Är det dags för nya regler i tråden "senast köpta filmen"

Diskussioner om film, TV och videoutgåvor.

Moderators: Jönas, Rolfen, Hellbender

Pungkonturer

Tjafs i tråden "Senast köpta filmen"

Post by Pungkonturer » Sun Nov 25, 2018 11:10

ketcham: Vill inte vara spydig, men är det jätteviktigt att lista vilka DVD-R-skivor du skaffar i den här tråden? Vore det intressant att veta vilka filmer folk laddar ned också? Och utan bilder är det ju dubbelt ointressant. :roll:

ketcham
Fd Kill'em

Mer tjafs i Senast köpta filmen

Post by ketcham » Sun Nov 25, 2018 11:16

Postar bara filmer jag köper
o det sekundära är ju vilka
format dom kommer i, som
jag ändå väljer o nämna här. :)

Här har vi ett omslag, i alla fall:

Image

Gory-Glory

Re: Senast köpta filmen

Post by Gory-Glory » Mon Nov 26, 2018 11:22

ketcham >>> Grandmother's House (1988) verkar vara en bra film :thumbup:

https://www.imdb.com/title/tt0097455/
Only God Can Judge Me

Jönas
Moderator

Post by Jönas » Mon Nov 26, 2018 18:52

ketcham wrote:Postar bara filmer jag köper
format dom kommer i, som

Image

För dig kanske det är sekundärt men för de flesta som fortfarande orkar frekventera detta forum så är formatet ganska viktigt. Speciellt i denna tråd.

Eftersom jag numera är moderator här så kanke en ny regel kunde vara på sin plats? Om du postar i denna skryttråd så ska posten inehålla en bild du tagit själv på det du köpt, i annat fall raderas posten. :naughty:

Pungkonturer

Post by Pungkonturer » Mon Nov 26, 2018 20:16

Jönas wrote:
ketcham wrote:Postar bara filmer jag köper
format dom kommer i, som

Image

För dig kanske det är sekundärt men för de flesta som fortfarande orkar frekventera detta forum så är formatet ganska viktigt. Speciellt i denna tråd.

Eftersom jag numera är moderator här så kanke en ny regel kunde vara på sin plats? Om du postar i denna skryttråd så ska posten inehålla en bild du tagit själv på det du köpt, i annat fall raderas posten. :naughty:
Mycket bra regelförslag! :thumbup:

django the bastard

Post by django the bastard » Tue Nov 27, 2018 1:10

Aj! då får du radera Captain Apache. jag orkade inte ta en egen bild utan använde den som var på Tradera :sadxmas:

Grimjaur

Post by Grimjaur » Tue Nov 27, 2018 13:05

Pungen och Jönas: Då bör väl samma regel tillämpas i t.ex. Sett på sistone? Isåfall ryker alla Gorys gamla och framtida inlägg. Låt ketcham få posta lånade bilder om han vill. För att på nån vänster vända på perspektivet - Hur skulle ni känna om någon bestämde att bilderna ni lägger upp skulle tas eller arrangeras på ett visst sätt för att vara godkända? ketcham har kanske inte ens en digitalkamera eller telefon med kamera, alternativt väljer att inte använda sådant till inlägg på forumet. De flesta här skriver eller postar på sitt sätt, inte det minsta roligt att få berättat för sig hur man ska göra.

ketcham: Jag gillar att du håller ångan uppe trots att folk klagar (det är ju inte första gången). Det vore trist om du lämnade skeppet! Har fått en hel del trevliga filmtips tack vare dig och att det inte är egna foton i inläggen gör ju ingen som helst skillnad i sammanhanget.

Jönas
Moderator

Post by Jönas » Tue Nov 27, 2018 23:11

Grimjaur wrote:Pungen och Jönas: Då bör väl samma regel tillämpas i t.ex. Sett på sistone? Isåfall ryker alla Gorys gamla och framtida inlägg. Låt ketcham få posta lånade bilder om han vill. För att på nån vänster vända på perspektivet - Hur skulle ni känna om någon bestämde att bilderna ni lägger upp skulle tas eller arrangeras på ett visst sätt för att vara godkända? ketcham har kanske inte ens en digitalkamera eller telefon med kamera, alternativt väljer att inte använda sådant till inlägg på forumet. De flesta här skriver eller postar på sitt sätt, inte det minsta roligt att få berättat för sig hur man ska göra.
Mitt svar på det är att mitt förslag till Ketcham just är att göra som Glory. Illustrera det han tittar på med snodda bilder från nätet i sett på sistonde.

Jönas
Moderator

Post by Jönas » Tue Nov 27, 2018 23:28

ketcham wrote: Bryr mig inte om ifall detta är en skryttråd.
För mig är det en tråd som handlar om vilka
titlar man skaffat, punkt slut. Bara en massa
gnäll o larv hit o dit..för inget. Spänn av, gott
folk! Har aldrig tagit ett enda foto på nå't jag
köpt, så varför ska jag börja göra det nu? Lär
ju bli allt färre poster här - o medlemmar - om
reglerna blir onödigt tramsiga.. Ni kan ju lika fan
hindra mig ifrån o logga in, vetja', när ni ändå håll-
er på! Ja, kör hårt! För mig kan det mycket väl vara
det sista jag postar här, eftersom det känns som att
det inte finns så mycket mer o fixa av intresse i film-
väg för mig. Så det känns som att det kvittar, lixom.

Finns ingenting i rubriken som indikerar att det är
en skryttråd, absolut inget. O se'n kan man ju "stolt-
sera" med vilket budgetsläpp som helst o vilken skitfilm
som helst, om o när man behagar. Allt är relativt.

Jag förstår öht inte din inställning. Du behöver inte ta något foto på det du köpt om du inte vill, men av någon anledning verkar du ha någon tvångsmani att lägga in det du "köper" här. Vad är poängen?

Som svar på din spekulation om att det blir färre folk här så kan jag säga att det givetvis blir det. Det är fler än en gammal medlem som sagt att de sgs lämnat forumet för det är så många muppar som postar. Jag säger inte att de menar dig men det tål att tänkas på. Att ha lite regler och att se till att det som postas är av iaf lite intresse kan nog snarare locka medlemmar än att alienera dem.

Att det är en "skryttråd" var skämtsamt uttryckt. Man vill visa det fina man köpt. Ergo "skryta".

Poängen med själva tråden är ju annars för att samtidigt som man visar upp det man köpt, och kanske gör någon avis, så informerar man samtidigt vad som finns att jaga rätt på.

Precis som Pungen skriver så finns inget intresse i att se vad folk har laddat ner. Vilka filmer de spelat in från TV eller vilka hemmagjorda DVD-R bootlegs folk bytt / köpt / skapat själva. Kanske ska vi starta en egen tråd för sånna saker för er som tycker det är något bra. Det är faktiskt fritt att starta en sån tråd om man vill.

Detta är inte rätt tråd att diskutera detta. Jag startar en ny.

Jönas
Moderator

Är det dags för nya regler i tråden "senast köpta filmen"

Post by Jönas » Tue Nov 27, 2018 23:35

På förekommen anledning av att Ketcham åter börjat posta vilka DVD-R bootlegs illustrerade med bilder plockade från nätet och Pungens rektion mot/på detta så startar jag denna tråd.

Behövs nya regler?

Diskutera.

[jag flyttar över en del poster från nämnda tråd hit]

Pungkonturer

Post by Pungkonturer » Wed Nov 28, 2018 0:04

Grimjaur wrote:Pungen och Jönas: Då bör väl samma regel tillämpas i t.ex. Sett på sistone? Isåfall ryker alla Gorys gamla och framtida inlägg. Låt ketcham få posta lånade bilder om han vill. För att på nån vänster vända på perspektivet - Hur skulle ni känna om någon bestämde att bilderna ni lägger upp skulle tas eller arrangeras på ett visst sätt för att vara godkända? ketcham har kanske inte ens en digitalkamera eller telefon med kamera, alternativt väljer att inte använda sådant till inlägg på forumet. De flesta här skriver eller postar på sitt sätt, inte det minsta roligt att få berättat för sig hur man ska göra.
Nja, det är inte samma sak som vad jag menade iaf. Det jag menade är att det helt enkelt är ointressant att få reda på vad folk köpt för filmer (oavsett format).

Får man se en bild på vad folk handlat för filmer så är det en helt annan grej. Är det dessutom inte dussinrullar som vem som helst kan beställa hem från Discshop eller köpa på ICA så är det t.o.m. roligt! :)

Pungkonturer

Post by Pungkonturer » Wed Nov 28, 2018 0:08

ketcham wrote: Bryr mig inte om ifall detta är en skryttråd.
För mig är det en tråd som handlar om vilka
titlar man skaffat, punkt slut. Bara en massa
gnäll o larv hit o dit..för inget. Spänn av, gott
folk! Har aldrig tagit ett enda foto på nå't jag
köpt, så varför ska jag börja göra det nu? Lär
ju bli allt färre poster här - o medlemmar - om
reglerna blir onödigt tramsiga.. Ni kan ju lika fan
hindra mig ifrån o logga in, vetja', när ni ändå håll-
er på! Ja, kör hårt! För mig kan det mycket väl vara
det sista jag postar här, eftersom det känns som att
det inte finns så mycket mer o fixa av intresse i film-
väg för mig. Så det känns som att det kvittar, lixom.

Finns ingenting i rubriken som indikerar att det är
en skryttråd, absolut inget. O se'n kan man ju "stolt-
sera" med vilket budgetsläpp som helst o vilken skitfilm
som helst, om o när man behagar. Allt är relativt.
Vet inte om svaret var till mig och om du i så fall missförstod mig med flit eller av misstag. Hur som helst, se mitt svar till Grimjaur ovanför.

Rufus

Re: Är det dags för nya regler i tråden "senast köpta filmen

Post by Rufus » Wed Nov 28, 2018 6:46

Jönas wrote:På förekommen anledning av att Ketcham åter börjat posta vilka DVD-R bootlegs illustrerade med bilder plockade från nätet och Pungens rektion mot/på detta så startar jag denna tråd.

Behövs nya regler?

Diskutera.
Njae, det är allt bra med så få regler som möjligt. Jag tycker allt att folk i en "skryttråd" bör få skryta om vad de själva känner för, bara de håller sig till ämnet. Man kan inte "kvalitetskräva" andras inlägg.
Last edited by Rufus on Wed Nov 28, 2018 14:37, edited 1 time in total.

ketcham
Fd Kill'em

Post by ketcham » Wed Nov 28, 2018 9:12

Jönas wrote:Jag förstår öht inte din inställning. Du behöver inte ta något foto på det du köpt om du inte vill, men av någon anledning verkar du ha någon tvångsmani att lägga in det du "köper" här. Vad är poängen?

Som svar på din spekulation om att det blir färre folk här så kan jag säga att det givetvis blir det. Det är fler än en gammal medlem som sagt att de sgs lämnat forumet för det är så många muppar som postar. Jag säger inte att de menar dig men det tål att tänkas på. Att ha lite regler och att se till att det som postas är av iaf lite intresse kan nog snarare locka medlemmar än att alienera dem.

Att det är en "skryttråd" var skämtsamt uttryckt. Man vill visa det fina man köpt. Ergo "skryta".

Poängen med själva tråden är ju annars för att samtidigt som man visar upp det man köpt, och kanske gör någon avis, så informerar man samtidigt vad som finns att jaga rätt på.

Precis som Pungen skriver så finns inget intresse i att se vad folk har laddat ner. Vilka filmer de spelat in från TV eller vilka hemmagjorda DVD-R bootlegs folk bytt / köpt / skapat själva. Kanske ska vi starta en egen tråd för sånna saker för er som tycker det är något bra. Det är faktiskt fritt att starta en sån tråd om man vill.

Detta är inte rätt tråd att diskutera detta. Jag startar en ny.
Poängen är att jag är medlem här o postar om dom filmer jag precis inhandlat (ja, detta inkluderar även DVD-R), precis som ämnet handlar om i bokstavlig mening. Krångligare än så är det inte, det är mycket elementärt. Att det är en skryttråd uppfattade jag inte som ett skämtsamt uttryck, särskilt inte när det kommer från dig. Jag postar i alla fall inte för att göra nå'n avis, utan bara av den anledningen som jag nyss nämnde här.

"köper" = du tror jag bluffar när jag (skriver) köper? Det finns faktiskt folk som köper filmer i DVD-R-formatet, men det visste du ju redan. Eller? Det är måhända just här som skon klämmer att det inte är "riktiga" köp man gör, att det inte är nå't väldigt svårt (VHS-)släpp som kostar multum o som bara (säg) 6-7 st. personer i hela världen har i sin ägo (o framförallt att det är legitimt)? :wink:
Pungkonturer wrote:Det jag menade är att det helt enkelt är ointressant att få reda på vad folk köpt för filmer (oavsett format).
Jaha, o vad är vitsen med tråden då? Kalla den då för "Senast köpta filmen (med bilder!)"
Grimjaur sa ju att han fått en hel del filmtips o då kvittar ju bilderna om bara titeln finns
där (vilket naturligtvis är en förutsättning).

Förresten har jag åtskilliga ggr tagit med bilder i mina inlägg, dock inte alla ggr
för precis varje titel. O då klagas det på att det inte är egna foton på det jag köpt.
Hur ska ni ha't? Att detta överhuvudtaget blir en form av debatt är ju snudd på
märkligt..vi är verkligen bortskämda i detta land, när vi bråkar om så'na här sak-
er. :oops:

Jag har inte uppfattat det som att det är "viktigt för dom allra flesta" här att posta
om skrytinköp..man kan inte ta det för givet att det i så fall ligger till så. :?

Det är högst märkligt att det blir gnäll när man håller sig till ämnet! :drunk:

Till syvende o sist tror jag att detta är en storm (orkan!) i ett vattenglas. Jawohl.

Grimjaur

Post by Grimjaur » Wed Nov 28, 2018 11:03

Väldigt tråkigt att två vuxna personer ska gå ihop och klanka ner på en annan filmsamlare för att denne väljer att:
1. Köpa Dvd-r.
2. Inte posta egna foton.

Om det hela varit ett faktiskt problem så vore det väl något som skulle stoppats dag ett, inte efter flera år för att två medlemmar irriterar sig på det hela? De här attityderna är väl vad som får folk att lämna forumet, inte att folk gottar sig i obskyr film och är "muppiga"? Tycker det hela osar surt av översittarattityder och en uppdelning i vi-och-dom, baserat på vilket filmformat man väljer att köpa. Att införa en regel om krav på egna foton på inköp kommer dessutom drabba några av de mest flitiga postarna. Idén att skapa en egen tråd för "icke godkända filminköp" är det absolut bästa för att faktiskt alienera. Vill man ta död på forumet är det här säkerligen rätt väg att gå. Att det är ok med lånad bild i "Sett på sistone" blir ju som att bita sig själv i svansen, då blir den föreslagna regeln om egna foton i "Sena köpta filmen" plötsligt onödig, då dessa två poster ganska ofta sammanfaller med varandra. Det verkar ganska ogenomtänkt om man läser Jönas och Pungens inlägg.

Antar att de flesta här på forumet, vetandes eller ovetandes, någon gång har köpt bootlegs samt fått, bytt eller gett bort kopior och säkerligen av film som är lättare att hitta i original än som de filmer ketcham väljer att köpa som dvd-r. Väl värt att tänka på i sammanhanget.

Jag är allt annat än en flitig forummedlem men jag vill inte se att forumet dör ut än mer pga. två personers korståg.

Post Reply