Det är en Panasonic, DMR-ES35V

Rufus

Re: Diskussioner om videobandspelare

Post by Rufus » Thu Feb 15, 2018 20:33

Min erfarenhet av gamla slitna VHS-spelare är att det som oftast brukar vara utslitet/trasigt är inspelningsfunktionen och scartuttagen.

Post Reply