Tvätta rent dvd och BD skivor?

Alla andra saker.

Moderators: Jönas, Rolfen, Hellbender

Post Reply
kowalski

Tvätta rent dvd och BD skivor?

Post by kowalski » Wed Jun 12, 2019 11:50

Ibland händer det att jag köper begagnade skivor.
Skivorna kan var flottiga med fettfläckar eller annat vitt intorkat klet som man kan misstänka är jizz, vilket kan vara äckligt att ta i discarna. :shock:
Horatio på CSI Miami kan säkerligen ta reda på vad det är för klet men det kräver för mycket arbete.

Jag funderar på om det är ofarligt att tvätta discarna med diskmedel i kallt/ljummet vatten och sedan låta discarna självtorka på en duk under en veckas tid :?: :idea:
Är detta ett bra och skonsamt sätt att göra rent skivor på :?:

Discarna är ihoplimmade och det kommer tränga in vatten mellan dischalvorna, torkar vattnet ut tillslut efter en veckas torktid :?:
Det är inte bra att spela en fuktig skiva i en spelare så det får kortslutning och grejerna pajjar. :shock:

Bodegan

Re: Tvätta rent dvd och BD skivor?

Post by Bodegan » Thu Jun 13, 2019 8:51

Ska inte vara nåt problem tror jag, vet att DVD skivor framförallt är mycket mer känsligare än cd skivor, annars kan du skaffa en sån där apparat som slipar och gör rent skivorna jag har en sån och är nöjd med den kostade mig bara några hundralappar

kowalski

Post by kowalski » Thu Jun 13, 2019 10:37

Bodegan wrote:
Thu Jun 13, 2019 8:51
Ska inte vara nåt problem tror jag, vet att DVD skivor framförallt är mycket mer känsligare än cd skivor, annars kan du skaffa en sån där apparat som slipar och gör rent skivorna jag har en sån och är nöjd med den kostade mig bara några hundralappar
Jag köpte en slip o rengöringsmaskin på Teknikmagasinet.
Maskinen ser ut som en bärbar cd-spelare.

Jag har många DVD-R skivor av ett engelskt skivfabrikat som heter D-shirt som jag köpt i bulk spindelförpackning.
Billiga dvd-r skräpskivor som är ytterst känsliga för repor oavsett om dom är ytliga eller grova på discens spelyta.
Jag polerade upp några av dessa ospelbara skivor med polerpasta i slipmaskinen pga att min dvdspelare inte längre kunde läsa av skivorna och jag fick istället felmeddelandet disc error i displayen.
Sagt o gjort, jag polerade upp skivorna i slipmaskinen.
Tror du att skivorna gick att läsa av sedan?!
Inte en Janne! :shock:
Har hittils fått kassera över 20 D-shirt skivor som jag hade brända filmer på!

Anledningen till att skivorna hade repor var att jag köpte billiga cd-väskor på Rusta.
Väskorna rymmer runt 140 skivor, problemet med dom är att fyller man 140 skivor i alla cd-tomfickor så ligger skivorna och gnider mot varandra då det blir tajt när man drar igen blixtlåset.
Cd-fickorna har ett filtmaterial som kraftigt repar discarnas spelytor så att det uppstår grova repor.
Jag repade oavsiktligt många skivor pga detta! :shock:
Rustas cd-väskor är totalt värdelösa för vissa discfabrikat.

Verbatims skivor är tåligare men fortfarande spelbara, men dom fick även dom repor på spelytan.
Kolla dina skivor om du har dom placerade i tajta cd-väskor.

Jag har 5 stycken Rusta cd-väskor fyllda med brända filmer, alla fungerade perfekt innan jag stoppade in en varsinn jävla skiva i varje tomficka.
När jag upptäckte problemen så fick jag köpa singel pappersfodral som jag istället fyllde skivorna med.
NU är det bara att kolla igenom vartenda dvd-r film och kontrollera vilka som är oskadade och ospelbara.

Teknikmagasinets slipmaskin är inget vidare måste jag säga, D-shirt skivorna fungerar inte alls efter poleringen av spelytan :!: :idea: :evil: :shock:

Bodegan

Post by Bodegan » Fri Jun 14, 2019 14:29

Inte för att vara sådan men brända filmer är inte så roligt att ha och är nåt som man kan leva med utan beroende på vad det är förstås, enligt mig i alla fall

kowalski

Post by kowalski » Fri Jun 14, 2019 21:43

Bodegan wrote:
Fri Jun 14, 2019 14:29
Inte för att vara sådan men brända filmer är inte så roligt att ha och är nåt som man kan leva med utan beroende på vad det är förstås, enligt mig i alla fall
Innan det blev förbud mot nedladdning brukade var och varannan svensk ladda ner film även om det inte pratades högt om det :shock:
Sverige var väl en av dom värsta nationerna när det kom till att folk tankade ner. 8)
Dom som tog ner film gjorde det för att vara ekonomiska av sig, titta på gratis film var väl fantastiskt trevlig sysselsättning kan jag tänka mig :?:

Jag fick en hel del film av min kompis.
Många av dessa fördes över på D-shirt skräpskivor som skulle visa sig vara väldigt känsliga för repor :evil:
Det blir till att köpa om många filmer på DVD/BD nu när vissa av skräpskivorna inte går att läsa av i spelaren.
Irriterad man blir :!:

Bodegan

Post by Bodegan » Sat Jun 15, 2019 20:23

Okej ja jag har laddade aldrig ner filmer men det hände att man lånade filmer som någon hade bränt ner på skiva

kowalski

Post by kowalski » Sat Jun 15, 2019 22:12

Kan tänka mig att det var en skojig hobby för vissa människor att (ehum) ta ner laglig film från nätet?! 8)

Bodegan

Post by Bodegan » Sun Jun 16, 2019 9:38

Rätt skönt att slippa titta på en film när helt plötsligt kameran börjar vika sig eller någon reser sig upp i biosalongen och står för kameran etc etc

kowalski

Post by kowalski » Sun Jun 16, 2019 11:01

Du menar att folk kunde ta med sig en videokamera in i salongen och filmade av duken med ostadig hand? :lol:
Det fanns ett sådant avsnitt i Seinfeld med Kramer som filmade på bio.
Det var roligt. :lol:

Bodegan

Post by Bodegan » Mon Jun 17, 2019 8:48

Ja vissa saker var INTE bättre förr :lol:

kowalski

Post by kowalski » Mon Jun 17, 2019 19:17

Bodegan wrote:
Mon Jun 17, 2019 8:48
Ja vissa saker var INTE bättre förr :lol:
Ja du, fulkopior såg man på en hel del när man var ung! :lol:
Usch vilken dålig bild det kunde bli på 3dje- fjärdehands kopior, där satt man och glodde för att inte missa några detaljer när filmerna var oklippta :shock:

kowalski

Post by kowalski » Wed Jun 26, 2019 12:31

Köpte en rengöringssprej som heter Perma clean.
Funkar kanon på discar.

Post Reply