Senast sedda konserten

Alla andra saker.

Moderators: Jönas, Rolfen, Hellbender

magnus

Re: Senast sedda konserten

Post by magnus » Sun Mar 31, 2019 10:47

torsdag. kafé 44.
Tre engelska hardcoreband, där medlemmarna roterade mellan banden, sångarn i ena spelade bas i ett annat osv. De var alla relativt unga, runt 20 om man tippar, vilket piggar upp.
Last Affront - de hade väldigt bråttom, snabba låtar och kort spelning.
Ilska - Det lokala inslaget, har sett de förr och de är helt okej.
Vile Spirit - väldigt mycket engelskt 90-tal, inklusive gruffig sång, den unge sångaren hade respektingivade dålig hållning. Kanske inte superbra, men klart kul att se, särskilt gitarristen, en propert klädd kvinna som helt oberört stod och tuggade tuggummi samtidigt som hon sprätte fram det ena hårda hc-riffet efter det andra.
Gutter Knife - lite som något upphottat från No Future-skivbolaget, hade det där aningen mer distinkta och driviga som utmärker ett vasst band. Satt fint som fan.

fredag. tellus/midsommarkransen
Bernt Rosengren Kvartett - lika bra som alltid, de lirade bland annat ett par fina Bud Powell-låtar och avslutade med "What is this thing called love" och "Summertime". Strålande!

lördag. Gula villan/handen
Ännu en fin förortspunkafton, fem band och lite tokigt att det absolut bästa spelade först. Men de blev inkastade i sista stund, hade väl en kväll över.
Gutter Knife - like bra som ett par dar innan, jag hade även hunnit lyssna på skivan jag köpt sist så kunde några av hytta-med-näven-refrängerna nu. Kanon.
Ill Fit - nja, vet inte de var så värst spännande, halvfarts hc, på sin höjd okej.
Demon Head - dansk hårdrock komplett med skinnvästar, permanethår, poserande, galopp-trummor och till och med power ballad med akustisk gitarr... jösses, danskar alltså.
Power Face - Svårt att bedömma om de verkligen är så bra, efter hårdrocken var det en ren befrielse.
Hag - när jag såg dem i somras var de trista, men en klar uppryckning sen dess. Inte dunderbra, men tillräckligt och publiken var vild som brukligt är numera. De som gnäller om att allt var bättre förr har fel - i varje fall när det handlar om punkspelningar i stockholm...

magnus

Post by magnus » Thu Apr 11, 2019 16:15

Fredag. Glenn Millers.
Matt Chandler mfl. - hann med ett set trevlig jazz med gitarr och sax, extra plus för trummis som såg lugn och avslappnad ut men helt utan förvarning började veva på rejält med trumsolo.
Nalen klubb.
Existenz - skånsk 80-tals band med mycket engelsk inriktning, Marcus sa att det var dansbandspunk och det var träffande. Sångaren hade gubbkeps.
Strebers - Tonårsfavoriter del 1.Har ju alltid gillat Strebers och det var kul att gå på spelning när man kunde varenda låt, de körde någon nyare men då kunde man gå och fylla på sin öl. Tyckte först det lät lite tamt, men det tog sig, eller så vande man sig. Hur som helst en jävligt kul kväll! De drog väl i stort sett av alla låtar man kunde önskat sig.
Vi gjorde också en sammanfattning av Strebers texter, de här ämnena variera de mellan alla sina låtar: 1. krig 2. politiska fångar 3. det är jobbigt att jobba (och betala skatt) 4. skrock/naturromantik (typ näcken) 5. jobbig uppväxt i betongförort (i Strängnäs??).

tisdag. Larrys corner.
Två konserter i den här pyttelokalen, max publik var 35 pers och då var det också proppfullt. Lysande kväll - det är härligt med ny musik!
Faces X - "indierockband" sa de, men inte vet jag, väldigt unga killar, klonk, skronk, improviserat, ibland körde de lite av banan men som helhet var det faktiskt väldigt kul och bra.
Ryosuke Kiyasu - japansk soloturmmis. Han hade ett litet bord, en mikrofon, en virveltrumma, vanliga trumpinnar och vispar (och sin ena sko) och med det gav han järnet och matade på rejält fysiskt och intensivt i en dryg kvart. Fantastiskt!

onsdag. Broder Tuck/skanstull.
Anti-metafor - nytt kängpunkband från Mjölby, de veva på friskt och var inte alls tokiga, tvärt om var det riktigt schysst.
Gestures - såg de här för ett par veckor sen och de är inte nå vidare, är väl kanske särskilt sångaren jag stör mig på.
Disease - distad d-takt från Makedonien. Extremt enkelspårigt, de kunde mycket väl ha kört samma låt i 20 minuter. Men man behöver lite sånt emellanåt. Ingen jätteuppslutning, verkar som nitpunken är i en svacka populäritetsmässigt...

Mr. Piggy

Post by Mr. Piggy » Fri Apr 12, 2019 13:54

Strebers var förjävla bra! Jag sjöng och skrek så jag tappade rösten. Kul att ses också!

magnus

Post by magnus » Fri Apr 12, 2019 19:58

Ja, det var kanon! Mycket trevligt.

magnus

Post by magnus » Sat Apr 20, 2019 23:21

förra torsdan. Slaktkyrkan/globen
Helt klart ett för stort ställe för punkspelning en veckodag, uppslutningen var sparsam.
Käftsmäll - hemsk raggar/bonnrock, eller heter det "77-punk"?
Twin Pigs - har sett de här ett antal gånger och är inte så förtjust, men det är ju ändå någolunda fartfyllt. Tycker de tacklade den avslagna stämningen exemplariskt.
The Queers - Tonårsfavoriter del 2. Jag köpte, av oklar anledning, The Queers ensidiga bild-live-lp "Suck This" när den gavs ut och lyssnade på den konstant. De hade en formel för konserter där de körde runt halvtimmen utan avbrott, låt på låt. Såhär nästan 25-år senare var faktiskt formeln intakt, men sen fortsatte de såklart lika länge till med lite prat och så. Helt fel i teorin, men nu tyckte jag ändå det var rätt för det var riktigt kul och jag ville inte att de skulle sluta. Tror de gått varvet runt, gått ner sig och kommit igen. Joe King presenterade bandet som bestående av "two fat fuckers and me, an alcoholic and drugaddict"... De damma av de flesta låtar man ville höra, och några till, men konstigt nog varken "I Spent the Rent" eller "I was a Teenage Bonehead". De få som var där gick igång också, glad som fan att jag släpade mig dit!

skärtorsdan. Glenn Millers.
Yokada + Per “Texas” Johansson - Pianotrio förstärkta med sax/klarinett. Melodisk och smått lyrisk jazz, de körde flera låtar av Mal Waldron, honom har jag alltid gillat, men allra bäst var ett par av Joe Meek, wow! Som brukligt gick de loss lite mer i tredje set, en Herbie Nichols låt som avlsutning, underbart bra, riktigt fint och mysigt.

lördag.. Kraken
Nå svenskt förband - kasst
Nurse With Wound - Ingen tonårsfavorit, men däremot min absoluta favorit mellan 20->30, sen lessna jag lite och när de lira på södra teatern för ett par år sen var det aningen svalt, så förväntningarna var inte jättehöga + tråkigt ställe. Men jävlar vad de leverera - jag kan bara säga att jag är ett fan igen! Inte nog med att karln bakom är trevlig, de var verkligen fantastiskt bra. Mycket var egentligen likt senaste spelningen, men det var så mycket skarpare, små detaljer kanske som gör det. Ja jävlar, det var fint!

Hellbender
Moderator

Post by Hellbender » Sun Apr 21, 2019 21:23

Blev Strebers i Västerås i fredags, trevligt :thumbup:

Ullis666
Fd ZombieQueen

Post by Ullis666 » Sun Apr 21, 2019 22:10

Var i Hamburg i veckan och såg FRIZZI 2 FULCI konserten.

Mycket bra konsert som varade i 2 timmar.
Frizzi med band spelade i första hand såklart från Fulcifilmer såsom Seven notes in black, The black cat, The Beyond, City of the living dead och avslutade stort med Zombie flesheaters.

Det som jag också gillade med spelningen förutom musiken var ju att mr Frizzi var så himla glad och harmonisk hela tiden, man kunde verkligen se att han njöt av att vara på scenen och spela framför publiken :)

Efteråt var det Meet and greet med Frizzi och Antonella Fulci samt filmvisning på 35 mm som jag givetvis hade missat att köpa biljetter till :roll: :|

Nåväl, det var en riktigt lyckad kväll och var mycket nöjd med resan i helhet.

/Ullis
~And you will face the sea of darkness, and all therein that may be explored..~

magnus

Post by magnus » Sun Apr 28, 2019 10:44

Torsdag. Glenn Millers
Fergus McCreadie Trio - ung och proper skottsk pianotrio som lirade varm, flödande och rätt mjuk jazz med klara skottska drag, helt exeptionellt bra. Inte så mycket folk där men jag stannade alla tre set samt köpte cd. Efteråt bjöd en kvinna av oss 8-9 som var kvar i publiken hela bandet på whiskey.

fredag. Cyklopen/Högdalen
Jag går förbi det här märkliga plasthuset varje dag till och från jobbet, men aldrig haft lust att gå dit på spelning, men nu kunde jag inte komma på något undanflykt för att låta bli och ångrade det inte. Det var glest med folk men trevligt och det såldes öl.
Adrestia - typisk sån här "crust" som jag aldrig riktigt begripit mig på, jämntjockt och småtråkigt med ändå okej. Ena gitarristen hade sladdlös gura så han kunde traska runt på golvet framför scen, rätt lustigt.
Klasshat - de såg ut att vara max 17 år gamla, med sångerska med stort rött hår. Snabb enkel hc/punk, påminde lite om Coneheads men det kan ha vart omedvetet. De lirade "Seeing Red" så det är kanske en troligare referens (och en jävlebra låt). Kanon!
Gitfigt avfall - det var de här jag gick dit för att se, har ett par singlar som är rätt kul och de gjorde ingen besviken. Kanske inte "bra" som typ Beethoven eller så, men jävligt mycket roligare. Supersimpel kaospunk med ljus skrikig sång. De improvisera fram en låt på plats - bad om en bankomatkortskod som de spela gitarr efter och nån ur publiken som fick skrika om något han var arg på - låten efter lät snudd på exakt likadan. Sen körde de tio till, minst, på en kvart. En riktig höjdarspelning, kul som fan!

lördag. cyklopen
Va fan, det var kul så jag gick dit dagen efter också som förfest till Klubb Röv. Tror annars inte det är konserter så ofta här så det var lika bra att passa på. Mycket mer folk den här kvällen oc proffsigare band - var det bättre, nja.
Hårdgnissel - tonåringar från Sundsvall som körde rätt mycket i gammal svensk punktradition, typ Oasen, men något upphottat. Schysst.
Śmierć - har sett de här ett antal gånger och de är bra, faktiskt riktigt bra. Som en korsning av melankolisk symfoni/proggrock och råpunk, det funkar.
Burning kitchen - var runt 20 år sedan jag såg de här sist, förvånad att de fortfarande håller på, var väl ingen favorit då och är det inte nu heller, men kul att se dem. De var sig verkligen på pricken lika trots tiden som gått...
-sen var det ett band till men då stack jag för att ägna mig åt könsrock och bjudsprit..

magnus

Post by magnus » Sun May 12, 2019 0:38

förra fredag. gula villan
Anti-Metafor - jag såg dem för ett par veckor sen och det var samma nu, distad kängpunk. Jag tycker det är skitbra, särskilt nu när man inte hör sånt här hela tiden.
Miami Death II - tyskar o konstigt som fan. Jag tänkte på Man is the Bastard, men det var nog 20 år sen jag hörde dem så osäker på om de verkligen lät så. Ibland jättesnabbt, bland rundgång och märkliga ljud. Kan inte säga att det var direkt bra, men kul med nå sånt ändå.
River Black Swamp - nej tack, distad rock n´roll, hade de haft några rediga hitlåtar hade det kanske funkat, men nej inte alls.
Lowest Creature - har sett de här några gånger innan, det är schysst NYHC, första kvarten tänker man att det är jävligt bra men sen bara fortsatte och fortsatte det... vi stack till pendeln hem innan de spelat klart, kanske håller de på än.

onsdag.
Jag var snudd på däckad av förkylning/pollenattack, men vad fan enda kvällen i veckan utan speedway att se på men däremot två spelningar som lockade, bara att bita ihop.
Dieselverkstan/Sickla
Orakel - först någon sort AW-jazzkonsert, en timme gratis från 17.30, jag irra iväg med tvärbanan. Tre välbekanta ansiken som körde väldigt fint och varierat, möjligen någon sömningare bit men överlag kanonbra. Särskilt mot slutet när basklarinetten kom fram. Bra med folk också.
Broder Tuck/skanstull
Sen raka vägen till nitpunken. Vet inte om det var pollenskiten som gjorde det, men tyckte de tre inledande svenska banden var riktigt slätstrukna, okej, men inget jag gick igång på. Diagnosis? Bastards! - skapligt, men samma rakt igenom. Sex Dwarf - stod och stampade, men mot slutet vart det mer låtar, dist och entakt och plakatbudskap, nja. Paranoid - på tok för mycket hårdrock och poserande, men de hade en rätt vass låt nånstans i mitten, tror jag sett de förrut och inte gillat då heller. Men sen så piggna man till: Zyanose - japansk kaospunk och det satt perfekt. Ös, dist, tok, suveränt! Men fan vad de såg risiga ut, inga tänder, kläderna i trasor, hår i tovor... japaner gillar att gå all in.

lördag.
baren på Zita.
Data Control - jag gillar det här bandet, som man kanske hör på namnet kör de i Hüsker dü-stil men också en del larmig indie kanske, alltså inte som Sugar då utan mer tidiga Hüsker dü med Sonic Youth eller Popsicle eller nått. Hursomhelst, inte en helt klockren spelning, en del strulande, men de är bra det är de.

Raimo

Post by Raimo » Wed May 22, 2019 14:07

magnus wrote:
Sun May 12, 2019 0:38
förra fredag. gula villan
Anti-Metafor - jag såg dem för ett par veckor sen och det var samma nu, distad kängpunk. Jag tycker det är skitbra, särskilt nu när man inte hör sånt här hela tiden.
Miami Death II - tyskar o konstigt som fan. Jag tänkte på Man is the Bastard, men det var nog 20 år sen jag hörde dem så osäker på om de verkligen lät så. Ibland jättesnabbt, bland rundgång och märkliga ljud. Kan inte säga att det var direkt bra, men kul med nå sånt ändå.
River Black Swamp - nej tack, distad rock n´roll, hade de haft några rediga hitlåtar hade det kanske funkat, men nej inte alls.
Lowest Creature - har sett de här några gånger innan, det är schysst NYHC, första kvarten tänker man att det är jävligt bra men sen bara fortsatte och fortsatte det... vi stack till pendeln hem innan de spelat klart, kanske håller de på än.

onsdag.
Jag var snudd på däckad av förkylning/pollenattack, men vad fan enda kvällen i veckan utan speedway att se på men däremot två spelningar som lockade, bara att bita ihop.
Dieselverkstan/Sickla
Orakel - först någon sort AW-jazzkonsert, en timme gratis från 17.30, jag irra iväg med tvärbanan. Tre välbekanta ansiken som körde väldigt fint och varierat, möjligen någon sömningare bit men överlag kanonbra. Särskilt mot slutet när basklarinetten kom fram. Bra med folk också.
Broder Tuck/skanstull
Sen raka vägen till nitpunken. Vet inte om det var pollenskiten som gjorde det, men tyckte de tre inledande svenska banden var riktigt slätstrukna, okej, men inget jag gick igång på. Diagnosis? Bastards! - skapligt, men samma rakt igenom. Sex Dwarf - stod och stampade, men mot slutet vart det mer låtar, dist och entakt och plakatbudskap, nja. Paranoid - på tok för mycket hårdrock och poserande, men de hade en rätt vass låt nånstans i mitten, tror jag sett de förrut och inte gillat då heller. Men sen så piggna man till: Zyanose - japansk kaospunk och det satt perfekt. Ös, dist, tok, suveränt! Men fan vad de såg risiga ut, inga tänder, kläderna i trasor, hår i tovor... japaner gillar att gå all in.

lördag.
baren på Zita.
Data Control - jag gillar det här bandet, som man kanske hör på namnet kör de i Hüsker dü-stil men också en del larmig indie kanske, alltså inte som Sugar då utan mer tidiga Hüsker dü med Sonic Youth eller Popsicle eller nått. Hursomhelst, inte en helt klockren spelning, en del strulande, men de är bra det är de.
Trevligt att träffas som alltid, och se lite riktigt bra band. Här är lite bilder jag tog.

Anti-Metafor på Gula Villan, mycket bra band och spelning, gick dit nästan bara för dom:

Image

Miami Death II på Gula Villan:

Image

Zyanose på Broder Tuck:

Image

Det här tyckte jag var de bästa banden de här dagarna. Anti-Metafor var mycket bra, Miami Death intressanta och inspirerande och Zyanose de var ju helt otroliga! :) Perfekt speltid också, en kvart? Resten av banden hade jag kunnat vara utan, även om jag gillar Sex Dwarf. Men mot slutet av deras set (som höll på för länge) blev det som sagt dumpunk plakatpolitik och jag blir trött av den där dammsugardisten. Vi fattar det nu, att man kan göra så med en gitarr. Paranoid tyckte jag var helt värdelöst och Diagnosis? Bastard! är skittråkiga. Urk.

För övrigt så var Anti-Metafor och kompani den första "riktiga" punkspelning jag varit på sedan Oktober 2017. Det är verkligen kul att gå när man hittar ett nytt band som är riktigt bra.

Raimo

Post by Raimo » Wed May 22, 2019 14:09

Pungkonturer wrote:
Sun Feb 10, 2019 17:43
Hur kunde jag missa Anthony Braxton?! Såg ju reklamen för spelningen för länge sen och tänkte att "det där får jag inte missa"....
Plötsligt opepp kanske?

apelsin

Post by apelsin » Sun May 26, 2019 9:06

Lizette Lizette och Kite dagen före Sala. Kite levererar alltid. :thumbup:

magnus

Post by magnus » Sun Jun 02, 2019 22:42

Med speedwaysäsongen i full gång går konsertbesöken på sparlåga, blir mer resor till metropoler som Eskilstuna och Hallstavik, samt att sitta hemma och streama polska och engelska sportkanaler... men lite blir det ändå.
förra fredagen. Fylkingen / XKatedral.
Jag brukar gå på det här skiv/kassettbolagets spelkvällar även om jag tycker de ger ut aningen slätstruken elektronisk musik. Kanske inte riktigt lika mycket folk som det brukar, men ändå skapligt.
Katt Hernandez - hon traskade runt i en cirkel och spelade på sin fiol i dryga 20 minuter. Kan inte säga riktigt vad det är men jag tycker hennes musik är enormt bra, så även nu. Något riktigt speciellt.
Maria W. Horn & Villhelm Bormander - elektronik och kontrabas, en mjuk mysig drone att sjunka in i, härligt.
Jasmine Guffond - det utländska inslaget var en dam som vred på reglage bakom en laptop, lite blandade upphackade ljud blev det av det. Bedrövligt dåligt, såg faktiskt ingen som helst poäng...

onsdag. Glenn Miller Café
Küchen, Ståhl, Thornman & Vikberg - Martin Küchen är en pålitlig saxofonblåsare som alltid tar i, här även med vibrafon som var ett oväntat lyckat inslag i frijazzen. Kanonbra i tre set, under tredje satt vid bordet närmast en ung turistkvinna som helt omöjligt kunde hålla sig för skratt, och det finns något lätt absurt över den här musiken kanske, men framförallt är det jävligt fint att lyssna på.

söndag. Berns.
Kamasi Washington - Jag hade egentligen tänkt gå och kika på ett belgisk kängpunkband i Högdalen, men när jag råkade se att den största jazzstjärnan från de senaste 10 åren skulle spela på det här pråliga stället blev det att traska dit istället. Väldigt mycket folk där... Sån här spirituell-souljazz är kanske inget jag lyssnar på hemma, har inte skaffat hans senaste 5-lp box, men på konsert är det maffigt. Dubbla trummisar och en grym bassist. Två timmar höll de på, en aning ojämnt kanske, men när de fick till det var det grymt bra, som i den långa "Fists of Fury" (från Bruce Lee filmen), jösses, det var grejer. Man blir liksom uppiggad av sånt här, mycket bättre än gym och liknande styggelser. Jo, han hade sin pappa med på flöjt och sax, de var inte alls lika, pappan var åt Barak Obama hållet och själv var han mer av en afrikansk Björn Olsson!

magnus

Post by magnus » Tue Jun 11, 2019 22:11

torsdag.
En källarlokal i Hornstull.
Isotope Soap - första gången jag såg det här bandet var det bara en karl som körde playback nu var det sju man, men det är fortfarande trams.
Midnight Mines - engelsk duo där båda lira gitarr, samt trummaskin, lite osäker på vad sån här musik kan kallas, "lo fi-rock"? Det är i vilket fall rätt bra och de gjorde en riktigt schysst spelning. "Happy sweden-day" sa de eftersom det var nationaldan, trevligt.

lördag. Williams / uppsala
Socialstyrelsen - Det var väldigt länge sen jag såg ett renodlat synthband, kul. Jonas var mycket nöjd över att fatta att de körde låtar av Blitz och Cramps på syntarna.
Laser - urfånigt Devo-light, de hade matchande kläder, pannband och rymdglasögon, många på scen men trist musik.
En finfin kväll, den lilla puben var smockfull med folk.

tisdag. Broder tuck.
Sex dwarf - jag är inte så förtjust i de här, fattar att andra kan gilla det men jag tycker det är för mycket samma samma o odistinkt. Distad entakt med guraeffekt.
Eke buba - kroatiskt band som verkligen fattat hur det ska låta, snabb som fan punk i stil med tidig 80-tals usa á la FUs osv. Så jävla bra.
Khiis - det här amerikanska bandet gillade jag skarpt redan innan, kanon 7"a o LP, och de toppade det här i källaren. Mid-tempo med intensiv sångerska, ibland på persiska tror jag. Strålande.
Extended Hell - mer jänkare, men nu i upptrissad Varukers-stil. Ännu ett kanonband, nutidspunken är verkligen grymt vass!

ketcham
Fd Kill'em

Post by ketcham » Wed Jun 12, 2019 9:47

8/6, SRF:

UFO
Saxon

Post Reply