Blir det straffavgift ifall man köper från USA eller Japan?

Alla andra saker.

Moderators: Jönas, Rolfen, Hellbender

Nissling

Re: Blir det straffavgift ifall man köper från USA eller Jap

Post by Nissling » Thu Jun 21, 2018 17:43

Får man fråga vilken attityd du har mot dem? Om du formulerar dig i deras kundtjänst på samma sätt som du gör här lär det ju inte hända särskilt mycket till din fördel...

kowalski

Post by kowalski » Thu Jun 21, 2018 19:06

Nissling wrote:Får man fråga vilken attityd du har mot dem? Om du formulerar dig i deras kundtjänst på samma sätt som du gör här lär det ju inte hända särskilt mycket till din fördel...
kära lilla du!

det är en sak att skriva på ett missnöjt sätt här på forumet att man är förbannad!
det är en annan sak att skriva hövligt till konsumentkontakt på Pi$$Nord!

fattaru!?

Nissling

Post by Nissling » Thu Jun 21, 2018 19:56

Fattar jag? Ja, jag förstår att man skall vara ödesmjuk och tillmötesgående när man kontaktar kundtjänst. På PostNord har de på just den avdelningen fått väldigt många hatiska kommentarer, trakasserier och hot så jag är fullt medveten om allt långt ifrån alla kan sköta sig. Då jag själv inte vet något om hur du interagerar med PostNord så blir man ju fundersam hur en sådan konversation ser ut. Du blev ju trots allt avstängd från ett annat forum pga din attityd mot andra medlemmar och det ser tyvärr inte särskilt mycket bättre ut i den här tråden.

kowalski

Post by kowalski » Thu Jun 21, 2018 21:19

Nissling wrote:Fattar jag? Ja, jag förstår att man skall vara ödesmjuk och tillmötesgående när man kontaktar kundtjänst. På PostNord har de på just den avdelningen fått väldigt många hatiska kommentarer, trakasserier och hot så jag är fullt medveten om allt långt ifrån alla kan sköta sig. Då jag själv inte vet något om hur du interagerar med PostNord så blir man ju fundersam hur en sådan konversation ser ut. Du blev ju trots allt avstängd från ett annat forum pga din attityd mot andra medlemmar och det ser tyvärr inte särskilt mycket bättre ut i den här tråden.
jag blev blockad i en vecka för att din bästis provocerar hela tiden!
man blev förbannad på den fucking jävla cocksucker.
din bästis på det forumet Rein-o kan gå fuck himself hälsa honom det från mig nästa gång du är inloggad!
jag pissar på det skitforumet.
sedan valde jag att avsluta mitt konto på det skitforumet.

kom inte och snacka om saker och ting du inte har en aning om om jag blev avstängd eller inte!?
jag valde själv frivilligt att avsluta mitt konto.

fattaru?!

Nissling

Post by Nissling » Fri Jun 22, 2018 10:09

Ja du kan ju verkligen framföra konstruktiv kritik och det är nog oerhört lätt att ha och göra med dig när du ringer upp kundsupporten... ;)

Jag har f.ö. inte heller kommit något vidare bra överens med den medlemmen du pratar om (har både honom och dig på min ignoreringslista, fast jag går aldrig till personangrepp), och om du ändå blev avstängd i en vecka så har ju de bevisligen agerat efter hur du beter dig? Nåväl, nog om det nu. :)

kowalski

Post by kowalski » Fri Jun 22, 2018 13:05

Nissling wrote:Ja du kan ju verkligen framföra konstruktiv kritik och det är nog oerhört lätt att ha och göra med dig när du ringer upp kundsupporten... ;)

Jag har f.ö. inte heller kommit något vidare bra överens med den medlemmen du pratar om (har både honom och dig på min ignoreringslista, fast jag går aldrig till personangrepp), och om du ändå blev avstängd i en vecka så har ju de bevisligen agerat efter hur du beter dig? Nåväl, nog om det nu. :)
din bästis Julian bad mig att chilla lugnt i en veckas tid för att coola ner för att jag blev förbannad på din bästis rein-o the cocksucker.
jag var jävligt tollerant mot honom under lång tid, men rein-o the fudgepacker fortsatte att provocera hela tiden.
tillslut blev jag jävligt lack på honom och hävde ur mig obceniteter mot honom!
rein-o har provocerat många på det forumet och det vet du själv!

jag tänkte, fuck it jag behöver inte vara medlem där så jag avslutade mitt konto!

du verkar inte fatta vad jag skrev till dig i ditt första trådsvar????
läs om mitt svar och begrunda noggrant, så kanske du fattar vad jag skrev?
alla andra här på forumet förstod nog vad jag menade.

det är en sak att skriva kritiskt på forumet och klaga, det är en helt annan sak att kontakta Postnord i hövlig ton.
ändå har du brainiac tolkat allt på Nisslings värsta vis.
det är bra gjort! :thumbup:
det grymt med folk som bara tror saker o ting om andra.
ta reda på saker o ting hur det egentligen är innan du uttalar dig kritiskt om andra på forumet!
förresten, tror gör man bara i kyrkan!!

btw!
du är nu härmed blockerad på min ignored shit-list här på forumet :thumbup: :thumbup: :trott:

Pungkonturer

Post by Pungkonturer » Fri Jun 22, 2018 17:20

Snacka om att överreagera (Nissling har ju inte påstått något, bara ställt en fråga). Fast, såklart, bara skriftligt här på forumet. Du är säkert lugn och resonabel IRL. :wink:

kowalski

Post by kowalski » Fri Jun 22, 2018 18:09

Pungkonturer wrote:Snacka om att överreagera (Nissling har ju inte påstått något, bara ställt en fråga). Fast, såklart, bara skriftligt här på forumet. Du är säkert lugn och resonabel IRL. :wink:
nisseling ställde frågan på fel sätt så att det medvetet skulle misstolkas från min sida!

Nisseling påstår även att jag blev avstängd pga min "såkallade attityd" mot andra medlemmar på ett annat forum vilket inte alls stämmer.

jag blev blockad från inloggning i en vecka för att tagga ner pga att en annan sopa som hela tiden provocerade mig på det andra forumet, jag blev jävligt lack på idiotens beteende!
moderatorn skulle nypit den andre i örat och bett honom lägga ned med dumheterna vilket aldrig hände.

jag är tolerant men till en viss gräns, håll på och dumma dig hela tiden då blir man till slut lack vilket jag blev.

Nisseling ska inte komma och påstå saker o ting som han inte har kännedom om!

jag stängde ned mitt konto på det forumet för att slippa ha å göra med idioten som provocerade.

Nissling

Post by Nissling » Fri Jun 22, 2018 21:07

Pungkonturer wrote:Snacka om att överreagera (Nissling har ju inte påstått något, bara ställt en fråga). Fast, såklart, bara skriftligt här på forumet. Du är säkert lugn och resonabel IRL. :wink:
Tror tyvärr (på gott och ont) att folk har en tendens att bli långt kaxigare och väldigt mycket mer "förståsigpåare" än vad de är bortanför tangentbordet. Det är tråkigt att de sidorna finns hos människor, men på ett sätt skönt att det också är i en lite mer abstrakt form. I de flesta fallen.

Vid ett tillfälle hade PostNord lyckats få min bägare att koka över då de ville returnera en försändelse från Nederländerna som hade "fastnat" på deras terminal i Stockholm, fastän de aldrig hade kört ut den till mitt utlämningsställe. Jag ringde dem säkert tio gånger och skickade runt fem stycken mejl, varpå sammanlagt två ärenden startades inom loppet av tre veckor. Summa summarum sorterades försändelsen 36 (trettiosex!) gånger innan någon mänsklig varelse kunde lokalisera den varpå de bad mig hämta upp paketet i Veddesta eller ringa för att be dem få den till mitt utlämningsställe. Då jag inte ville riskera något var jag i Veddesta 45 minuter efter bekräftelsen, med alla pappren och övrig info, varpå det visade det sig att de inte hade en aning om var försändelsen var och efter att killen hade tagit tre vändor ute på terminalen för att leta och fråga sina kollegor sa han att den med stor sannolikhet hade åkt tillbaka till Nederländerna. Jag försökte komma med förslag men han bad mig bara kontakta kundtjänst. Då flippade jag ur totalt och hade en väldigt elak ton mot snubben bakom disken där jag var trött på skiten samt att hela PostNord verkar vara brevbärarnas oönskade barn, samt hotade med att göra anmälningar till PTS.

Jag har nog aldrig skällt ut någon så mycket som då, och även om kritiken på ett sätt var befogat (deras jobb var under all kritik) så kan jag i efterhand känna att just han inte förtjänade att få den skiten. Som gammal brevbärare vet jag att saker kan gå väldigt snett och att många parter är inblandade. Jag behövde själv aldrig bli konfronterad av någon kund, men vid ett tillfälle gjorde lokaltidningen ett reportage om just vårt arbete och de utlyste ffa en kollegas prestation (de nämnde förstås inga namn men alla på arbetsplatsen förstod att han stod ansvarig). Hur knasigt det än kan gå så finns det också vissa gränser mellan problemlösning och ren uthängning.

Om någon vill läsa min historik finns den nedan.

Code: Select all

2017-08-01 03:15 
PostNL B.V. 
PostNord har fått elektronisk information om din leverans som nu är hos avsändaren eller på väg till PostNords terminal. Spårningsinformationen uppdateras när leveransen har ankommit terminal 

2017-08-02 14:10 
Toftanäs Sverige 
Försändelsen är på väg 

2017-08-03 04:33 
Veddesta Sverige 
Försändelsen är på väg 

2017-08-03 10:47 
PostNord Veddesta Sverige 
Försändelsen finns på en distributionsterminal i väntan på överenskommelse med mottagaren om leverans 

2017-08-10 08:17 
PostNord Sverige 
Mottagaren har aviserats per brev

2017-08-14 12:38 
PostNord Sverige 
Hämtas hos ombud, valt av mottagaren 

2017-08-18 08:38 
Försändelsen returneras 

2017-08-18 15:55 
Veddesta Sverige 
Försändelsen är på väg 

2017-08-21 01:31 
Veddesta Sverige 
Försändelsen är på väg 

2017-08-21 05:24 
Veddesta Sverige 
Försändelsen är på väg

2017-08-22 14:37 
Veddesta Sverige 
Försändelsen är på väg 

2017-08-23 01:37 
Veddesta Sverige 
Försändelsen är på väg 

2017-08-23 05:08 
Veddesta Sverige 
Försändelsen är på väg 

2017-08-23 07:55 
Försändelsen finns på en distributionsterminal i väntan på överenskommelse med mottagaren om leverans 

2017-08-23 18:23 
Veddesta Sverige 
Försändelsen är på väg 

2017-08-24 00:50 
Veddesta Sverige 
Försändelsen är på väg 

2017-08-24 05:46 
Veddesta Sverige 
Försändelsen är på väg 

2017-08-24 19:40 
Veddesta Sverige 
Försändelsen är på väg 

2017-08-25 01:28 
Veddesta Sverige 
Försändelsen är på väg 

2017-08-25 06:10 
Veddesta Sverige 
Försändelsen är på väg 

2017-08-25 19:38 
Veddesta Sverige 
Försändelsen är på väg 

2017-08-28 00:52 
Veddesta Sverige 
Försändelsen är på väg 

2017-08-28 06:16 
Veddesta Sverige 
Försändelsen är på väg 

2017-08-28 18:01 
Veddesta Sverige 
Försändelsen är på väg

2017-08-29 00:38  
Veddesta Sverige  
Försändelsen är på väg  

2017-08-29 06:36  
Veddesta Sverige  
Försändelsen är på väg  

2017-08-29 16:21  
Veddesta Sverige  
Försändelsen är på väg  

2017-08-30 01:08  
Veddesta Sverige  
Försändelsen är på väg  

2017-08-30 06:08  
Veddesta Sverige  
Försändelsen är på väg  

2017-08-31 19:09  
Veddesta Sverige  
Försändelsen är på väg  

2017-09-01 02:03  
Veddesta Sverige  
Försändelsen är på väg  

2017-09-01 02:24  
Veddesta Sverige  
Försändelsen är på väg  

2017-09-01 16:04  
Veddesta Sverige  
Försändelsen är på väg

2017-09-04 03:34  
Veddesta Sverige  
Försändelsen är på väg

2017-09-04 16:16  
Veddesta Sverige  
Försändelsen är på väg

2017-09-05 00:17  
Veddesta Sverige  
Försändelsen är på väg  

2017-09-05 06:03  
Veddesta Sverige  
Försändelsen är på väg

2017-09-05 15:29  
Veddesta Sverige  
Försändelsen är på väg  

2017-09-06 00:36  
Veddesta Sverige  
Försändelsen är på väg

2017-09-06 06:10  
Veddesta Sverige  
Försändelsen är på väg  

2017-09-06 19:04  
Veddesta Sverige  
Försändelsen är på väg  

2017-09-07 01:12  
Veddesta Sverige  
Försändelsen är på väg

2017-09-07 05:43  
Veddesta Sverige  
Försändelsen är på väg

2017-09-07 17:17  
Föga förvånande kom den aldrig fram, men avsändaren fick tydligen aldrig heller tillbaka paketet. Det hela är väldigt... Lustigt. :?

Om man får säga några slutord i diskussionen som Kowalski så gärna beskyller mig för att smutskasta honom för så kan jag själv ta rätt mycket skit innan jag rycker på axlarna. Heller bryr jag mig om vad du tror om mig och vissa specifika forummedlemmar (även om du är helt ute och cyklar) men när du snackar så om Juliens beslut så förstår jag att du inte har någon självinsikt alls kring ditt egna beteende. En snällare, mer hängiven admin får man nog leta efter. Huruvida det beror på hans tidsbrist eller ödmjukhet låter jag vara osagt, men du ska nog vara glad för att just han höll i spakarna. Det är inte många med din inställning som kommer så lindrigt undan.

kowalski

Post by kowalski » Fri Jun 22, 2018 21:32

har du läst att jag tjafsat med någon annan på forumet eller på detta forum?
nej det har du inte, det var sopan rein-e som börja med att trolla i alla trådar jag startade.

du kanske gillar tjafs i trådar, jag gör det inte!
Julian skulle hejdat drägget vilket han inte gjorde, tillslut blev jag förbannad och pi$$ade på rein-e i alla mina trådar!

vem fan orkar med ett troll som beter sig som en fjortis, klart som faen att man tillslut blir lack när han hela tiden trollar av djävulskap!
Last edited by kowalski on Fri Jun 22, 2018 23:26, edited 1 time in total.

Jönas
Moderator

Post by Jönas » Fri Jun 22, 2018 21:47

Jag tycker ni kommit långt i att förstå varandra. Kör på så kan vi kanske kan se en förbrödring så småning om. :thumbup:

kowalski

Post by kowalski » Sat Jun 23, 2018 8:42

Jönas wrote:Jag tycker ni kommit långt i att förstå varandra. Kör på så kan vi kanske kan se en förbrödring så småning om. :thumbup:
hoes before broes brukar man säga. 8)

Nissling

Post by Nissling » Sat Jun 23, 2018 12:44

Lite lökigt är det ju ändå när du gång på gång klagar på att PostNord har tagit ut importmoms för en försändelse som har skickats som gåva, fastän det uppenbarligen är något som du har köpt. Som tidigare har nämnts i tråden rör det sig om ett bedrägeriförsök från er sida (din och säljarens, oavsett värde). Det är ju klart att det är kasst att PostNord inte håller vad de lovar, men herregud... Försöker man utnyttja systemet kanske man ska backa när man bli haffad men kan komma lindrigt undan så får man nog vara glad för det.

Jag har själv fått grejer skickade från Japan med på tok för lågt deklarerat värde (100 yen för 1½ kilogram, vilket säljaren fyllde i med egen vilja) och där jag har blivit ombedd att skicka kvitto eller skärmdump på överföring, varpå de med det som grund har kunnat bedöma huruvida det var deras ansvar eller inte att ta ut importmoms. Tullverket och PostNord är ju ändå väldigt, väldigt vana vid denna typ av mygel. Det är ju rena barnsligheter att efteråt försöka hävda sin rätt när man ändå bevisligen har gjort fel från första början.

kowalski

Post by kowalski » Sat Jun 23, 2018 13:12

om jag försökt lura pissnord då är det pissnords uppgift att bevisa att jag skulle ha försökt mygla.
finns det inga papper kan dom se sig om i stjärnorna och släppa igenom paketet.
man får inte agera godtyckligt och ta ut avgifter om allting är korrekt ifyllt som gåva!

kom inte å säg att du aldrig fått grejer skickade som gåva som du gladeligen lyckats få hem utan avgifter?
det är ingen som vill betala avgifter helt i onödan och det vet du!

när det gäller mygel så är storpamparna i samhället dom största tjuvarna!
dom största fifflarna är snuskigt rika Moderater som har skattekonton utomlands samt andra oseriösa politiker som skor sig på andras bekostnad, banker som tjänar biljoner med pengar men erbjuder löjligt låga sparräntor och dålig service m.m., bensinbolag som skyller på olika anledningar till att snabbt höja bensinpriset men tar djävulskt lång tid på sig att sänka priset när markanden stabiliserar sig.
det finns hur mycket som helst som inte är rätt!

du får gärna betala blodsugaravgifter som pissnord tar ut om du tycker att det är OK?
vi andra vill helst slippa dom!

i Sverige gällde förut belopp upp till 200kr om man handlade från butik utomlands, upp till 200 var det avgiftsfritt.
som privatperson att skicka som gåva mellan privatpersoner var det väl runt 500 eller 1500 kr utan att betala avgift, jag minns inte riktigt vad summan var?

i USA är det tvärtom, man kan som privatperson få in grejer upp till 800 dollar om jag inte mindes fel utan att behöva betala avgifter.
Sverige är ju helskönt när det gäller att pungslå den lilla människan!

Nissling

Post by Nissling » Sat Jun 23, 2018 13:30

Och som vanligt är du inte kapabel till att se längre än din egna näsa räcker.

Nej, jag tycker inte att skattesmitare som har sina förmögenheter i skatteparadis är några att se upp till.
Nej, jag tycker inte att PostNords hanteringsavgifter är någon höjdare.
Och ja, jag har också fått försändelser myglade hem till mig som jag har sluppit betala moms på.

Personligen har jag inget emot att betala importmoms, men ogillar PostNords sätt att handskas med detta. Av det skälet handlar jag hellre av företag där momsen betalas direkt vid kassan och istället för att lägga ner pengar på hanteringsavgift får jag en snabbare frakt. Det blir lättare för alla parter inblandade, jag får mina varor tidigare och jag drar fortfarande mitt strå åt stacken.

Men ditt sätt att handskas med detta är ju löjeväckande. Alla vi som läser detta förstår ju att du försöker blåsa dem, så för den här diskussionen är det helt ointressant om PostNord har några bevis eller inte för vi övriga här har redan en komplett bild som vi kan tolka utan problem. Du gräver din egna grav. Enligt Tullverkets stadgar har PostNord också en skyldighet att ta ut moms på försändelser som skickas som gåvor mellan privatpersoner (även med ett deklarerat värde under 500 kr) om det sker vid upprepade tillfällen hellre än enstaka.

Fattaru...? ;)

EDIT: I vissa delstater i USA är f.ö. lagar om tulldeklarationer extremt hårda. Om du som säljare bor i Kalifornien blir påkommen att ha deklarerat fel på någon vara kan du faktiskt förlora möjligheten att exportera från landet. Vilket paradis... :roll:

Post Reply