Senast sedda konserten

Alla andra saker.

Moderators: Jönas, Rolfen, Hellbender

Argento Rules

Re: Senast sedda konserten

Post by Argento Rules » Thu Nov 14, 2019 12:46

Magnus: Vänder mig till dig först och främst eftersom du verkar ha sett det mesta. :D

Det är en hel del udda och intressanta spelningar i Göteborg de närmaste 2 månaderna och undrar om det är något av dessa band du rekomenderar extra mycket och som man EJ bör missa.

KRISTEN RESNING

AVSKUM

SJU SVÅRA ÅR

GÖSTA BERLINGS SAGA

ELLEN RIPLEY

SLYNKÖREN
There can only be one - Argento Rules

magnus

Post by magnus » Thu Nov 14, 2019 13:13

Jag o Mika ska till Göteborg på lördag o se nått på det där Alaska, bland annat Strul. Kanske att det även va Kristen resning? Kom dit du med vetja!
Är inte så bekant med de andras musik, men basisten (?) i Avskum är en trevlig karl!

Argento Rules

Post by Argento Rules » Thu Nov 14, 2019 15:03

magnus wrote:
Thu Nov 14, 2019 13:13
Jag o Mika ska till Göteborg på lördag o se nått på det där Alaska, bland annat Strul. Kanske att det även va Kristen resning? Kom dit du med vetja!
Är inte så bekant med de andras musik, men basisten (?) i Avskum är en trevlig karl!
Halloj!!

YES, alla de jag frågade efter ska spela på DUNDER stället Truckstop Alaska. :D

Det tråkiga är dock att det är de sista 2 månaderna kvar, efter nyår lägger de ner. :(

Fy satan i helvete va tråkigt, hade jättegärna joinat er där, men ska på polarns 50-års fest.

Men det stämmer BRA att Kristen Resning är där med.

Dessa band får ni se: Levande Begravd Label Night: ISOTOPE SOAP + STRUL + TAZER + KRISTEN RESNING + NO NOSE

Men TACK för tipset ang. Avskum, hoppas kunna gå på dom då.

Ha det så jävla trevligt på Alaska på lördag då. :thumbup:

Raimo

Post by Raimo » Thu Nov 14, 2019 19:09

Sju Svåra År är faktiskt ett bra band. Jag såg de 2002 och 2018 och jag tyckte de höll än, år 2018.

Raimo

Post by Raimo » Thu Nov 14, 2019 19:19

Cavalera på Klubben, Fryshuset, Stockholm, onsdagen 13 november 2019:

Jag är ett stort fan av Sepultura och brasiliansk extrem metal, men jag hade aldrig sett Sepultura med någon av bröderna Cavalera (som inte varit med i Sepultura på många år) så jag köpte biljett till denna drabbning. Som jag gissat när jag läst på affischen så gällde detta framförande av de två snabba dödsanstrukna thrashskivorna "Beneath the remains" och "Arise" som det känns som att jag har gillat jämt. Jag gillar allt med Sepultura när Max Cavalera var med, kvittar om det är hysterisk dödsthrash eller svängig, groovy prototyp nu metal (om ni tillåter). Jag respekterar Derrick Green, som är sångare sedan ett tjugotal år, men jag har ingen bra koll på skivorna med honom, utöver "Nation" som kom när mitt intresse för metal började blomma. Jag minns än var jag läste om Sepultura första gången. Det var i Aftonbladets fredagsbilaga "Puls" där jag blev mäkta nyfiken på denna så kallade "sambasvängande hardcore metal". Något sambasväng var det dock inte tal om denna novemberkväll 2019, mest ett otroligt höghastighetsmangel.

Det här var en konsert helt i min stil. Cavalera-bröderna plus musiker körde Beneath the remains och Arise-lp:n efter varandra, plus en komplett meningslös cover på "Ace of spades" (ska ni inte köra Smoke on the water, Paranoid och Enter sandman också, när ni ändå håller på?). Max Cavalera i sitt korvhår och en märklig rustning/väst och Iggor som en fartfantom bakom trummorna, han tappar aldrig i hastighet. Övriga extranummer var "Refuse/Resist", "Troops of doom" (såklart!) och en "ny" version av Beneath the remains. Jag gick till t-banan mycket nöjd.

Förbandet Healing Magic hann gick inte höra mycket av, då jag kom till lokalen när de hade en låt kvar. Men det var extrem metal med snabba partier och långsamma doompartier. Hade gärna hört mer, men man får skylla sig själv när man sitter och fikar istället för att gå i tid till konsertlokalen.

Image

Argento Rules

Post by Argento Rules » Fri Nov 15, 2019 12:12

Raimo wrote:
Thu Nov 14, 2019 19:09
Sju Svåra År är faktiskt ett bra band. Jag såg de 2002 och 2018 och jag tyckte de höll än, år 2018.
TACK Raimo för feedback. :thumbup:

Raimo

Post by Raimo » Fri Nov 15, 2019 13:31

Argento Rules wrote:
Fri Nov 15, 2019 12:12
Raimo wrote:
Thu Nov 14, 2019 19:09
TACK Raimo för feedback. :thumbup:
Avskum är förstås också bra live. Pallar dock inte att höra på deras nyare skivor längre.

Det hade ju varit roligt att vara någon gång på Truckstop Alaska, men det har jag inte varit trots oräkneliga besök i Göteborg sedan 2011. Får skylla mig själv helt enkelt.

magnus

Post by magnus » Sun Nov 17, 2019 18:17

lördag. Truckstop Alaska/Hisingen
Som sagt så åkte Mika och jag ner till Göteborg på blixtvisit för att kika på tillställningen "Levande Begravd festival" samt träffa en massa trevligt folk, det gick som smort och vi hade skitkul. Om det regnade och var mörkt? Jo tack. Men det var ett schysst, och stort, ställe som snart ska läggas ner. Antar att det ska byggas hus där för det var ett ödsligt område. Officiellt såldes bara folköl men sa man "en starköl tack" i baren så löste det sig. En av alla det snackades med visade sig var Mart från Lyckliga kompisarna (men det fattade jag inte), han berättade att han nyligen flyttat till Sala av alla ställen och i samband med det fått tillbringa en natt på Hotel Svea, en inte odelat angenäm upplevelse. Dessutom hade han med sig en japansk vän som var så skräckslagen av spelstället att de var tvugna att gå. Hon såg verkligen panikslagen ut...
Gemensamt för banden som spelade var väl nån sorts rockig punk med synt i sättningen, utom då det första som var rakt på sak (och bäst enligt mig).
Strul - de är ju pålitliga. Lite stor scen för sånt här kanske och underligt att de spelade först när man inte fått upp ångan riktigt. En teori var att det berodde på att sångaren ville hem till sina ungar, men han satt glatt kvar och drack öl med oss efter stängning...
No Nose - danskar som lät som rena rama köksorkestern först, riktigt uselt, men så fick de till en hygglig post-punkig dänga i mitten med bra flyt.
Kristen resning - enligt uppgift "Göteborgs sämsta band" men de var rätt kul, med en sångare som gärna rullade runt på golvet bland åhörarnas fötter.
Tazer - mer danskt och de här var bra, syntigt och stelt på ett lyckat vis. På efterfesten skulle danskarna promt ha igång en videobandspelare och se Pusher ("Franke, min vän"), verkade som det hörde till när det dracks...
Isotope Soap - de eviga uppvärmarna i Stockholm spelade här sist (tolka det hur ni vill) och var lite trista som alltid.

Argento Rules

Post by Argento Rules » Tue Nov 19, 2019 13:49

Åhh va kul och läsa om banden, skulle nog gilla Tazer mest tror jag. :D

Fasen va kul att ni hade det trevligt. :thumbup:

Truskstop Alaska är ett kanonställe, JÄVLIGT tråkigt att de går i graven. :(

Raimo

Post by Raimo » Wed Nov 20, 2019 14:40

Magnus: Hahaha! En köksorkester! :D :lol:

Var det Levande Begravd Fanzine som arrangerade grejen? Det är ju ett ganska roligt fanzine, men när jag såg det sist på Dirty Records var jag för snål.

Jag läste i Close-Up att Mart H flyttat till Sala. Det tyckte jag var lustigt just eftersom jag bara förknippar Sala med filmsamlarträffen, Rockland, Svea och Sala Silvergruva.

magnus

Post by magnus » Sun Dec 01, 2019 11:01

måndag. Hangaren/Skarpnäck
Nog första gången jag vart på spelning i en IOGT-lokal... fick en kopp kaffe, men tillochmed den var svag. Men helt okej ställe för macho-hardcore, kanske inte min favoritmusik men kände att jag inte ville sitta hemma och uggla efter jobbet när jag äntligen piggnat till efter en dryg veckas förkylning... I prydligt industriområde, över en bilmek. Till största delen ung och entusiastisk publik, mycket knasdans med sparkar o armvev. Gott om folk för en måndagskväll.
Speedway - såg dem häromveckan och de är inte alls tokiga faktiskt. Glömde fråga om varför de heter som de gör, borde ju bara ha texter om att svänga vänster på rundbana med motorcykel, men tycker inte att så verkar vara fallet.
Existence - jo de här har man ju sett några gånger nu, de bad om ursäkt för att de spelar så ofta, men det är okej. Väldigt tugga, tugga, men de höll inte på så länge så kör för det.
Ekulu - Mysko namn men de var från New York. Såg inte alls så där sportiga ut snarare lätt lufsiga, men hade bra klipp och några vassa bitar. Gott ös och en del rakare rör. Bra.

fredag. Femman/uppsala
Det var inte många som orkat streta ut i kylan till den här spelningen, men en rackarns rolig kväll blev det ändå.
Gefyr - Huddik-punk inledde efter en del om och men, satt fint som fan och väldigt trevligt band på alla sätt.
Existence - dags igen för de här och det var som vanligt, de hade bara med sig ett fan så ingen som helst knasdans här. Jag tycker ändå det är skapligt men Jonas var upprörd och sa att det var Linkin Park (tror aldrig jag hört dem, men fattar piken). Trummisen lirar också i Speedway så nu fick jag chans att fråga om det till slut och det visade sig att namnet kom från en Morrisey-låt, snacka om nerköp... men de skulle tänka på att ändra inriktining och göra låtar om Rospiggarnas hopplösa fjolårssäsong.
Rat Cage - engelskt band, deras flyg var sent men tillsist dök de upp, rusa upp på scen och gjorde ett grymt vasst set. Jävlar vad bra de var! Snabb punk, inget tjafs.

lördag. Gula Villan/handen
Mer av samma som dan innan, men publikuppslutning/respons var som natt & dag. Här var det fullt ös från start till mål. Jag tror mer och mer att det är Stockholms punkscen som är ett undantag, man blir lite bortskämd. Genomgående d-takts råpunkband.
Gefyr - ja, igen. Uppenbart glada över att publiken var med på noterna.
Vedergällning - lustigt nog bestod det här bandet av de flesta av de som har hand om stället i Uppsala. Började stappligt med mycket eko, men tog sig och blev okej.
Zyfilis - har sett dem innan, men de hade snäppat upp sig. Schysst som fan.
Larma - sångarn var sjuk och trummisen hade ont i en arm, men det funka ändå. Totalitär-stuk och klart proffsigt, jag kan tycka att det blev aningen mekaniskt, lite som en maskin.
Rat Cage - lika svinbra som dan innan. Sångarn sa att det här var det bästa stället han nånsin spelat på och jag tror inte det var löst smicker. Suveränt ställe, suveränt band. - efter det var det disco med gammal hårdrock...

Jönas
Moderator

Post by Jönas » Sun Dec 01, 2019 11:18

magnus wrote:
Sun Dec 01, 2019 11:01
Jag tycker ändå det är skapligt men Jonas var upprörd och sa att det var Linkin Park (tror aldrig jag hört dem, men fattar piken).
Fast jag menade nog Limp Bizkit eller vad de nu heter. Linking Park är ju liknande tråkig NuMetal men klart bättre. Existence var mao redigt träliga. :drunk:

Rat Cage va riktigt vassa. Bästa jag sett i år tror jag. Hade jag inte varit så jävla trött igår hade jag åkt och sett dem igen.

apelsin

Post by apelsin » Tue Dec 03, 2019 9:34

Raison d'etre på Dynamo i lördag. Riktigt jäkla bra. Tycker Peter var vassare nu än när han körde sitt Best of-set när Cold Meat firade 30 år. Meningen var att även Klara Lewis skulle ha spelat men det ställdes tyvärr in. Fick hålla tillgodo med ett musikcollage av Lars Jonsson och Magnus Alexandersson.

magnus

Post by magnus » Mon Dec 09, 2019 18:25

fredag. Larrys corner
Festen - fånigt namn på ett band, men sån här högintensiv frijazz i en pyttelokal är svårslaget. Skärande klarinett, hamrande på pianot och drivet trum och basspel, underbart. Inga lugna partier utan fullt ös i runt timmen. Efteråt berättade trummisen att han inte fattat att det var tänkt att de skulle köra två kortare set, så när de andra tre började tona ner tyckte han det var på tok för tidigt och trumma igång för fullt så det var bara för övriga att haka på, improviserad musik i sitt esse! Efteråt skulle det var nått med Lisa Craver från 90-talsbandet Suckdog (aldrig hört, men kan tänka mig att de lät lite åt Sonic Youth-hållet?), men jag var trött efter en lång arbetsvecka så stannade inte på det. Hon verkade annars vara klart trevlig, men inte gilla frijazz nå vidare.

Lördag. Ungdomens hus/Dödsmaskinen. Köpenhamn
Ett av senaste årets favoritband, amerikanska Physique, kom inte så långt norrut på sin Europa-turné och jag behövde lite luftombyte efter en rätt hektisk höst, fint med en liten resa. Jag traskade runt i stan några timmar på eftermiddagen. När jag gick förbi ett fik lät det bra inifrån, det visade sig vara den smått klassiska jazzsaxofonisten Jesper Thilo som lira med sin kvartett, tyvärr var de på sista låten så fick inte höra mer än några få minuter. Annars det vanliga i Köpenhamn, tog en kaffe och öl i Christiania, gick på muggen på Cinemateket osv.
Kasshuve - nytt svenskt band, lite rockigare råpunk, riktigt bra tryck faktiskt.
Urin - Tyskt, men trummisen var svensk, lite mer arty, show med elektrisk förskärare (tror inte det funkade som det var tänkt riktigt), rundgång. Schysst, och klassiskt punknamn...
Nonplus - har sett de här förrut. Okej men lite torrt och anonymt. Folk började röra på sig så smått.
Zyfilis - som helgen innan. Inte alls lika vildsint publikrespons, men de är vassa.
Physique - Bra som fan, sånt jäkla driv rakt igenom, väldigt intensivt. Egentligen rätt ordinär kängpunk, men de har verkligen det där lilla extra som får det att smälla om det. Kanonband!

Söndag. Enskiftet/Malmö
Ännu en liten lokal i ett rätt avlägset industriområde. Mittemot låg "Malmös bästa falafel", det hade visst röstats fram som det och den god det var den. Satt på krogen och snacka med den lokala filmsamlareliten (samt två damer som tyckte vi var dumma i huvet och att Mats hade den fulaste tröja de någonsin sett, han tog det med jämnmod) så missade ett par band och kom dit en aning på sniskan.
Vedergällning - Uppsalagänget från förra helgen hade letat sig ner hit. Gitarristen blev sur på mig, ölen tog slut i baren så de började sälja en totalt odrickbar sörja, det visade sig vara hans hembryggda ale som han var mäkta stolt över. Smakade mäsk. Som tur var dök en bortglömd flaska Kaloha upp i baren, så det ordnade sig skapligt.
Urin - som dan innan, bra när de väl kom igång men en massa krånglande innan det.
Physique - Så inåthelvete vassa. Hade de kört på Gula villan hade väl stället spruckit, här var vi åtminstone några som rörde oss framför scenen. Golvet var halt som en skridskobana. De är trans, vet inte riktigt vad det innebär, men väldigt trevliga var de allihop hursomhelst.
Sen irrade jag runt i Malmö ett bra tag, men det hade åtminstone slutat regna.

magnus

Post by magnus » Sun Dec 15, 2019 17:36

onsdag. Fasching.
Sons of Kemet - det kommer en massa bra ny jazz från England nu, med influenser från lite varstans, min favorit av de artisterna är Shabaka Hutchkins. Precis som när jag såg honom med ett annat band för nått år sen är det skarpare och hårdare än på skiva. Udda sättning här, förutom saxofon då två trummor och en tuba. Har alltid tänk mig tuba som ett begränsat instrument, men det visade sig vara helt fel. Närmast extatiskt ös och ett fruktat sväng, knappt en lugn stund men ändå med flödande melodier som bröt av så det inte blev enahanda. Första set stod publiken emot och satt vid sina bord, men en liten bit in i andra set började ett par tjejer dansa mellan borden och då var det som en propp släppte och folk flög upp och skaka loss ordentligt. Oemotståndlig musik!

lördag. Tellus/Midsommarkransen
Bernt Rosengren Quartet - dags igen för halvårets Rosengren-på-Tellus, alltid lika trevligt. Han blir ju inte yngre och ser visst allt sämre, så det var mörka glasögon på, spela kan han fortfarande även om det tar lite längre att värma upp än tidigare. Men i andra set var det precis så där varmt och lysande spel som det brukar. Han vilade ett par låtar så då körde kompet som trio och fick utlopp för sina fruktade ordvitsar, som innan Miles Davies-klassikern "Billy Boy" - "Red Galand snodde den här melodin och i Sverige hade vi Snoddas", "jag började som trumpetare, men nu är jag trum-petare" osv.

Post Reply