Senast sedda konserten

Alla andra saker.

Moderators: Jönas, Rolfen, Hellbender

magnus

Re: Senast sedda konserten

Post by magnus » Mon Jun 17, 2019 21:42

torsdag, Kraken
Dahmers - svenskt rockband utstyrda som skelett, jag sa Slade Björn sa Sator ´93. Egentligen rätt hemsk musik, men de hade så pass mycket entusiasm att det smittade av sig.
Tonårsfavoriter del 3: The Dwarves - en av de allra första utländska punkskivor jag köpte var "Blood Guts and pussy", jag kanske var 15 (i samma veva som "Evilive" och "Blank Generation", allt i Götgatsbacken), och jävlar vad den gick hett. Deras 15-minuters spelning på BZ runt 96-97 hör fortfarande till det bästa jag sett. Men snacka om att inte inse vad det var som gjorde sitt band till "legender", som de tjatade om i mellansnacket. Ett skämt. De var som rena rama Led Zeppelin, spelade minst en timme, en massa rocktrams, basisten var inte längre naken, allt kändes jävligt lojt, avslaget och gammalt. En låt som "Everybodys Girl" går kanske inte att misslyckas med, men i stort var det faktiskt rent pinsamt.

fredag-söndag. K-town Hardcore Festival, Ungdomshuset/Köpenhamn
Jag och Korven for till Danmark för en fullständig orgie i snabb hc-punk. Band från när och fjärran, usa, Spanien/Mallorca, Colombia, Turkiet, Island, England, Irland, Finland och såklart danmark och Sverige. Mycket lyckat på alla plan, god stämning, lysande arrangerat så att trots att det kanske är en relativt snäv genre var det aldrig två band i rad som lät lika. Massor med folk och fadøl.
Band som var riktigt bra: Cesspol, Eke Buba, Ond tro, Subdued, Larma, Extended Hell, Irreal, Korrosive, Machine Gun, Deformation, D7Y, Abuso, Kovaa Rasvaa, Lucta, Direct Youth, Vidro, Axe Rash. Några snäpp vassare: Amenazas, Kurrakä, Khiis, Trau, Planet Y. Helt jävla outstanding suveräna: Hank Woods and the Hammerheads, Loose Nukes, Nosferatu och Una béstia incontrolable!
Dessutom var det kringarrangemang som en utomhuskonsert med tillhörande punkpromenad på stans gator och cykelkrig (vansinne...), där lirade Löss, Crudez och Surge. Samt en matiné på ett ställe som heter Mayhem, såg ut som en gammal industrilokal, med Nonplus, Zyfilis och Kaleidoscope (svinbra!). Efter att ha sett 32 punkband på 3 dar är man rätt mör... men det var jävligt kul.

AM

Post by AM » Tue Jun 18, 2019 9:03

Tack Magnus! Jag har ingen relation till musiken eller banden du skriver om men njuter ändå till fullo av dina rapporter. Kraken-recensionen var en höjdare.

magnus

Post by magnus » Fri Jul 12, 2019 19:30

Det var roligt att höra Anders! Nån frågade förra året hur många konserter jag såg på ett år så tänkte att jag skulle skriva ner alla under det är året så fick man väl se, tror jag fått med det mesta hitttills. Nu är det inne i en sån där svacka med både litet utbud och energi, men vart iväg på en de senaste veckorna...

söndag. Reaktorhallen R1/tekniska högskolan
Microfiche - som presentatören sa "det är inte ofta man får se ett australiensiskt experimentjazzband i en nerlagd kärnkraftsreaktor", det får man väl instämma i. Bandet, en sextett, var helt okej, en smula sömnigt emellanåt, men även drivet och mysigt, men hela grejen var ju stället, väldigt coolt. Mitt i stan, 24 meter rakt ner i berget med hiss efter att ha gått in i anonym entré. Själva reaktorn var borta sen 70-talet men hålet var kvar och man kunde spankulera runt och titta på tungvatten-tankar, instrument och annat. Dessutom stod en stumfilmsbio-orgel från 20-talet där nere av någon anledning.

Argento Rules

Post by Argento Rules » Sat Jul 13, 2019 10:02

magnus wrote:
Fri Jul 12, 2019 19:30
Det var roligt att höra Anders! Nån frågade förra året hur många konserter jag såg på ett år så tänkte att jag skulle skriva ner alla under det är året så fick man väl se, tror jag fått med det mesta hitttills.
Hehe, det va jag som undrade det. :)

För precis som jag sa då och som AM sa nu så älskar jag att läsa dina recensioner. :D

Känner också väldigt sällan till banden, men det gör det ju mera spännande och jag har fått ett par riktigt BRA tips via dig. :thumbup:

Så keep up the good work!!!
There can only be one - Argento Rules

Post Reply