Nore Norold

Diskussioner om film, TV och videoutgåvor.

Moderators: Jönas, Rolfen, Hellbender

Post Reply
Rolfen
Administratör

Nore Norold

Post by Rolfen » Mon Jun 02, 2008 18:15

Namnet Nore Norold dök upp i en tråd här på grund av en Kalle Anka tidning men han verkar ju helt klart förtjäna en egen tråd. Han gjorde egna långfilmer av tvivelaktig kvalite. Själv tycker jag hans film Terror verkar intressant: "... Men Skuggan är en komplicerad figur. Samtidigt som han är en hemsk bov är han en misslyckad figur som ständigt försöker hitta jobb. Han får sparken av fiskehandlaren. Han får nobben av cykelverkstan. Överallt får han kalla handen. När han söker jobb i en butik får han till svar: "Nädu, nåt jobb har jag inte till dig, men jag kan sjunga en sång för dig". Varpå handlaren brister ut i en rungande sjömanssång.
Hela historien får sin upplösning när Skuggan i ett gåtfullt anfall av desperation tänder eld på sitt hus."

Mats Helge skriver om honom på sin sajt: "Nore Norold Var känd som tidig lågbudjet. Han älskade att göra film. Många som inte kände honom var taskiga mot honom i media. Men alla har rätt att filma och ha kul. Han betala sina filmer själv och störde ingen. Ändå var många elaka mot hans enkla sätt att göra film. Nore Norold Gorde sina rullar direkt på VHS band och kopierade dom själv. Visningskopior lade han ut i videobutiker runt om för uthyrning och det fanns ett lokalt intresse att hyra dom. Nu finns de nog ej mer."
Men visst borde några ex cirkulera? Någon här som har något med Nore?

Nores hemsida http://www.angelfire.com/oh3/nore/

metmask

Post by metmask » Mon Jun 02, 2008 18:35

Tyckte mig känna igen mannen från en gammal tråd på skrackfilm.org och minnet visade sig pålitligt, dessvärre är tråden väldigt intetsägande och kort:

http://www.skrackfilm.org/forum/viewtop ... ght=norold

Någon som vet vilken reklam det var de talade om?
Antagligen sitter väl några lyckliga jävlar på ett äkta Norol-original också, själv är jag väldigt nyfiken och bangar inte på att köpa en kopia om möjligheten finns.
"För dom var livet stenkul.
Alltid fest med massor av sexiga brudar som ständigt var villiga. Massor av sprit.
Se filmen där allt är en ständig fest."

magnus

Post by magnus » Mon Jun 02, 2008 20:24

Fantastiskt!
jag drog iväg ett mail till adressen på hemsidan, men den var inte igång längre tyvärr. Nån här som bor i närheten av Laholm eller Halmstad och kan pipa förbi Nam-Nam video, hyra Terror och Kalla kårar och lira av??

SWE-X

Post by SWE-X » Mon Jun 02, 2008 21:03

Ljungan bor ju i den trakten.
One bastard goes in, and another one comes out

Leonard Maltin

Post by Leonard Maltin » Mon Jun 02, 2008 23:06

Jag har alla de där filmerna på kopior. Har länge tänkt att göra DVD av dem, och nu är väl ett bra tillfälle.

Min favorit är "Terror" som nog är den populäraste även bland hardcore fansen. Det är den om "Skuggan". Låååånga scener där de medverkande går in och ut ur bild, desto hastigare klippta dialoger där ibland repliker fallit halvvägs bort, lite musikunderhållning från stadens dragspelare samt såklart en story som inte håller hela vägen.

magnus

Post by magnus » Mon Jun 02, 2008 23:11

jajamän, nu är ett alldeles utmärkt tillfälle för det! vill hemskt gärna ha kopior på så många som möjligt. verkar vara perfekta filmer att sitta och grogga till.

Dirt Reynolds

Post by Dirt Reynolds » Tue Jun 03, 2008 6:22

Leonard Maltin wrote:Jag har alla de där filmerna på kopior. Har länge tänkt att göra DVD av dem, och nu är väl ett bra tillfälle.
Yepp, byter eller köper gärna några kopior.

Leonard Maltin

Post by Leonard Maltin » Tue Jun 03, 2008 9:58

Den enda jag vet att jag redan lagt över till DVD+R är "Svunnens Kärlek", hans sista film. Det fina är ju att han inte på något sätt blev bättre under de 20 år som han höll på, utan in i det sista levererade rakt genom undermåliga produkter. Allra mest bisarrt (och roligt) blev det såklart när ämnet var lite allvarligt, och i "Svunnen Kärlek" handlar det om en alkoholiserad pappa som misshandlar sin dotter.

Nore själv spelar alltid good guy i sina filmer. Han ger sig själv rollen som populär och eftertraktad (i denna filmen en trevlig och eftertraktad ungkarl som bor granne med den drabbade familjen), vilket är en rätt sorglig bit i det hela, eftersom han själv levde sitt liv med sin gamla mamma och drog sig tillbaka helt när hon gick bort.

MEN, åter då till detta projektet. "Svunnen Kärlek" finns redan på DVD+R hemma. Vem vill ha?

Den kommer även med lite extramaterial om jag minns rätt. Ett reportage om Nore i TV4 Nyheterna från början av 90-talet.

SWE-X

Post by SWE-X » Tue Jun 03, 2008 10:03

Leonard Maltin wrote:MEN, åter då till detta projektet. "Svunnen Kärlek" finns redan på DVD+R hemma. Vem vill ha?
JAG!
One bastard goes in, and another one comes out

Hellbender
Moderator

Post by Hellbender » Tue Jun 03, 2008 10:53

Absolut, vore kul att ha.

npmoller

Post by npmoller » Thu Jun 05, 2008 21:56

Leonard Maltin wrote:Jag har alla de där filmerna på kopior. Har länge tänkt att göra DVD av dem, och nu är väl ett bra tillfälle. .
Har du skaffat en dvdrecorder nu då eller? Tänkte iom du aldrig skickade Knesset jag skulle hjälpa till att överföra i Februari?

Leonard Maltin

Post by Leonard Maltin » Fri Jun 06, 2008 0:00

Jag har haft en DVD-recorder hela tiden, men ytterst lite tid att hålla på att föra över filmer och ännu mer tidskrävande är det ju med tv-serier.

Ber om ursäkt för att jag inte skickat över paketet som ligger här hemma med Knesset-band förresten. Är ytterst sällan hemma innan posten stänger om dagarna, det är därför.

npmoller

Post by npmoller » Fri Jun 06, 2008 0:10

Leonard Maltin wrote:Jag har haft en DVD-recorder hela tiden, men ytterst lite tid att hålla på att föra över filmer och ännu mer tidskrävande är det ju med tv-serier.

Ber om ursäkt för att jag inte skickat över paketet som ligger här hemma med Knesset-band förresten. Är ytterst sällan hemma innan posten stänger om dagarna, det är därför.
I won't be ignored, Dan! (Fatal Attraction) :p

hehe skämtosido bara tänkte så det inte var nått personligt mot mig ;)

magnus

Re: Nore Norold

Post by magnus » Thu Dec 09, 2010 20:03

I senaste numret av annars rätt svala tidningen FLM (alltså vad är det för namn?!) finns ett riktigt trevligt litet reportage om "Laholms Fellini" (själv tyckte Nore visst att hans filmer mer påminde om Bergman). Hade lyckats förtränga karln, men nu blev man ju än en gång helsugen på att avnjuta hans rullar. Verkar ha vart en rolig gubbe.
"Inom kort" ska hans 6 långfilmer finnas tillgängliga på dvd i bokhandeln i Laholm, nu kan ju tragiskt nog inte Ljungan plocka upp dem längre, men om någon har vägarna förbi där i vår/sommar får ni hemskt gärna köpa dem åt mig!

Post Reply