Senast sedda konserten

Alla andra saker.

Moderators: Jönas, Rolfen, Hellbender

apelsin

Re: Senast sedda konserten

Post by apelsin » Mon Sep 09, 2019 19:13

Var på 23 Tills releaseparty på nya plattan i fredags. Första plattan på just 23 år. Meningen var att de skulle köra två set. Första setet, bara nya låtar. Andra setet, gamla godingar. Två timmar innan spelningen så blev det dramatiskt värre. Trummisen i bandet drabbades av näsblod. Riktigt rejält dessutom. Så pass mycket att han var tvungen att åka till akuten. Helt plötsligt var spelningen i fara. Lösningen blev att de ringde in Kalle Baahs trummis. Han hade varit med lite i studion i samband med att skivan spelades in. Övriga låtar övade han in en timme innan konsert. Han klarade bägge seten med bravur. Några småfel bara. Mycket imponerande. Det första setet var riktigt kul att se. De körde alla låtar från nya plattan. Tycker att skivan är helt okej men det känns inte som de blivit 23 år äldre. Låter ungefär som det alltid gjort. Live funkade de flesta låtar alldeles utmärkt. Set två var väl inte lika spännande. Låtar som de alltid kör och de överraskar inte direkt. Men många klassiker är det. Mycket nöjd med kvällen dock.

Raimo

Post by Raimo » Mon Sep 09, 2019 20:02

Millencolin på Gröna Lund torsdag 5 september

Millencolin har släppt ny skiva igen som jag tycker är riktigt bra, ja de är ju ett av mina favoritband sedan många år så jag blir toppenglad när nya skivan är så pass bra. Tänkte att jag går och ser de en tredje gång, och kanske får höra lite nya låtar. Det var tyvärr inte mycket med den saken utan det blev ungefär samma som innan. En låt från nya skivan blev det, åtminstone fram tills klockan var så mycket så jag var tvungen att gå. Som sagt tredje gången jag ser bandet och det bjuds inte på mycket överraskningar, även om de alltid gör mig på gott humör, det här väldigt harmlösa bandet. Det forna Fyllencolin känns som långt borta i fjärran. I övrigt märks inte åldern och mogenheten mycket i själva framförandet av låtarna, förutom att de självklara låtar från två första albumen faktiskt inte går lika toksnabbt som de gör på de skivorna. Hursomhelst detta kanske inte låter som en jättespännande konsert men det gör ju jobbet för fansen iallafall :thumbup: :|

Image
Last edited by Raimo on Tue Sep 10, 2019 20:20, edited 1 time in total.

Raimo

Post by Raimo » Mon Sep 09, 2019 20:09

La Coka Nostra på Kraken fredagen 6 september 2019

Också ett favoritband, mer sentida, ja från senaste åren, som jag också sett innan. När jag gick och såg de sist gjorde jag det för att det var Ill Bill och DJ Eclipse på affischen. Det var liksom inget att snacka om. Den gången hade jag nog inte hört de sedan de var på P3 Live för tio år sedan, plus att det var något inom den hårdare hiphopen som Grimjaur brukade lyssna på.

Den gången hade de med sig den fantastiska Sick Jacken från The Psycho Realm. Denna gången är det ingen Sick Jack med utan "bara" La Coka Nostra, även denna gång med DJ Eclipse. Det blev jag väldigt glad för. Både Ill Bill och DJ Eclipse återfinns i ett av mina absoluta favoritband, Non Phixion, och bara att få se de på en scen tillsammans gör mig nöjd. Sedan är det så att La Coka Nostra är ett av de bästa liveakter jag sett. Vilken scennärvaro, och en Ill Bill som ler! Det här jag överhuvudtaget aldrig sett på vare sig scen eller dvd. Slaine är också en grym rappare och den 60-åriga Danny Boy backar upp sitt sätt. Han drar en vers under hela spelningen, en gammal House Of Pain-låt, ja det är ju hans gamla grupp. I övrigt är det det mycket La Coka-låtar jag inte kan/känner igen, två Non Phixion-låtar, en Gang Starr-snudd när döda rappare hyllas och så blir det ett par låtar från Ill Bills soloskivor. Låtar är väl egentligen överdrivet att säga, det är delar av låtar då rappare sällan eller aldrig går ifrån den gyllene regeln att framföra verser från icke närvarande rappare. Sådana där strikta grejer som är roliga. La Coca Cola kör på dryga timmen och det är precis lagom. Inte för långt, och inte för kort.

Image

(Tyvärr Grimjaur, jag lyckades inte få någon handduk under kepsen-bild)

magnus

Post by magnus » Sun Sep 15, 2019 22:39

onsdag. Snotty/hornstull
Anti-Metafor - ja, det är stabil kängpunk det här. De lät som vanligt.
Maskopi - snabb-hc som var okej för stunden men blev aningen tjatig i längden, trots att de spelade i max en kvart.
The Conscripts - kanadicker men det lät väldigt brittiskt och dessutom svinbra. Crass i botten, men även rakare gammelpunk som Anti-Pasti och Subhumans, fast ändå piggt på nå vis och inte mossigt. De avslutade med en avskalad version på Killing Jokes "The War Dance". När man gick ut hade i stort sett varenda en från publiken deras skiva i näven, jag med. Strålande!

lördag. Fylkingen
Alternatively United Europe (AUE) - rysk duo där hon vred reglage (och åt ett äpple) så det spraka och tjöt och han spelade knastriga flexi-skivor med militärmusik. Bra!
Facenag - konstskole lo-fi pop, jag begriper mig inte på sånt här, men kanske att det har nån sorts charm.
Big Debbie - en till ryss (tror jag) som först stod blick still och vred rattar på typiskt Fylkingen-manér men efter ett tag började han även sjunga och spela bas. Inte alls tokigt, rytmiskt i ödslig moll, lite åt Coil hållet.
Forced into Femininity - en lönnfet transvestit från Chicago sjöng några kaotiska låtar, snackade smått förvirrat, tjöt, skrek, gjorde kullebyttor och skutt samt attackerade på ett eller annat vis samtliga i publiken (vi var väl en dryga 30 pers där). Tok, men klart att det var roligt.
Mindre roligt var att den vanliga ölen tog slut och jag vart tvungen att dricka en med sur mangosmak...

söndag. Glenn Miller Café
Vilhelm Bromanders initiativ - melodisk frijazz-kvintett med bekanta ansikten (trummisen är jag inte säker på att jag kände igen) som spelade med en hel del 70-tals vibbar, Pharoah Sanders, Ahmed Abdullah, Sun Ra osv. Aningen anonymt i första paret låtar, men sen fick de fart och släppte inte taget under tre set. Mycket bra, riktigt härlig musik. Ska någon lyftas fram extra får det bli saxofonisten Marthe Lea som drog av några vassa solon.

magnus

Post by magnus » Sat Sep 21, 2019 23:05

tisdag. Hjorthagens jazzklubb.
Vladimir Shafranov Trio - första set pianotrio, något som jag börjat uppskatta mer och mer, men det var i andra då saxofonisten Amanda Sedgwick tillkom (egentligen skulle det vart Bernt Rosengren, men han kanske var sjuk, hon var en god ersättare) som det lyfte ordentligt. "Star Eyes", "Stablemates" mfl. klassiker, kanonmusik. Stället var fullt, men de som inte gått i ålderspension kunde räknas på ena handens fingrar, nästan i alla fall.

torsdag. Omnikvariatet. Uppsala
Bagman - den engelske pianisten Pat Thomas har jag hört en hel del om och det visade sig att han, förutom att ha väldigt långa armar och en ytterst sympatisk framtoning, var en hejare på att lira improviserat. Här i trio med Raymond Strid som i vanlig ordning släpat med sig en uppsjö prylar till sitt lilla trumset, äggklocka, kedja, vispar och jag vet inte allt, samt Sture Ericson som bland annat hade en kakburk på sin saxofon. Men det var verkligen ingen ploj, utan trekvarts lysande frijazz med en massa, som det verkade, spontana infall. Vi var runt 10 pers där, men det var en pytteliten bokhandel, trevligt och bra på alla sätt och vis.

fredag. snotty
Isotope Soap - evigt förband som tar i så de spricker med smink, masker och poser, nu även med förbandsmellansnack. Det spelar ingen roll om medhörningen höjs, det är ändå kasst.
Civic - intensiv australiensisk punkrock, mycket lead-guitar och sångare i keps samt sportbrallor, men det var bra, jävligt bra till och med! Rediga låtar och full fart. Toppen!
Efteråt, det måste vara tyst 22.00 i Hornstull, hastade jag iväg till Münchenbryggeriet för nordamerikansk industri/power electronics på Fylkingen (de hade fyllt på ölkylen sen sist tack och lov).
Jesuve - började riktigt segt och tråkigt men tog sig rejält när det blev ilsk kvinnosång i klassisk befallande stil. Trevlig karl som skötte rattarna, från Halifax men numera boende i Berlin. Mycket rök var det också.
Oil Thief - amerikan som hållt på länge, blandade en massa stilar - noise, p.e., rytmer i närmast techno-stuk, body-synt - men utan att bli spretigt, det flöt på bra. Däremot kändes det genomgående ganska så lättviktigt.

lördag. snotty
Civic - av någon anledning, som de inte riktigt verkade fatta själva, lirade aussie-boysen två dar i rad på samma ställe. När speedway gp i Cardiff slutade i tid efter Leon Madsens snygga finalkörning insåg jag att med lite av en Carl Lewis sprint till tunnelbanan borde jag hinna dit för att se dem igen och mycket riktigt gick det. Det här stället är lite lustigt på det sättet att hela källaren töms totalt mellan banden, så trots att det blev fullt med folk kunde jag som kom 5 minuter innan Civic drog igång (efter två svenska förband som jag inte sörjde att jag missat) både köpa en bira och gå och ställa mig precis framför scenen. De var lika löjligt bra som kvällen innan och körde väl i stort sett samma låtar, men vågade nu, till bartenderns fasa, dra över tidsgränsen med några minuter. Verkligen ett kanonbra band, rockig punk men skarpt, vasst och rappt. Höjdare!
Efter det hann jag även med en kort sväng förbi Bröderna Olssons för att se favorit DJn i farten, bli bjuden på två flasköl och njuta av vingresor-reggae. Tack Björn!

magnus

Post by magnus » Sun Sep 29, 2019 9:26

torsdag. Kraken.
Två gånger isländsk black metal, lät ju lite lagom exotiskt.
Sinmara - de var klädda i kåpor och hade smetat kol på armar och nyllen, skäggiga var de också. Långa monotona låtar med slingor som malde på och få taktbyten. Rätt stämningsfullt men också rätt långrandigt efter ett tag.
Svartidauði - fränt bandnamn och även de hade kladdat ner sig med svart färg, men såg närmast ut som Hills Have Eyes. Mer komplex och kraftfull musik med skum sång, "aaouäv väouah" lät det mest hela tiden. Som första bandet höll de på för länge, men va fan rätt schysst. De gick ut hårt och höll det in i mål.

lördag. Gula villan.
Aningen sliten efter fredagens Röv-klubb samt queer lesbiska experimentfilmsvisning (givetvis med tillhörande grogg) släpade jag mig ut till Handen för råpunk efter att först ha njutit i fulla drag av cinematekets visning av RIO GRANDE, en riktigt fin film.
Drab - nja, nytt band men vetifan om det var så värst vassa, tuff-hc med gruffsång.
Skrot - standardkäng från Göteborg, måste säga att det satt som en smäck!
Halshug - danskt med lite alternativrocksvarning men ändå stadig kängpunk, en av dem hade tröja med Hoax och det är väl ett skapligt riktmärke. De var bra, och populära, men aningen tråkiga tyckte jag.
Kohti Tuhoa - de här finnarna var allt annat än tråkiga, de var rent löjligt bra. Snabbt och primitivt och ett jävla ös, helt perfekt. Samtliga medlemmar, förutom sångerskan, hade mustach.

apelsin

Post by apelsin » Wed Oct 02, 2019 10:59

Jag har så dålig fantasi. :roll:

Var och såg Northern Upbeat och 23 Till igen i lördags. Snart har jag sett 23 Till fler gånger än jag sett Depeche Mode.

magnus

Post by magnus » Sun Oct 06, 2019 21:56

torsdag. Femman / Uppsala
Palme sköt först - de här har jag sett innan och de är helt okej. Basisten ser fortfarande ut som att det är första gången han höll i en bas.
Pospish Potom - Kul med ett ryskt band! Energisk sångare och melodiös punk/hc av gammalt fint snitt, uppsalaborna pogade friskt i den lilla lokalen ute i industriområdet.
Klart trevlig kväll.

fredag. Snövit.
2/3 Huddikpunk och det kändes som att 2/3 av alla gamla Hudiksvallspunkare var nere i källarn, som dagen till ära kommit på den kanske inte helt genomtänkta idén att ställa stolar och bord framför scenen...
Gefyr - relativt nytt band, lät rätt mycket som tidiga Totalitär och det är ju svårt att klaga på. Inte alls dumt. Jag köpte en kassett.
Makabert fynd - var några år sen jag såg dem sist och de lät som vanligt, kanske något mer intensivt. Det är ju bra, det är det. Folk rörde på sig bland borden.
Drab - samma som förra helgen, skumt att de spelade sist, så gott som alla Huddikarna (eller fyllona som nån brevid mig sa) gick. De hade väl inte blivit direkt bättre, kanske en aning. På tok för stappligt och utan flyt för att tilltala mig nå vidare.

söndag. Glenn Miller café
Birgitta Flick kvartett - Tyskt besök på Glenn Millers, även om alla fyra snackade svenska utan problem, så jag kvistade dit för ett par set efter att ha vart på Sergel-bion och sett Quick-filmen (klart skaplig, men väldigt mycket som att se tv-programmen igen med bakom kulisserna inslag och aningen för uppstyrd dialog, men en helt osannolik historia är det ju). Birgitta F. såg ut som en rätt så sträng skolfröken men bjöd på mjuk, fin och svängig jazz. De körde nån låt av Charlie Haden och en tango bland annat.
Mr. Piggy wrote:
Mon Sep 02, 2019 14:49
Hoppas du gillar boken. :thumbup:
Det gjorde jag, mycket! Klämde den på tåget till/från Uppsala - perfekt. Vid Norrviken kom en full uteliggare förbi och undrade vad jag läste, "Katabol, vad menas med det" undrade hon och fick erkänna att jag inte heller visste

magnus

Post by magnus » Sun Oct 13, 2019 12:56

fredag. Dansens hus/Norra bantorget
Art Ensemble of Chicago - klassiskt frijazzband med storhetstid i början av 70-talet, sen den tiden är bara två medlemmar i livet och den ena av dem, Roscoe Mitchell, såg jag häromåret, så kanske inte en fullt så storstilad händelse, men ändå speciellt. De var kända för att spöka ut sig i masker och krigsmålning samt ha en hel uppsjö instrumet att lira på, nu var det främst en yngre förmåga som anammat den hållningen. Bitvis var det strålande, i början när det var jazzigt triospel, ett långt trumpetsolo som närmast lät kavalleri-revälj inspirerat, sista tredjedelen som gick i typisk svängig stil med bongotrummor och grejer, men långa bitar var lite väl plinkplonkigt. Det känns lyxigt med en sån här konsert på ett riktigt tjusigt ställe nångång ibland.

lördag. BAS Bandhagen
Fredrik Nordström Needs - dubbelkvarttett, alltså två trummor och två basar, det ger ett kraftfullt driv. Tyckte det lät lite som något från skivbolaget Ogun som gav ut mycket sydafrikansk jazz, den här typiskt melankoliska grooven fanns framförallt i första set. I andra var det lite öppnare och något av karnevalstämning i sista låten, tillägnad Dollar Brand (så jag var inte helt ute och cyklade). En eftermiddagskonsert ovanför sin lokala Ica-affär kanske man inte har de högsta förväntningarna på, men det var verkligen fantastiskt bra!

---senare samma lördag. Cyklopen/Högdalen
Punkkväll med massor med folk, jag drack 10 öl och såg 4 band.
Attityd Boys - typisk svensk punk, rätt kul. Extra plus med att de inledde med en låt om att de hette Attityd Boys på bästa Electric Banana Band vis.
Marys Kids - rockmusik, som Sator utan hits (eller nu när jag tänker efter, hade Sator några hits? kommer inte på nån). Helt värdelöst.
Hotet - har sett dem förr, de var bra då och de var bättre nu, klart kvällens behållning. Stående trummis längst fram och stor entusiasm. Tyckte det var konstigt att de kunde vara från Göteborg och ändå va bra, men när jag pratade med ett par av dem efteråt så visade det sig att de var inflyttade från Arvika, Kiruna osv.
Trubbel - göteborg, göteborg.... hemskt på alla sätt. Tänk ett band från Stockholm som sjöng om hur bra det var med Drottninggatan, tunnelbanan och globen, skulle aldrig hända och det av goda skäl.

Pungkonturer

Post by Pungkonturer » Sun Oct 13, 2019 21:28

Själv tycker jag Art Ensemble of Chicago var genomgående suveränt. Härligt att se att trots ålder och krämpor så rockar de loss ordentligt emellanåt. Men jag gillar ju även "plinkplonkandet". Sen tror jag trumsorten heter "djembe", inte bongo. ;)

Förresten, apropå att sjunga om Stockholm... Lasse Berghagen gjorde ju det, räknas det? :)

magnus

Post by magnus » Sun Oct 20, 2019 16:01

onsdag. Glenn Millers
Kjetil Mulelid Trio - lågmäld och smått lyrisk jazz från norsk pianotrio. Började lite kantigt i första set, men det tog sig rejält i andra och blev riktigt, riktigt bra. Det var bara att köpa en pint Ship of IPA och sitta kvar i det sista, och kanske allra bästa, också trots att jag började 7.00 dan efter. Vad ska man göra?

lördag. Twang/söder
Lars Jansson Trio + Sigurdur Flosason - Lars Jansson Trio var nog Sveriges bästa jazzband på 80/90-talet, egentligen inget extravagant men med ett så mysigt och samtidigt lite mystiskt sound. Numera spelar han rätt sällan så det gäller att passa på, det var inte bara jag som tänkte så, den här källaren bredvid Monkeybeach var precis proppfull. Han ser ut lite som en inte-tokig Sture Bergwall och antagligen för att det inte fick rum med piano på den lilla scenen spelade han den här kvällen på sån där funk/crimefilms-keyboard vilket gav ett lite annat stuk som tog nån låt att vänja sig vid men passade bra. De var förstärkta med en isländsk saxofonist som dessutom knåpat ihop en massa nya låtar inspirerade av naturen, mossa, regn, sand, stenar, och han kunde verkligen få till låtar det får man säga. Två timmar höll de på, med kort paus, och det var kanonbra rakt igenom. Schysst ställe också med god fatöl, men jag fick sitta på en rätt så obekväm pall.
- vid Skanstull på väg hem stötte jag på samma hemlösa kvinna som härom veckan, nu verkade hon skapligt nykter men frågade igen vad jag läste. En deckare av Peter Robinson verkade falla i godare jord än Williams bok, men riktigt nöjd var hon inte.

söndag. BAS Bandhagen
Äleklint, Sandell & Zetterberg - en till lokal eftermiddagspelning med bekanta fri improvisationsmän och jag tycker nog de gick loss lite mer än vanligt, särskilt bassisten. Piano, bas, trombon och ganska mörk och skev musik, men med ett stadigt sväng och flyt i botten som lyfte det. Kunde passat till en skräckis om nån drabbad av nervöst sammanbrott.

magnus

Post by magnus » Sun Nov 03, 2019 11:31

torsdag. Fylkingen
Det var industrifestival i helgen som jag struntade i, det här var någon sorts förfest med lite hårdare gäng, tre amerikaner och Sundsvalls flaggskepp. Mycket backdrop-film och allt höll på alldelles för länge, missade sista tåget hem och fick åka nattbuss för första gången på åratal...
Soot - så dåligt att det blev rent parodiskt. Av någon anledning visade han sista 20 minuterna av Solaris.
Gnawed - skapligt, han rasslade med kedjor och det var någon sorts skum atmosfär. Enligt uppgift jobbade karln med att bygga monster i spöktåg och det passar honom bra.
Cruor Incendia - några få minuter ren, frisläppt noise (som jag längtat) men mestadels precis så kontrollerat och småtråkigt som allt annat.
Alfarmania - Kristian harvar oförtrutet på, nu med två nya medhjälpare och mycket skrik/sång. Alltid kul att se dem även om jag tycker det gått lite på tomgång ett tag nu. Brakhage och "en väldigt obskyr Fernando Sancho film" som bakgrund.

lördag. Gula villan.
Halloween Hardcore fest, med 3 tuff-hc band och 2 vettig punk, samt avslutning med live-kareoke, då hade alla träningsklädda tuff-hardcoreare gått hem, det var jävligt kul.
Impulse - ungdomar som istället för att klä ut sig klätt upp sig, kostym och slips. Pappa betalar sa de och det var väl rätt skojigt, musiken sådär.
X2000 - lite åt clownhållet. Sa att de hette som snabbaste tåget, men kunde byta till "upptåget" för så snabbt lirade de inte, simpel punk på spanska, mycket bra!
Neighborhood - polisskolan och sångaren var bov. Men bedövande trist hårdrockar-hc.
Lawfull Killing - engelska inslaget och inte utklädda alls utan det var träningsoverall. Tyckte man skulle vara stolt över att var engelsk, varför det? Ingen vidare musik heller.
Vidro - de gick all in med nunna, Jesus med kors och jag vet inte allt. Lika bra som alltid, vet inte hur många gånger jag sett dem i år men det kan gärna bli en till.

Raimo

Post by Raimo » Sat Nov 09, 2019 23:57

Biofilm: Uxå - a journey to the heart of Umeå Hardcore Scene och samtal med John "Porcell" Porcelly och Sammy Siegler från Youth Of Today, på Bio Rio, Stockholm, tisdag 5 november 2019:

Biljett till Youth Of Today köpte jag några dagar innan bara, även om jag bestämde mig tidigt för att gå. Martin frågade innan (jag visste såklart inte om evenemanget) om jag inte ville gå på Umeå Hardcore-filmen plus samtalet med Youth Of Today-gubbarna innan och det ville jag såklart. Vi fixade biljetter några timmar innan och strålade samman. Filmen om Umeå Hardcore var tråkig, onödig och ganska ointressant. Det verkar väldigt svårt att göra bra hardcore punk-filmer. Man har ju sett några vid det här laget, och ingen har varit särskilt bra. Inte blir det väl bättre av att jag inte tycker banden från Umeå är särskilt bra. Final Exit är väldigt bra, och Refused kan vara lite bra. Men annars har jag inte varit imponerad. Jag har kanske inte lyssnat ordentligt.

Samtalet med Youth Of Today-gubbarna var bättre! Jag har kommit på mig själv med att kanske främst vara musikhistoriskt intresserad, naturligtvis inte bara. Men jag bara älskar att det går att gå och se Youth Of Today med ett samtal före! Jag är ledsen, men jag väljer det vilken dag som helst före att gå och något nytt härmapa-hc-band. Intressant samtal där jag lystrade hela tiden, jag satt inte och sov en sekund av de fyrtiofem minuterna.

En riktig skitbild på när Christoffer Röstlund Johnsson intervjuar gubbsen:

Imageupload photo on site

Några timmar senare var det dags för Youth Of Today, bandet, på scen. Innan var det förband i form av svenska Twin Pigs. Jag vet inte om jag tyckte det var bra, inte särskilt tror jag. Men de hade sannerligen något eget. Det är något som är av största vikt för egen del nuförtiden, för att jag ska känna att det är någon mening med att stå och glo på det. Det var lite blås och körer och sådant där. Sångaren gjorde även en grej av att han var straight edge och ett stort Youth Of Today-fan, han ville publiksurfa när han sjöng men ville inte bli buren av någon som drack.

Youth Of Today spelade en hel del av sitt material som räcker ungefär till en timme totalt. Absolut högst en timme är också den tiden jag vill höra sådan här musik live, gärna kortare om det är bara ett band som spelar det. Ray Cappo höll långa insiktsfulla tal mellan låtarna, krishna som han är. Jag tycker han sade en del ganska bra saker. Jag skiter inte i Youth Of Todays budskap, även om jag knappast håller med om allt. Det där positiva, där kan jag hålla med om och inspireras av mycket. Det kan dock göra att jag tycker musiken låter något mesig ibland, men Youth Of Today är ju bra mycket hårdare än andra band från den tiden som till exempel Gorilla Biscuits, som jag tycker är extremt mesiga. Och då är jag skatepunkfreak, som säger det! Dock har Ray Cappo's (Youth Of Today) röst försämrats (vilket han själv också säger på scen) och den låter inte lika hård som på den skivan "Break down the walls" som jag en gång hade i min samling men av oklar anledning inte har klar. Jag tror faktiskt att jag sålde den för att jag mest tyckte att titellåten var bra. Jag tycker fortfarande den låten är bäst. Jag tyckte att den låten var bäst nu också, den var min introduktion till bandet. Jag var på en konsert med bland andra Common Cause och ett antal andra härmapa-band sommaren 2007 och de spelade "Break down the walls". Jag tyckte att "Break down the walls" var den bästa låten även denna kväll hösten 2019 och jag tyckte Youth Of Today var ett utsökt bra liveband. De är inga youths längre, men friska och fräscha på grund av ett sunt leverne.

Youth Of Today på Debaser Strand, Stockholm, tisdag 5 november 2019:

Image

Magnus var ju på Shelter (också med Porcell och Ray Cappo) dagen efter på samma ställe. Han berättade ju om det igår på Platini men det ska ändå bli kul att se vad han skriver! :)

magnus

Post by magnus » Sun Nov 10, 2019 20:15

Jo, jag var där.
onsdag. Debaser hornstull
Hade tänkt stanna hemma och kolla nån rental, men så hörde min vän Alex från Kiruna av sig, sa att han var i stan och dessutom hade en biljett över till det här spektaklet, bara att rycka upp sig.
Speedway - första spelningen för det här bandet som självklart inte kunde leva upp till sitt namn, undrar varför de heter så... Men det var ändå okej, hardcore med en del melodier.
Shelter - smått klassiskt New York-band, jag har deras första lp men undrar om jag nån gång lyssnat igenom hela... De kör lite rockigare hc-stil men inte så hårdrockigt som det lätt blir. Det var rökelse, Hare Krishna och långa utläggningar om att tänka positivt. Basisten såg ut som en socialsekreterare, kvällens hjälte. Måste säga att det var riktigt schysst, men flera klart skapliga låtar. Som en bra och något udda rockkonsert. Får nog dra fram skivan igen.

söndag. Larrys Corner.
Arrington de Dionyso - tvättäkta amerikansk hippie, fast med kort hår och kort skägg, som satt på knä och i tur och ordning blåste i mer eller mindre underliga instrument, ibland stod han upp också och stampa takten. Det var strupsång (verkligen märkligt), basklarinett, mungiga, nån sorts konstruktion av vattenledningsrör och annat. Om jag fattade rätt var han inspirerad av javanesisk musik, hur nu den kan tänkas låta, men det var även klara frijazz-tendenser. Räknade till 13 pers i pyttelokalen, två av dem var barn som pratade franska, karln själv var trevlig och det var, om än något upphackat, en kanonfin liten konsert.

Raimo

Post by Raimo » Thu Nov 14, 2019 10:34

Magnus: Man kanske skulle ha gått på Shelter också. Jag har "Mantra" på cd och drog igång den nu. Men jag hade ändå ont i huvudet hela dagen efter Youth Of Today.

Post Reply