Identifiera filmerna på bilden

Alla andra saker.

Moderators: Jönas, Rolfen, Hellbender

Post Reply
SWE-X

Identifiera filmerna på bilden

Post by SWE-X » Sun May 12, 2019 22:33

Jag har en bild som jag försöker datera med hjälp av affischerna i videobutikens fönster. Jag har provat att zooma in ordentligt, men har svårt för att urskilja vilka filmerna är. Med tanke på bilparken så borde det vara första halvan av 80-talet, men en mer precis datering hade varit bra.Tacksam för hjälp från skarpsynta!

Image
One bastard goes in, and another one comes out

Jönas
Moderator

Re: Identifiera filmerna på bilden

Post by Jönas » Sun May 12, 2019 22:52

Reflexmässigt så tänkte jag Stjärn-video butiken i Katrineholm. Jag köpte loss några rullar där så sent som i slutet av 90-talet gissar jag. Minns inte alls vad men tror en av dem kan ha varit Syste Emanuelle. Vad det är dör filmer på plakaten i fönstret kan jag dock inte urkilja. Den vänstra känns som en vietnam-rulle med en snubbe som springer med helikoptrar i bakgrunden.

Det fanns fö två till Stjärn-video butiker. En i Strängnäs och en i Eskilstuna. Jag har hyrt film i båda dessa butiker som givetvis lagt ner för länge sedan.

Edit :Fast när jag tittar på riktnumret så är det väl 042? Det fanns alltså Stjärn-video på många ställen. Är det en butik du frekventerat Peter?

Edit 2: Det finns (fanns?) även en Pizzeria Adria i Köping. Säkert inte ett unikt pizzerianamn det heller. :lol:

AM

Post by AM » Mon May 13, 2019 10:31

Butiken på bilden är Stjärn Video i Helsingborg.

Det andra Stjärnvideo hade två butiker (som mest) i Eskilstuna, en i Strängnäs, en i Katrineholm, en i Flen och eventuellt butiker i Örebro och Västerås också. Måste dubbelkolla det sista. En bit in på 80-talet var Stjärnvideo den största videokedjan i Mellansverige enligt sonen till han som startade verksamheten cirka 1980.

Jag har fyndat en del i Eskilstunabutiken och runt 1990 var jag nere butikens i källare innan alla utförsäljningar påbörjades. Fyra stora källarrum, mer eller mindre fyllda med hyrfilmer från golv till tak... Tyvärr letade jag mest efter skräck och vissa italienska regissörer då och hade inte heller ekonomiska resurser att köpa loss så mycket. Härlig syn dock. Struntade i att köpa Terror på Cinehollywood för 29 kr vid en utförsäljning ett par år senare...

Tommy O
Moderator

Post by Tommy O » Mon May 13, 2019 15:49

Jag tycker att bortersta affischen påminner om en omslagsdesign för Night of the Generals:
https://scontent.farn2-1.fna.fbcdn.net/ ... e=5D62625D
BEEP · BEEP · BEEP · BOP A LOOLA

Cactus

Post by Cactus » Mon May 13, 2019 19:34

Det ser ut som Kapten Gulskägg i vänstra sidan av högersta fönstret.

Image

Pungkonturer

Post by Pungkonturer » Mon May 13, 2019 19:40

Sökte en kort sväng på Internet efter "Stjärnvideo" och fann följande artikel: https://www.ekuriren.se/familj/en-stres ... 02107.aspx

Ur artikeln:

"Att läsa ekonomi på gymnasiet tedde sig självklart, efter att föräldrarna öppnat butiken Stjärnvideo, och lika självklart blev det naturliga steget ut i yrkeslivet.

– Jag jobbade i butiken under skoltiden och gick upp på heltid direkt efter studenten. 1987 öppnade vi en filial i Flen och den tog jag hand om i nästan tio år, tills vi sålde verksamheten."

SWE-X

Post by SWE-X » Mon May 13, 2019 20:58

Jönas wrote:
Sun May 12, 2019 22:52
Edit :Fast när jag tittar på riktnumret så är det väl 042? Det fanns alltså Stjärn-video på många ställen. Är det en butik du frekventerat Peter?
Ja, det var en av de butikerna jag brukade hyra i under 80-talet.
AM wrote:
Mon May 13, 2019 10:31
Butiken på bilden är Stjärn Video i Helsingborg
Det stämmer bra. Denna butiken var en filial till den något större Apollo Video, belägen ca. 2 km därifrån. De båda butikerna skiftade även runt på filmerna sinsemellan.
Tommy O wrote:
Mon May 13, 2019 15:49
Jag tycker att bortersta affischen påminner om en omslagsdesign för Night of the Generals
Det verkar stämma faktiskt. Kan det ha varit 1982 som den hade videopremiär på Video Express?
Cactus wrote:
Mon May 13, 2019 19:34
Det ser ut som Kapten Gulskägg i vänstra sidan av högersta fönstret.
Det påminner onekligen om Gulskägg, men det är några detaljer runt karaktären som jag tycker ser annorlunda ut.

Raimo

Post by Raimo » Tue May 21, 2019 14:53

Tänkte direkt att det var Helsingborg, tänkte även tidigt 1980-tal då det står en bruksig Amazon utan kromlister (en Amazon Favorit kanske?) parkerad utanför. Lägga in hyrisarna i baksätet och sedan dra hem till Dalhem för en helkväll.

SWE-X

Post by SWE-X » Wed Jun 26, 2019 9:50

Samma butik år 2019, men nu har de bara godis och leksaker på hyllorna. Kanske läge att byta namn...

Image

Post Reply