Lagning av gammal VHS-apparat

Diskutera butiker och tipsa om erbjudande.

Moderators: Jönas, Rolfen, Hellbender

kowalski

Re: Lagning av gammal VHS-apparat

Post by kowalski » Tue Apr 10, 2018 14:17

raggarn84 wrote:Du får det att låta som att alla begagnade apparater trasslar banden och är i dåligt skick. Jag förstår att en novis kan ha svårt att särskilja en bra och en dålig spelare, men dom flesta av oss som är inbitna har ganska bra koll på vad vi vill ha och på hur man underhåller. Jag har inte trasslat ett band på åratal. Tror det händer oftare på äldre maskiner. Nyare maskiner har jag nästan aldrig haft problem med och dessutom är den kategorin ofta lite använda. Egentligen det enda problem man brukar få är ju att dom blir dyngiga och visar dålig bild, men det är ju inget som trasslar banden ;)

Det är ju snarare så att man kan hitta kanonapparater på loppisar. Senast förra veckan hittade jag en jvc av senare modell. Den var som ny!! 50 kr. Den kör jag in mina invest vilken dag som helst.
ibland har man turen på sin sida och kan fynda, det är inte omöjligt! :thumbup:

det viktiga är väl att du gjorde en noggrann rengöring av lopp-videon innan du spelade dina band?

vad jag vill påpeka med att inte köra vad som helst i fel maskin är om videon är sliten av sig samt har smutsiga tonhuvuden, då är risken stor att det kan hända något med ens kära band som att det trasslar.
en sliten tryckrulle kan orsaka detta.
sliten broms kan orsaka att bandet slirar och sedan trasslar.
videotrumman kan vara kletig av skit som mögel osso vidare som trasslar bandet.

detta är ett forum och vi delar info med varandra.
jag klankar inte ner på någon, alla andra får göra hur dom vill.

jag är i alla fall noga med mina videomaskiner och band!
pga att det är svårt att få tag på vissa delar idag, maskinerna måste slitas på rätt sätt för att inte pajja i onödan.
det är inte många som betalar dyra pengar för reparation av en video.

jag antar att jag är nördig av mig? :shock:

BTW
det finns en snubbe på Tradera som lagt ut en splittny video till försäljning
jag har inge med honom å göra, bara tipsar ifall det finnes någon som vill ha en helt ny video?
snubben går under namnet Kegor och finns i Skåne om jag inte minns fel.
snubben säljer en splitt ny Fjunai monovideo.
kan vara et fynd för den som vill ha en splitt ny video.

nin

Re: Lagning av gammal VHS-apparat

Post by nin » Tue May 22, 2018 13:20

Det går ju att köpa en video som ser ut att vara i fint skicka, öppna den, rengöra videohuvudet och bandvägen och kolla om den ser okej ut (bra pinch-rollers mm). Sen kan man testa den en några band som det inte är lika viktigt med.

Post Reply