Bedrägerier på Tradera

Alla andra saker.

Moderators: Jönas, Rolfen, Hellbender

Post Reply
kowalski

Bedrägerier på Tradera

Post by kowalski » Thu Apr 26, 2018 12:23

Har du blivit utsatt för bedrägeri av skojare på Tradera?

Hittills har det nu hänt mig två gånger på Tradera!

Första gången det hände mig var en en norska från Norge som lagt upp annonser på Tradera, jag la ett vinnande bud på ett armband i 18 karat guld.

efter vunnen auktion ville norskan att jag skulle betala för armbandet via Paypals skicka pengar som gåva till familj och vänner.
denna betalönskan gjorde mig väldigt misstänksam och jag betalade istället via Paypal vanliga tjänst med köparskydd som tur var.

när jag slutligen fick hem paketet och vad som låg i paketet var något helt annat än det jag hade betalat för.

jag fick ett armband stämplat 18K som var tillverkat i nickel och skulle se ut som vitt guld, så fort jag tog i armbandet började det klia i handen på mig.
jag har nickelallergi och ett armband i 18 karat äkta guld svider inte i handen om man rör på metallen vilket det gjorde med armbandet jag fick av norskan.

norskan hade även lagt upp andra annosner på Tradera i syfte att begå bedrägerier.

efteråt var det mycket tjafs mejlandes fram o tillbaka med norskan och jag gjorde en Paypal reklamation om bedrägeri.
jag fick tillbaka mina pengar tillslut genom Paypal.
Norskan blev även avstängd av Tradera pga bedrägligt beteende.

i efterhand när jag googlade henne så visade sig det att hon var skriven på en address i pundarkvarteren i Oslo.

nästa bedrägeri på Tradera hände nyligen i förra månaden

jag vann en auktion på laserdisc Executive Decision.
discen kostade mig 23kr samt 65kr i frakt, sammanlagt 88kr.

det kom inget paket på en vecka, jag mejlade säljaren och undrade var paketet är om han hade skickat det?
då svarar säljaren att hans fru varit otrogen mot honom och han mådde inte bra, men han skulle skicka paketet till mig framöver.
OK sa jag inga problem bara det kommer fram.
det gick ännu en vecka inget paket leveraras till mig, jag mejlar igen och han svammlade att han haft fullt upp men att han hade skickat paketet med PissNords tjänst: Skicka lätt.
Skickar man med tjänsten Skicka lätt så får man per automatik även ett mejl att man har ett paket på väg, i mejlet skall även ingå kollinummer.
jag har aldrig fått något mejl från PissNord om att jag har ett paket på väg till mig.
jag mejlade även säljaren att ge mig kollinummer på paketet, jag fick aldrig något kollinummer från säljaren!
med andra ord har säljaren aldrig skickat något paket till mig, han har bara förhalat med skitsnack och lögner.

inne på tredje veckan har inget paket levereras till mig och jag har heller inte fått något kollinummer av säljaren, jag mejlade då Tradera och klagar.
Tradera mejlar säljaren om tvist, jag hade gjort misstaget att betala in 88 kr via banköverföring så jag hade nu inget köparskydd.

jag mejlade även säljaren och gav han ett ultimatum, du har tills på onsdag på dig att leverera mitt paket, om inte det dyker upp har du köpt dig ett riktigt uselt omdömme för 88kr skrev jag.
jag väntade mig ett snabbt svar från säljaren ang mitt paket, men inget svar fick jag från honom.
dagen efter fick han ett omdömme på Tradera som han förtjänade som bedragare.

jag vann auktionen den 26 mars och betalade samma dag, pengarna fick säljaren in samma dag den 26 mars.
nu är vi inne i april den 26, det har nu gått en månad sedan jag betalade för mitt paket och fortfarande har det inte dykit upp!

hur kan man vara så j*vla dum som säljare att man luras på Tradera för ynka 88kr?
hur j*vla dum kan man egentligen vara som människa?
Last edited by kowalski on Fri Jul 27, 2018 15:41, edited 1 time in total.

Rufus

Re: Bedrägerier på Tradera

Post by Rufus » Fri Apr 27, 2018 12:55

Tråkigt att höra. I det andra fallet tror jag att det handlar om slarv. Som sagt, ingen börjar avsiktligt lura folk för ynka 88 kr. Däremot finns det tyvärr många som är nonchalanta och slarviga.

kowalski

Re: Bedrägerier på Tradera

Post by kowalski » Fri Apr 27, 2018 13:14

säljaren har fått ett antal negativa omdömmen från andra köpare som inte fått sina varor.
detta är inte första gången han gör såhär!

jag tror att denne säljare som inte skickade min laserdisc medvetet satt i system att inte skicka ut köparnas paket?
sedan skyller han på olika händelser för att slingra sig!

säljaren behåller troligtvis både grejer o pengar till sig själv?

88kr är inga stora pengar men det handlar om principen!
jag har betalat för något jag inte fått levererat , vilket isåfall gör säljaren till en bedragare.

pengarna får jag inte tillbaka då det inte fanns köparskydd när jag gjorde banköverföring till säljaren

Post Reply