Blir det straffavgift ifall man köper från USA eller Japan?

Alla andra saker.

Moderators: Jönas, Rolfen, Hellbender

kowalski

Re: Blir det straffavgift ifall man köper från USA eller Jap

Post by kowalski » Sat Jun 23, 2018 13:47

min näsa är kort. :thumbup:
hur lång är din?

ebay har som policy att skanna mejlkorespondans efter ord som kan tolkas som mygel, ord som gift eller skriva ned värdet på paketet.
ebay har blivit stenhårda på detta!

betala du så är allt lugnt!

Nissling

Post by Nissling » Sat Jun 23, 2018 14:42

Goddag yxskaft?

Men visst, ditt hyckleri bekräftar också bilden jag har av dig och den är inte särskilt fin. Nästa gång du försöker bedra PostNord och Tullverket kanske du inte borde skriva det på ett offentligt forum i samband med att du beskyller dem för att inte följa deras regler. Då är den intellektuella nivån tämligen låg på din sida dessvärre, eller den framstår som det åtminstone.

kowalski

Post by kowalski » Sat Jun 23, 2018 16:08

Nissling wrote:Goddag yxskaft?

Men visst, ditt hyckleri bekräftar också bilden jag har av dig och den är inte särskilt fin. Nästa gång du försöker bedra PostNord och Tullverket kanske du inte borde skriva det på ett offentligt forum i samband med att du beskyller dem för att inte följa deras regler. Då är den intellektuella nivån tämligen låg på din sida dessvärre, eller den framstår som det åtminstone.
jag har märkt att du älskar att vara en besserwisser på det andra forumet därav att andra blivit förbannade på dig i diskussioner Herr Jagvetallt!

jag har aldrig sagt att jag myglat med något paket.
jag fick det i gåva, det är du på Nisslings besserwisser manér som tolkar allting på ditt fördomsfulla sätt att du tror saker och ting.
grymt jobbat!
jag upprepar igen, tror gör man i kyrkan!
och hycklare kan du vara själv!

jag tror att du skulle funka fint som fröken Åkessons lilla angivarbitch som skvallrar allt till fröken om allt bus som dina klasskamrater gjorde på skolgården, har jag rätt eller fel i detta?

du verkar vara en person som har koll på allt i lagboken likt en paragrafryttare på det andra forumet.
ägnar du alla din lediga tid till att uggla igenom lagböcker och lägga allt på minnet?

skall då rådfråga dig om jag behöver söka advokathjälp! :thumbup:

Rolf Allan Mjunstedt sa en gång till sin gode vän Nils Lind, Nisse Pisse Päron Pung ibland är du bara för mycket!

Nissling

Post by Nissling » Sat Jun 23, 2018 16:22

Menar du alltså på allvar att du har fått en gåva från en person i Japan? Du har alltså inte köpt något som du har bett om att få skickat, deklarerat som gåva? Baserat på vad du skrev redan på förra sidan så sjunker din tillförlitlighet rätt så mycket, och ännu mer om jag har i åtanke vad du har skrivit i andra sammanhang om dessa skatter och avgifter.

PostNord och Tullverket lämnar mycket att önska, men jag ser absolut skäl till att de bör hålla ögonen öppna mot dom som försöker kringgå systemen. Då du uppenbarligen blev upptäckt ska du faktiskt vara väldigt glad över att du slapp bli polisanmäld och åtalad. Om du inte ens klarar av att hålla en vettig ton i den här diskussionen så vill jag nog inte ens föreställa mig hur du är när du faktiskt kommer i kontakt med dem på PostNord...

kowalski

Post by kowalski » Sat Jun 23, 2018 17:06

Du är allt en skön snubbe Nisse det ger jag dig :thumbup:

det är personen som skickat grejerna som står för ypperlig service inte jag!
om avsändaren av paketet väljer att skicka som gåva då har inte jag några invändningar mot detta, skulle du ha det?
nej skulle jag säga.

är det gåva så är det gåva och inget annat sen får alla andra tolka vad fan dom vill!
då ligger bevisbördan hos posten att paketet inte skulle vara en gåva.
finns det inga papper på varan kan dom inte göra annat än att släppa paketet.
men i Sverige är man skeptisk till allt, det verkar höra till folks natur av misstanke här!

det var väl därför halva svenska folket inte löste ut sina billiga kinapaket pga dom nya avgifterna och grejerna skickades tillbaka för att man var snål som en knipröv och inte ville betala sina avgifter.

stora resurser läggs på att mjölka folk på avgifter, men att fånga riktigt bus är svårare för tull o polis, till detta finns inte stora ekonomiska resurser.
jag skulle säga att man ska ge fan i och jävlas med vanligt folk som får gåvopaket för det är inga stora pengar det handlar om.

Nissling

Post by Nissling » Sat Jun 23, 2018 17:33

Eftersom vi ändå pratar om en vara som du uppenbarligen har köpt så har du fortfarande skyldighet att betala importmoms (oavsett vad deklarationen säger), ett ansvar som du försöker avskriva dig ifrån. Du lägger ju själv fram bevisen åt oss och vi förstår att du försöker blåsa dem.

Men ja, man kan nog inte sammanfatta ditt agerande på annat sätt än att du pratar rätt mycket goja. Kanske också är där vi bottnar, om du ändå sjunker så pass låg att du skjuter ifrån ditt egna ansvar fastän du ändå är tydlig med vilket mygel du försöker åstadkomma så krävs det inte särskilt många hjärnceller för att förstå din låga moral. Du borde kanske ta semester...

kowalski

Post by kowalski » Sat Jun 23, 2018 17:42

en vara, en produkt, en sak.
vad skall jag kalla det brainiac?
snillen spekulerar!

du är speciell och unik :thumbup:
det ligger nog mycket prestige i det du skriver likt en besswerwisser som kan och vet allt, det är därför signofetza och kompany retade sig på dig på det andra forumet :thumbup:
så du skall nu få det sista ordet.
johej leverpastej 8)

kowalski

Post by kowalski » Fri Jun 29, 2018 20:47

för ett tag sedan fick jag tillbaka min stålar från pajasföretaget Pi$$nord.

dom ska faen i mig inte festa på mina pengar och fylla sina redan förlusttyngda byxfickor för att PN gjorde en dålig deal med danskarna som blåste baizet ur PN's svenska styrelse.

jag får tacka så hjärtligt mycket för erat stöd alla ni som hejade på mig.
rätt ska vara rätt, mina pengar tillhör mig och inte Pi$$-snor!

ett paket som är skickat som gåva och ifylld på tulldeklaration som gåva är en gåva och inget annat, sen får alla andra belackare tro vad faen dom vill!
jag ska inte behöva bevisa något för att någon annan tror något annat.

det tog lång tid att få tillbaka pengarna, PajasSnor har inte bråttom att betala tillbaka pengar till kunderna!

får du ett paket av släkt eller vänner som skickat paket som gåva från tredje land är det viktigt att avsändaren verkligen kryssar i rätt ruta (gåva) annars kommer skitnord att lägga på avgifter och man måste sedan bråka med dom om att få tillbaka pengarna som man betalt i avgift.

bästa är att kontakta PN på mejl om man får faktura på tullavgiften och ber dom kolla upp tulldeklarationen noggrannt och sedan bestrider man avgiften mot postaNord.
jag skulle mejlat dom direkt istället och bett dom kolla tulldeklarationen.
tydligen finns det analfabeter på PN som inte kan läsa noggrannt att paketet var skickat av privatperson till privatperson och kryssat som gåva.

ärendet är nu closed med PN.

rumble

Post by rumble » Wed Jul 04, 2018 8:38

Får se om dom skärper sig nu, Amazon är inte precis ett företag att leka med...

Amazon i kontakt med Postnord om leveranser
https://www.dn.se/ekonomi/amazon-i-kont ... everanser/
- Lars Erik

Terror in the midnight sun - filmaffischer med mera
http://lunchroommanners.blogspot.com

magnus

Post by magnus » Fri Jul 06, 2018 17:39

I den ständigt lika rafflande postnord-sagan har jag fått ännu ett kravbrev med hutlös avgift (86.07 kronor). På fotot av brevet syns tydligt att det står "gift" så jag med kraft av vad som framkommit här tänkte jag att det kanske går att lösa utan att pröjsa.
Först ringde jag kundtjänst, trots att det var under pågående sverige vm-match var kön ändlös (eller de kanske inte ens hade någon som svarade under fotbollen?), så det la jag ner efter ett tag. Skickade mail, dock inte insmickrande som föreslagits här, heller betalar jag mina 86 spänn och 7 öre än fjäskar för postnord! Tre dar senare fick jag svar, som faktiskt var både trevligt och klargörande:

"Jag kan se att anledningen till att din försändelse blivit belagd med en importavgift är för att de framgår inte att försändelsen är skickad från en privatperson utan ett företag. En försändelse kan endast räknas som gåva om den är skickad från en privatperson med ett värde som understiger 500kr."

- kan tycka att det är en hyffsat rimlig hållning, bara att pröjsa (men inte fan var det ett företag som skickade paketet, kanske killen i Kanada postade det från jobbet eller nått... eller så har han ett "företag" hemma i sovrummet..).

django the bastard

Post by django the bastard » Sun Aug 12, 2018 20:55

Postnord tvingade hund att signera avi och visa legitimation – för att hämta ut post

Marie Palmgren blev överraskad av en bekant till familjen som hade skickat ett paket till hennes hund. Paketet var adresserat till hunden Chaya – vilket visade sig vara ett problem.

Marie tog med sig avin till det lokala utlämningsstället i Sollentuna för att fråga hur hon skulle göra. Då fick hon till svar att hunden måste skriva på avin – och visa legitimation.

– Då sa de att Chaya måste skriva under och visa legitimation. Jag sa att det inte gick då hon är en hund och fick som svar att ”det är så måste man göra”, säger hon till Aftonbladet.

Chaya hade dock ingen legitimation, men väl ett registreringsbevis från Jordbruksverket. Marie tog med sig det och gick in med Chaya till utlämningsstället igen.

Då återstod bara det lilla bekymret att hunden skulle signera avin. Det löste sig på ett ganska enkelt, men udda sätt.

– Så vi fick stämpla hennes tass och sen fick vi paketet, säger Marie till Aftonbladet.

Jönas
Moderator

Post by Jönas » Mon Aug 13, 2018 9:07

Något förvånande så låg ett paket från Deep Discount i Staterna och väntade på mig på mitt utlämningsställe då jag kom hem från Tokyo. Ingen moms trots att det klart och tydligt stod $76 som värde på tulldeklarationen. Bara att hämta. :shock:

kowalski

Post by kowalski » Mon Aug 13, 2018 15:55

Jönas wrote:Något förvånande så låg ett paket från Deep Discount i Staterna och väntade på mig på mitt utlämningsställe då jag kom hem från Tokyo. Ingen moms trots att det klart och tydligt stod $76 som värde på tulldeklarationen. Bara att hämta. :shock:
verkar vara godtycklig verksamhet som råder på tomteverkstan?

bara å hämta ut paketet och sedan låtsas som att det regnar.
om du kommer runt avgiften är det bara ett pussitivt tecken! :happyxmas:

Grimjaur

Post by Grimjaur » Mon Aug 13, 2018 17:55

Skickade två icke fungerande dvd-skivor till ett bolag i USA för att få ersättningsskivor. Inga problem. Ersättningsskivorna skickas omedelbart.
Skivorna fastnar och beläggs med tull/moms på 2,25:- samt hanteringsavgift på 75:-.
Bestrider det hela till både Tullverket samt Postnord då moms etc för filmerna redan är betalt med det initiala köpet.
Får besked på att bestridande till Tullverket endast kan ske efter betalning och då med hjälp av Tullid samt Varupostnummer som erhålls av Postnord.
Betalar, ringer till Postnord, får numren, skickar bestridande till Tullverket. Skickar samtidigt ett nytt bestridande till Postnord.
Ännu inget svar från Tullverket men väl svar från Postnord att moms och hanteringsavgift ska betalas på ersättningsvaror och att de inte betalar tillbaka hanteringsavgift.
Tullverket ska, vad jag läst mig till, betala tillbaka momsen, om man kan bevisa att att man betalt tull och moms på den ursprungliga varan. Inte det lättaste om varan antingen köpts inrikes eller från första början inte blivit belagd med tull och moms. :roll:

Visst, det har väl skett enligt konstens alla regler kring de nya avgifterna. Företag+gåva går ju inte hand i hand, även om en företrädare för bolaget backat upp att det rör sig om en gåva samt att det är ersättningsskivor, men det är likväl irriterande med avgifter för "reservdelar".

magnus

Post by magnus » Wed Aug 22, 2018 16:23

Dags för nästa spännande Post nord momshistoria - två cd-skivor märkta "gåva" skickade från Ryssland, med privatperson som avsändare (alla krav uppfyllda). Eftersom det skickats registrerat kunde jag spåra, två dagar från Ryssland -> Sverige, sen tvärstopp. "Tullverket behandlar" från 5/8-22/8. Idag kommer krav på moms (82,73:-) ändå. Jag blir förbannand och ringer till posten. Nu säger han att avgiften tas bort (alla kriterier mycket riktigt uppfyllda), men paketen behandlas av en maskin som inte kan avgöra vad som är gåva och inte. Om man får krav ska man alltså ringa dit. Okej, men nu kan det ta två veckor till för det att till sist komma hem till mig... Det är ju faktiskt ett fullständigt skämt hur usel service det är.... Två dagar till Sverige, en dryg månad inom landet (samt nödvändigt samtal till kundtjänst).

Post Reply