Senast sedda konserten

Alla andra saker.

Moderators: Jönas, Rolfen, Hellbender

apelsin

Re: Senast sedda konserten

Post by apelsin » Thu Nov 29, 2018 12:16

Klubb Död i fredags. Skulle efter 30 års väntan äntligen få se Trisomie 21 live. Tror det var första gången de spelade i Sverige. Vet att jag i början undrade vad Trisomie 21 betydde. När min förstfödde son anlände 1994 så blev jag varse. Av den anledningen har jag T21 logo tatuerad på armen, dels för att hylla honom men även för att hylla bandet.
Först ut var australiensiske Buzz Kull. Hade lyssnat lite på honom tidigare och då har det inte varit särskilt spännande. Live däremot så tog han sin musik till en annan nivå. Riktigt bra och ett rejält tryck.
Därefter var det italienska Ash Code. Där var det tvärtom. Det som jag hört tidigare har varit riktigt bra men på scen höll de inte. Falsk sångröst av den lite fagra tjejen och två bröder (antar jag, kanske tvillingar) som inte var särskilt samspelta. Fanns dock guldkorn som Betrayed som exempel. Det var största behållningen.
Och så var det äntligen dags för det jag kommit dit för, Trisomie 21. De har ju kommit upp i åren men musiken har stått still. De lät som de alltid har gjort med en fantastisk ljudbild och gräslig sång. Nu är det ju mycket som är instrumentalt så det spelar liksom mindre roll att sången på vissa låtar inte är hundraprocentig. Det är liksom det som är T21. Trodde innan konsert att jag inte skulle kunna hålla tillbaka tårarna men när de väl började spela så stod jag bara och njöt av upplevelsen. Visst, några tveksamma låtval men man kan inte få allt. Lite smolk i bägaren var dock att de strök 3 låtar från setlisten som var uppsatt på scengolvet. Vet inte riktigt anledningen. Kanske var det att en hel del folk droppat av och att vi max för 75 personer som stod kvar och lyssnade. Jag vet inte. Hur som helst så var det en fantastisk upplevelse och jag somnade senare på natten med ett leende på läpparna.

magnus

Post by magnus » Sun Dec 16, 2018 10:33

Fredag för ett par veckor sen, Fylkingen (XKatedral records kväll)
Jag vinglade dit efter några timmar på Papilion med ett par forummedlemmar som ska få vara anonyma (med de börjar på J & B…). Det är väldigt mycket folk numera på Fylkingen på såna här kvällar, fattar inte var de kommer ifrån, känner knappt igen en käft – jag var i en annan fas av berusning än övriga där. Det funka fint ändå. Såg de två sista som lira. Mats Erlandsson gjorde riktigt mysiga drones att stå och svaja till. JH1.FS3 (snacka om hopplöst namn) var en duo där en kvinna väste fram snurrigheter och en tjomme jag sett tidigare vred på rattar. Jag minns att jag tyckte det var bra, men inte direkt hur det lät…

Onsdag, Bar Brillo/stureplan
Fire – Gratiskonsert på liten finkrog, det var proppat med folk, men med taktiskt tänkande och slumpens hjälp hamnade jag precis längst fram vid den lilla scenen så det bekom inte mig. Fire är verkligen ett briljant liveband. Enriffslåtar där mycket händer just under ytan och ett rejält driv och blås.

Lördag. Nalen klubb
Punk/hardcorekväll med, som brukligt, en hel radda band, 4 svenska som var kompetenta och ett utländskt som satte pricken över i rejält - allt enligt mallen för årets hc-spelningar. Ilska, Acid Blood och Vidro hade alla kvinnliga sångare och jag tyckte mig höra någon sorts 90-tals alternativrock influens hos de alla, det första hade partier som lät som första Nirvana skivan, men mest var det skrik och snabbt. Obnoxious Youth körde mer Motorhead-stuk, något jag tycker är urtrist. Career Suicide från Kanada höjde nivån ordentligt, kanonbra hardcore i gammal stil, tänk Circle jerks, Adolescents, och publikresponsen var därefter.
--- Skulle tippa att det här vart årest sista konserter - bra avslut!

magnus

Post by magnus » Sun Jan 20, 2019 22:32

Årets första konsertvecka:
onsdag. Bar brillo
Signe Emmeluth / Elsa Bergman / Andreas Axelsson - Det verkar vara gratis frijazz en gång i månaden på den här snofsiga Stureplanskrogen och inte mig emot. Betydligt mindre fullsmockat än sist, men en jäkligt trevlig trio ledd av ung dansk saxofonist. Inte soft, inte heller direkt explosivt, men väldigt behagligt.

torsdag. fylkingen 2x impro duos
Lina Lapelyte & Angharad Davies - En av de bästa konserter jag såg förra året var ett par kvinnor som spelade fiol, så med samma upplägg här fast med internationell prägel hade jag vissa förväntningar, men det var mest ett evigt gnidande och hela prylen hade klar Kulturnytt-prägel.
Signe Emmeluth & Kresten Osgood - samma danska som dan innan men nu i mer friformstil med en till frejdig dansk på trummor, piano och diverse annat. Lite väl plojigt var det allt.

söndag. fylkingen "musique électronique"
Gratiskonsert på söndagskvällen med Lars Bröndum, Torbjörn KNYST Bellind, Per Gärdin och Marsel Nichan. Först var det bandverk, sedan duo med elektronik och klarinett/sax, sen soloelektronik och hästfela(?), sist alla ihop då även thermin. Alltihop väldigt bra, en sorts musik jag inte lyssnar på så mycket, stillsamt böljande elektroniskt, men det får jag kanske ta och ändra på. En aning absurt då jag under stora delar var helt ensam som publik... Ett utländskt par kom in efter det börjat men smet i pausen, ett till par kom in och satte sig i samma sekund som det tog slut, annars var jag själv. De ska köra om en månad igen, givet att gå dit!

magnus

Post by magnus » Sun Jan 27, 2019 23:37

torsdag. glenn millers
Sol sol - Jag brukar försöka gå och se Elin Larsson (eller om hon gift sig med sin gamla pianist och heter Folkelid nuförtiden) när hon spelar, mycket pålitlig, fint saxofonspel och väldigt bra låtar. Här i ny kvartett med tre bekanta ansikten,lika stabilt som alltid med flera bitar som känns igen. Semi-frijazz kanske man kan kalla det.Trevligt på alla vis, extra plus för sällskap av Pungen. Han valde det här före engelska hardcorebandet Frame Of Mind, och fast det tar emot får jag erkänna att han troligtvis valde rätt...

lördag. snövit/skanstull
Spotlicks - typisk svensk punk som man kanske inte hör så ofta numera, snärtiga låtar.
Hotet - yngre band än väntat, Snövits källare är väl lite för 40+ punks, snabbt och bra, möjligen aningen enformigt. Med stående trummis som gav lite post-punk känsla, de spelade Cortex. Som alla band från Göteborg smått pajiga, men de var kul att se.
Smierc - svensk käng på polska, såg de för ett halvår sen och de har vässat till sig rejält. Kanonspelning, varierat och distikt. Lite lustigt med en uppenbart överlycklig sångerska som säger "vårt namn betyder Döden och här kommer en låt som heter Krig". Jag köpte deras lp.

magnus

Post by magnus » Sun Feb 10, 2019 11:30

tisdag. Jazzklubb Hjorthagen
Bernt Rosengren Quartet - Det var några månader sen jag såg de sist och Bernt Rosengren sitter numera hela tiden och spelar (han är ju ändå 80+), kanske därför som han inte hade riktigt lika stark ton som vanligt, men samtidigt lät det varmare. De vanliga standarsen samt ett par bossanovor, fantastiskt bra musik! Trevligt ställe med gott om folk och kaffe i pausen.

onsdag. Larry´s corner/skanstull
Tre solokonserter med experimentmusik i den här pyttelilla butiken, känns väldigt mycket som ett stamställe för utländska konststudenter boende på Söder så som "utomstående" känner man sig aningen off.
Jacek Smolicki hade tema om kontaktförsök med utomjordingar, morse, radiosändningar och suddiga röster, skrap och oljud.
Katt Hernandez pratade först om några städer hon bott i varvat med inspelade stadsljud, sen tog hon fram fiolen och spelade några minuter så otroligt bra att det kändes som tiden stannade.
Grisha Shakhnes från Tel Aviv såg trött ut, vred på rattar, använde kontaktmikrofon och kassetter. Det började en aning stapplande men tog sig rejält och blev mot slutet riktigt fräsigt, minimalistnoise.

fredag. Eric Ericsonhallen/Skeppsholmen
Anthony Braxton är en frijazz-legendar som jag aldrig vart sådär överförtjust i, för akademisk och tillkrånglad för mig, men kommer han och lirar i stan för första gången på 30 år går man ju såklart dit ändå. Häftig lokal, den runda kyrkbyggnaden bredvid Moderna Museet, högt i tak.
Tri-Centric Project Ensemble inledde, 16 pers blandat amerikaner och bekanta stockholmsansiken, körde en timme hopplöst snårig och upphackad konstmusik skriven av Braxton (tror jag, han medverkade inte här). Om det någon gång började låta lovande bröts det direkt av. Tröttsamt.
Anthony Braxton Octet tog vid efter ölpaus och det var klasskillnad direkt. Halva manskapet mot innan (fast alla utom två var kvinnor) och udda sättning med tuba, cello, två harpor, två fioler och så två saxar. Böljande musik, vacker och märklig, med flertalet flödande solon från karln själv. Kanske inte direkt omskakande men visst var det riktigt fint.

Pungkonturer

Post by Pungkonturer » Sun Feb 10, 2019 17:43

Hur kunde jag missa Anthony Braxton?! Såg ju reklamen för spelningen för länge sen och tänkte att "det där får jag inte missa"....

magnus

Post by magnus » Sun Feb 17, 2019 11:28

tisdag. Rönnells/stureplan
Anla Courtis – gratis experimentmusikkonsert mellan 18.45 och 19.30, tur att man kom i tid… Den här argentinaren är med i bandet Reynolds som var en aning heta för en sisådär tio år sen, här vred han på rattar och reglage samt lira lite elgura med hembyggd stråke och någon sorts strupsång. Lite av fin-noise, på antikvariat istället för i källare, inte högt, hårt eller intensivt, men ganska trevligt ändå på det hela taget. Dan efter skulle han till Stavanger. Alltid väldigt mysigt på Rönnells också, fullt med böcker och starköl på burk för en tjuga.

fredag. Femman/Uppsala
Punk/hardcore-tillställning med slagsida mot Hudiksvall ute i ett industriområde. Tyvärr sålde de bara folköl, men vi tre forumsrepresententer hade rutinerat lagt en grundnivå innan vi traskade dit. Banden som lirade var Spraut, Kronofogden, Dissekerad (med 50-års firare på sång) samt gamla rävarna i nyuppståndna Missbrukarna, de var nog snarare 60 men ändå de som var skarpast. De körde min gamla favoritlåt "Vi ska överleva" två gånger, uppskattades. Alla band var i samma stuk, d-takt, fullt ös, skrik & skrän. Punken är inte bara gammal nu utan det finns även drag av präktighet, mellan banden uppmanades vi att snälla inte slänga ölburkar på de som spelar utan lägga de i pantinsamlingen... Finfin kväll, hann precis med sista tåget hem.

lördag. Kafe 44
Poffens 50-års firande, En till kväll med gamla Huddik-gubbar, men jävlar vad roligt vi hade det... Uppträdanden av Totalitär, Brainbombs och Missbrukarna (igen). Det kan man kalla en solid uppställning!

Henke

Post by Henke » Mon Feb 18, 2019 7:11

det var roligt att höra att
missbrukarna är aktiva
igen.

slaskfittorna vore kul
att se.

/HA

magnus

Post by magnus » Mon Feb 18, 2019 19:13

Jag & Björn snackade med Håkan från Avskum om Klubb Röv-festivalen i mars. Han erkände att han även varit med i Slaskfittorna, men om en revival var trolig är mer osäkert. Om det blir en till festival nästa år så kanske...?

Henke

Post by Henke » Tue Feb 19, 2019 16:45

har för mig att
fler från avskum
var med i sf. men
minnet kan svika..

men om sf kommer
igen (ja, över lik)
så måste carlén vara
där på sång.

har för mig att han,
likt en hel del gamla
punkare gav sig in i
politiken.

/HA

magnus

Post by magnus » Sat Mar 02, 2019 1:16

lördag. snövit
På grund av tunnelbanekrångel missade jag första bandet Isotope Soap, men har sett de innan och tyckt de var trams så det gjorde inget. Fullsmockat i källaren, kanske på grund av blandning av ungt/gammalt, smart upplägg.
Leper - jävelbra hardcore i fin Minor Threat-stil, energiskt och satt som en smäck.
Rotten Sound - jag gillar Hüsker Dü, men det här var segt, rockmusik=kolla på klockan.
Vidro - tredje gången jag ser det här bandet i år, och klart bästa. De har en slagst surf/psych-effekt på gitarren som är aningen av gimmick, men det funkar. Publiken var vild och det var svettigt.

torsdag. kafé 44
Tuffhets/New york-stil hardcoreafton med fyra band i samma stuk. Constant Abuse (från Västerås), Outstand (från jagvetinte, kanske Skövde eller nått?), Disavow (från Göteborg) och Touch (från Budapest). Ungrarna hade något lite extra och göteborgarna var inte otippat aningen tråkigare, men annars var det rätt mycket samma. Kanske inte är helsåld på sån här musik, väldigt sällan jag lyssnar på en sån skiva hemma, men såna här konserter är alltid kul. Det är något lätt absurt över det hela med knasdans och stampa-i-golvet uppträdanden, jag gillar det. Extra plus för några grabbar i 16-års åldern som gav järnet till alla banden.

fredag. Hornstull strand.
Trallpunksfestival, tänk att det fortfarande finns såna band... Drog skapligt med folk, inte ett bekant ansikte. Gratis inträde och de har rätt bra snurr på det här stället, men samtliga band spelade på tok för länge. Hade kanske vart klokare att stanna hemma och se På spåret, fast det är ju kul att komma ut lite också.
Sardo Numpsa - skåningar. När sångaren garva lät han precis som Johan Karlsson, och det var väl behållningen med det bandet.
Vet hut - melodifestivalsrock med klämkäck kvinna i träskor på sång. Det gräsligaste jag sett på många år.
Death by Horse - som ett "fräckt" band i ungdomsserie typ Beverly Hills. Avslutade oväntat med hemsk version av "Bite it you scum". Jag skämdes över att vistas i samma lokal.
Lastkaj 14 - skulle tippa att det här är det största samtida trallbandet och inte utan fog, betydligt bättre tryck än de andra. Lät ganska exakt som Radioaktiva räkor, men givetvis utan nån ny "En näve hat", "sanningen" och vad deras hits nu hette. Inte helt utan existensberättigande,de hade sina poänger det får man nog ändå erkänna.

magnus

Post by magnus » Thu Mar 14, 2019 23:15

lördag. Gula villan/handen.
Det är så jävla fint med punk ibland, man behöver lite sånt helt enkelt. Det var en rutten dag, snöblandat regn, mörkt och dystert...men det kunde kvitta när man fick se lite band som lirade skränig musik. Gestures från stan var okej men aningen fjantiga kanske, Nonplus från Danmark (tror jag) hade en sångerska som såg ut som Ulla Skoog, lite problem med att få ihop låtarna, men var befrinade att se och så Sial från Singapore som var överjävla vassa. Skrikig sångerska, d-takt, dist, snabba låtar, det satt verkligen som en smäck.

tisdag. Kafé 44.
Tre amerikanska, eller var de kanadensiska kanske, hardcoreband jag aldrig hört talas om, men det borde jag kanske ha gjort för 44an var precis knökfull... Inte en enda av de vanliga punkarna var där och prylarna som såldes var dubbel så dyra som normalt - de var nog lite fin-punk det här...
Nordra - solokvinna i overall körde elektroniskt, med lite sång, gitarr, trumaskin, loopar o så där, typisk uppvärmning, men inte så dumt. Kunde lätt passat in på nån gammal industri-samling.
Baptists - varierat i tempo, men med ett duktigt driv, tänkte lite på Warcollapse om man tagit bort kängpunken... Jävligt bra var det i alla fall, verkligen kanon.
Sumac - samma trummis men nu var det långsam Greatfull dead-hc som gällde, kanske lite Melvins, Neurosis, Helmet? Vet inte, lyssnar aldrig på sånt här, men live funkade det riktigt fint även om de självklart höll på väl länge.

torsdag. frim/Fylkingen
Adam Pultz Melbye - en tjomme som satt på knä vid sin kontrabas och smekte den, kopplad till nån slags laptopanordning så det blev hummande rundgång. Otroligt tråkigt.
Hannah Veslemøy Narvesen & Karl Hjalmar Nyberg - trum/sax-duo och korta stunder var det sådär bra som bara frijazz kan vara, men mest gick det på tomgång samt att de under en period ägnade sig åt den, i såna här sammanhang, alltid dåliga idén att ha elektroniska inslag - som vanligt lät det bara visset. Till råga på allt köpte jag en bira som visade sig vara bryggd på havregryn... om den smakade hemskt? jotack.

magnus

Post by magnus » Fri Mar 22, 2019 23:09

fredag. teater lederman/st. eriksplan
Lokomotiv Konkret - något av en klassisk svensk frijazz/oljudsgrupp som jag väl aldrig vart så värst såld på, men det var nog 15 år sen jag såg de sist, minst, och fri entré så klart man for dit, tog en bira och lyssna. Det var väl ungefär som förväntat, splittrat, när de fick till det och allt flöt på - väldigt bra, lite ökenvibbar på Dror Feilers sax ibland, men när han sen drog fram någon märklig tuta som stånka och stöna och de andra plonkade på - tröttsamt. Känner att jag efter mängder med konsertet börjar tröttna mer och mer på fri improvisation, vill ha mer fart o fläkt numera känns det som. De bjöd på det emellanåt.

lördag. fylkingen
JSH inledde kvällen med ett suveränt noiseframträdande, han välte bord, slog på en plåtduk och var allmänt oregerlig i fem strålande minuter. Efter det blev det en djupdykning ner i "dark ambient" träsket, en helt hopplös musikgenre, så jag och Marcus parkerade på Viking bar istället.

fredag. brooklyn bar/hornstull
European Ghost - italienskt "post-punk"band som lät mer eller mindre som tidiga The Cure, fast utan någon ny "A Forest", eller en lightversion av Joy Division (det kanske är samma sak?) med synthigare rytmiska inslag emellanåt. Aningen slätstruket men inte så tokigt, väldigt sällan man ser sånt här numera. Hade kanske varit något för Herr Apelsin?

Argento Rules

Post by Argento Rules » Sat Mar 23, 2019 10:47

magnus wrote:
Fri Mar 22, 2019 23:09
fredag. brooklyn bar/hornstull
European Ghost - italienskt "post-punk"band som lät mer eller mindre som tidiga The Cure, fast utan någon ny "A Forest", eller en lightversion av Joy Division (det kanske är samma sak?) med synthigare rytmiska inslag emellanåt. Aningen slätstruket men inte så tokigt, väldigt sällan man ser sånt här numera. Hade kanske varit något för Herr Apelsin?
Eller för Herr Argento.

Nämner man :

The Cure

Joy Division

och synthigare i samma mening då vaknar Argento till liv. :D

Låter precis hur bra som helst, får hoppas dom kommer till Götet snart. :thumbup:
There can only be one - Argento Rules

apelsin

Post by apelsin » Sat Mar 23, 2019 14:02

Det är absolut musik som tilltalar. Var tvungen att sträcklyssna och lite avis är jag allt för att jag inte var på plats.

Post Reply