Senast sedda konserten

Alla andra saker.

Moderators: Jönas, Rolfen, Hellbender

apelsin

Re: Senast sedda konserten

Post by apelsin » Tue Dec 17, 2019 12:12

En liten tripp till Nederländerna för att se Melanie Safka. Hon firade 50 år sedan hon spelade på Woodstockfestivalen med 7 konserter i Nederländerna och en konsert i Belgien. Tanken var att vi skulle se 2 av spelningarna men hon flyttade på en, så vi fick helt enkelt nöja oss med konserten i Uden. Hon går lite illa och rösten är väl inte som förr då hon är ju inte purung längre. Blir 73 i januari. Största behållningen är allt mellansnack. Hon bjuder på anekdoter under hela sin karriär. Sett henne två gånger tidigare men hon har inte återupprepat sig en enda gång. När det gäller låtvalet så överraskar hon varje gång. Johnny boy och Psychotherapy var riktiga högoddsare. Tyvärr spelade hon inte min favorit Summer Weaving men den sjöng hon delar av till mig personligen vid signeringen efteråt. I det stora hela var det jättebra och värd hela bilresan ner. Passade samtidig på att fira silverbröllop med besök i Lübeck, Amsterdam, Haarlem och till sist då Uden. Kanonvecka!

magnus

Post by magnus » Sat Dec 21, 2019 23:51

Onsdag. Scalateaterns källare/Norra bantorget.
Oya Sextett - idel bekanta ansikten från den lite yngre delen av Stockholms jazzartister med reportuar bestående av Sydafrikanskt 60/70-tal, alltså Blue Notes, Chris MacGregor, Mongezi Feza mfl. underbar musik, som både är melankolisk och upprorisk på ett smittsamt vis. Och de gjorde det väldigt bra. Härlig version av "You ain´t gonna know me cos you think you know me", älskar den låten! Grym konsert på bra ställe. Innan det började var det någon sorts dockteater i huvuddelen, när vi kom dit var det paus och massvis med uppklätt folk. Men de slank snart in till dockorna igen och på spelningen var det den vanliga publiken, men ändå god uppslutning.

Torsdag. Fylkingen.
Finn & Karin - inte en barnmusikduo som man kanske kunde tro men snarare urtypen för sån här knepig "impro" musik. En skäggig karl som drar stråkar, frigolit, linjaler på gitarr och en kvinna som knäpper på pianosträngar och pyser lite mysko på dragspel. Måste erkänna att jag tyckte det var riktigt bra, sånt här brukar kunna bli tråkigt men de fick till det fint.
Rie - norska som spelade synt och sjöng sorgsna popsånger. Helt bedrövligt, men hon var aväpnande rolig i mellanskacket,
Anna Högberg Attack - samma tre blåsare som dan innan men andra på piano, bas och trummor. Något av en supergrupp med Stockholms frijazzare, var ett tag sen jag såg dem sist och de är ju jävligt bra. Kanske något mer nyaserat än tidigare, nya låtar och ny trumpetare. Säkert kort och en riktigt höjdare.

fredag. Femman/uppsala.
Lowest Creature - hårdrock som jag sett innan, typ Slayer. Det är okej, men håller på för länge.
Gadget - har sett förr också, då tyckte jag det var fruktansvärt nu var det inte så illa. Grindcore/death metal, det är väl ingen hit direkt.
Sen var det nå onkel kånkel band också. Alltid roligt på femman, gott om folk den här kvällen också trots problem med band som ställt in osv. Men ett jävla trassel att ta sig hem, tack Jonas för soffan!

lördag. Kafé 44
"Julpunk" på 44an med hela sex stycken band i lite olika stilar. Gott om folk, många unga punkare med skinnjackor de skrivit gamla bandnamn på. De mer tradpunkiga banden uppskattades tveklöst mest av publiken.
Kontrollanterna - första spelningen för väldigt ungt band, tjejen som spelade bas och sjöng såg inte ut att vara en dag över 13. De hade ordentliga låtar och var både bra och charmiga.
Kaffekatt - de här körde istället sin sista spelning. Sångare med viss utstrålning och bra tryck i pipan, korta låtar.
Attityd Boys - såg de här i somras och det var samma nu, kul band. Samma trummis som i det första. Mycket mellansnack.
Les Frappés - oi-aktigt med väl mycket oah-oah körer. Inte så värst vidare ärligt talat.
Ilska - enda hardcore för kvällen, men jag tycker de är rätt trista.
De Lyckliga kompisarna - måste vara det band jag sett flest gånger, tillsammans med Bob Hund. de bägge spelade jämt när jag själv var ung punkare med skinnjacka. Inget av dem var väl direkta favoriter, men de var alltid kul att se. Det var de nu också såhär dryga 20 år senare. Kände igen uppskattningsvis 2/3 av låtarna.

magnus

Post by magnus » Sun Dec 22, 2019 12:07

Det mesta tyder på att det där var årets sista konserter för min del, så för att summera för Argento Rules så ser 2019 års facit ut såhär (om jag räknat rätt, kan kanske ha missat att skriva om något enstaka också) -
jag var på 94 spelningar och såg 213 olika band/artister (en del av dem såg jag flera gånger).
Har ingen direkt uppfattning om det är jättemycket eller så, kunde lätt sett betydligt fler om det inte vart för andra kvällsintressen som tex. familjeliv, speedway & film. Det är ett väldigt bra konsertutbud i Stockholm, inget snack om den saken.
Får se om jag orkar fortsätta skriva nästa år också, kanske inte lika nitiskt nu när undersökningen är klar.

Pungkonturer

Post by Pungkonturer » Sun Dec 22, 2019 13:12

Det är extremt flitigt skulle, jag säga! Jag är usel på matte, men det är väl ungefär en konsert var fjärde dag?

Om du säger upp dig från jobbet och istället börjar samla tomburkar på spelningar, som finansiering, så kommer du att kunna gå på ännu fler nästa år. Och så får du sluta kolla på film och speedway. :D :wink:

Jönas
Moderator

Post by Jönas » Mon Dec 23, 2019 15:56

Jag skulle nog också vilja hävda att du är en extremt flitig konsertbesökare Magnus. För att inte jobba med det på något vis så skulle jag tro att du ligger i täten i din åldersgrupp. Jag anser nog att jag själv är en relativt flitig konsertbesökare för min åldersgrupp men jag går inte ens på en bråkdel av det du lyckas ta dig iväg på. Bra jobbat! :thumbup: :drunk:

Jag var givetvis också på Femman gigget i fredags. Tyckte alla band var ok. Positivt överraskad av Gadget som jag lyssnade på lite innan men inte alls fastnade för. Grind/Death är sånt som ska upplevs live, gärna lagom salongsberusad, inte hemma i soffan. Jag gillade även Onkel Kånkel coverbandet. Tyckte de gjorde en riktigt bra insats. Vi gick dock innan de va färdiga då Magnus skulle med sista pendeln hem. Det gick ju som det gick men allt i allo så va det en trevlig kväll tycker jag. Kan nog tänka mig fler kvällar på Femman under 2020.

PS. Det finns givetvis alltid soffplats för en vän i nöd.

Raimo

Post by Raimo » Tue Jan 21, 2020 10:29

Magnus: Kaffekatt? Finns de fortfarande? Jag minns att jag fick låtar med Kaffekatt via MSN år 2005 eller 2006. Minns dock inte hur de lät.

Raimo

Post by Raimo » Tue Jan 21, 2020 10:37

Magnus: Vad kul att du såg Physique två gånger, och att du åkte så långt söderöver för att se dem. Physique, de har verkligen någonting. Trots att det är vanlig kängpunk så som det har låtit sedan band utanför Japan upptäckte japanska Framtid. Även roligt att de är trans tycker jag, i en "scen" som säger sig vara så öppen men sällan bjuder på något annat än vanliga snubbar. Jag var i Skåne veckan efter men i helt annat ärende.

Nä men det är verkligen kul att höra ett nytt band från punk/hc-svängen som är så bra. Det var synd att de inte spelade i Stockholm, eller, det var väl tur, för då hade jag varit skitsur nu över att jag missade det. Jag hade inte ens vetat att Physique fanns om det inte vore för att Grimjaur druckit öl med dig i Malmö och några dagar senare när jag träffade honom i samma stad, berättat att du hade åkt långt för att se ett faktiskt bra kängband som hette Physique.

magnus

Post by magnus » Tue Jan 21, 2020 19:00

Angående Kaffekatt så fattade jag det som att det där var deras sista spelning, de gav bort sitt lager med t-shirts också. Aldrig hört talas om dem innan. Kan tycka att det vore kul att ha mer koll på sån mer trad-púnk, för det verkar finnas en del bra band - men sen fick jag en skiva av Geten med några som heter M.I.D. och den var fasansfull. Måste ha stark urskiljning/tur med det där kanske...
Alla fyra i Physique var väldigt trevliga, de lovade dyrt o heligt att komma tillbaks om 1,5 år och då även svänga förbi huvudstan.
Tycker ett annat band som passar in på det där att de inte gör något direkt nytt men får till det där lilla extra som gör det kanon är Warchild från Umeå som lirar i Uppsala + Stockholm nu i helgen, ska bli kul att se!

Argento Rules

Post by Argento Rules » Thu Jan 23, 2020 14:58

magnus wrote:
Sun Dec 22, 2019 12:07
Det mesta tyder på att det där var årets sista konserter för min del, så för att summera för Argento Rules så ser 2019 års facit ut såhär (om jag räknat rätt, kan kanske ha missat att skriva om något enstaka också) -
jag var på 94 spelningar och såg 213 olika band/artister (en del av dem såg jag flera gånger).

Får se om jag orkar fortsätta skriva nästa år också, kanske inte lika nitiskt nu när undersökningen är klar.
TACK för fin sammanställning. :D

Måste personligen säga att jag uppskattar och tycker väldigt mycket om att läsa dina tankar/recension/sammanfattningar. :thumbup:

Så jag vill verkligen INTE att du slutar att skriva om det och uppenbart är det fler än jag som läser och uppskattar det du skriver. :D

Så stort TACK för mycket trevlig läsning och många bra tips. :thumbup:
There can only be one - Argento Rules

magnus

Post by magnus » Sun Jan 26, 2020 22:10

Okej, får se hur mycket jag orkar skriva i år, men tar första konserthelgen i alla fall. Har tänkt dra ner lite på spelningar och gå mer på bio i år, men det får vi väl också se hur det går med...
---
fredag. Femman/Uppsala.
Ännu en trevlig kväll ute i industriområdet. Gillar det här stället, även om det gott kunde komma lite fler folk. Alkoholupplägget var den här gången att det inte såldes öl utan man fick dricka hembryggd bira på fat "tills man skämdes", då kunde man betala en slant och dricka mer. Som tur var hade han steppat upp sig en hel del sen den odrickbara brygden i Malmö, nu var det faktikst riktigt välsmakande. Det här ledde till varierande grad av berusning hos oss tre besökare från forumet, det var inte jag som var uppe på scen och vinglade samt sov på stationen efter att ha missat tåget, vill bara påpeka det... Spelade gjorde två band från Umeå (med i stort sett samma medlemmar) - Dream Warriors som var helt okej och Warchild som jag gillar, det är bönbiff-och-potatis-kängpunk, utan sås, men de gör det bra och det är fint att höra sånt mellan varven. Men saknade lite hit-känslan som ändå finns på skivorna. Mellan de bägge var det Axe Rash som jag sett många gånger och de är alltid energiska och bra. Sångerskan sa sen att hon fått order av doktorn att inte hoppa runt och röra sig, det var nå ryggproblem, men det verkade hon i stort ge fan i. Det allra bästa med kvällen var att det fanns en ledig plats i en bil mot Stockholm, ren lyx.

lördag. Snövit/skanstull.
Samma igen kvällen efter, men nu i en helt proppfull källare och en helt annan energi, om spelningen i Uppsala var en bra vardag så var det nu helg. Tog med min gamle vän Jonas som inte alls gillar punk och som innan hade en fast uppfattning om hur svensk punk är. Vid det fjärde bandet var han tilochmed framme och rörde på bena framför scen med ett stort leede i ansiktet. Det var en sån kväll. Dream Warriors inledde igen och gjorde väl inte bort sig men utmärkte sig väl inte heller, "Offspring" sa Marcus men jag vet inte om han skämta. Men sen så var det Vidro och som alltid var de jävligt bra, man är bortskämd att ha ett sånt riktigt kanonband lokalt så man får se dem ofta! Warchild var som kvällen innan och Axe Rash avslutade och drog på rejält de med. Folk flög åt höger och vänster och stämningen var, som det brukar numera, mycket god.

söndag. Hangaren/Skarpnäck
En gång till i nykterhetsförundets lokal, det är helt okej, inte särskilt mysigt men funktionellt. Inte så värst mycket folk och aningen loj stämning, alla kanske var bakfulla... En del ungdomar/barn där också, det är roligt. Tre band i olika stil, det de hade gemensamt var att de körde korta set, hade konstiga namn och var klart skapliga.
Skinvest - malade garagerock med spejsigt surfsound på guran, lite åt Wipers-hållet.
Xiao - midtempo hardcore, med snabba partier mellan varven och hes, skrikig, kvinnlig sång.
Protein - polskt band i typisk sån där "positiv straight edge" stuk, med höga hopp rätt upp, långa utläggningar om att tänka själv eller nå liknande och bra fart.

Pungkonturer

Post by Pungkonturer » Sun Jan 26, 2020 23:01

magnus wrote:
Sun Jan 26, 2020 22:10
Dream Warriors inledde igen och gjorde väl inte bort sig men utmärkte sig väl inte heller, "Offspring" sa Marcus men jag vet inte om han skämta.
Nja, de lät ju verkligen inte som The Offspring, men i ca 10 sekunder lät en del av en låt väldigt mycket åt det hållet. I övrigt en suverän och svettig lördagsafton (varmt som satan nere i den där källaren, knökfullt med folk). :thumbup:

Argento Rules

Post by Argento Rules » Wed Jan 29, 2020 17:15

magnus wrote:
Sun Jan 26, 2020 22:10
Okej, får se hur mycket jag orkar skriva i år, men tar första konserthelgen i alla fall. Har tänkt dra ner lite på spelningar och gå mer på bio i år, men det får vi väl också se hur det går med...
KANON!! :thumbup:

Om du går på bio så ser jag lika mycket fram och höra dina tankar/recensioner om dom. :D

magnus

Post by magnus » Sun Feb 02, 2020 0:26

fredag. Sångbolaget/Enskede
Här har det länge vart en konsert i månaden, på dryga halvtimmens promenad hemifrån mig och jag har aldrig släpat mig dit. Men nu spelade Paal Nilssen-Love och ända sen jag såg honom på 90-talet med Ken Vandermark och Mats Gustafsson har han varit en favorittrummis, nu spelar han inte så ofta häromkring längre men försöker se honom åtminstone en gång om året. Så inga ursäkter hjälpte nu. Det här var visst den 51a konserten, jag har alltså missat 50 stycken... dumt. För det är ett väldigt trevligt ställe, inte nog med att det såldes öl, det bjöds också på äppelpaj med vaniljsås!
Det inleddes med tre småkonserter, först tuba och baritonsax, sen elgurasolo med Terry Ex (fräckt som fan) och så trum/sax-duo med pang-på ös. Andra set var nästan en timme långt och då var alla med, utom tuba-spelaren som är arrangör, bandet hette Mudskipper (slamkrypare) och det var så enormt bra att det var rent löjligt. Jag älskar sån här frijazz som det smäller och fräser om, och de här, förutom de nämda på trummor och gitarr även Signe Emmeluth och Hanne de Backer, fick verkligen till det. Underbar konsert! Stockholms frijazzare håller hög klass, men såna här nerifrån kontinenten är allt något extra. Jag traskade hem med lätta steg...

lördag. Snövit/skanstull
Två band från Gävle + ett från Hudiksvall, "det oegentliga Norrland".
Där skåpet ska stå - lät som valfritt bortglömt svenskt 80-tals råpunkband. Sångaren hade kilt.
Prescription death - här var det mer som nått från 90-tals bolaget Slap-a-ham, alltså snabbt som fan blandat med gruffig tungung, inget favoritstuk, men det var sånt kaotiskt tokröj så det var gick inte direkt att komma med invändningar.
Kronofogden - pålitiliga. Trevliga karlar och skarpa som fan. En del tappra orkade svänga runt här med, men många var nog slut efter de förra...
Jag var småtrött och inte särskilt upplagd för det här, men det blev trots allt riktigt kul.
- Innan på dan var jag på Cinemateket och såg MEMORIES OF MURDER, en sydkoreansk polisfilm från 2003, och jävlar vad den var bra. Rekommenderas verkligen! -

Octagon

Post by Octagon » Sun Feb 02, 2020 0:52

Inflik angående Memories of murder som magnus nämner: ja den är verkligen sinnes jävla bra. Ångrar att jag sålde min exrental dvd. Men borde vara lätt att få tag på igen kan jag tro. Men ja, detta är verkligen en thriller värd namnet och så mycket mer. Otroligt tät, snygg och stämningsfull.

Argento Rules

Post by Argento Rules » Wed Feb 05, 2020 14:41

magnus wrote:
Sun Feb 02, 2020 0:26
- Innan på dan var jag på Cinemateket och såg MEMORIES OF MURDER, en sydkoreansk polisfilm från 2003, och jävlar vad den var bra. Rekommenderas verkligen! -
Håller med dig fullständigt!!

Sydkoreansk film har varit på stark fram marsch de senaste åren och Bong Joon Ho går väl i bräschen med filmer som Memories of Murder, The Host,

Mother, Snowpiercer och nu senast Parasit. :thumbup:

Post Reply