Blir det straffavgift ifall man köper från USA eller Japan?

Alla andra saker.

Moderators: Jönas, Rolfen, Hellbender

Post Reply
kowalski

Blir det straffavgift ifall man köper från USA eller Japan?

Post by kowalski » Sat Feb 17, 2018 0:18

Nu när SkitNord skall börja ta ut tull och moms från första kronan på paket från länder utanför EU, kommer det även att inkludera USA och Japan?
När man handlar grejer på eBay, kan man ofta be säljaren minska värdet på tulldeklarationen för att man skall komma undan snyltavgifterna.

Kommer man framöver våga beställa från Japan och USA utan risk att åka på extra avgifter tull och moms samt expeditionsavgift eller blir det bara Kinesiska paket som får ta smällen med straffavgifter som börjar gälla från första mars?
Köper man begagnad laserdisc eller dvdfilmer på ebay och man blir tvungen att betala extraavgifter när man löser ut paketet det blir det ju katastrofalt dyrt på en begagnad vara!

Det är inte bra ifall Japan och USA inkluderas i det nya avgiftssystemet!

Jönas
Moderator

Re: Blir det straffavgift ifall man köper från USA eller Jap

Post by Jönas » Sat Feb 17, 2018 9:54

Om man läser på PostNords hemsida så är svaret ja. Det kommer gälla försändelser från alla länder utanför EU.

Det står:

"Avsaknad av moms och låga, ibland obefintliga, fraktavgifter har gjort det extremt billigt att e-handla kläder och prylar från Kina och andra länder utanför EU. Men nu skärps reglerna ordentligt. Från och med 1 mars kommer alla postförsändelser med ett deklarerat värde att momsbeläggas från första kronan. Det betyder att ett e-handlat mobilskal på 40 kronor kommer att kosta 50 kronor efter att moms på 25 procent lagts på. Till det kommer också en ny avgift på 75 kronor som PostNord tar ut för alla försändelser med ett värde under 1 500 kronor.

– Avgiften ska täcka kostnaderna i och med den nya momshanteringen. Kostnaderna består bland annat av lön till personal, skatter, ny teknisk utrustning, utrymmen för att lagra försändelser i avvaktan på betalning och retur av försändelser som inte hämtas ut, säger Thomas Backteman, kommunikationsdirektör.

Det nya systemet har PostNord tagit fram på bara ett par veckor efter att Tullverket förtydligat att det är PostNords ansvar att säkerställa att moms är inbetald innan försändelsen levereras. Utmaningen ligger i de enorma mängder av brev och paket som kommer till PostNords brevterminal på Arlanda – i snitt 150 000 paket om dagen.

– Att på enbart några få veckors tid bygga upp en process som kan hantera de enorma volymer vi pratar om, det har inte varit enkelt. Men det är glädjande att vi gemensamt har kunnat hitta den här lösningen, säger Thomas Backteman."

Det framgår ju tyvärr inte om det även gäller försändelser som markerats som gåva. Det känns orimlgt att man ska behöva betala moms på gåvor. Gåvoskatten lär inte gälla småbelopp, om vi ens har kvar den skatten.

Man kan tänka sig att det kommer bli mycket returer där folk skiter i att hämta ut paket och hävdar att de inte kommit fram som de ska och där med kräver pengarna tillbaka istället.

magnus

Post by magnus » Sat Feb 17, 2018 10:24

Lite lustigt att det pratas om "enorma mängder av brev och paket " när vi under flera år matas med uppgifter om att det inte längre skickas någon post och det därför krävs, enligt märklig logik, dyrare och sämre service.
Om jag fattat rätt ska man slippa ockeravgift om det är märkt "gåva" och värde under 45 euro. Det är väl samma som nu?

kowalski

Post by kowalski » Sat Feb 17, 2018 10:30

detta var inte alls bra!
köp från USA - Japan kommer troligtvis att minska rejält.

sådana här galenskaper har väl inte övriga EU-länder implementerat i lagstiftningen?
hädanefter blir det troligtvis bara handel inom EU.
Last edited by kowalski on Sat Feb 17, 2018 10:30, edited 1 time in total.

Jönas
Moderator

Post by Jönas » Sat Feb 17, 2018 10:30

Du menar kanske momsen?

Jag betalar gärna momsen. Vilket man ju faktiskt gör om man köper från eBay i vissa fall då "import charges" betalas direkt.

Samma sak vid beställning från japanska Amazon där momsavgiften läggs på vid utcheckning.

Man kan ju tänka sig att det blir vanligare att e-handelsföretagen bakar in momsen och på så vis kan undvika att den fastnar i tullen med medföljande "tullavgift" samt PostNords egen "Avgift".

Tror jag betalade runt 150 kr i avgifter fu momsen när jag hämtade ut vårat paket från SWV i förrgår. Momsen är ok men deras ockeravgifter känns ruttna.

Jönas
Moderator

Post by Jönas » Sat Feb 17, 2018 10:41

magnus wrote:Lite lustigt att det pratas om "enorma mängder av brev och paket " när vi under flera år matas med uppgifter om att det inte längre skickas någon post och det därför krävs, enligt märklig logik, dyrare och sämre service.
Om jag fattat rätt ska man slippa ockeravgift om det är märkt "gåva" och värde under 45 euro. Det är väl samma som nu?

Du hann ändra ditt inlägg. :lol:

Det har väl iofs pratats om att brev och vykort och liknande post minskat men att e-handeln bara ökar och ökar.

Att det varit kaos i PostNord en längre tid är väl dock allmänt bekant. Om de med dessa avgifter kan få styr på skutan så kanske det kan vara värt det ett tag, så länge inte pengarna hamnar i fickan hos mellanchefer och andra som bonusar istället för att få saker och ting att fungera.

Själv handlar jag relativt lite utanför EU så jag tänker att de man får idag utan tull och avgifter kommer man få även i framtiden. Är nog mer bekymrad över vad Brexit kommer göra då jag till störst del beställer från Amazon UK.

kowalski

Post by kowalski » Sat Mar 17, 2018 16:47

är det nån som nyligen handlat på E-bukten från USA?
åkte du på å betala PissNords nya straffavgifter?

enligt denne säljare på Tradera skall man tydligen slippa dessa nya avgifter.
PissNord gick ju ut själva och sa att om paketet är märkt som gåva slinker paketet förbi utan problem.
om det är märkt other eller merchandise då fastnar väl paketet i deras klor?
vad är det som gäller egentligen?

https://www.tradera.com/item/1303/30548 ... c-2-ld-w94

att beställa från amerikanska eBay känns inte längre lika roligt om man åker ditt på straffavgifter på sina grejer

Nissling

Post by Nissling » Sun Mar 18, 2018 14:28

Jönas wrote:Samma sak vid beställning från japanska Amazon där momsavgiften läggs på vid utcheckning.
Likväl amerikanska Amazon om man väljer spårbart/försäkrat istället för första klass. Då skickas det dessutom via DHL Express (iaf de gånger jag har använt tjänsten) och går mycket snabbare. Har precis som dig inget emot att betala moms, men om det ändå tillkommer en hanteringsavgift kan jag lika gärna lägga de slantarna på snabbare frakt och låta hela leveransen skötas av en och samma part. Har haft vissa riktigt dåliga erfarenheter av PostNord och därför finns det absolut ett värde i att kunna ta något annat som man vet är smidigare och enklare.

magnus

Post by magnus » Thu Apr 12, 2018 17:23

Om någon undrar över hur det funkar med det där jag skrev om att märka "gåva och under 45 euros värde" kan jag meddela att det funkar inget vidare. Har fått tre grejer sända från usa/Kanada - en gick igenom, två blev avgift (och tog lång tid som fan). Rena skämtet, 12.50 i moms och 75:- "hanteringsavgift".... Det som slank igenom såg nog mer "privat" ut och de båda andra mer som det kom från företag.
Jag blir på oproportionerligt dåligt humör av sånt här. Men givetvis hade jag ju bett de skriva ner värdet till en struntsumma så momsen skulle vart högre egentligen, men ändå.
Nån som hört något mer om det här, med sätt att kringgå eller hur mycket protester det vart? Antar att de fått skicka tillbaks mängder med paket som folk vägrat lösa ut, lär ju inte vart populärt....

kowalski

Post by kowalski » Thu Apr 12, 2018 17:53

magnus wrote:Om någon undrar över hur det funkar med det där jag skrev om att märka "gåva och under 45 euros värde" kan jag meddela att det funkar inget vidare. Har fått tre grejer sända från usa/Kanada - en gick igenom, två blev avgift (och tog lång tid som fan). Rena skämtet, 12.50 i moms och 75:- "hanteringsavgift".... Det som slank igenom såg nog mer "privat" ut och de båda andra mer som det kom från företag.
Jag blir på oproportionerligt dåligt humör av sånt här. Men givetvis hade jag ju bett de skriva ner värdet till en struntsumma så momsen skulle vart högre egentligen, men ändå.
Nån som hört något mer om det här, med sätt att kringgå eller hur mycket protester det vart? Antar att de fått skicka tillbaks mängder med paket som folk vägrat lösa ut, lär ju inte vart populärt....
läste i någon tidning att PissNord hugger på kunders paket som är märkta som gåva som skickats från företag från tredje land.
en representant på FloppNord sade att paket som är märkta som gåva skickade från ett företag går inte ihop!
dessa mygelpakete skickas till tullen som lägger på blodsugaravgifter till mottagarens förtret!!!!

paket som skickas mellan privatpersoner och är märkta som gåva slinker igenom nålsögat.

jag köper inte längre från amerikanska eBay om det inte är från privatsäljare.

istället får man mejla säljaren i ett separat mejl via privat hotmail och då utanför eBay.
Från deras interna mejlsystem scannar dessa eBay-AS meddelanden efter specifika mygel-ord som kan tänkas skrivas mellan köpare och säljare!!
det visste ni kanske inte att storebror eBay övervakar ALLT vad du skriver till säljaren!
finns det specifika misstänkta ord skrivna i meddelandet som till exempel: shipping - instructions - gift - low customs value etc. etc???!!!
då kan du vänta dig ett mejlsvar från eBay med pekfinger AJA BAJA!
så får man inte skriva till varandra och bedriva mygel enligt eBay!

nu blir det hädanefter köp enbart från tyska och engelska ebay om man skall beställa från ett företag.
måste kolla efter privatsäljare på amerikanska eBay som är villig att custom ship som gåva.

det blir bara värre o värre med andra ord!

magnus

Post by magnus » Thu Apr 12, 2018 18:16

kowalski wrote:läste i någon tidning att PissNord hugger på kunders paket som är märkta som gåva som skickats från företag från tredje land.
en representant på FloppNord sade att paket som är märkta som gåva skickade från ett företag går inte ihop!
dessa mygelpakete skickas till tullen som lägger på blodsugaravgifter till mottagarens förtret!!!!

paket som skickas mellan privatpersoner och är märkta som gåva slinker igenom nålsögat.
Ja, det stämmer ju med mina upplevelser. I ärlighetens namn är det en rimlig hållning, men det är ändå bra ruttet. Om de inte skriver "gåva" då, utan bara typ "used dvd value $3"? Man kan tycka att det inte är mycket att tjafsa om...

kowalski

Post by kowalski » Thu Apr 12, 2018 18:33

det spelar ingen roll om det står USED och vad det är för vara man köpt!
är avsändaren ett företagnamn så fastnar paketet hos SkitNord och dom lägger på extra avgifter.

jag glömde fråga dig.
när ditt paket fastnade hos PissNord, kan du förklara proceduren som du fick göra för att sedan få hem paketet?

paket ankommer till Sverige och PissNord terminal.
Paketet fastnar i deras system.
fick du sedan avi och faktura hemskickad med brev eller fick du ett SMS på telefonen för att betala in de nya avgifterna på 75kr samt moms och eventuell tull för ditt paket?
efter att du betalat in avgiften, hur länge fick du vänta på ditt paket?

folk måste ju bli rasande på detta vidriga förfarande som SkitNord nu satt i system att göra!
PissNord var ju redan usla innan detta nya system infördes nu är dom ännu sämre än bajs!
hade dom inte räknat med detta att folk skulle bli förargade!?

anledningen för at ta ut avgifter är väl att dom inte klarar av att hantera dom stora volymer paket som flödar in i Sverige.
vad fan trodde dom om e-handel?!
folk handlar utomlands för att det är lönsammare och billigare samt större utbud än vad som finns här hemma!
detta klarar inte PostNord hantera därför måste dom ta ut blodsugaravgifter :naughty:

magnus

Post by magnus » Thu Apr 12, 2018 18:45

Jag fick brev hem där det stog att man skulle betala osv. Hela skiten gjorde mig på ytterst dåligt humör, det har inte med pengarna att göra (inte så mycket i alla fall) utan mer tonen och hållningen. Som att de gör något bra och är så duktiga Men det var i alla fall lätt att betala (utan bankid och andra sattyg) och man kunde se ett foto på paketet! Har inte fått hem något än, så hur mycket extra tid det tar är väl oklart, men ett par veckor mer än tidigare kanske?
Som extra bonus lyckades de skicka samma brev två gånger...

kowalski

Post by kowalski » Thu Apr 12, 2018 18:54

magnus wrote:Jag fick brev hem där det stog att man skulle betala osv. Hela skiten gjorde mig på ytterst dåligt humör, det har inte med pengarna att göra (inte så mycket i alla fall) utan mer tonen och hållningen. Som att de gör något bra och är så duktiga Men det var i alla fall lätt att betala (utan bankid och andra sattyg) och man kunde se ett foto på paketet! Har inte fått hem något än, så hur mycket extra tid det tar är väl oklart, men ett par veckor mer än tidigare kanske?
Som extra bonus lyckades de skicka samma brev två gånger...
tack, då vet jag hur dom hanterar detta vidriga förfarande.

det är för jävligt rent ut sagt.
det var någon tidningsutgivare som hade anmält PostNord för att dom inte skötte leverans av prenumerationer av tidning.

kan inte hela svenska folket göra en grupptalan/anmälan mot detta pajasföretag för att dom håller paketen som gisslan pga dom nya importavgifterna

https://www.dn.se/ekonomi/postnord-polisanmals/

Jönas
Moderator

Post by Jönas » Thu Apr 12, 2018 19:01

Betalade just moms på 30kr och avgift på 75kr.

Sanningen är att det faktiskt är billigare än förr när tullen höll i momsandet. Då var det en tullavgift OCH postens avgifter som slutade på över 100 kr UTÖVER momsen om jag inte minns fel. De verkade dock släppa igenom fler paket som slapp moms då.

Det jag retar mig på är att det inte fungerar som förr. Dvs att man betalade när man hämtade ut prylarna på utlämningsstället. Det kändes, trots att det var lite dyrare, lite lättare att ta för då fick man ju prylarna rakt i handen efter betalningen var utförd och man kunde glädjas åt att ha dem. Nu har man ju läst skräckhistorier om att folk betalat och att PostNord sedan lyckats slarva bort paketet men hävdar att det levererats och då finns just inget att göra. Då är man verkligen rökt. Frågan är vad polisen gör i ett läge då man polisanmäler PostNord för stöld. De har ju uppenbarligen haft prylarna och kan de inte bevisa att de levererat de så har uppenbarligen någon stulit det.

Post Reply